• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Fiona M

Hur tänker du själv att du ska kunna ha sonen boende på dig när du också har en familj utomlands?

• Anonym (Y)

Jag tycker inte att sov handlat fel alls i detta fallet. Nu tycker jag att du ska låta din son få landa lite, ett par veckor. Under den tiden har du kontinuerlig kontakt med soc, ber de om hjälp att hitta en bostad, söker massa jobb. Sen börjar du processen med att få uppehållstillstånd till din fru, om ni nu va gifta. Sök å en kontakt med ev bup och be om hjälp för din son, om du får ensam vårdnad kommer sonen säkert slussas sakta tillbaks till dig och behl er då hjälp att bearbeta allt som hänt och sedan bygga upp en trygghet igen. Det kommer säkert bli umgänge med mamman, se till sen så gott du kan att umgänget funkar. Jag tror detta är det bästa. Som förutsättningarna är nu funkar det inte. Du måste inse att din son behöver tid att läka. Och den processen kommer inte börja förrän allt blir stabilt.

Om du tänker fortsätta som nu med att vara borta som du är så tycker jag det vore bäst att bära träffa sonen dagtid och att han inte sover hos dig.

Jag tror du kan ha goda chanser att få vårdnaden om din son om du stabiliserar ditt liv. Prata med en barnpsykolog och be om hjälp, var öppen för vad de säger. Jag tror du behöver prioritera din son nu 100%, om det ska lösa sig.

Nu har du ju valt att skaffa barn med en kvinna långt borta och inte tänkt på vilka konsekvenser det kan medföra för ditt redan existerande barn, men du kan lösa detta nu. Hur ser din nya på att bli bonusmamma till en pojke som inte mår bra och behöver extra uppmärksamhet och stöd?

Tror du hon fixar det?

Ta sak för sak nu och bygg en trygg tillvaro för din son.

• Annita
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-07 18:16:01 följande:

Bra,

Det är ett tunt underlag för beslutet och det är bra för dig om du skulle stämma för ensam vårdnad har du inte allt för stora hinder att övervinna för att det ska väga över rejält åt ditt håll.

Verkar inte alls vara ett tunt underlag, domstolen har verkligen vägt fördelar och nackdelar i sitt beslut. Framgår ju tydligt att båda föräldrarna har stora brister, och att det inte är någon självklarhet att mamman får ensam vårdnad.

Pappan hade sannolikt fått ensam vårdnad om han bott i Sverige!
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 19:21:54 följande:

En mycket bra fråga!

Precis som du säger, jag tror det är rätt väg framåt att ta fram en plan för vad jag kan erbjuda som alternativ till mamma/kontaktfamilj och allt vad det skulle innebära.

boende i Sverige

+ fortsätta i samma skola

+ träffa mamman

+ samma kompisar

- saknar fast boende

- saknar jobb

- uppehållstillstånd

boende utomlands

+ fast boende

+ jobb

+ uppehållstillstånd

- umgänge med mamman

- nya kompisar

- ny skola

- nytt språk

Var bor ni när pojken är hos dig?!
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Mia) skrev 2020-03-07 19:17:57 följande:
    Att din son är som ett frimärke på dig är förmodligen på grund av att du bor utomlands. Han vet att du snart försvinner igen. Barn är kloka.
    Ja det ligger något i det också, kanske en kombination av båda. Jag tror dock att man måste ha växt upp själv med en narcissistisk förälder för att riktigt förstå vad jag menar.
  • Anonym (PappaBarn)
    Annita skrev 2020-03-07 19:33:29 följande:
    Verkar inte alls vara ett tunt underlag, domstolen har verkligen vägt fördelar och nackdelar i sitt beslut. Framgår ju tydligt att båda föräldrarna har stora brister, och att det inte är någon självklarhet att mamman får ensam vårdnad.

Pappan hade sannolikt fått ensam vårdnad om han bott i Sverige!

Du har missförstått mig, det jag menar är att det inte är överdrivet tungt i någon av vågskålarna och att TS tillkortakommanden är ganska lätta att få ordning på.

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Mia) skrev 2020-03-07 19:17:57 följande:
    Att din son är som ett frimärke på dig är förmodligen på grund av att du bor utomlands. Han vet att du snart försvinner igen. Barn är kloka.

Skulle barnet vara som ett frimärke på mamman så läser man ofta att barnet känner stark anknytning och trygghet hos mamman.

Vad som är grunden kan vi inte veta
  • Annita
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-07 19:43:28 följande:

Du har missförstått mig, det jag menar är att det inte är överdrivet tungt i någon av vågskålarna och att TS tillkortakommanden är ganska lätta att få ordning på.

Ja ok, då är vi nästan överens. Pappan skulle troligen fått vårdnaden om han bott i Sverige, står det ju mer eller mindre.

Frågan är om det är lätt eller svårt att få ordning på. Utifrån det TS uppger verkar det inte vara ett lättlöst problem, tvärtom.
  • Anonym (Pappa)
    Annita skrev 2020-03-07 19:36:02 följande:
    Var bor ni när pojken är hos dig?!
    I en lägenhet med gångavstånd till skolan.

Jag tycket det är märkligt att det är så fokuserat på boende och jobb när det känslomässiga våldet min son får ta emot från sin mamma kan vara så brutalt emellanåt. Han är 8 år och pratar fortfarande bäbisspråk många gånger när överämning sker direkt från hans mamma. 
  • Anonym (a)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-07 19:43:28 följande:

Ja, men ts verkar inte vara intresserad av det som sannolikt krävs - skaffa fast jobb och boende i Sverige. Jag har svårt att se att de skulle släppa iväg pojken till nya familjen utomlands.

TS, jag vet inte vad du jobbar med, men kan eget företagande vara något som du kan sköta på flera håll i världen? En förutsättning för uppehållstillstånd är att du har bostad och jobb i Sverige. Kan du sköta jobbet på distans så kan du skaffa bostad i Sverige, och bo utomlands i väntan på uppehållstillstånd. Måste givetvis kollas med migrationsverket.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem