• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (a) skrev 2020-03-19 15:52:33 följande:

Uppenbarligen verkar du behöva en fast adress i Sverige för att få umgämge. Detta skall tingsrätten ha sagt till dig om jag förstår det rätt. Det har nu ändrats, men du ignorerar detta och säger att "det går bra ändå".

Det här är första gången jag hör att jag måste ha fast adress i Sverige för att ha umgänge med min son.

Jag kom precis hem efter att ha försökt hämta min son hemma hos sin mamma. Han stod på balkongen, jag nedanför, vi pratade i ca 20 minuter. Han var ledsen och sa till mamma flera gånger att han ville vara med sin pappa. 
     Mammans orsak till att vägra umgänge skiftade från, att jag inte har fast adress i Sverige, till att jag reser mycket och kan vara smittad av corona virus, till att jag inte kontaktat min pappa. Det slutade med att hon kom ut och var arg på mej för att jag inte kontaktat min pappa och tog med sig vår son in och stängde dörren bakom sig.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 16:50:42 följande:
    Det här är första gången jag hör att jag måste ha fast adress i Sverige för att ha umgänge med min son.

Jag kom precis hem efter att ha försökt hämta min son hemma hos sin mamma. Han stod på balkongen, jag nedanför, vi pratade i ca 20 minuter. Han var ledsen och sa till mamma flera gånger att han ville vara med sin pappa. 
     Mammans orsak till att vägra umgänge skiftade från, att jag inte har fast adress i Sverige, till att jag reser mycket och kan vara smittad av corona virus, till att jag inte kontaktat min pappa. Det slutade med att hon kom ut och var arg på mej för att jag inte kontaktat min pappa och tog med sig vår son in och stängde dörren bakom sig.
    Det är ju hemskt för pojken att se dig komma dit, knacka på dörren, stå nedanför balkongen osv, men inte kunna få följa med. Detta måste du omedelbart upphöra med.
    Börja med att lyssna på mamman, soc och tingsrätten. Skaffa en fast punkt i Sverige. Du har själv sagt att sonen är orolig över att inte veta exakt var du bor.
    När du har en fast bostad, om så i en friggebod hos din pappa, så kan du ta upp ärendet med tingsrätten igen, om mamman fortfarande är omedgörlig.
    På det senaste du skriver låter det som om mamman försöker skydda barnet från dina hastiga inhopp, och oplanerat leverne.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (a) skrev 2020-03-19 17:07:47 följande:
    Det är ju hemskt för pojken att se dig komma dit, knacka på dörren, stå nedanför balkongen osv, men inte kunna få följa med. Detta måste du omedelbart upphöra med.
    Börja med att lyssna på mamman, soc och tingsrätten. Skaffa en fast punkt i Sverige. Du har själv sagt att sonen är orolig över att inte veta exakt var du bor.
    När du har en fast bostad, om så i en friggebod hos din pappa, så kan du ta upp ärendet med tingsrätten igen, om mamman fortfarande är omedgörlig.
    På det senaste du skriver låter det som om mamman försöker skydda barnet från dina hastiga inhopp, och oplanerat leverne.
    Överlämning ska ske via skolan, men han har inte varit i skolan på över en vecka nu. Jag pratade med honom strax innan på telefon, han var inställd på att jag skulle komma och hämta honom idag hemma hos dem idag. 
    Han har rätt att vara hos mej från igår eftermiddag fram till måndag morgon.
     Han vet var vi bor nu och är inte orolig alls för att bo här. Mamman vet också var vi bor. Han ville följa med mej, mamman lyssnade inte på honom.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 17:31:53 följande:

Överlämning ska ske via skolan, men han har inte varit i skolan på över en vecka nu. Jag pratade med honom strax innan på telefon, han var inställd på att jag skulle komma och hämta honom idag hemma hos dem idag. 

Han vet var vi bor nu och är inte orolig alls för att bo här. Mamman vet också var vi bor. Han ville följa med mej, mamman lyssnade inte på honom.

Det är naturligtvis mamman du skall prata med för att bestämma överlämning. Blanda inte in pojken i sådant som förvärrar hans situation. Han kan inte gå emot mamman.
  • Anonym (adress?)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 17:31:53 följande:
    Fast varför pratar du med honom om att du ska komma när du fått nej till att komma? Det här måste lösas mellan de vuxna och helt utan att blanda in din stackars son. Förstår du inte det? Fatta så traumatiskt för honom att stå där mellan er. Han ska INTE behöva utsättas för det här. Spelar ingen roll vem av er som har fel, lös det för guds skull utan pojken. Du har blivit ombedd att inte komma till skolan och att inte komma till hennes hus, och ändå gör du det. Det är riktigt dåligt föräldraskap faktiskt.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (a) skrev 2020-03-19 17:47:08 följande:
    Det är naturligtvis mamman du skall prata med för att bestämma överlämning. Blanda inte in pojken i sådant som förvärrar hans situation. Han kan inte gå emot mamman.
    Han har rätt att bli lyssnad på!
     Det här handlar om att mamman är arg på mej för att jag inte kontaktade min pappa som hon ville. Är det tillräckligt skäl för att neka umgänge?

• Annita
    Anonym (adress?) skrev 2020-03-19 17:52:47 följande:

Fast varför pratar du med honom om att du ska komma när du fått nej till att komma? Det här måste lösas mellan de vuxna och helt utan att blanda in din stackars son. Förstår du inte det? Fatta så traumatiskt för honom att stå där mellan er. Han ska INTE behöva utsättas för det här. Spelar ingen roll vem av er som har fel, lös det för guds skull utan pojken. Du har blivit ombedd att inte komma till skolan och att inte komma till hennes hus, och ändå gör du det. Det är riktigt dåligt föräldraskap faktiskt.

Bra formulerat! Stackars pojke :'(
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (adress?) skrev 2020-03-19 17:52:47 följande:

Annita skrev 2020-03-19 18:24:41 följande:
    Bra formulerat! Stackars pojke :'(
    Det verkar som att ni tycker att det är hemskt med en pappa som vill träffa sin son, till och med när barnet har umgängesrätt med pappan.

Överlämning ska ske via skolan, inte via mammans bostad. Men vad ska jag göra när mamman inte tar honom till skolan.

Ja, det är mycket synd om min son som får utstå känslomässig misshandel av sin mamma, utan att någon vuxen i omgivningen stoppar henne.
    Socialtjänsten blockerar konsekvent alla mina försök att skydda min son.
  • Anonym (adress?)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 18:44:56 följande:
    Det verkar som att ni tycker att det är hemskt med en pappa som vill träffa sin son, till och med när barnet har umgängesrätt med pappan.

Överlämning ska ske via skolan, inte via mammans bostad. Men vad ska jag göra när mamman inte tar honom till skolan.

Ja, det är mycket synd om min son som får utstå känslomässig misshandel av sin mamma, utan att någon vuxen i omgivningen stoppar henne.
    Vad du ska göra? Återigen, ni ska lösa detta utan pojkens inblandning. Du ska omedelbart sluta att utsätta pojken för detta.
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 18:44:56 följande:

Det hemska är att du står och pratar med honom vid balkongen trots att du rimligtvis redan vet att mamman inte kommer att släppa in dig.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem