• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 18:26:38 följande:

Han avskyr att vara i "jourfamiljen". Han har varit i den familjen under hans mammas helger under mer än ett år nu. Förädrarna i den familjen har isololerat honom från mej under hela den tiden. De har inte tillåtit honom ringa mej , eller mej ringa honom. Jag tycker det är helt oacceptablelt av dem att göra så.

Jag kan bara informera om hur det funkar rent lagmässigt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 18:48:49 följande:

söka ensam vårdnad.

Men vad har det för betydelse i praktiken om socialtjänsten kan köra över tingsrättensbeslut?

Skillnaden blir att du som vårdnadshavare har rätt till insyn gällande utredning och insats. Du får också rätt till ett eget juridiskt ombud om det blir en förhandling gällande lvu. Men det är inte så vanligt att man går in med en vårdnadsutredning om det är ett pågående lvu.

Men det faktum att du vid tidigare förhandling faktiskt helt förlorat vårdnaden bådar inte gott. Krävs rätt mycket för att man ska bli bortplockad som vårdnadshavare mot sin vilja.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-04 19:00:28 följande:
    Skillnaden blir att du som vårdnadshavare har rätt till insyn gällande utredning och insats. Du får också rätt till ett eget juridiskt ombud om det blir en förhandling gällande lvu. Men det är inte så vanligt att man går in med en vårdnadsutredning om det är ett pågående lvu.

Men det faktum att du vid tidigare förhandling faktiskt helt förlorat vårdnaden bådar inte gott. Krävs rätt mycket för att man ska bli bortplockad som vårdnadshavare mot sin vilja.
    Det finns inget som tyder på att jag skulle vara skadlig för min son eller dålig förälder i de utredningar som gjorts.
     Däremot finns det indikationer om en viss risk för att min son kan utsättas för våld hemma hos mamman.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 19:30:30 följande:

Det finns inget som tyder på att jag skulle vara skadlig för min son eller dålig förälder i de utredningar som gjorts.

Däremot finns det indikationer om en viss risk för att min son kan utsättas för våld hemma hos mamman.

Hur kom det sig att du blev av med vårdnaden?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-04 19:36:39 följande:
    Hur kom det sig att du blev av med vårdnaden?
    Mamman stod som ensam ägare på lägenheten jag köpte till oss en gång i tiden. 

Jag berättade att min son ibland brukade somna i mitt knä framför tv'n, detta tolkade familjerättens utredare som att jag har allvarliga brister i kunskaper om barns grundläggande behov.

Jag hade gjort orosanmälningar mot mamman och även en polisanmälan. Detta tolkades som smutskastning.

Jag har en ny familj på andra sidan jorden och är ofta där, detta vred familjerätten/socialtjänsten till att pappan är frånvarande och otillgänglig.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 20:00:45 följande:

Mamman stod som ensam ägare på lägenheten jag köpte till oss en gång i tiden. 

Jag berättade att min son ibland brukade somna i mitt knä framför tv'n, detta tolkade familjerättens utredare som att jag har allvarliga brister i kunskaper om barns grundläggande behov.

Jag hade gjort orosanmälningar mot mamman och även en polisanmälan. Detta tolkades som smutskastning.

Jag har en ny familj på andra sidan jorden och är ofta där, detta vred familjerätten/socialtjänsten till att pappan är frånvarande och otillgänglig.

Ja när du är på andra sidan jordklotet är du ju helt klart otillgänglig, hur ofta och hur länge i taget är du där?

Det andra låter ju märkligt och det måste ju kommit upp en del annat nu. Om du ska ansöka om gemensam vårdnad så kommer ju det inte funka om du är borta mycket och inte får en kontinuitet i det, samma gäller umgänge.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Y) skrev 2020-03-04 20:16:48 följande:
    Ja när du är på andra sidan jordklotet är du ju helt klart otillgänglig, hur ofta och hur länge i taget är du där?

Det andra låter ju märkligt och det måste ju kommit upp en del annat nu. Om du ska ansöka om gemensam vårdnad så kommer ju det inte funka om du är borta mycket och inte får en kontinuitet i det, samma gäller umgänge.
    ungefär 3 månader. Därför är det så viktigt att det går att kommunicera med min son, vilket är stört omöjligt om mamman är på dåligt humör eller om han är hos sin kontaktfamilj.
  • Anonym (Tyvärr)

Du har ingen vårdnad om din son vilket gör att socialtjänsten inte kan informera dig. Om sonen är i jourhem har något allvarligt inträffat dvs LVU råder.

Du är utomlands tre månader i taget vilket också gör att du inte är en särskilt närvarande pappa ens i vanliga fall. Jag förstår att du upplever dig motarbetad av jourhemmet och mamman MEN vad innebär det att sonen inte får eller vill prata i telefon när du råkar ha tid över. Är du så mkt borta blir du en sidofigur och de flesta barn är inte så förtjusta i att prata i telefon utan är mera hÄr och nu. Vems ansvar tycker du det är när du bor på andra sidan jorden 1/4 av året eller mera?

Du får kontakta socialtjänsten och ha tålamod det är förmodligen en pågående utredning då pojken är omhändertagen och den vill dem inte att du ska störa.

• Anonym (Lite salt)

Om ni nu har en så aggressiv konflikt att ni inte klarar delad vårdnad (jag tolkar att det är det du menar med "högkonflikt"), och tingsrätten alltså måste välja mellan er har du ju gjort det omöjligt för dem att välja dig eftersom du är bortrest flera månader i taget. Du nämner att du skaffat en ny familj på andra sidan jorden lite i förbifarten, trots att det du gjort är att välja bort din son och svika honom genom att lämna honom hos en mamma som missköter honom.

Och nu lägger du skulden på soc. och kontaktfamilj för att er kontakt är dålig. Snacka om att inte ta sitt ansvar.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2020-03-04 21:01:32 följande:

Du har ingen vårdnad om din son vilket gör att socialtjänsten inte kan informera dig. Om sonen är i jourhem har något allvarligt inträffat dvs LVU råder.

Du är utomlands tre månader i taget vilket också gör att du inte är en särskilt närvarande pappa ens i vanliga fall. Jag förstår att du upplever dig motarbetad av jourhemmet och mamman MEN vad innebär det att sonen inte får eller vill prata i telefon när du råkar ha tid över. Är du så mkt borta blir du en sidofigur och de flesta barn är inte så förtjusta i att prata i telefon utan är mera hÄr och nu. Vems ansvar tycker du det är när du bor på andra sidan jorden 1/4 av året eller mera?

Du får kontakta socialtjänsten och ha tålamod det är förmodligen en pågående utredning då pojken är omhändertagen och den vill dem inte att du ska störa.

Omhändertagen för vad?

När jag "råkar ha tid över" ? Ursäkta?? "Sidofigur" ?

Vi kan spela datorspel tillsammans i timmar när det vill sig väl, dvs. när mamman är på bra humör och när han inte är hos kontaktfamiljen som stoppar honom från att vara i kontakt med mej.

Jag har ju min nya familj långt bort i ett annat land och jag vill ha en så bra kontakt min son som möjligt!

Vad blir bättre av att alienera en pappa från sin son? Om våld finns med i bilden så vore saken annorlunda.

Att isolera ett barn från dess biologiska föräldrar är faktiskt en form av psykiskt våld.

Min son trivs inte hos kontaktfamiljen och jag vill ta ansvar för min son men jag blir motarbetad av min sons mamma medan socialtjänsten hejar på.

Det vore bättre att han är med mej och personer som älskar han på riktigt än i klorna på byrokrater som ser honom som faktureringsunderlag.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem