• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-08 08:11:29 följande:

Så du avvaktar med han få bo kvar hos sin mamma?

Du gör inget för att han ska få en bra och trygg uppväxt?

Du fly utomlands men du överger din!

Jag har redan ett alternativ utomlands för ett bra liv som jag kan erbjuda, men det skulle innebära en stor omställning för min son, ny skola, nytt språk, nya vänner, kontakten med hans mamma mm.

Att starta om från scratch i Sverige mitt i livet är en utmaning, minst sagt. Det är en väldigt stor skillnad att ha ett rättssystem uppbyggt emot en än för en om man som förälder vill skapa ett bra liv för ens barn.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 08:44:57 följande:
    Jag har redan ett alternativ utomlands för ett bra liv som jag kan erbjuda, men det skulle innebära en stor omställning för min son, ny skola, nytt språk, nya vänner, kontakten med hans mamma mm.

Att starta om från scratch i Sverige mitt i livet är en utmaning, minst sagt. Det är en väldigt stor skillnad att ha ett rättssystem uppbyggt emot en än för en om man som förälder vill skapa ett bra liv för ens barn.
    Hur gammal är sonen? Har han någon åsikt om att flytta till ett annat land och förlora all kontakt med mamman, kompisar, övriga släktingar?

Hur har du tänkt gå tillväga för att göra verklighet av att flytta på sonen? Vänta, vänta, vänta tills han är vuxen? Har du tagit reda på hur du skulle kunna få vårdnaden även när du är öppen med dina planer om flytt? Har du tagit reda på hur du skall övertyga rätten om att just det kommer vara det bästa för sonen?

Du måste fundera över om det är ett realistiskt alternativ att flytta honom, eller om det mest handlar om att det är bekvämast för dig.
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 08:44:57 följande:

Så du accepterar alternativen som är kvar för din son, mamma eller fosterhem?

Mamman som du anser är hemskt och det finns risk för våld

Fosterhem med allt vad det innebär

Att sonen flyttar och bosätter sig utomlands hos dig är kanske det bästa alternativet. Eller vad säger du?

Vad är du beredd att göra för att din son ska få det bra?
  • Anonym (PappaBarn)

För de pappor som har kämpat för sina barn har det allt för ofta blivit allt för tydligt att det Svenska systemet är deras största motståndare. 

Det är inget större fel på lagstiftningen utan det är att myndigheter och domstolar har en vriden bild av verkligheten. 

Samhället borde vara baserat på humanism men feminismen genomsyrar samhället och då har faktiska förhållanden mindre betydelse, socialtjänsten offrar barn på löpande band för att det gagnar kampen mot patriarkatet.

Olika myndigheter håller varandra om ryggen vilket gör att 20 § i brottsbalken blir i stort sett verkningslös om man inte besitter enorma resurser och lyckas nå ut till den större allmänheten.

Många socialsekreterare har som arbetsmetodik att ljuga, inte säga hela sanningen samt förtiga, tillägga och förändra verkligheten allt i syfte att genomdriva en på förhand bestämd åsikt om vad som är rätt och fel.

Sverige är bra på många områden men när det gäller rättssäkerhet så ligger vi i botten.

Skulle du som samhällsmedborgare påvisa att myndighetsutövning skett på ovan givna sätt genom exempelvis spela upp inspelningar, visa dokument etc. så kommer du att bli den anklagade då man snabbt skriker rättshaverist, ett effektivt sätt att tysta så allt kan fortsätta på samma sätt år ut och år in.

• Anonym (PappaBarn)
    Detta kom i min inkorg och då jag tror att det kan intressera andra delger jag det precis så som det kom.

VÅRDNADSTVIST/LVU: SÅ KAN DU VINNA I DOMSTOLEN

Har du i en vårdnadstvist eller i ett barnomhändertagande, råkat ut för en  socialtjänsts barnutredning som du uppfattar motarbetar barnets bästa istället för att skydda det? En utredning du uppfattar som godtycklig, osaklig, partisk och rättsosäker?
    På vårt möte berättar vi om hur du kan vinna domstolsförhandlingen trots socialtjänstens rättsosäkra utredning som motarbetar ditt barn och dig.
    BAKGRUND

Barnets bästa ideell förening uppfattar att det tyvärr finns barn som behöver skiljas från sina föräldrar och även från de familjehem de lever i. Men även att det finns barn i vårdnadstvister där socialtjänsten rättsosäkert kommer ställa sig på den förälders sida som använder barnet som slagträ mot den andra föräldern (något många kallar Föräldraalienation). Trots att det är ett övergrepp mot barnets rätt att älska och leva med båda sina föräldrar och även ett övergrepp mot den andra föräldern.

Socialtjänsten kan också bidra till att barn omhändertas från föräldrar som de inte alls borde skiljas ifrån. Dessutom, istället för att stödja barn föräldrar som behöver hjälp (som för funktionsnedsättningar) så kan socialtjänsten straffa både barnet och dess föräldrar genom att omhänderta barnen istället.

Detta skapar trauman hos barn, föräldrar, mor- och farföräldrar och andra nära, på rättsosäker grund.
    Många har sett avslöjanden som dessa i media men har svårt att förstå hur det kan komma sig, trots att detta vetenskapligt bekräftas (se t ex www.vetenskapligutredningsmetodik.nu)

Varför uppstår detta hemska problem?
        Hur kan du trots socialtjänstens rättsosäkra utredning se till att ?barnets bästa? vinner i domstolen?
    Vi berättar hur på vårt möte!

MÖTE I MALMÖ FÖR DIG I VÄSTRA OCH SÖDRA SVERIGE

Varför inte ta dig till vårt offentliga möte i Malmö för att börja förstå och få verktyg för hur du ska kunna lösa din situation?

Undersök möjligheterna till samåkning från Göteborgstrakten eller från Ronneby, till exempel i vår slutna Facebookgrupp
    När: Lördag 28 mars
    Klockan: 10:00 ? 13:00
    Var: ABF Malmö, Spånehusvägen 47 (preliminärt)
    Kostnad: Gratis

Agenda

Därför kan socialtjänstens utredningar slå åt så olika håll: Barn som lever trygg med sina föräldrar kan skiljas från dem. Barn som borde omhändertas, omhändertas inte.

Med Barnets-bästa-kollen som är baserad på juridik och vetenskap kan du själv granska om socialtjänstens barnutredning är rättssäker eller inte

Hur socialtjänsten istället för att stödja barn och människor med funktionsnedsättningar, kan stjälpa dem

Så kan du med Barnets-bästa-kollen påvisa rättsosäkerheten och vinna en domstolsförhandling
    Talare: Anna-Magdalena Rubarth, Kathrin Dohse och Erik Philipson, ordförande
    Anmäl dig gärna här så att vi har en uppfattning om hur många vi blir: www.facebook.com/events/189196842381403/
    VAR MED OSS I ALMEDALEN ? KOM!

Informera andra och ha kul! Går det? Jajamän. Söndag kväll 28 juni ställer vi upp vårt tält för Almedalsveckan. På dagarna delar vi ut informationsblad och talar med de vimlande besökarna och håller tal i vårt tält. Och har kul. Kul, för att vi känner stödet från varandra och sammansvetsas som gäng (äntligen vänner som förstår vilket helsicke vi alla går igenom). Och på kvällarna har vi gemensamma middagar (som vi lagar själva till självkostnadspris). Där både förbereder och peppar vi oss inför morgondagen. Men även inför hösten. Torsdag morgon 2 juli, fyra dagar senare åker vi hem. Åker hem med en härlig känsla över vad vi tillsammans har utfört och de nya vännerna vi fått. Och med känslan av att nu kommer vi vara ännu starkare i höst. Både som individer och som förening.

Så, tag ut semesterdagar, boka själv både resan och boendet (vi har ordnat rabatterat boende, sök rätt på inlägg om det på vår officiella Facebooksida: www.facebook.com/barnets.basta.org/) Kom ihåg att meddela vår kampanjgeneral Kathrin Dohse i Visby så att vi vet att du kommer (kathrin.dohse@barnetsbasta.org).  Läs och kom.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 10:22:58 följande:
    Detta kom i min inkorg och då jag tror att det kan intressera andra delger jag det precis så som det kom.
    VÅRDNADSTVIST/LVU: SÅ KAN DU VINNA I DOMSTOLEN

Har du i en vårdnadstvist eller i ett barnomhändertagande, råkat ut för en  socialtjänsts barnutredning som du uppfattar motarbetar barnets bästa istället för att skydda det? En utredning du uppfattar som godtycklig, osaklig, partisk och rättsosäker?
    På vårt möte berättar vi om hur du kan vinna domstolsförhandlingen trots socialtjänstens rättsosäkra utredning som motarbetar ditt barn och dig.
    BAKGRUND

Barnets bästa ideell förening uppfattar att det tyvärr finns barn som behöver skiljas från sina föräldrar och även från de familjehem de lever i. Men även att det finns barn i vårdnadstvister där socialtjänsten rättsosäkert kommer ställa sig på den förälders sida som använder barnet som slagträ mot den andra föräldern (något många kallar Föräldraalienation). Trots att det är ett övergrepp mot barnets rätt att älska och leva med båda sina föräldrar och även ett övergrepp mot den andra föräldern.

Socialtjänsten kan också bidra till att barn omhändertas från föräldrar som de inte alls borde skiljas ifrån. Dessutom, istället för att stödja barn föräldrar som behöver hjälp (som för funktionsnedsättningar) så kan socialtjänsten straffa både barnet och dess föräldrar genom att omhänderta barnen istället.

Detta skapar trauman hos barn, föräldrar, mor- och farföräldrar och andra nära, på rättsosäker grund.
    Många har sett avslöjanden som dessa i media men har svårt att förstå hur det kan komma sig, trots att detta vetenskapligt bekräftas (se t ex www.vetenskapligutredningsmetodik.nu)

Varför uppstår detta hemska problem?
        Hur kan du trots socialtjänstens rättsosäkra utredning se till att ?barnets bästa? vinner i domstolen?
    Vi berättar hur på vårt möte!
    MÖTE I MALMÖ FÖR DIG I VÄSTRA OCH SÖDRA SVERIGE

Varför inte ta dig till vårt offentliga möte i Malmö för att börja förstå och få verktyg för hur du ska kunna lösa din situation?

Undersök möjligheterna till samåkning från Göteborgstrakten eller från Ronneby, till exempel i vår slutna Facebookgrupp
    När: Lördag 28 mars
    Klockan: 10:00 ? 13:00
    Var: ABF Malmö, Spånehusvägen 47 (preliminärt)
    Kostnad: Gratis

Agenda

Därför kan socialtjänstens utredningar slå åt så olika håll: Barn som lever trygg med sina föräldrar kan skiljas från dem. Barn som borde omhändertas, omhändertas inte.

Med Barnets-bästa-kollen som är baserad på juridik och vetenskap kan du själv granska om socialtjänstens barnutredning är rättssäker eller inte
    Hur socialtjänsten istället för att stödja barn och människor med funktionsnedsättningar, kan stjälpa dem
    Så kan du med Barnets-bästa-kollen påvisa rättsosäkerheten och vinna en domstolsförhandling
    Talare: Anna-Magdalena Rubarth, Kathrin Dohse och Erik Philipson, ordförande
    Anmäl dig gärna här så att vi har en uppfattning om hur många vi blir: www.facebook.com/events/189196842381403/
    VAR MED OSS I ALMEDALEN ? KOM!

Informera andra och ha kul! Går det? Jajamän. Söndag kväll 28 juni ställer vi upp vårt tält för Almedalsveckan. På dagarna delar vi ut informationsblad och talar med de vimlande besökarna och håller tal i vårt tält. Och har kul. Kul, för att vi känner stödet från varandra och sammansvetsas som gäng (äntligen vänner som förstår vilket helsicke vi alla går igenom). Och på kvällarna har vi gemensamma middagar (som vi lagar själva till självkostnadspris). Där både förbereder och peppar vi oss inför morgondagen. Men även inför hösten. Torsdag morgon 2 juli, fyra dagar senare åker vi hem. Åker hem med en härlig känsla över vad vi tillsammans har utfört och de nya vännerna vi fått. Och med känslan av att nu kommer vi vara ännu starkare i höst. Både som individer och som förening.

Så, tag ut semesterdagar, boka själv både resan och boendet (vi har ordnat rabatterat boende, sök rätt på inlägg om det på vår officiella Facebooksida: www.facebook.com/barnets.basta.org/) Kom ihåg att meddela vår kampanjgeneral Kathrin Dohse i Visby så att vi vet att du kommer (kathrin.dohse@barnetsbasta.org).  Läs och kom.
    Mycket bra initiativ, tack så mycket!

För ett par år sedan bad jag socialförvaltningen förklara vad föräldraalienering är och hur de hanterar det. Jag ska leta reda på deras svar och visa det i den här tråden.
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 13:15:45 följande:

För ett par år sedan bad jag socialförvaltningen förklara vad föräldraalienering är och hur de hanterar det. Jag ska leta reda på deras svar och visa det i den här tråden.

Så vad tänker du göra för att få bort din son från den hemska mamman och soc konstiga beslut om placering i fosterhem?

Vilka bra alternativ ser du för din son och hur ska han få det bra?

Just nu lägger du fokus på lite umgänge de tillfällen du är i Sverige. Övrig tid låter du honom vara med mamman eller fosterhem. Båda alternativen tycker du är dåliga för honom.
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-08 13:24:42 följande:

Så vad tänker du göra för att få bort din son från den hemska mamman och soc konstiga beslut om placering i fosterhem?

Vilka bra alternativ ser du för din son och hur ska han få det bra?

Just nu lägger du fokus på lite umgänge de tillfällen du är i Sverige. Övrig tid låter du honom vara med mamman eller fosterhem. Båda alternativen tycker du är dåliga för honom.

Förlåt mej, men du låter cynisk I mina öron.
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 13:15:45 följande:

Men alienering?! I det här fallet har du ju själv alienerat dig, alldeles frivilligt, genom att flytta utomlands.

Det stod i rättens beslut att du skulle fått vårdnaden om du bara bott i Sverige. Mer eller mindre. Ändå överger du din son flera gånger om året och projicerar alltihop på soc.

Jag tycker förstås det är fel att ditt och pojkens umgänge saboteras. Men du verkar helt sakna insikt i hur dina handlingar har skadat din son. Stackars pojke. Du skulle kunnat se till att han slipper sin uppenbart olämpliga mamma. Eller hur?
  • Anonym (Pappa)
    Annita skrev 2020-03-08 16:17:45 följande:

Men alienering?! I det här fallet har du ju själv alienerat dig, alldeles frivilligt, genom att flytta utomlands.

Det stod i rättens beslut att du skulle fått vårdnaden om du bara bott i Sverige. Mer eller mindre. Ändå överger du din son flera gånger om året och projicerar alltihop på soc.

Jag tycker förstås det är fel att ditt och pojkens umgänge saboteras. Men du verkar helt sakna insikt i hur dina handlingar har skadat din son. Stackars pojke. Du skulle kunnat se till att han slipper sin uppenbart olämpliga mamma. Eller hur?

Hans mamma är fortfarande hans mamma, vad hon än gjort.

"Överger min son"..

"Projicerar på soc"..

"Jag saknar helt insikt I hur jag skadat min son"...

Jag vet inte hur jag ska svara på de på de påståendena.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem