• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (a)

Du är helt fokuserad på dig själ i detta. Du säger att din son mår bra av att vara med dig, men det du vill få till är telefonsamtal, och umgängestillfällen. Hur mår han av att du sticker utomlands så ofta? Hur mår han av ett kort telefonsamtal från ett annat land? Är det verkligen. Vad han behöver mest? Tror du verkligen att socialens agenda är att göra livet svårt för honom?

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Stina) skrev 2020-03-12 07:41:20 följande:

Vad vill ditt barn TS? Du nämner inte hur han mår eller känner någon enda gång, utan fokuserar enbart på dina egna känslor. Vill ditt barn bo med dig utomlands med din nya familj?

Han mår ganska bra när han är med mej, vi bruka hitta på olika saker på helgen, saker han säger till mej att han vill göra. Tex. åka till badhuset, gå på bio, lekland, lekparker, museum, gå på gröna lund, åka båt, mm. Jag gör gärna detta med honom så att han kan koppla bort alla negativa tankar på problem och elände för stunden. 

Men jag har sett hur han kan få som plötsliga trauma-attacker från ingenstans och gömma sig under sängen när vi är hemma. Då brukar jag krypa ner med och hålla om honom och fråga vad som är fel. Oftast vill han inte säga vad det är som är fel, men det är solkart att det har någonting med mamma och kontaktfamiljen att göra.
    Kvällen innan han ska tillbaka till sin mamma eller kontaktfamiljen brukar han vara märkbart orolig, ibland kan jag tom. se att han har mardrömmar sista kvällen med mej. Dagen för överlämning från mej vill han ofta inte äta frukost och det händer att han spyr på väg till skolan.

Ja, jag vill att han ska bo med mej och min nya familj, vi bor utomlands.

Om jag berättar for socialtjänsten vad jag ser, att min son inte mår bra hos sin mamma eller hos kontaktfamiljen, då tolkar socialtjänsten det som att jag försöker smutskasta dem och att vi har samarbetsproblem. Socialtjänstens lösning är då att försöka peta bort mej från min sons liv.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (a) skrev 2020-03-12 08:15:36 följande:

Du är helt fokuserad på dig själ i detta. Du säger att din son mår bra av att vara med dig, men det du vill få till är telefonsamtal, och umgängestillfällen. Hur mår han av att du sticker utomlands så ofta? Hur mår han av ett kort telefonsamtal från ett annat land? Är det verkligen. Vad han behöver mest? Tror du verkligen att socialens agenda är att göra livet svårt för honom?

Tror du verkligen att socialens agenda är att göra livet svårt för honom?
    JA

Många handläggare på socialtjänsten arbetar som timmanställda underkonsulter, de har ett egenintresse i att barn far illa, ju mer barn som far illa, ju mer kan de fakturera.

Lycka till att granska socialtjänstens arbete, de är skyddade av sekretess.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-12 08:34:03 följande:

JA

Många handläggare på socialtjänsten arbetar som timmanställda underkonsulter, de har ett egenintresse i att barn far illa, ju mer barn som far illa, ju mer kan de fakturera.

Den här inställningen tror jag kommer göra det svårt för dig att förändra något. Prova att gå dem till mötes och intala dig att de vill hjälpa honom att må bättre. Anställd på socialtjänsten har lön och får inte mer betalt per fall. Det är ingen advokatbyrå du talar om. Jag har själv haft en anmälan på mitt barn utan grund och jag kan inte säga annat än att socialtjänsten skötte sig exemplariskt.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-12 08:34:03 följande:

JA

Men kära du, detta är rena konspirationsteorier och saknar helt grund. Du skulle må bättre av att släppa detta. Många som har kontakt med socialen får hjälp, naturligtvis vill inte enskilda socialsekreterare att barn far illa, de tjänar inget extra på det. Du behöver er nog prata med någon om detta.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (a) skrev 2020-03-12 08:52:13 följande:
    Den här inställningen tror jag kommer göra det svårt för dig att förändra något. Prova att gå dem till mötes och intala dig att de vill hjälpa honom att må bättre. Anställd på socialtjänsten har lön och får inte mer betalt per fall. Det är ingen advokatbyrå du talar om. Jag har själv haft en anmälan på mitt barn utan grund och jag kan inte säga annat än att socialtjänsten skötte sig exemplariskt.

Antalet konsulter inom socialtjänsten är enormt då i princip samtliga kommuner i Sverige har svårt att rekrytera egen personal.

För konsulterna och företagen som de företräder är detta big business med fakturering upp till 160 000/månad  exkl. mvs för EN konsult.

Innan du nu skriker att jag har fel att det inte alls är så, begär ut handlingar från någon eller några utvalda kommuner så får du svart på vitt. Detta är nämligen offentlig handling och inget som går att dölja med sekretess.

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Y) skrev 2020-03-12 09:02:29 följande:
    Men kära du, detta är rena konspirationsteorier och saknar helt grund. Du skulle må bättre av att släppa detta. Många som har kontakt med socialen får hjälp, naturligtvis vill inte enskilda socialsekreterare att barn far illa, de tjänar inget extra på det. Du behöver er nog prata med någon om detta.

Tvärt om när det gäller BoU där är det otroligt många som far illa av socialtjänstens agerande.

De enda som brukar försvara socialtjänsten erkänt dåliga arbete (finns mycket dokumentation från socialtjänst runt om i Sverige där de ständigt brottas med kvalitetsparametrarna) är socionomer och politiker på vänsterkanten.

Grundproblemet är att socionomutbildningen i princip inte innehåller något som har med barn och barns utveckling att göra då det är en generalistutbildning. (läs kursplaner från olika högskolor så blir det glasklart)

• Anonym (Stina)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-12 09:38:29 följande:

Tvärt om när det gäller BoU där är det otroligt många som far illa av socialtjänstens agerande.

De enda som brukar försvara socialtjänsten erkänt dåliga arbete (finns mycket dokumentation från socialtjänst runt om i Sverige där de ständigt brottas med kvalitetsparametrarna) är socionomer och politiker på vänsterkanten.

Grundproblemet är att socionomutbildningen i princip inte innehåller något som har med barn och barns utveckling att göra då det är en generalistutbildning. (läs kursplaner från olika högskolor så blir det glasklart)

Oavsett. Det är föräldrarna som ska ta hand om sina barn, inte socialtjänsten, inte sant? Tycker du att pappan gjort sitt bästa för att ta hand om SITT EGET BARN när han åker utomlands och skaffar ny familj utan att ens ha umgänge ordnat för sitt barn som dessutom verkar bo med en morsa som inte kan ta hand om honom? På vilket sätt menar du att det är socialtjänstens fel att inte någon av dessa två föräldrar verkar kapabla att ta hand om det barn de satt till världen? Något eget ansvar finns väl i sett också? Eller är det bara att skrika att det är samhällets fel?
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Stina) skrev 2020-03-12 15:12:12 följande:
    Oavsett. Det är föräldrarna som ska ta hand om sina barn, inte socialtjänsten, inte sant? Tycker du att pappan gjort sitt bästa för att ta hand om SITT EGET BARN när han åker utomlands och skaffar ny familj utan att ens ha umgänge ordnat för sitt barn som dessutom verkar bo med en morsa som inte kan ta hand om honom? På vilket sätt menar du att det är socialtjänstens fel att inte någon av dessa två föräldrar verkar kapabla att ta hand om det barn de satt till världen? Något eget ansvar finns väl i sett också? Eller är det bara att skrika att det är samhällets fel?

På det materialet som finns kan jag lika lite som någon annan göra en professionell bedömning om TS gjort sitt bästa eller ej.

Alla har ett personligt ansvar när man sätter barn till världen, inget snack om det.

Socialtjänsten har ett tämligen dåligt "track record" när det gäller att ta hand om barn. Socialtjänsten ska vara det yttersta skyddsnätet i samhället men tyvärr så skadar de många gånger mer än de hjälper. Systemet skulle behövas byggas om från grunden. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-12 15:35:16 följande:

På det materialet som finns kan jag lika lite som någon annan göra en professionell bedömning om TS gjort sitt bästa eller ej.

Alla har ett personligt ansvar när man sätter barn till världen, inget snack om det.

Socialtjänsten har ett tämligen dåligt "track record" när det gäller att ta hand om barn. Socialtjänsten ska vara det yttersta skyddsnätet i samhället men tyvärr så skadar de många gånger mer än de hjälper. Systemet skulle behövas byggas om från grunden. 

Med eller utan system så finns här två föräldrar varav den ena fått sitt barn omhändertaget (just det ingripandet verkar det som TS tycker är korrekt...men det är väl för att det är mamman som bedömts vara olämplig vilket med TS märkliga logik på något sätt ger honom minuspoäng) och där den andra har två barn i två olika länder som han träffar...sporadiskt.

Där kan man snacka track record. Det verkar vara rätt synd om barnet denna tråd handlar om. Det verkar dock som att papparättshaveristerna fokuserar mer på sina egna ömma tår än att någonsin faktiskt ta hand om sina barn. Gärna på heltid. Gärna utan hjälp från soc. Eget. Jävla. Ansvar.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem