• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (D) skrev 2020-03-10 09:12:55 följande:

Naturligtvis.

Skulle det vara viktigt för dig att ha din son på heltid?

Ja, och jag tror att han skulle må bäst av det också.

Min pappa visar starka drag av narcissism och jag har alltid varit livrädd för hans inadekvata vredesutbrott i hela mitt liv.

Nu växer min son upp med liknande rädsla för hans mammas vredesutbrott, känslomässig neglekt, hot, manipulation, kontrollbehov, själviskhet och avsaknad av empati.

Kluster B är inte att leka med.
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-10 12:00:34 följande:
    Ja, och jag tror att han skulle må bäst av det också.

Min pappa visar starka drag av narcissism och jag har alltid varit livrädd för hans inadekvata vredesutbrott i hela mitt liv.

Nu växer min son upp med liknande rädsla för hans mammas vredesutbrott, känslomässig neglekt, hot, manipulation, kontrollbehov, själviskhet och avsaknad av empati.

Kluster B är inte att leka med.
    Och hur ska du lösa att han bor heltid med dig och skolgång mm funkar? Var tänker du bo med din son?

• Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-10 12:34:58 följande:

Och hur ska du lösa att han bor heltid med dig och skolgång mm funkar? Var tänker du bo med din son?

Jag har redan boende med gång avstånd till skola, sjukhus, affärer med mm, fast utomlands..
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-10 12:46:02 följande:
    Jag har redan boende med gång avstånd till skola, sjukhus, affärer med mm, fast utomlands..
    Och där kommer du bo heltid om sonen får flytta dit?

Varför driver du inte ärendet till domstol att du få vårdnad och boende dit?

Att du är boende utomlands är inget hinder i sig, händer till och från att domstol beslutar om boende till en förälder som bor utomland. Det är en större uppförsbacke än om du hade boende och jobb i Sverige men inte omöjligt.

• Anonym (PappaBarn)
    Kjell2 skrev 2020-03-10 12:49:32 följande:
    Och där kommer du bo heltid om sonen får flytta dit?

Varför driver du inte ärendet till domstol att du få vårdnad och boende dit?

Att du är boende utomlands är inget hinder i sig, händer till och från att domstol beslutar om boende till en förälder som bor utomland. Det är en större uppförsbacke än om du hade boende och jobb i Sverige men inte omöjligt.

Helt riktigt att boendeplatsen i sig inte är ett hinder då det i sig inte har någon betydelse om man bor i Stockholm, Järvsö eller New York för den delen det som det handlar om är 6 kap 2a  § FB och hur man säkrar att barnet har en god kontakt med bägge sina föräldrar.

Det ställer större krav på TS att övertyga tingsrätten avseende ett boende på andra sidan jordklotet jämfört med ett boende i Enköping, med detta sagt så säger jag inte att det är ogörligt men det ställer mycket större krav på TS när det gäller att förklara och övertyga tingsrätten om att barnet kommer att ha förutsättningar för en bra kontakt med den andra föräldern. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-07 14:43:10 följande:

Som du själv har konstaterat så gäller det att sitta i förarstolen om något ska hända.

Denna handläggare så som många skulle behöva lära sig vad respekt är och att inte behandla människor så makt fullkomligt.

Om nu skolan har en jurist så har denne i så fall konstaterat att det inte hade någon grund och då är det lättare att strunta i återkopplingen.
    Skolans rektor ringde mej i eftermiddags och förklarade saken, hon hade tydligen varit bortrest den senaste tiden men var nu tillbaka i skolan igen.
    Tydligen så hade den biträdande rektorn missförstått saken om att jag inte skulle få vistas på skolans område.
     Det finns inget beslut om att jag inte får vara där. Socialtjänsten hade däremot framfört önskemål om att jag skulle hålla mej borta från skolan.

Föregående umgänge kom mamman till skolan och skulle absolut ta med vår son hem till sej, min son ville inte följa med henne, så hon ringde polisen. Polisen kom till skolan, jag och min son väntade inne på rektorsexpeditionen på att saken klarades ut. Skolpersonalen kunde se att både jag och min son var traumatiserade av det som hände och de bjöd på mackor, kaffe och chocklad. Det var väldigt nära att jag bröt ihop, det är fruktansvärt jobbigt att se min ex. fru på det humöret hon hade den dagen.
    Det hela slutade med att polisen sa till min son att det är OK att vara med pappa i helgen.
    Kanske var det denna händelse som gjorde att socialtjänsten ville att jag skulle hålla mej borta från skolan och även min son den här gången, vad vet jag. 

Det känns mycket tråkigt att fått höra från tre olika personer från skolans personal, vid olika tillfällen förra veckan, säga till mej framför min son, att jag inte får vara där och måste lämna skolans område.
     Utöver de tre personerna, lärare, fritidsperonal och någon i skolledningen så pratade jag i entrum med den biträdande rektorn som sa samma sak, att jag inte får vistas på skolans område, och hänvisade vidare till socialtjänsten om jag ville veta varför. Hon sa att hon kan se att jag är en bra förälder, men skolan måste följa de lagar och regler som gäller.

Skolans rektor sa att min ex fru temporärt fråntagits vår son och att han placerats i jourfamilj samt att det är OK för mej att vara på skolans område i och med att min son har umgängesrätt med mej.

• Anonym (PappaBarn)

Socialtjänsten använder tämligen ofta en teknik när det framför budskap så att mottagaren ska tro att de sitter på makten och detta är ett beslut som bara är att lyda när det i själva verket är på det sättet atr de inte har någon laglig makt alls i den specifika frågeställningen.

Många blir rädda för soc och lyder minsta vink, och ska man tro signaturen soc, mfl. så är det så man ska agera, lyssnar man på de med erfarenhet så visar det sig ofta att man inte vinner något på detta.

Begär att rektorn skriver ett PM om händelsen, den kan du senare ha sto nytta av i vårdnadsmålet, begär även ut händelseanteckning från polisen rörande samma händelse.

• Anonym (Ansök nu)

Varför har du inte sökt om ensam vårdnad för länge sedan? Om mamman är skadlig för sonen borde du ha kämpat för detta från början.

Anledningen till att soc inte överlämnar sonen till dig istället för jourhem är för att så länge mamman har vårdnaden så ska planen vara att återförena sonen med henne så snart hon mår bra, och då kan de inte ha skickat iväg sonen utomlands. Om mamman har ensam vårdnad så är din status samma som vilken annan släkting som helst, du har ingen prio för att du är pappa med besöksrätt. Enda sättet att kunna flytta honom till din familj utomlands är att få ensam vårdnad.

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Ansök nu) skrev 2020-03-11 08:41:19 följande:

Varför har du inte sökt om ensam vårdnad för länge sedan? Om mamman är skadlig för sonen borde du ha kämpat för detta från början.

Anledningen till att soc inte överlämnar sonen till dig istället för jourhem är för att så länge mamman har vårdnaden så ska planen vara att återförena sonen med henne så snart hon mår bra, och då kan de inte ha skickat iväg sonen utomlands. Om mamman har ensam vårdnad så är din status samma som vilken annan släkting som helst, du har ingen prio för att du är pappa med besöksrätt. Enda sättet att kunna flytta honom till din familj utomlands är att få ensam vårdnad.

Helt rätt i sak, men skulle TS ha varit kvinna så hade soc med mycket stor sannolikhet verkat för vårdnadsöverflytt ...
  • Annita
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-11 11:07:46 följande:

Helt rätt i sak, men skulle TS ha varit kvinna så hade soc med mycket stor sannolikhet verkat för vårdnadsöverflytt ...

Tveksamt, för då skulle ju även denna hypotetiska kvinna behöva bo utomlands med ny familj för att det ska bli jämförbart.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem