Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 13:15:45 följande:
Mycket bra initiativ, tack så mycket!
För ett par år sedan bad jag socialförvaltningen förklara vad föräldraalienering är och hur de hanterar det. Jag ska leta reda på deras svar och visa det i den här tråden.
Socialtjänsten/familjerättens syn på föräldraalienering, (namn borttagna från email-konversationen nedan)
Hej socialtjänsten,
Kan ni förklara vad föräldraalienering är och hur ni hanterar det?
Vänliga hälsningar,
--------------------------------------
Hej!
Du har sänt en fråga om hur vi hanterar föräldraalienering. Tyvärr är jag inte bekant med det begreppet. Jag återkommer till dig när jag har frågat mina kollegor.
Med vänlig hälsning
Enhetschef
Familjerättsenheten
Hej!
Jag skickade ett svar den 24/8 men det har tydligen inte kommit iväg. Du får verkligen ursäkta dröjsmålet. Här kommer svaret:
Återkommer till dig med ett svar. Föräldraalienation är inte vanligt förekommande begrepp för oss på familjerätten. Däremot möter vi ofta föräldrar som har svårigheter att samarbeta. Vi kan erbjuda föräldrar samarbetssamtal för att hjälpa till med att komma överens i konflikter eller svårigheter kring barnet gällande frågor om vårdnad, boende och umgänge. I dessa samtal kan vi även prata med barnet och vi försöker ha ett barnfokus. Samarbetssamtal är en service till föräldrar vilket innebär att båda föräldrar ska samtycka till samtalen. Ifall föräldrarna inte kommer överens eller att någon av föräldern inte vill ha samarbetssamtal kan man vända sig till Tingsrätten med en stämningsansökan.
Hoppas att svaret ger någon vägledning annars får du återkomma.
Med vänlig hälsning
Enhetschef
Familjerättsenheten
Hej igen,
för snart ett år sedan informerade du mej om att föräldraalienering inte är ett vanligt begrepp hos er på familjerätten.
Enligt denna sida förekommer föräldraalienering upp till 15% av alla vårdnadstvister, så så ovanligt kan det ju inte vara.
Om trots allt tecken på föräldraalienering skulle uppmärksammas av er/socialtjänsten, hur hanterar ni det?
Mvh
Hej, igen!
Ursäkta lite sent svar och det blir ungefär samma svar som tidigare. Vi försöker möta de svårigheter som finns kring barnen och deras föräldrar oavsett om det finns en diagnos eller inte. Fokus i utredningar är ju alltid att se till barnets behov där de generellt sett har behov av att umgås med båda sina föräldrar.
Med vänlig hälsning
Enhetschef
Familjerättsenheten