• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 09:10:29 följande:
    Det lär bara bli värre, på väg till skolan imorse berättade min son för mej om socialtjänstens planer på att begränsa vårt umgänge till bara en dag i månaden.  Jag har inte sett något dokument som styrker detta. Mamman pratar om någon ny vårdplan, men som vanligt får jag ingen detaljerad information från henne som rör vår son.

Mamman har en stor informationsplikt till dig beträffande barnet då hon är vårdnadshavare och boende förälder.

Barnet är rättighetsbärare och har rätt till information som rör denne, för att socialtjänsten ska kunna begränsa umgänget så måste det först och främst kunna påvisas vetenskapligt att umgänget i sin nuvarande form inte är bra för barnet dels så behövs ett beslut om umgängesbegränsning och detta gäller oavsett om placeringen lutar sig mot SoL eller LVU. 

Finns det ett beslut eller motsvarande som rör dig har du rätt att ta del av detta genom partsinsynen.

• Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-09 09:20:23 följande:

Så vad tänker du göra, bråka om lite umgänge eller försöka se till att din son får en bra uppväxt och liv. Så länge du bara tar strid om umgänget kommer grundförutsättningen vara kvar, boendet hos mamman och soc vid sidan om.

Tänker du flytta till Sverige och skaffa bostad och jobb?

Tänker du bosätta dig permanent utomlands och försöka få boendet där till sonen?

Eller har du en annan plan för din son?

Jag har redan boende utomlands och bra liv som jag kan erbjuda min son där. Tanken är att vara i Sverige över sommaren i år med min nya familj så att barnen kan träffa varandra och att känna oss för om permanent boende i Sverige skulle kunna fungera. Det här har jag också berättat för socialtjänsten.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 09:48:57 följande:
    Jag har redan boende utomlands och bra liv som jag kan erbjuda min son där. Tanken är att vara i Sverige över sommaren i år med min nya familj så att barnen kan träffa varandra och att känna oss för om permanent boende i Sverige skulle kunna fungera. Det här har jag också berättat för socialtjänsten.
    TS är du beredd att lämna in en stämning beträffande ensam vårdnad till tingsrätten?

Socialtjänsten har inte vårdnadsfrågan i sitt uppdrag utan där handlar det om vård av barnet (dvs. omsorgsförmåga, säkerhet etc)

Som du vet så tar det tid innan målet kommer till MUF och slutligen HUV och då måste du dra igång detta snarast och arbeta på "lösningarna" under tiden
  • Anonym (a)

Du behöver lösa bostad och försörjning och starta processen om uppehållstillstånd. Varför vänta till i sommar?
  • Anonym (a)

Du behöver lösa bostad och försörjning och starta processen om uppehållstillstånd. Varför vänta till i sommar?
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (a) skrev 2020-03-09 12:09:44 följande:

Det är viktigare att start processen i tingsrätten, då den kommer att ta tid.

Ett interimistiskt yrkande om vårdnad kan tas först i samband med MUF 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-09 10:02:10 följande:

TS är du beredd att lämna in en stämning beträffande ensam vårdnad till tingsrätten?

Socialtjänsten har inte vårdnadsfrågan i sitt uppdrag utan där handlar det om vård av barnet (dvs. omsorgsförmåga, säkerhet etc)

Som du vet så tar det tid innan målet kommer till MUF och slutligen HUV och då måste du dra igång detta snarast och arbeta på "lösningarna" under tiden

Jag vill tacka dej för den värdefulla informationen du ger!

"TS är du beredd att lämna in en stämning beträffande ensam vårdnad till tingsrätten?"

Ja!

"Socialtjänsten har inte vårdnadsfrågan i sitt uppdrag utan där handlar det om vård av barnet (dvs. omsorgsförmåga, säkerhet etc) "

Jag förstår inte hur socialtjänsten och familjerätten i åratal lyckats sopa alla dessa orosanmälningar från höger och vänster under under mattan med farhågor om allvarlig omsorgsbrist hos modern.

Tingsrätten baserar ju sina beslut på utredningar gjorda av familjerätten. Så utan familjerätten/socialtjänstens godkännande att jag är en bra pappa till min son så känns det chanslöst att försöka stämma om vårdnad i tingsrätten.
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 12:26:35 följande:
    Jag vill tacka dej för den värdefulla informationen du ger!

"TS är du beredd att lämna in en stämning beträffande ensam vårdnad till tingsrätten?"

Ja!

"Socialtjänsten har inte vårdnadsfrågan i sitt uppdrag utan där handlar det om vård av barnet (dvs. omsorgsförmåga, säkerhet etc) "

Jag förstår inte hur socialtjänsten och familjerätten i åratal lyckats sopa alla dessa orosanmälningar från höger och vänster under under mattan med farhågor om allvarlig omsorgsbrist hos modern.

Tingsrätten baserar ju sina beslut på utredningar gjorda av familjerätten. Så utan familjerätten/socialtjänstens godkännande att jag är en bra pappa till min son så känns det chanslöst att försöka stämma om vårdnad i tingsrätten.
    Så hur ska du ha det, ska du stämma för att få vårdnad eller anser du det vara lönlöst?

Har du ombud som kan hjälpa dig?

Just nu leder dålig mamma och orosanmälningar mot fosterfamilj snarare än dig då du inte har en fast punkt med bostad och jobb i Sverige.

• Anonym (a)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-09 12:16:09 följande:

Det är viktigare att start processen i tingsrätten, då den kommer att ta tid.

Ett interimistiskt yrkande om vårdnad kan tas först i samband med MUF 

Utan inkomst och bostad kommer TS inte vinna i tingsrätten. Det finns ingen anledning att vänta med detta då det också tar tid. För att inte tala om hur lång tid uppehållstillstånd sedan tar. Är de beredd att bosätta sig i Sverige innan nuvarande familj får vara här? Det låter inte så. Tills allt annat är ordnat är det troligen meningslöst att försöka få vårdnaden.
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-09 12:40:53 följande:

Så hur ska du ha det, ska du stämma för att få vårdnad eller anser du det vara lönlöst?

Har du ombud som kan hjälpa dig?

Just nu leder dålig mamma och orosanmälningar mot fosterfamilj snarare än dig då du inte har en fast punkt med bostad och jobb i Sverige.

Varför är det så viktigt att ha fast boende och jobb just i Sverige?

Jag har ju det som krävs, fast inte i Sverige. och kan ju erbuda min son ett kanon bra liv utanför landets gränser.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem