Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 09:37:02 följande:
Jag är i Sverige totalt kanske 5 månader om året.
Lägenheten som min son bor i tillsammans med sin mamma har jag betalat insatsen för en gång i tiden.
Efter skiljsmässan antar jag att socialtjänsten tog över min roll som mammans plånbok och fortsatte betala hennes hyra, räkningar, impulsköp, inkasso, krav, indrivningar, skulder mm.
Jag får olika besked från olika juridiska ombud,
endel säger att fast boende + jobb i Sverige är ett måste för att de ska tänka sig att ta sig an en ny vårdnadstvist medan andra säger att de ser inget problem med att jag bor utomlands och saknar jobb och fast boende i Sverige.
Det är inte lätt för en pappa i vårdnadstvist att hitta ett bra ombud, hör runt bland andra pappor, sök på nätet etc. i USA finns Cordell & Cordell (
cordellcordell.com/) som fokuserar på pappor något motsvarande saknas i Sverige.
Nätverken Hilda, Ruben och Ida har gjort det svårt att veta om ombudet verkligen arbetar för dig som pappa eller om de har en större lojalitet till feministiska rörelser.
När det gäller vårdnad, boende och umgänge så gäller FB Kap 6, och då främst 2a §,
www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/foraldrabalk-1949381_sfs-1949-3811 § Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.
Lag (1983:47).
2 § Ett barn står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, om inte rätten har anförtrott vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Vårdnaden om ett barn består till dess att barnet fyller 18 år.
Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda. Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter samt ska bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning. I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan ska vårdnadshavaren vidare svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas.
Om ansvaret i frågor som gäller barnets ekonomiska förhållanden finns bestämmelser i 9-15 kap. Lag (2014:377).
2 a § Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.
Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid
- risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och
- barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.
Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Lag (2006:458).
I det fall du stämmer i vårdnadsfrågan se till att någon annan än kvinnodominerade familjerätten som är en del av socialtjänsten gör utredning om vårdnad, boende och umgänge. Familjerätten har inte monopol på att göra dessa utredningar utan det går att förorda en annan lämplig part. Om du tar del av redan gjorda familjerättsutredningar så kommer du att se att en pappa har mindre än 10% chans till en objektiv bedömning om utredningen görs av kvinnodominerade familjerätten/socialtjänsten.