• Annita

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Det skulle ju kunna vara så att sonen blir väldigt uppriven efter att ni pratat på telefon, och att det är därför "mammorna" är vrånga. Jag kan tänka mig att han tycker det är jobbigt att du långa perioder bor i ett annat land och att det är uppslitande för honom.

Men visst borde du få ha kontakt med honom kan jag tycka. Är det förresten bara samtalen som varit problemet eller även umgänget?

• Annita
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-07 18:16:01 följande:

Bra,

Det är ett tunt underlag för beslutet och det är bra för dig om du skulle stämma för ensam vårdnad har du inte allt för stora hinder att övervinna för att det ska väga över rejält åt ditt håll.

Verkar inte alls vara ett tunt underlag, domstolen har verkligen vägt fördelar och nackdelar i sitt beslut. Framgår ju tydligt att båda föräldrarna har stora brister, och att det inte är någon självklarhet att mamman får ensam vårdnad.

Pappan hade sannolikt fått ensam vårdnad om han bott i Sverige!
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 19:21:54 följande:

En mycket bra fråga!

Precis som du säger, jag tror det är rätt väg framåt att ta fram en plan för vad jag kan erbjuda som alternativ till mamma/kontaktfamilj och allt vad det skulle innebära.

boende i Sverige

+ fortsätta i samma skola

+ träffa mamman

+ samma kompisar

- saknar fast boende

- saknar jobb

- uppehållstillstånd

boende utomlands

+ fast boende

+ jobb

+ uppehållstillstånd

- umgänge med mamman

- nya kompisar

- ny skola

- nytt språk

Var bor ni när pojken är hos dig?!
  • Annita
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-07 19:43:28 följande:

Du har missförstått mig, det jag menar är att det inte är överdrivet tungt i någon av vågskålarna och att TS tillkortakommanden är ganska lätta att få ordning på.

Ja ok, då är vi nästan överens. Pappan skulle troligen fått vårdnaden om han bott i Sverige, står det ju mer eller mindre.

Frågan är om det är lätt eller svårt att få ordning på. Utifrån det TS uppger verkar det inte vara ett lättlöst problem, tvärtom.
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 20:00:42 följande:

Han är ju som en robot/springpojke för mamman, det tolkar boendestödjaren som "en fin och nära" relation till mamman.

Som barn lär man sig tidigt vad det innebär att säga nej till en narcissistisk förälder. För er som haft turen att inte ha en sådan förälder och vill veta mer om vad det handlar om, titta gärna på filmen Mommie Dearest från 1981.

Det låter inte alls bra för honom, desto större anledning att du försöker ordna förutsättningar att ha honom hos dig med större stabilitet än du kan ge nu. Självklart är det viktigt med boende! Att ha en trygg plats, ett hem, är jätteviktigt!
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 13:15:45 följande:

Mycket bra initiativ, tack så mycket!

För ett par år sedan bad jag socialförvaltningen förklara vad föräldraalienering är och hur de hanterar det. Jag ska leta reda på deras svar och visa det i den här tråden.

Men alienering?! I det här fallet har du ju själv alienerat dig, alldeles frivilligt, genom att flytta utomlands.

Det stod i rättens beslut att du skulle fått vårdnaden om du bara bott i Sverige. Mer eller mindre. Ändå överger du din son flera gånger om året och projicerar alltihop på soc.

Jag tycker förstås det är fel att ditt och pojkens umgänge saboteras. Men du verkar helt sakna insikt i hur dina handlingar har skadat din son. Stackars pojke. Du skulle kunnat se till att han slipper sin uppenbart olämpliga mamma. Eller hur?
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 16:26:54 följande:

Hans mamma är fortfarande hans mamma, vad hon än gjort.

"Överger min son"..

"Projicerar på soc"..

"Jag saknar helt insikt I hur jag skadat min son"...

Jag vet inte hur jag ska svara på de på de påståendena.

Jag låter hård det inser jag men förstår inte hur du kan med att dra PAS-kortet i det här läget faktiskt.
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 17:16:10 följande:

Vad är "PAS-kortet" ?

Parental Alienation Syndrome

Trodde det var det du åsyftade när du pratade om alienering..?
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 20:10:33 följande:
    Enligt den här artikeln förekommer föräldraalienering bland 11-15% av alla skiljsmässor där barn finns med i bilden.

www.theguardian.com/society/2017/nov/17/parental-alienation-divorce-custody-crackdown-cafcass
    Tänker du att det är detta du har råkat ut för? Trots att rätten fann att du skulle ha fått ensam vårdnad om du bara hade bott i Sverige? 

Det finns förmodligen en risk att sonen blir långsiktigt familjehemsplacerad om mamman inte är pålitlig. Har du tänkt så långt?
  • Annita
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 20:31:43 följande:

Nu får man inte domslut i förväg, så det är svårt att klandra TS för något som inte var känt för honom vid tillfället, nu däremot kan han använda domslutet som en vägledning för hur tingsrätten rimligen skulle resonera om det blir ett nytt mål.

Får TS vårdnaden så är det inte rimligt att sonen kommer att fortsätta vara SoL placerad och LVU placering borde inte vara överhängande och skulle så vara fallet skulle jag rekommendera TS att ta första bästa flyg tillsammans med pojken långt från soc. klåfingriga händer

Jag menar att nu känner ju TS till domslutet sedan flera år tillbaka, och då blir det konstigt att hävda att han är misskrediterad och alienerad som pappa när det är han själv som väljer att bo i ett annat land.

Som jag var inne på i ett tidigare inlägg så kan det mycket väl vara så att det är väldigt upprivande för pojken att pappan kommer och går och att det inte finns någon fast punkt för honom, och att det är därför soc begränsar kontakten. Vi vet ju inte om pojken kanske mår dåligt i flera dagar och om kanske varje telefonsamtal leder till dramatik. Jag har egen erfarenhet av att det kan vara jättejobbigt för skilsmässobarn att prata i telefon med den förälder barnet inte är hos för tillfället. Men just detta är ju helt och hållet spekulation från min sida.

Hur som helst är det väldigt synd om pojken, som uppenbart vill ha mer kontakt och tid med pappan.

För övrigt håller jag med om det du skrev till Kjell2 här över om hur TS skulle kunna göra för att få vårdnaden. Att döma av det lilla TS har skrivit om sin sida av saken låter det som om det bästa för pojken vore att bo heltid med pappan och ha umgänge med mamman. 
  • Annita
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 21:21:11 följande:

Det är inte helt lätt att sätta sig in i en annan människas tillvaro, så jag har medvetet valt att stötta TS istället för att ifrågasätta allt för mycket.

Det du skriver om pojken kan mycket väl vara på det sättet, vi har inte någon direkt insikt i det så det är en spekulation som mycket väl kan vara korrekt. Det man inte får glömma är att det krävs en umgängesbegränsning (både vid SoL och LVU placering) för att soc ska kunna begränsat ett barns umgänge med sitt nätverk.

Pojken lider uppenbarligen skada i situationen, så det vore bra om det kunde komma en förändring till det bättre förhållandevis snart.

Den sammantagna forskningen visar entydigt att det bästa för ett barn är att bo med sina föräldrar (inte nödvändigtvis bio även om dessa i princip aldrig ska suddas ut) och ha en bra och god kontakt med övriga i sitt nätverk. 
    Om jag förstår det hela rätt så har inte TS rätt att få kännedom om varför soc har placerat sonen, pga att han inte har vårdnaden? Så allt möjligt kan ligga bakom som han inte känner till....? 
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-09 18:55:46 följande:

Att blockerat ett barn från att prata med sin ena förälder I över ett års tid tycker jag är omänskligt.

Jag trodde att du träffade sonen varannan vecka?
  • Annita
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-11 11:07:46 följande:

Helt rätt i sak, men skulle TS ha varit kvinna så hade soc med mycket stor sannolikhet verkat för vårdnadsöverflytt ...

Tveksamt, för då skulle ju även denna hypotetiska kvinna behöva bo utomlands med ny familj för att det ska bli jämförbart.
  • Annita
    Anonym (adress?) skrev 2020-03-19 17:52:47 följande:

Fast varför pratar du med honom om att du ska komma när du fått nej till att komma? Det här måste lösas mellan de vuxna och helt utan att blanda in din stackars son. Förstår du inte det? Fatta så traumatiskt för honom att stå där mellan er. Han ska INTE behöva utsättas för det här. Spelar ingen roll vem av er som har fel, lös det för guds skull utan pojken. Du har blivit ombedd att inte komma till skolan och att inte komma till hennes hus, och ändå gör du det. Det är riktigt dåligt föräldraskap faktiskt.

Bra formulerat! Stackars pojke :'(
  • Annita
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-19 18:44:56 följande:

Det verkar som att ni tycker att det är hemskt med en pappa som vill träffa sin son, till och med när barnet har umgängesrätt med pappan.

Överlämning ska ske via skolan, inte via mammans bostad. Men vad ska jag göra när mamman inte tar honom till skolan.

Ja, det är mycket synd om min son som får utstå känslomässig misshandel av sin mamma, utan att någon vuxen i omgivningen stoppar henne.

Socialtjänsten blockerar konsekvent alla mina försök att skydda min son.

Det hemska är att du står och pratar med honom vid balkongen trots att du rimligtvis redan vet att mamman inte kommer att släppa in dig.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem