• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (Var klarsynta)

Jag förstår inte varför ni bio "föräldrar" kämpar för att få hem era "barn" så att ni kan förstöra dem ännu mer?

Låt dem ha det bra och tryggt där de är, och ge dem chansen till att få ett BRA liv. Det är den enda gåvan ni kan ge ert barn.

• Anonym (Pappa)
    Annita skrev 2020-03-05 07:20:51 följande:

Det skulle ju kunna vara så att sonen blir väldigt uppriven efter att ni pratat på telefon, och att det är därför "mammorna" är vrånga. Jag kan tänka mig att han tycker det är jobbigt att du långa perioder bor i ett annat land och att det är uppslitande för honom.

Men visst borde du få ha kontakt med honom kan jag tycka. Är det förresten bara samtalen som varit problemet eller även umgänget?

Det har konstant varit problem med både samtal och umgänge ända sedan vi separerade för 4 år sedan. När jag träffade min nya kvinna hotade min dåvarande fru mej att hon skulle se till att jag tappar kontakten med vår son om jag inte slutade träffa min nya kvinna.
    Det är sällan det går att få tag i min son via telefon på de telefontider som vi kom överens om i familjerätten. Dagen för överlämning via skolan brukar han vara hemma. Går jag hem till min ex fru ock knackar på dörren är det oftast ingen som öppnar. Har jag tur så hör hon av sig ett par timmar senare och säger att jag kan hämta vår son. Ibland lyckas jag hämta min son i skolan dagen efter, ibland blir hela vårt umgängestillfälle förstört.
    När jag berättar för socialtjänsten hur mamman skapar problem vid överlämning och inte följer tingsrättens beslut, tolkar socialtjänsten det som att jag bråkar med min ex fru och att det är skadligt för vårt barn. De har inte gjort ett dugg för att försöka få bukt med de mycket vanligt förekommande umgängessabotagen som pågått i 4 år nu.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Peter) skrev 2020-03-05 10:53:24 följande:
    Men du har inte gjort nåt på ett år?
    Jag har påtalat för socialtjänsten att jag vill att min son och jag ska kunna kommunicera med varandra när han är hos sin kontaktfamilj utan att socialtjänsten lyft ett finger för att hjälpa till med detta.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-03 22:20:07 följande:
    Vårt fall sågs som "högkonflikt" och då går delad vårdnad bort. Vem som är mest konfliktbenägen tas ingen hänsyn till.

Så är det när systemet inom soc/familjerätt består av 95% kvinnor, och dessa har inte läst många rader i vår lagbok.

Socialsekreterare bygger sitt handlande på tyckande och åsikter, och där är det lätt att man som pappa blir riktigt lurad och ner tryckt i skiten.

Var försiktig i kontakten med soc då det helt saknas rättssäkerhet, allt du säger kommer att vridas emot dig.

Begär att få ut handlingar som rör dig, det har du rätt till även om du inte är vårdnadshavare.  
  • Anonym (ps)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-06 09:16:39 följande:

Så är det när systemet inom soc/familjerätt består av 95% kvinnor, och dessa har inte läst många rader i vår lagbok.

Socialsekreterare bygger sitt handlande på tyckande och åsikter, och där är det lätt att man som pappa blir riktigt lurad och ner tryckt i skiten.

Var försiktig i kontakten med soc då det helt saknas rättssäkerhet, allt du säger kommer att vridas emot dig.

Begär att få ut handlingar som rör dig, det har du rätt till även om du inte är vårdnadshavare.  

Fast i ditt fall tror jag könsdiskriminering spelat mindre roll. Rätten kan ju inte ge vårdnaden till en förälder som är utomlands stora delar av året.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (ps) skrev 2020-03-06 11:44:45 följande:
    Fast i ditt fall tror jag könsdiskriminering spelat mindre roll. Rätten kan ju inte ge vårdnaden till en förälder som är utomlands stora delar av året.
    Om barnet har det bättre där, så varför inte?

Vi har ett liv värdigt att leva där, till skillnad från i Sverige.
  • Anonym (ps)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-06 12:06:54 följande:

Från början stod valet mellan dig och mamman. Rätten föredrar stabilitet och att man inte flyttar på barnet. Kanske därför mamman fick vårdnaden.

Nu är det en ny situation. Mamman kan inte längre agera som vårdnadshavare och rätten ska då flytta den till dig om det är möjligt. Det finns ju inga alternativ. Men då tror jag att du måste övertyga domstolen om att du kommer att ha möjlighet att agera som vårdnadshavare. Bland annat att barnet och du alltid kommer att bo i samma land. Tror inte det behöver vara Sverige.

Jag är dock inte någon expert utan spekulerar. Det bästa du kan göra är att skaffa dig ett juridiskt ombud.
  • Anonym (ps)

Från början stod valet mellan dig och mamman. Rätten föredrar stabilitet och att man inte flyttar på barnet. Kanske därför mamman fick vårdnaden.

Nu är det en ny situation. Mamman kan inte längre agera som vårdnadshavare och rätten ska då flytta den till dig om det är möjligt. Det finns ju inga alternativ. Men då tror jag att du måste övertyga domstolen om att du kommer att ha möjlighet att agera som vårdnadshavare. Bland annat att barnet och du alltid kommer att bo i samma land. Tror inte det behöver vara Sverige.

Jag är dock inte någon expert utan spekulerar. Det bästa du kan göra är att skaffa dig ett juridiskt ombud.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (ps) skrev 2020-03-06 11:44:45 följande:

Jaså, det fungerade alldeles utmärkt för Attunda Tingsrätt, men då var det förstås en mamma och inte en pappa ...
  • Anonym (PappaBarn)

Barnets bästa tolkas allt för ofta som det som är bäst för mamman alternativ vad som är bra för kvinnorörelsens kamp mot patriarkatet.

Jag är medveten om att jag sticker ut hakan, men jag har mycket som jag grundar detta på då jag forskat i ämnet
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem