• Anonym (Hjälp)

Hans son slår och biter min barn

Hej,

Jag är skild sedan ett drygt år tillbaka. Har tre söner som är mellan 5-13år. För snart ett halvår sedan träffade jag en man och vi blev förälskade. Han har en son från en tidigare relation. Efter en tid tillsammans landade vi i att vi ville ta relationen vidare och inkludera barnen.

Jag har mött många barn i mitt liv, men jag har aldrig mött ett barn med så stor problematik som hans son. De har inte fått diagnosen satt ännu, men det verkar vara adhd i kombination med autism. Pojken är vild, skriker i det närmaste konstant, ska ha det exakt som han vill, slår mina barn och mig (och då menar jag inte på det sätt barn kan göra, han slår med full kraft och är en fara för andra eftersom han inte kan se konsekvenser), han biter mina barn och slår deras vänner. Slåss gör han många gånger per dag.

Mina barn är rädda för honom. De är väldigt lugna och tillbakadragna och deras respons när han slåss och skriker är att stirra och dra sig undan. Ofta kommer de tassande till mig och gråter. De bedjar till mig att pojken aldrig ska komma tillbaka, varje gång han har varit här. De vill inte ta hem vänner när han är här och cyklar gärna härifrån. Vilket jag förstår. Jag är också lite rädd för honom.

Han kan inte bete sig i butiker, ligger skrikande på golvet, förstör saker, hans pappa låter honom göra i princip vad han vill för att undvika konflikter (vilket han blivit tillsagd av psykolog). Det resulterar i att butikspersonalen blänger på oss och undrar varför i hela friden jag inte säger åt mitt barn. Jag vill sjunka genom golvet.

Jag älskar hans pappa, men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag står i valet och kvalet. Vet inte om jag ska avsluta relationen eller försöka hitta en väg framåt. Vad hade ni gjort? Hur hade ni tänkt?

Det har inte blivit bättre senaste dagarna när han mer eller mindre kräver att vi ska anpassa oss till hans son. Som om vi inte redan gör det. Vårt liv ändras helt, barnen accepterar att bli slagna, bitna, att han har andra regler, inte blir tillrättavisad etc. hur mycket mer ska de behöva göra? De har inte valt honom. Det är det jag som gjort.

• Svar på tråden Hans son slår och biter min barn
  • 1234568
    jrockyracoon skrev 2019-07-20 13:52:45 följande:

Du är fortfarande statiskt i ditt sätt att resonera och använder en form av svart och vitt-tänkande. Om barnen far illa så lämnar man, och det finns inga alternativ.

Jag har tänkt längre än dig, för jag kan se en möjlighet att man i TS situation lämnar, men också att man stannar men försäkrar sig om att barnen inte tar skada.

Du vet väl att barns hjärnor inte har särskilt stora kognitiva funktioner, man kan inte låta dem ta beslutet att lämna, baserat på enstaka möten och situationer.  Om inte ens vuxna klarar av att tänka dynamiskt och att situationen kan förändra sig vid rätt insatser, kan definitivt inte de barnen föreställa sig hur det kan bli istället.

Naturligtvis ska TS lämna om det visar sig att barnen far illa, efter inledande insatser. Men det här har inte pågått länge.

Nej, jag ger inte samma råd i alla situationer. Jag säger inte heller att det är fel att lämna, jag säger att utifrån den information TS har gett, så finns det möjligheter att på ett för barnen säkert sätt, hitta vägar framåt tillsammans i relationen med vilja och kunskap.

Trist för dig att jag kan meddela dig att jag har tre friska och välmående barn, varav ett behöver särskild anpassning, så jag vet lite kring problemen som uppstår kring den typen av problem. Mitt barn bet också några andra barn på dagis, så situationen är inte helt olik. Jag vet också att vårt barn, sannolikt p.g.a. alla de insatser som vi föräldrar har gjort i form av LAB, anpassningar och tid för återhämtning och mycket kärlek - numer fungerar i vardagen, är inte utagerande på samma sätt som tidigare och fungerar socialt bra till skillnad från tidigare.

Mitt barn som hade dessa problem är ett bevis på att situationen inte är så statisk som du antyder. Med rätt metoder kan man ge barnet tid och låta de kognitiva funktionerna utvecklas.

Är du seriös?

Om barnet far illa då ja, då lämnar man. Den saken är väldigt svart och vit. Det ska inte finnas något allternativ.

Du kan inte stanna och försäkra dig om att barnen inte far illa. Inte när det är oprovocerade utbrott av våld. Våld som kommer utan förvarning och sätter skräck i barnen. OM barnet skulle bli bättre, så lär det ta lång tid innan det händer, kan hända det aldrig händer. Ska ts egna barn leva i skräck och låsa om sig i sitt eget hem, för att det andra barnet kanske ändrar sig någon dag?

En dag med våld är en dag för länge!

Jag bara visste du hade ett barn med diagnos, ni verkligen tror vi alla andra ska anpassa oss efter er. Och tydligen ska våra egna barn nu också anpassa sig i sitt eget hem, efter era våldsamma krävande barn.

Jag skulle aldrig släppa in en man med ett våldsamt barn i mitt hem, och utsätta mina barn för det. Oavsett hur synd om det kanske är för det andra barnet.

Däremot så skulle jag släppa in ett rullstolsbundet barn utan problem.
  • jrockyracoon
    1234568 skrev 2019-07-21 22:13:36 följande:
    Jag visste det, du tar detta personligt. Och du och "proffisionell" är samma person.

Självklart ska personer med olika handikapp få anpassa sitt hem efter behov. Men nu är det ju inte som så att sitta i rullstol gör dig våldsam. Om alla som satt i rullstol var våldsamma, då skulle dom knappast få vistas bland folk. är en stoooor skillnad på att handikapp anpassa världen än att anpassa den efter agressiva personer. Vi anpassar inte världen efter våldsamma personer, utan vi ser till att dom inte kan skada andra. Psykiskt sjuka som är våldsamma så låter vi inte vistas ute i världen.

Sjukt jobbigt att få ett barn med en diagnos som innefattar våld. Men bara för att dennes förälder älskar barnet, så betyder det inte att världen ska anpassas efter det sjuka barnets våldsamhet.

Tyvärr så blir det ju inte bättre att barnet växer och blir starkare. Och att påstå att man diskriminerar någon för att man inte släpper in denne i sitt hem där man har egna barn, det är bara trångsynt.

Ts har en roll, skydda sina barn. Ts pojkväns roll är att ta hand om sitt barn. Ts roll är inte att anpassa efter sin sambos våldsamma son, och låta barnen leva rädda i sitt eget hem.

Föräldrar med vålsamma barn verkar tro att alla andra ska anpassa sig efter dem. Sanningen är att när barnet blir vuxet och om denne ännu är våldsam, då lever han inte fri.
    Jag är inte "proffisionell" (vem nu det är), jag har bara ett konto här på FL.

Jag tar inte detta personligt alls. Jag har inte heller något barn med diagnosticerad NPF. Däremot ett barn som troligen är högkänsligt. Hoppas inte det är ett brott att ha kunskap om LAB och förstå hur man bäst hanterar den här typen av problematik hos barn.

Nej, alla barn i rullstol är inte våldsamma, men de kanske skulle vara det om de inte fick anpassningar.

Du har ett väldigt underligt sätt att resonera. Vad menar du att man ska göra med barn med den här problematiken? Ska man:

1. Låsa in dem någonstans dit solen aldrig når?
    2. Skrika åt dem, eller använda våld, vilket medför att de blir ännu mer våldsamma och farliga som vuxna.
    3. Använda vetenskapliga metoder (läs LAB) som fungerar i praktiken och som medför att de inte blir våldsamma eller hotfulla längre?

Vilket av ovanstående är det bästa? Jag röstar på alternativ 3.

Förstod inte det du sade om diskriminering. Jag har väl inte sagt något om det?

Om man använder bra metoder på ett barn med avsaknad av impulskontroll, svårt att reglera sina känslor, svårigheter med empati, etc. uppnår man resultat. Ibland behöver man även ta till medicinska åtgärder. Ett sådant barn hamnar på rätt väg ut i vuxenlivet, och lär sig sakta men säkert att hantera/kompensera för sina funktionshinder. Ett barn med samma typ av problem som inte får det här bemötandet, riskerar att hamna i kriminalitet och liknande.

Om föräldrar till sådana barn följer dina råd, kommer alltså dessa barn bli kriminella och våldsverkare som vuxna. Är det verkligen något eftersträvansvärt, tycker du?
    1234568 skrev 2019-07-21 22:24:43 följande:
    Är du seriös?

Om barnet far illa då ja, då lämnar man. Den saken är väldigt svart och vit. Det ska inte finnas något allternativ.

Du kan inte stanna och försäkra dig om att barnen inte far illa. Inte när det är oprovocerade utbrott av våld. Våld som kommer utan förvarning och sätter skräck i barnen. OM barnet skulle bli bättre, så lär det ta lång tid innan det händer, kan hända det aldrig händer. Ska ts egna barn leva i skräck och låsa om sig i sitt eget hem, för att det andra barnet kanske ändrar sig någon dag?

Jag bara visste du hade ett barn med diagnos, ni verkligen tror vi alla andra ska anpassa oss efter er. Och tydligen ska våra egna barn nu också anpassa sig i sitt eget hem, efter era våldsamma krävande barn.

Jag skulle aldrig släppa in en man med ett våldsamt barn i mitt hem, och utsätta mina barn för det. Oavsett hur synd om det kanske är för det andra barnet.

Om barnet far illa, då ser man till att det inte far illa. Det behöver inte nödvändigtvis vara att man separerar.

Det är väldigt enkelt att se till att ett barn inte drabbas av fysiskt våld från ett annat barn. Om den vuxne följer barnet hela tiden och ingriper vid första tecken på våld, så är den delen avklarad.

Du vet inte om det kommer att ta lång tid innan barnet lär sig att inte använda våld gentemot dessa två barn. Det vet inte jag heller. Vår information om barnets problematik och orsaken till det är noll. Vi har inte ens en diagnos på barnet. Alltså kan jag bara skratta åt dig, som målar upp ett scenario av årslångt våld utifrån okunskap om situationen. Om det visar sig att barnets problem är så stora att de vuxna inte kan svara för barnens säkerhet får väl mamman träffa pappan utan barnen när den situationen ev. uppstår.

Jag tycker du överdriver detta med våld. Det är allvarligt, men inte så allvarligt som du framställer det. Om ditt barn kom hem från skolan och sa att ett annat barn hade slagit honom så att han fått ett litet sår på knät, hade du bytt klass då? Eller krävt av skolan att killen som slog skulle separeras från de andra i klassen? Ett litet konfliktsamtal, så är den saken ur världen. Man ska inte förstora problem i onödan.

Ibland kan enkla åtgärder göra att ett våldsamt beteende hos barn upphör snabbt. Ibland tar det längre tid. Men det du missuppfattat är att ett våldsamt barn inte vill skada andra egentligen. Det finns alltid en orsak till beteendet, och om man åtgärdar den orsaken, kommer barnet inte att använda våld längre. Du gör felet att du pratar om våldsamma barn som om det vore en enda homogen grupp. Så är inte fallet. Våld är endast ett symptom (som går att åtgärda!)

Synd att du har gått på alla fördomar som folk har om NPF-barn. Jag undrar hur du själv har haft det som barn, eftersom du tycks sakna empati för just den gruppen av barn och inte vill att de ska bli hjälpta på rätt sätt.

• 1234568
    jrockyracoon skrev 2019-07-22 02:47:53 följande:

Jag är inte "proffisionell" (vem nu det är), jag har bara ett konto här på FL.

Jag tar inte detta personligt alls. Jag har inte heller något barn med diagnosticerad NPF. Däremot ett barn som troligen är högkänsligt. Hoppas inte det är ett brott att ha kunskap om LAB och förstå hur man bäst hanterar den här typen av problematik hos barn.

Nej, alla barn i rullstol är inte våldsamma, men de kanske skulle vara det om de inte fick anpassningar.

Du har ett väldigt underligt sätt att resonera. Vad menar du att man ska göra med barn med den här problematiken? Ska man:

1. Låsa in dem någonstans dit solen aldrig når?

2. Skrika åt dem, eller använda våld, vilket medför att de blir ännu mer våldsamma och farliga som vuxna.

3. Använda vetenskapliga metoder (läs LAB) som fungerar i praktiken och som medför att de inte blir våldsamma eller hotfulla längre?

Vilket av ovanstående är det bästa? Jag röstar på alternativ 3.

Förstod inte det du sade om diskriminering. Jag har väl inte sagt något om det?

Om man använder bra metoder på ett barn med avsaknad av impulskontroll, svårt att reglera sina känslor, svårigheter med empati, etc. uppnår man resultat. Ibland behöver man även ta till medicinska åtgärder. Ett sådant barn hamnar på rätt väg ut i vuxenlivet, och lär sig sakta men säkert att hantera/kompensera för sina funktionshinder. Ett barn med samma typ av problem som inte får det här bemötandet, riskerar att hamna i kriminalitet och liknande.

Om föräldrar till sådana barn följer dina råd, kommer alltså dessa barn bli kriminella och våldsverkare som vuxna. Är det verkligen något eftersträvansvärt, tycker du?Om barnet far illa, då ser man till att det inte far illa. Det behöver inte nödvändigtvis vara att man separerar.

Det är väldigt enkelt att se till att ett barn inte drabbas av fysiskt våld från ett annat barn. Om den vuxne följer barnet hela tiden och ingriper vid första tecken på våld, så är den delen avklarad.

Du vet inte om det kommer att ta lång tid innan barnet lär sig att inte använda våld gentemot dessa två barn. Det vet inte jag heller. Vår information om barnets problematik och orsaken till det är noll. Vi har inte ens en diagnos på barnet. Alltså kan jag bara skratta åt dig, som målar upp ett scenario av årslångt våld utifrån okunskap om situationen. Om det visar sig att barnets problem är så stora att de vuxna inte kan svara för barnens säkerhet får väl mamman träffa pappan utan barnen när den situationen ev. uppstår.

Jag tycker du överdriver detta med våld. Det är allvarligt, men inte så allvarligt som du framställer det. Om ditt barn kom hem från skolan och sa att ett annat barn hade slagit honom så att han fått ett litet sår på knät, hade du bytt klass då? Eller krävt av skolan att killen som slog skulle separeras från de andra i klassen? Ett litet konfliktsamtal, så är den saken ur världen. Man ska inte förstora problem i onödan.

Ibland kan enkla åtgärder göra att ett våldsamt beteende hos barn upphör snabbt. Ibland tar det längre tid. Men det du missuppfattat är att ett våldsamt barn inte vill skada andra egentligen. Det finns alltid en orsak till beteendet, och om man åtgärdar den orsaken, kommer barnet inte att använda våld längre. Du gör felet att du pratar om våldsamma barn som om det vore en enda homogen grupp. Så är inte fallet. Våld är endast ett symptom (som går att åtgärda!)

Synd att du har gått på alla fördomar som folk har om NPF-barn. Jag undrar hur du själv har haft det som barn, eftersom du tycks sakna empati för just den gruppen av barn och inte vill att de ska bli hjälpta på rätt sätt.

Att sitta i rullstol innrbär inte att man är våldsam. För 50 år sedan så var samhället inte handikappanpassat, inte heller då var dom våldsamma.

Jag säger inte att ts sambo inte ska jobba med sitt barn. Jag säger endast att det jobbet inte ska ske runt Ts barn. Alla barn (även dom utan diagnoser) har rätt till ett tryggt hem utan våld. Det finns barn som är såpass våldsamma så dom kommer skada andra i hemmet. Det är ett faktum.

På samma vis jag inte vet om det kommer ta lång tid för barnet att inte vara våldsamt, så vet inte du om det kommer ta lång tid eller om det någonsin händer. Och i och med att inget säger att ts barn behöver vara i situationen, så bör dom inte vara där. Dom är inte syskon med barnet , och dom har andra möjligheter.

Jag skulle inte byta klass för mina barn pga av en engångsföreteelse, men om det hände hela tiden...ja, det skulle jag. Upprepat våldskulle jag inte tolerare att mina barn utsätts för..oavsett diagnos.

Sedan är det en viss skillnad på skola och hem. Hemmet ska vara en tryggzon för barn. inte förvandlas till en plats präglat av rädsla.

Och vet du, det finns faktiskt farliga barn.
  • Anonym (A)
    Anonym (v) skrev 2019-07-20 15:50:08 följande:

Jag tycker du ska ompröva ditt beslut om allt eller inget.
    Många par idag berättar om vilken lycka de uppnått genom att strunta i att tussa ihop två familjer i samma boende.
    Du kan ju läsa trådarna om bonusfamiljer så kan du ju se vilka problem de har.
    Försök få ut det bästa av killen du träffar. Odla er parrelation och träffas mest utan barnen.

Håller med
  • Anonym (gry)

JRockyRacoon, Men då kan väl mannen jobba med sitt våldsamma barn då, med de metoder som behövs, det är ingen i tråden som säger att han inte ska göra det. Jag fattar inte vad du diskuterar om egentligen.

• Lilyje

[quote=79772177][quote-nick]jrockyracoon skrev 2019-07-20 13:52:45 följande:

Naturligtvis ska TS lämna om det visar sig att barnen far illa, efter inledande insatser. Men det här har inte pågått länge.[/quote]

Får man fråga hur många gånger TS barn ska bli utsatt för våld innan du anser att det räcker? 5-7 gånger tycker jag är 4-6 gånger för mycket, skulle någon skada mina barn så skulle denne personen inte komma i närheten av mina barn igen förens dess vårdare kunde garantera 110% att mina barn inte blir utsatta igen.

Varför är det ok för TS barn att bli utsatta bara för att särbons barn har diagnos? Är det inte bättre att skydda barnen och enbart träffas utan alla barn?

Visst, barn med diagnos ska ha anpassning, men inte på bekostnad av andra barns hälsa och välmående.

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Ångest)

Får ångest bara över att läsa dina svar i tråden TS. Dina barn har alltså börjat vänja sig vid att bli slagna? Förstår du inte vad detta innebär? Vad det kan leda till? När de i framtiden hamnar i en relation med en våldsam partner kommer de kanske också vänja sig vid det. Risken finns garanterat.

• erikaABC
    Anonym (v) skrev 2019-07-20 15:50:08 följande:

Jag tycker du ska ompröva ditt beslut om allt eller inget.
    Många par idag berättar om vilken lycka de uppnått genom att strunta i att tussa ihop två familjer i samma boende.
    Du kan ju läsa trådarna om bonusfamiljer så kan du ju se vilka problem de har.
    Försök få ut det bästa av killen du träffar. Odla er parrelation och träffas mest utan barnen.

TS, ni måste inte flytta ihop
  • Anonym (Fydig!)
    1234568 skrev 2019-07-21 22:24:43 följande:

Är du seriös?

Efter att ha läst vad du skriver - som jag tolkar är väldigt svart eller vitt. Vad hade du själv gjort om du hade två barn varav ena barnet var utåtagerande?

Du verkar inte förstå att barn lär sig impulskontroll under uppväxten samt förmågan att visa och känna empati. Du kan inte jämföra ett barn med en vuxen människas våld mot en annan människa. Det låter jättefint att du aldrig skulle acceptera det och det är sunt, men du lägger skuld och fokus på fel individ.

Jag tycker inte att våld är okej eller att det ska accepteras. Men det är föräldrarnas ansvar, lägg inte det på ett barn.

Jag förstår inte hur du som förälder kan vara så fördömande som du är och kasta ur dig saker som att du visste att jraccon hade ett barn med npf, det är bara så lågt. Jag hoppas att du i din föräldrarroll blir riktigt riktigt utmanad ngn gång av dina barn så du får stå och skämmas. Ingen kan påverka vilket typ av barn man får och vilka egenskaper och svårigheter barnet får.

Att se ner på barn med en viss svårighet är omänskligt beteende, se ner på föräldrarna istället.

Och NEJ jag har inte ngt barn med npf. Mitt ena barn har en CP-skada så jag möter fördomar hela tiden.
  • Anonym (grävling)
    dsgdfgdfgfd skrev 2019-07-20 13:48:16 följande:
    +1

10 år senare och barnet som nu är tonåring och som fortsatt slå andra - jrockyracoons lösning 'ge barnet en västindien resa' medans ts barn fortfarande blir slagna och får tassa på tå.
Svar på tråden Hans son slår och biter min barn