• Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett "jourhem" och förstör på så vis umgänget mellan mej och min son. Mamman i jourhemmet har förbjudit min son att ringa mej då han är hemma hos dem. Jag kan inte ringa honom heller därför att hans mobil är avstängd.

Tingsrättens beslut för umgänge och bedömning säger bla. följande:

"Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till pappan.... Det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa, när mamman blir ensam vårdnadshavare."

Min son har sagt att han inte trivs alls hemma hos jourfamiljen och att han mycket hellre vill vara hos sina riktiga föräldrar.

Vad kan jag göra? Jag vill träffa min son när han har umgängesrätt med mej och jag vill kunna ha kontakt med honom när han är hemma hos jourfamiljen.

• Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (a) skrev 2020-03-07 20:34:19 följande:
    Men för att han skall gå andra vägen och skaffa fast tillvaro i Sverige innebär det att han en längre tid måste vara borta från sin andra familj, vilket han inte ter sig villig att gå igenom.

Ett bra ombud kan säkert vägleda TS hur han ska göra i de olika stegen
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Y) skrev 2020-03-07 20:28:48 följande:

Det kommer sannolikt inte ske.

Varför utgår du ifrån att jag inte pratar med min son om sådana saker?
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 19:21:54 följande:

En mycket bra fråga!

Precis som du säger, jag tror det är rätt väg framåt att ta fram en plan för vad jag kan erbjuda som alternativ till mamma/kontaktfamilj och allt vad det skulle innebära.

boende i Sverige

+ fortsätta i samma skola

+ träffa mamman

+ samma kompisar

- saknar fast boende

- saknar jobb

- uppehållstillstånd

boende utomlands

+ fast boende

+ jobb

+ uppehållstillstånd

- umgänge med mamman

- nya kompisar

- ny skola

- nytt språk

Så vad tänker du göra? Just nu gör du så att sonen pendlar mellan en dålig mor och familjehem.

Hur tänker du hjälpa din son till ett bra liv?
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 19:54:16 följande:

I en lägenhet med gångavstånd till skolan.

Jag tycket det är märkligt att det är så fokuserat på boende och jobb när det känslomässiga våldet min son får ta emot från sin mamma kan vara så brutalt emellanåt. Han är 8 år och pratar fortfarande bäbisspråk många gånger när överämning sker direkt från hans mamma. 

Och hur kan du hjälpa honom långsiktigt när du är mer hos din familj utomlands än i Sverige?
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-07 21:00:46 följande:

Och hur kan du hjälpa honom långsiktigt när du är mer hos din familj utomlands än i Sverige?

Långsiktigt är ju målet att ta över heltidsansvaret för min son tillsammans med min nya kvinna. Tilldess att jag funderat ut hur jag ska göra det på bästa sätt vill jag att umgänget reglerat av tingsrätten ska respekteras, vilket min ex fru + socialtjänst sällan gjort hittils.
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 21:19:29 följande:

Långsiktigt är ju målet att ta över heltidsansvaret för min son tillsammans med min nya kvinna. Tilldess att jag funderat ut hur jag ska göra det på bästa sätt vill jag att umgänget reglerat av tingsrätten ska respekteras, vilket min ex fru + socialtjänst sällan gjort hittils.

Så medans du funderar kommer din son bollas av soc mellan en dålig mamma och fosterhem?

Istället lägger du fokus på att få lite sporadiskt umgänge när du är i Sverige?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 20:56:02 följande:

Varför utgår du ifrån att jag inte pratar med min son om sådana saker?

Förstår inte riktigt vad du menar?

Sen tycker jag nog inte att du ska diskutera sådant med din son just nu, det skapar ju bara mer oro. Det jag mena var att det blir svårt för dig att övertyga rätten om att det bästa är att du flyttar utomlands med sonen. Fattar inte hur du menar att jag utgår från att du inte pratar med din son om det?
  • Anonym (a)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-07 21:19:29 följande:

Är det verkligen så? Eller är du nöjd med att ha det som du har det så länge umgängestiderna fungerar problemfritt? Ditt liv någon annanstans, och träffa sonen när du har tid att vara i Sverige?

Jag ser inte att du har en fungerande plan för något annat.
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-07 21:00:46 följande:

Anonym (a) skrev 2020-03-07 22:01:58 följande:

Är det verkligen så? Eller är du nöjd med att ha det som du har det så länge umgängestiderna fungerar problemfritt? Ditt liv någon annanstans, och träffa sonen när du har tid att vara i Sverige?

Jag ser inte att du har en fungerande plan för något annat.

Jag har hela tiden försökt vara så mycket delaktig I min sons liv det bara går, tyvärr så har min ex fru tillsammans med socialtjänsten och kontaktfamiljen gjort allt de kan för att jag ska vara så lite delaktig som möjligt. Det finns en gräns för Hur mycket man orkar som människa. Hade jag inte haft möjligheten att vara med min familj utomlands i perioder hade jag gett upp att försöka vara delaktig i min sons liv för länge sedan.

Jag kommer aldrig glömma vad medlaren, utsedd av tingsrätten i samband med vårdnadstvisten, sa till mej efter jag spelat upp ljudinspelningar för honom där det går att höra hans mammas brutala vredesutbrott, hur hon utsatte vår son för verbal misshandel, hur vå son gråter i telefonen och säger att mamma slog honom, hur hon hotas med att slå sönder hela lägenheten, hur hon fãr vår son att kasta saker på mej, hur får vår son att kalla min nya kvinna för "asienfitta" "höra" mm. :

"Ta på dej ett par gymnastikskor och gå in i skogen och skrik, här får du ingen hjälp"
  • Kjell2
    Anonym (Pappa) skrev 2020-03-08 01:47:35 följande:

Långsiktigt är ju målet att ta över heltidsansvaret för min son tillsammans med min nya kvinna. Tilldess att jag funderat ut hur jag ska göra det på bästa sätt vill jag att umgänget reglerat av tingsrätten ska respekteras, vilket min ex fru + socialtjänst sällan gjort hittils.Jag har hela tiden försökt vara så mycket delaktig I min sons liv det bara går, tyvärr så har min ex fru tillsammans med socialtjänsten och kontaktfamiljen gjort allt de kan för att jag ska vara så lite delaktig som möjligt. Det finns en gräns för Hur mycket man orkar som människa. Hade jag inte haft möjligheten att vara med min familj utomlands i perioder hade jag gett upp att försöka vara delaktig i min sons liv för länge sedan.

Jag kommer aldrig glömma vad medlaren, utsedd av tingsrätten i samband med vårdnadstvisten, sa till mej efter jag spelat upp ljudinspelningar för honom där det går att höra hans mammas brutala vredesutbrott, hur hon utsatte vår son för verbal misshandel, hur vå son gråter i telefonen och säger att mamma slog honom, hur hon hotas med att slå sönder hela lägenheten, hur hon fãr vår son att kasta saker på mej, hur får vår son att kalla min nya kvinna för "asienfitta" "höra" mm. :

"Ta på dej ett par gymnastikskor och gå in i skogen och skrik, här får du ingen hjälp"

Så du avvaktar med han få bo kvar hos sin mamma?

Du gör inget för att han ska få en bra och trygg uppväxt?

Du fly utomlands men du överger din!
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem