• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 14:28:10 följande:
    Hade jag "backat lite" när skolpersonal tidigare i veckan sa till mej att de fått direktiv från socialtjänsten om att jag inte får vistas i skolans lokaler, och att föräldrarna I min sons jourfamilj skulle hämta honom istället för mej, ja då hade jag fått ytterligare ett umgängestillfälle med min son förstört. Jag har inte obegränsat med umgängestillfällen innan jag åker hem till min familj i utlandet igen.

Handläggare på socialtjänsten ringde aldrig upp mej som hon lovat efter hon slängde luren i örat på mej i torsdags eftermiddag.

Skolans jurist har inte heller âterkommit med någon förklaring som hon lovat, till varför skolan skulle ha portat mej från deras lokaler. Men strunt samma, min son mår bra av att få vara med mej över helgen, helt enligt tidigare tingsrättsbeslut, och jag mår bra av att vara med min son.

Som du själv har konstaterat så gäller det att sitta i förarstolen om något ska hända.

Denna handläggare så som många skulle behöva lära sig vad respekt är och att inte behandla människor så makt fullkomligt.

Om nu skolan har en jurist så har denne i så fall konstaterat att det inte hade någon grund och då är det lättare att strunta i återkopplingen.
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-07 10:13:41 följande:

Hur tänker du uppnå målet att få vårdnad och boende?

Det är en lång process att ta min nya kvinna och vår dotter till Sverige, som jag först
    Kjell2 skrev 2020-03-07 14:35:05 följande:

Vilken långsiktig lösning vill du ha för din son?

Att han fãr växa upp med sin halvsyster, mej och min nya kvinna och att han får träffa och ha kontakt med sin riktiga mamma när han vill.
  • Tow2Mater
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 15:40:24 följande:
    Det är en lång process att ta min nya kvinna och vår dotter till Sverige, som jag först
    Kjell2 skrev 2020-03-07 14:35:05 följande:

Vilken långsiktig lösning vill du ha för din son?

Att han fãr växa upp med sin halvsyster, mej och min nya kvinna och att han får träffa och ha kontakt med sin riktiga mamma när han vill.
    För att förtydliga; är din långsiktiga plan att flytta hela familjen till Sverige, eller inte?
  • Anonym (a)

Har hon ansökt om uppehållstillstånd? Om nej, varför inte?
    Vill hon och dottern flytta till Sverige?
  • Tow2Mater
    Anonym (a) skrev 2020-03-07 16:48:00 följande:
    TS verkar inte vilja ge tydliga svar.
  • Kjell2

Det är en lång process att ta min nya kvinna och vår dotter till Sverige, som jag förstAtt han fãr växa upp med sin halvsyster, mej och min nya kvinna och att han får träffa och ha kontakt med sin riktiga mamma när han vill.

Hur tänker du nå dit? Ända vägen är att få vårdnaden och boendet. Vad gör du för det?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (a) skrev 2020-03-07 16:48:00 följande:
    Ja hon har besökt Sverige och trivs i Sverige. Planerna är att vi ska åka tillsammans till Sverige och stanna över sommaren.  3 månader är vad turistvisa erbjuder. Uppehållstillstånd är en lång process.
  • Anonym (a)
    Tow2Mater skrev 2020-03-07 16:50:00 följande:
    TS verkar inte vilja ge tydliga svar.
    Svaret är väl att om de vill flytta hit på uppehållstillstånd i syfte att ha en framtid med TS måste han först ha bostad och försörjning. Innan dess får de aldrig sitt tillstånd, och TS är fast där. Att de skall hit är alltså en dröm, såvida inte TS har en annan plan.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 16:54:22 följande:
    Ja hon har besökt Sverige och trivs i Sverige. Planerna är att vi ska åka tillsammans till Sverige och stanna över sommaren.  3 månader är vad turistvisa erbjuder. Uppehållstillstånd är en lång process.
    Uppehållstillstånd är en evighetslång process så länge ni inte påbörjar den. Varför jobbar ni inte för det?
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-07 16:53:39 följande:
    Hur tänker du nå dit? Ända vägen är att få vårdnaden och boendet. Vad gör du för det?
    Handläggaren på socialtjänsten är motsägelsefull, ena gången säger hon att pojkens bästa är det som är viktigast, och att socialtjänsten inte bryr sig om vilket land han skulle bo i.

Nästa gång säger hon att det är uteslutet att jag skulle kunna ta över vårdnaden om han skulle bo med mej utomlands.

Vad ska jag tro egentligen?
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem