• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-03-04 21:30:28 följande:

Om ni nu har en så aggressiv konflikt att ni inte klarar delad vårdnad (jag tolkar att det är det du menar med "högkonflikt"), och tingsrätten alltså måste välja mellan er har du ju gjort det omöjligt för dem att välja dig eftersom du är bortrest flera månader i taget. Du nämner att du skaffat en ny familj på andra sidan jorden lite i förbifarten, trots att det du gjort är att välja bort din son och svika honom genom att lämna honom hos en mamma som missköter honom.

Och nu lägger du skulden på soc. och kontaktfamilj för att er kontakt är dålig. Snacka om att inte ta sitt ansvar.

Kontaktfamiljen har blockerat min son från att kommunicera med mej i över ett års tid nu, det tycker jag inte är ok.

Socialtjänsten är inget annat än en politiskt tillsatt organisation som har fria händer att göra vad de vill med möjlihheten att gömma sig bakom sekretess.
  • Anonym (ps)

När det handlar om barn så går rättigheter och skyldigheter hand i hand. Man kan inte både avsäga sig ansvaret och samtidigt kräva att få vara med och bestämma.

I ditt barns fall är det nu fyra olika aktörer inblandade. Mamman, jourfamiljen, socialtjänsten och du. Har du hört talesättet "ju fler kockar desto värre soppa"? Det är klart det kommer gnissla.

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 21:47:48 följande:

Omhändertagen för vad?

När jag "råkar ha tid över" ? Ursäkta?? "Sidofigur" ?

Vi kan spela datorspel tillsammans i timmar när det vill sig väl, dvs. när mamman är på bra humör och när han inte är hos kontaktfamiljen som stoppar honom från att vara i kontakt med mej.

Jag har ju min nya familj långt bort i ett annat land och jag vill ha en så bra kontakt min son som möjligt!

Vad blir bättre av att alienera en pappa från sin son? Om våld finns med i bilden så vore saken annorlunda.

Att isolera ett barn från dess biologiska föräldrar är faktiskt en form av psykiskt våld.

Min son trivs inte hos kontaktfamiljen och jag vill ta ansvar för min son men jag blir motarbetad av min sons mamma medan socialtjänsten hejar på.

Det vore bättre att han är med mej och personer som älskar han på riktigt än i klorna på byrokrater som ser honom som faktureringsunderlag.

Det kanske inte är så lämpligt att spela tv-spel/data i timmar? Det får inte mina barn göra i alla fall. På vilket sätt vill du ta ansvar? Ta honom utomlands? Socialen har bedömt att du sviktar i vårdnadsansvar knappast på att du låtit honom somna i ditt knä i soffan. Bristande självinsikt? Vad är det du inte skriver? Annars ta hjälp av advokat.

Om mamman förlorat vårdnaden pga händelse som vi inte vet ngt om är du tyvärr oinformerad då du inte har vårdnaden. Det betyder att utredning pågår och antagligen vill de inte att du ska störa. Min erfarenhet av socialtjänsten är att det krävs enormt mkt för en LVU så din son har det troligast inte haft det särskilt bra hos sin mamma.

Hur länge och mkt har han varit i jourhemmet? Om han bara varit varannan helg eller liknande kan ju knappast de varit ansvariga för kontakt med dig.
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 21:54:30 följande:
    Kontaktfamiljen har blockerat min son från att kommunicera med mej i över ett års tid nu, det tycker jag inte är ok.

Socialtjänsten är inget annat än en politiskt tillsatt organisation som har fria händer att göra vad de vill med möjlihheten att gömma sig bakom sekretess.
    Hur mycket kontakt med sonen hade du innan allt det här med soc och kontaktfamilj började? Var du en varannanveckaspappa? Varannan helg? Sporadiska samtal?
    Att låta barnet somna framför tv kan tyckas mysigt i många familjer, men det är taget ur sitt samanhang, Vad tittade ni på? Var det för barnets skull eller ville du se klart ditt program innan du orkade ta barnet till sängen. Hur ville barnet ha det.?
    Enligt vad du skriver om din fru verkar inte hon ha en bra mammaroll, men det du säger kan ju vara förvridet till din fördel.
    De har på något vis kommit fram till att inte heller du är lämpad fullt ut att ta hand om barnet. Av olika anledningar, som du inte nämnt här. Du kanse inte ens vet vad de anser att du inte klarar av.Bara för att hon är MER fel innebär det inte automatiskt att du är lämpad. Jag hoppas du är det och att du så småningom får honom tillbaka . men - gör då annat än dataspel.
  • Annita

Det skulle ju kunna vara så att sonen blir väldigt uppriven efter att ni pratat på telefon, och att det är därför "mammorna" är vrånga. Jag kan tänka mig att han tycker det är jobbigt att du långa perioder bor i ett annat land och att det är uppslitande för honom.

Men visst borde du få ha kontakt med honom kan jag tycka. Är det förresten bara samtalen som varit problemet eller även umgänget?

• Anonym (Peter)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 20:00:45 följande:
    Jag har en ny familj på andra sidan jorden och är ofta där, detta vred familjerätten/socialtjänsten till att pappan är frånvarande och otillgänglig.
    Hur har du själv tänkt att du ska kunna vara en närvarande figur i dina barns liv när de bor så långt ifrån varandra?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 21:54:30 följande:
    Men du har inte gjort nåt på ett år?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-04 21:47:48 följande:
    Vi kan spela datorspel tillsammans i timmar när det vill sig väl, dvs. när mamman är på bra humör och när han inte är hos kontaktfamiljen som stoppar honom från att vara i kontakt med mej.
    Tycker du det här är ett bra exempel på att umgås...?
  • Anonym (jourfamilj)

Socialen informerar jourfamiljen hur mycket kontakt barnet ska ha med föräldrarna. Det är inget som jourfamiljen själva kan bestämma. Om en förälder till exempel har rätt till fyra timmars umgänge per månad så ska jourfamiljen se till att tillmötesgå det. Skyll inte på jourfamiljen, ta det med handläggarna på socialen.

Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem