Anonym (Pappa) skrev 2020-03-06 23:08:26 följande:
Min son tycker det är jätte jobbigt att tvingas vara hos en familj han vantrivs i. Han har varit mycket orolig på senaste tiden över detta.
När socialtjänsten placerade min son i en kontaktfamilj för över ett år sedan, frågade de aldrig mej om jag kunde ta ökat ansvar för min son istället för att placera honom där. Jag frågade socialtjänsten varför de aldrig frågade mej, men jag fick aldrig någon förklaring från dem, trots flera påtryckningar från mej.
Föräldrarna i jour/kontakt-familjen har 4 egna barn att ta hand om. Barnen lär visst bråka mycket med varandra och mamman skriker på min son ibland.
Min son är jättekänslig för bråk och skrik, vilket jag till stor del tror kan förklaras av att han under flera års tid växt upp ensam med sin mamma som troligen har någon allvarlig form av kluster B störning. Något som sjukvårdspersonal, privatpersoner, dagispersonal, skolpersonal, psykologer mm. har uppmärksammat, men som socialtjänsten hela tiden ignorerat och sopat under mattan, tyvärr.
Föräldarna i kontakt/jour-familjen har stoppat min son från att kommunicera med mej, hans egen pappa, under över ett års tid nu, bara det är ju psykiskmisshandel så det skriker om det. Jag har träffat föräldrarna vid ett tillfälle som hastigast och mamman var märkbart skadeglad av att hon kunde hindra min son från ringa mej. Jag har sagt så många gånger till socialtjänsten att jag vill att min son och jag ska kunna kommunicera med varandra när han är hos kontaktfamiljen, men de struntar i att göra något åt saken.
Ja, jag vill ta hand om min son på heltid, jag vill att han ska få träffa hans halvsyster på 2 år och växa upp tillsammans med henne, mej och min nya kvinna. Jag tycker, i rak motsats till vad handläggarna på socialtjänsten tycker, att min son är värdig att leva ett bra liv.
Jag förstår din frustration och jag förstår det elände som du genomgår, socialtjänstens verksamhet ska vara baserad på respekt, vetenskap, saklighet, opartiskhet ...
men är tyvärr mer av arrogans, maktbegär, härskarteknik ...
Jag har inte träffat en enda socionom som använt barnets bästa på annat sätt än att trycka ner familjer.
Barnets bästa ska inte vara en subjektiv bedömning gjorda av pårökta socionomer ...
TS det finns stöd, men med tanke på sådana som soc. så är det inte möjligt att ge dig kontakt info här
Kämpa för att din son ska få ett bra liv, och det är garanterat inte ett liv där soc är en del.
Det finns inget så farligt i världen för ett barn så som socialtjänsten, de skördar offer på löpande band och kan aldrig erkänna när de gjort fel.