• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 19:44:46 följande:

Socionomerna på familjerätten som är en del av socialtjänsten har en otrolig förmåga att skapa en verklighet som passar dem
    Ja du, det kan man lungt säga.... tänk dej att sjukhuspersonal på sachsska barnsjukhus gör en orosamälan med följande motivering:
    "Avvikande beteende hos modern, därför allvarliga farhågor om omsorgssvikt
     På avdelningen uppvisade modern en aggressivitet och sarkasm i uttalanden mot fadern inför sonen, som avdelningspersonalen upplevt som mycket obehaglig och därför bedömts som högst olämpligt utifrån barnets perspektiv. Samt de inspelningar och bilder som fadern spelar upp/visar för oss, där pojken hörs/syns i bakgrunden."
    Socionomen på socialtjänsten som utredde denna orosanmälan gjorde följande bedöming som han berättade för mej över telefon (vilket jag spelade in):

"Om mamman känner sig förhindrad och det blir problem med sonens vårdkontakter, och att att det kan ställa till problem, och speciellt då det kan vara akuta lägen, ja då är det hennes skyldighet att söka ensam vårdnad, tänker jag"
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 19:46:15 följande:

Då kanske du borde vara mer korrekt. 

Jag har givit helt korrekt information. Dvs att umgänget han tilldelats i samband med vårdnadstvis är ett helt annat umgänge än det som regleras i samband med lvu.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 19:48:39 följande:

I många fall räcker det väl med att du är pappa samt en vriden utredning från familjerätten 

Nej. Det har endast med vårdnaden att göra.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 19:56:39 följande:

Om du nu är jourfamilj så borde du veta att det är barnet som är rättighetsbärare.

Barnet har rätt till umgänge med sitt nätverk, inkluderat båda sina föräldrar ...

Socialstyrelsen har en mycket bra skrift på några hundra sidor beträffande vad som gäller när barn är i samhällsvård, kanske något att läsa lite i ;)

Barnet har rätt till umgänge, men även rätt att slippa umgänge om umgänget inte är något som gagnar barnet.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 19:44:46 följande:

Socionomerna på familjerätten som är en del av socialtjänsten har en otrolig förmåga att skapa en verklighet som passar dem

Jag har stött på dig förut där du sitter och ger utsatta och sårbara människor sjukt dåliga råd där de riskerar att försvåra sin situation ytterligare. Du hänvisar till forskningsrapporter som inte finns, förvrider fakta till oigenkännlighet, där du tar ett korn av sanning och gör nåt helt annat av den. Ofta hävdar du att du är jurist för att på så sätt ge dig själv trovärdighet. Du klarar av att tala med myndighetsspråk men har helt missförstått innebörden. Din debatteknik är att slänga ut halmdockor som gör att man i oändlighet behöver försvara sig mot absurda påståenden som du hävdar är fakta. Denna dans kommer jag inte att dansa med dig, bara så att du vet. Kommer inte att bemöta dina inlägg vidare, men kan bara hoppas på att du inte lyckas förleda denna pappa i fördärvet.
  • Anonym
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 19:40:51 följande:

Det socialtjänsten behöver LVU för att använda tvångsåtgärder, SoL bygger på "frivillighet" sedan har socialsekreterare generellt svårt med ordförståelse så de tolkar "frivillighet" på sitt sätt.
    Precis så är det.
    Går man inte med på att lämna bort sitt barn "frivilligt" så tas barnet med våld om så "behövs". Ofta på väldigt grumliga skäl.

SoL är bara ett påhitt för att ge soc ett bättre ansikte utåt. Men det hjälper inte, de är lika jävliga ändå.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-06 21:05:05 följande:
    Barnet har rätt till umgänge, men även rätt att slippa umgänge om umgänget inte är något som gagnar barnet.
    Rektor, lärare och annan personal i min sons skola har sagt till mej att de ser mej som en bra förälder, och att de hört min son berätta att han hellre vill vara med mej än jour/kontakt-familjen. Han vantrivs i den familjen. 

Koordinatorn utsedd av familjerätten har sagt till mej att jag har en väldigt fin relation med min son.

Min ex. fru (som hatar mej över allt annat), skickade ett email till mej idag där hon skrev att hon tror att vår son har det mycket bättre hos mej än hos jour/kontakt-familjen.

Allt detta till trots hör jag av min son prata om socialtjänstens planer på att begränsa vårt umgänge till någon dag i månaden.

Hur kan detta vara möjligt?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-06 21:16:30 följande:
    Jag har stött på dig förut där du sitter och ger utsatta och sårbara människor sjukt dåliga råd där de riskerar att försvåra sin situation ytterligare. Du hänvisar till forskningsrapporter som inte finns, förvrider fakta till oigenkännlighet, där du tar ett korn av sanning och gör nåt helt annat av den. Ofta hävdar du att du är jurist för att på så sätt ge dig själv trovärdighet. Du klarar av att tala med myndighetsspråk men har helt missförstått innebörden. Din debatteknik är att slänga ut halmdockor som gör att man i oändlighet behöver försvara sig mot absurda påståenden som du hävdar är fakta. Denna dans kommer jag inte att dansa med dig, bara så att du vet. Kommer inte att bemöta dina inlägg vidare, men kan bara hoppas på att du inte lyckas förleda denna pappa i fördärvet.
    Jag kan bekräfta att det som PappaBarn skriver även stämmer i mitt fall och ge en rad exempel från mina erfarenheter som stärker PappaBarn's påstående:

"Socionomerna på familjerätten som är en del av socialtjänsten har en otrolig förmåga att skapa en verklighet som passar dem"
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-06 21:23:22 följande:

Rektor, lärare och annan personal i min sons skola har sagt till mej att de ser mej som en bra förälder, och att de hört min son berätta att han hellre vill vara med mej än jour/kontakt-familjen. Han vantrivs i den familjen. 

Koordinatorn utsedd av familjerätten har sagt till mej att jag har en väldigt fin relation med min son.

Min ex. fru (som hatar mej över allt annat), skickade ett email till mej idag där hon skrev att hon tror att vår son har det mycket bättre hos mej än hos jour/kontakt-familjen.

Allt detta till trots hör jag av min son prata om socialtjänstens planer på att begränsa vårt umgänge till någon dag i månaden.

Hur kan detta vara möjligt?

Har du något ombud som kan hjälpa dig?
  • Anonym (Stina)

Ingenstans ett ljud från dig TS om hur barnet mår och har det. Du pratar om dina rättigheter och hur viktig du är som pappa men du verkar inte reflektera över hur din 8-åring har det när han blir jourhemsplacerad eller vad som lett fram till det.

Kan du tänka dig att ha ditt barn på heltid, även om det innebär att du inte kan hälsa på sin andra familj utomlands så mycket? Det vore ju liksom en rätt naturlig lösning.

Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem