• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 16:09:58 följande:

Förlåt mej, men du låter cynisk I mina öron.

Enligt dig är mamman olämplig, fosterhem inget bra alternativ. Ändå försöker du inte få din son till ett bra boende.

Hur vill du att din son ska bo om sex månader, om två år?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (a) skrev 2020-03-08 17:21:03 följande:

Pappan hade fått vårdnaden om han bestämt sig för att finnas på plats i Sverige. Han har själv valt att vara här mindre än halva året, och verkar inte vilja jobba för att få hit nya familjen. Han hade kunnat agera annorlunda från början, innan dottern fanns, men valde själv att försvåra umgänget.

Mamman kan mycket väl vara olämplig, samt aktivt försöka begränsa umgänget. Soc och fosterfamiljen däremot har sannolikt sina skäl för hur de nu agerar.

Vad har socialtjänst och kontaktfamilj för anledning och rättigheter att försöka sudda bort mej från min sons liv?

Om faktureringsunderlag och inkomstkälla räknas som skäl, kan jag förstå hur de socialtjänst och kontaktfamilj agerar.

Min son känner sig lugnast hos mej, sedan mamma och sist kontaktfamiljen. Han har sagt hur många gånger som helst att han inte tycker om kontaktfamiljen.

Jag vill ta ansvar för min son och låta han bo med mej, min nya kvinna och vår dotter. För mej är det ok att han har kontakt med sin mamma.
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 19:59:02 följande:

Vad har socialtjänst och kontaktfamilj för anledning och rättigheter att försöka sudda bort mej från min sons liv?

Om faktureringsunderlag och inkomstkälla räknas som skäl, kan jag förstå hur de socialtjänst och kontaktfamilj agerar.

Min son känner sig lugnast hos mej, sedan mamma och sist kontaktfamiljen. Han har sagt hur många gånger som helst att han inte tycker om kontaktfamiljen.

Jag vill ta ansvar för min son och låta han bo med mej, min nya kvinna och vår dotter. För mej är det ok att han har kontakt med sin mamma.

Då får du börja ordna så att han kan bo hos dig. Hur ser planen ut? Sverige eller utomlands?
  • Anonym (PappaBarn)
    Kjell2 skrev 2020-03-08 20:01:53 följande:
    Då får du börja ordna så att han kan bo hos dig. Hur ser planen ut? Sverige eller utomlands?

Det finns inte så mycket att välja på om TS ska kunna övertyga tingsrätten och det är ett boende som gör att barnet kan ha bra kontakt med bägge föräldrarna, hur TS därefter planerar är en helt annan sak.
  • Kjell2
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 20:05:22 följande:

Det finns inte så mycket att välja på om TS ska kunna övertyga tingsrätten och det är ett boende som gör att barnet kan ha bra kontakt med bägge föräldrarna, hur TS därefter planerar är en helt annan sak.

Vad ser du som bra handlingsväg för ts så att sonen får det bra?

Mamman verkar inte vara bästa föräldern. Soc lär återkomma med placering odyl i framtiden om mamman har boendet och vårdnas.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-08 18:33:52 följande:

PAS finns inte.

Begreppet är helt avfärdat av all seriös forskning.

Uppfinnaren av detta begrepp hade högst suspekta och obehagliga motiv.

Enligt den här artikeln förekommer föräldraalienering bland 11-15% av alla skiljsmässor där barn finns med i bilden.

www.theguardian.com/society/2017/nov/17/parental-alienation-divorce-custody-crackdown-cafcass
  • Kjell2
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 20:05:22 följande:

Mamman verkar inte vara bästa föräldern. Soc lär återkomma med placering odyl i framtiden om mamman har boendet och vårdnas.
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 20:10:33 följande:

Enligt den här artikeln förekommer föräldraalienering bland 11-15% av alla skiljsmässor där barn finns med i bilden.

www.theguardian.com/society/2017/nov/17/parental-alienation-divorce-custody-crackdown-cafcass

Så vad tänker du göra? Gnälla över hur orättvist du blivit behandlat och hur fel myndighter gör, eller tänker du hjälpa din son till ett bra hem, boende och liv?
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 20:10:33 följande:

Tänker du att det är detta du har råkat ut för? Trots att rätten fann att du skulle ha fått ensam vårdnad om du bara hade bott i Sverige? 

Det finns förmodligen en risk att sonen blir långsiktigt familjehemsplacerad om mamman inte är pålitlig. Har du tänkt så långt?
  • Anonym (PappaBarn)
    Kjell2 skrev 2020-03-08 20:09:54 följande:

På den knappa information jag har skulle jag föreslå att TS skapar förutsättningar för ett stabilt boende (inte nödvändigtvis något som måste bestå lång tid) för honom och pojken i Sverige (övriga familjen behöver inte vara involverad) och inte extremt långt bort från mamman.

TS skulle få extra poäng om han kunde påvisa att han deltagit i någon typ av familjeutbildning/behandling så att det inte råder något tvivel om att han förstår ett barns behov.

När det gått en tid efter det att TS fått ensam vårdnad kan TS flytta med sonen om det anses att det är bästa för sonen.
  • Anonym (PappaBarn)
    Annita skrev 2020-03-08 20:24:36 följande:
    Tänker du att det är detta du har råkat ut för? Trots att rätten fann att du skulle ha fått ensam vårdnad om du bara hade bott i Sverige? 

Det finns förmodligen en risk att sonen blir långsiktigt familjehemsplacerad om mamman inte är pålitlig. Har du tänkt så långt?

Nu får man inte domslut i förväg, så det är svårt att klandra TS för något som inte var känt för honom vid tillfället, nu däremot kan han använda domslutet som en vägledning för hur tingsrätten rimligen skulle resonera om det blir ett nytt mål.

Får TS vårdnaden så är det inte rimligt att sonen kommer att fortsätta vara SoL placerad och LVU placering borde inte vara överhängande och skulle så vara fallet skulle jag rekommendera TS att ta första bästa flyg tillsammans med pojken långt från soc. klåfingriga händer

Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem