• Anonym (Hjälp)

Hans son slår och biter min barn

Hej,

Jag är skild sedan ett drygt år tillbaka. Har tre söner som är mellan 5-13år. För snart ett halvår sedan träffade jag en man och vi blev förälskade. Han har en son från en tidigare relation. Efter en tid tillsammans landade vi i att vi ville ta relationen vidare och inkludera barnen.

Jag har mött många barn i mitt liv, men jag har aldrig mött ett barn med så stor problematik som hans son. De har inte fått diagnosen satt ännu, men det verkar vara adhd i kombination med autism. Pojken är vild, skriker i det närmaste konstant, ska ha det exakt som han vill, slår mina barn och mig (och då menar jag inte på det sätt barn kan göra, han slår med full kraft och är en fara för andra eftersom han inte kan se konsekvenser), han biter mina barn och slår deras vänner. Slåss gör han många gånger per dag.

Mina barn är rädda för honom. De är väldigt lugna och tillbakadragna och deras respons när han slåss och skriker är att stirra och dra sig undan. Ofta kommer de tassande till mig och gråter. De bedjar till mig att pojken aldrig ska komma tillbaka, varje gång han har varit här. De vill inte ta hem vänner när han är här och cyklar gärna härifrån. Vilket jag förstår. Jag är också lite rädd för honom.

Han kan inte bete sig i butiker, ligger skrikande på golvet, förstör saker, hans pappa låter honom göra i princip vad han vill för att undvika konflikter (vilket han blivit tillsagd av psykolog). Det resulterar i att butikspersonalen blänger på oss och undrar varför i hela friden jag inte säger åt mitt barn. Jag vill sjunka genom golvet.

Jag älskar hans pappa, men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag står i valet och kvalet. Vet inte om jag ska avsluta relationen eller försöka hitta en väg framåt. Vad hade ni gjort? Hur hade ni tänkt?

Det har inte blivit bättre senaste dagarna när han mer eller mindre kräver att vi ska anpassa oss till hans son. Som om vi inte redan gör det. Vårt liv ändras helt, barnen accepterar att bli slagna, bitna, att han har andra regler, inte blir tillrättavisad etc. hur mycket mer ska de behöva göra? De har inte valt honom. Det är det jag som gjort.

• Svar på tråden Hans son slår och biter min barn
  • Anonym (Karin8)

Jag har själv tyvärr erfarenhet av att vara det lugna barnet som tvingades träffa en aggressiv, vidrig unge utan spärrar. Mina föräldrar var inte skilda, men de hade "goda vänner" med en vidrig unge, som jag tyvärr tvingades träffa väldigt ofta. Jag kan säga att det har skadat mig för livet. Jag kände mig aldrig trygg som barn. Aldrig. Mina föräldrar gav ingen trygghet till mig pga att de lät en vidrig människa komma hem till oss, tvingade med mig till dem och gjorde att jag inte var trygg någonstans. Jag har ännu psykiska ärr från detta, mer än 30 år senare. Jag kan inte lita på någon, och har ett mycket stort behov av att få vara själv, har även psykosomatiska besvär. Så detta är allvar. Låt INGEN unge, eller annan person, skada dina barn psykiskt eller fysiskt. Det kan leda till men för livet och tillitsproblem.

• Anonym (Razer)
    cosinus skrev 2019-07-18 22:19:32 följande:

Din barn ska inte behöva ha med hans barn att göra.

Därmed finns några alternativ. Antingen ha barnen samma vecka men inte ses då.

Ha barnen olika veckor och ha möjlighet att ses hela tiden men aldrig barnfria.

Ha barnen så det överlappar så en kanske har to-to och den andre må-må och därmed får ni på två veckor 3-4 dagar barnfritt och 3-4 dagar där ni inte ses och resten där ni omväxlande har barnen.

Är inget av uppläggen något du/ni kan tänka er så avsluta.

Detta
  • Anonym (poo)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-07-18 18:50:27 följande:

Hej,

Jag är skild sedan ett drygt år tillbaka. Har tre söner som är mellan 5-13år. För snart ett halvår sedan träffade jag en man och vi blev förälskade. Han har en son från en tidigare relation. Efter en tid tillsammans landade vi i att vi ville ta relationen vidare och inkludera barnen.

Jag har mött många barn i mitt liv, men jag har aldrig mött ett barn med så stor problematik som hans son. De har inte fått diagnosen satt ännu, men det verkar vara adhd i kombination med autism. Pojken är vild, skriker i det närmaste konstant, ska ha det exakt som han vill, slår mina barn och mig (och då menar jag inte på det sätt barn kan göra, han slår med full kraft och är en fara för andra eftersom han inte kan se konsekvenser), han biter mina barn och slår deras vänner. Slåss gör han många gånger per dag.

Mina barn är rädda för honom. De är väldigt lugna och tillbakadragna och deras respons när han slåss och skriker är att stirra och dra sig undan. Ofta kommer de tassande till mig och gråter. De bedjar till mig att pojken aldrig ska komma tillbaka, varje gång han har varit här. De vill inte ta hem vänner när han är här och cyklar gärna härifrån. Vilket jag förstår. Jag är också lite rädd för honom.

Han kan inte bete sig i butiker, ligger skrikande på golvet, förstör saker, hans pappa låter honom göra i princip vad han vill för att undvika konflikter (vilket han blivit tillsagd av psykolog). Det resulterar i att butikspersonalen blänger på oss och undrar varför i hela friden jag inte säger åt mitt barn. Jag vill sjunka genom golvet.

Jag älskar hans pappa, men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag står i valet och kvalet. Vet inte om jag ska avsluta relationen eller försöka hitta en väg framåt. Vad hade ni gjort? Hur hade ni tänkt?

Det har inte blivit bättre senaste dagarna när han mer eller mindre kräver att vi ska anpassa oss till hans son. Som om vi inte redan gör det. Vårt liv ändras helt, barnen accepterar att bli slagna, bitna, att han har andra regler, inte blir tillrättavisad etc. hur mycket mer ska de behöva göra? De har inte valt honom. Det är det jag som gjort.

Du låter som en hemskt egocentrerad människa som väljer en k*k framför dina barn.
    Gör slut! Ge dina egna barn trygghet och skaffa dig en dildo.
  • ballongdansen

Hur kan detta ens vara en fråga? Du har TRE BARN som gråter för att du har dragit in ett monster i deras liv och i deras hem. Och för vad??? Få pippa? Du är "förälskad", förälskelse kan gå över, kärleken till din barn är vad du ska värdesätta och prioritera.
    Gör slut direkt med denna man och släpp inte hans hemska barn i närheten av dina igen, sedan kan du be och hoppas att inte detta förstört relationen mellan dig och dina barn för alltid.
    Sådana som du borde soc anmälas.

• Anonym (Noo)

Sluta dra in dina barn i det här. De ska slippa bli misshandlade.

Din partner måste ha missförstått psykologen eller så är psykologen inkompetent. Rådet som verkar ha givits kallas lågaffektivt bemötande och det innebär absolut inte att barnet ska få löpa amok utan att någon gör någonting.

• Anonym (Hjälp)

Jag skrev här för att jag hade samma åsikt som många av er har, att jag inte kan låta barnen utsättas för det här. Att det är att sätta barnen i andra hand.

Men jag måste säga att jag på sätt och vis var jag lika förberedd på motsatt reaktion, för något inom mig säger att det är hemskt att lämna en relation på grund av ett barn som i grunden behöver hjälp.

Förskola och skola hanterar barn med liknande problematik och får det att fungera.

Om det här var barnens biologiska bror hade tonen varit helt annorlunda. Då hade vi varit tvungna att lösa det efter bästa förmåga.

Nu är det inte på det viset, jag kan välja.

Jag vet två saker, det ena är att det inte går att kombinera barnen nu och det andra är att det skulle kunna ändra sig på sikt, om rätt hjälp sätts in. Jag behöver inte akut fatta beslut om framtiden. Däremot kan jag inte vänta på en förändring i år. För mig är det viktigt att bli en familj och som någon av er skrev får jag inte det jag vill ha ut av livet genom att ha en relation varannan vecka. Men det beslutet behöver jag inte ta nu.

Tack till er som kommit med värdefulla tips. Idén om att vi kan ha veckor som överlappar varandra hade jag inte tänkt på själv. Det kan vara en lösning en tid.

• Man343
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-07-19 01:58:19 följande:

Jag skrev här för att jag hade samma åsikt som många av er har, att jag inte kan låta barnen utsättas för det här. Att det är att sätta barnen i andra hand.

Men jag måste säga att jag på sätt och vis var jag lika förberedd på motsatt reaktion, för något inom mig säger att det är hemskt att lämna en relation på grund av ett barn som i grunden behöver hjälp.

Förskola och skola hanterar barn med liknande problematik och får det att fungera.

Om det här var barnens biologiska bror hade tonen varit helt annorlunda. Då hade vi varit tvungna att lösa det efter bästa förmåga.

Jag vet två saker, det ena är att det inte går att kombinera barnen nu och det andra är att det skulle kunna ändra sig på sikt, om rätt hjälp sätts in. Jag behöver inte akut fatta beslut om framtiden. Däremot kan jag inte vänta på en förändring i år. För mig är det viktigt att bli en familj och som någon av er skrev får jag inte det jag vill ha ut av livet genom att ha en relation varannan vecka. Men det beslutet behöver jag inte ta nu.

Tack till er som kommit med värdefulla tips. Idén om att vi kan ha veckor som överlappar varandra hade jag inte tänkt på själv. Det kan vara en lösning en tid.

Huvudsaken är att dina barn slipper träffa pojken som de är rädda för och blir misshandlade av.

Vad säger dina barns pappa om situationen? Jag hade varit vansinnig om mitt ex utsatte mina barn för något sådant, så jag hoppas verkligen att du tar tag i det.

Det är helt sant att situationen varit annorlunda om det var ditt eget barn, det håller jag med om.

Men nu är det inte det, och du kan avsluta relationen imorgon.

Hans barn är inte ditt bekymmer, och det låter på din beskrivning som att det främst är pojkens föräldrar som är problemet.

Tänkt dig för om du ska satsa flera år på den här relationen och sen måste du likväl avsluta den om det inte fungerar att ha hans barn i samma hus som dina egna.

Hoppas det löser sig för dig och dina barn oavsett vilken väg du väljer att gå.
  • Anonym (Hjälp)
    Man343 skrev 2019-07-19 02:10:17 följande:

Huvudsaken är att dina barn slipper träffa pojken som de är rädda för och blir misshandlade av.

Vad säger dina barns pappa om situationen? Jag hade varit vansinnig om mitt ex utsatte mina barn för något sådant, så jag hoppas verkligen att du tar tag i det.

Det är helt sant att situationen varit annorlunda om det var ditt eget barn, det håller jag med om.

Men nu är det inte det, och du kan avsluta relationen imorgon.

Hans barn är inte ditt bekymmer, och det låter på din beskrivning som att det främst är pojkens föräldrar som är problemet.

Tänkt dig för om du ska satsa flera år på den här relationen och sen måste du likväl avsluta den om det inte fungerar att ha hans barn i samma hus som dina egna.

Hoppas det löser sig för dig och dina barn oavsett vilken väg du väljer att gå.

Utsatte är ett väl hårt begrepp, barnen har träffats vid några tillfällen, 5-7 gånger. Har svårt att se att min exman skulle ha starka synpunkter på det, det är att likställas med att jag hade haft en vän vars barn har ett våldsamt temperament. Givetvis är det inte tolererbart. Vi har inte heller låtit barnet löpa amok utan har naturligtvis försökt se till att det inte sker. Det läggs in väl mycket tolkningar till det värre. Utsatte hade man kunnat börja tala om ifall relationen fortsatte och vi beslutade oss för att flytta ihop trots problematiken. Då hade det varit en helt annan situation och då hade jag haft större förståelse för kommentarerna som flödat i tråden.

Jag tror hans pappa inte vet hur han ska göra för att göra rätt. Det är inte lätt att veta hur man ska agera på bästa sätt, särskilt inte som förstagångsförälder och med ett barn som har en problematik som är svår att förstå och förutse. Utredningen tar lång tid och som han ser det är hans bästa alternativ att lyssna på råden han får av det stöd som är satts in. Jag ifrågasätter delar av handlandet, har svårt att tolerera att gränsdragningar uteblir för att undvika konflikter. Men, jag är ingen professor.

Han är en engagerad pappa som vill sitt barn det bästa.

Du har helt rätt. Jag kan inte vänta i år.
  • Lilyje

Som jag ser det har du tre val.

1, ni träffas på barnfria veckor.

2. Du sätter dina barn först och avslutar relationen.

3. Du ger boendet av dina barn till pappan och har som bara varannan helg eller annat när din killes barn inte är hemma. (Med andra ord, sätter din kille först)

Oavsett så ska inte dina barn behöva lida för att din killes barn inte kan uppföra sig.

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Limajo
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-07-19 01:58:19 följande:

Jag undrar lite över dina moderskänslor när du skriver att du trodde att folk skulle tycka att det var ok att låta det fortgå. Visst behöver pojken hjälp men ditt huvudsakliga ansvar är dina egna barn. Det är ett enormt svek mot dem att fortsätta tvinga dem umgås med ett främmande barn som slår och skrämmer dem. Det är så fundamentalt för mig som mamma att skydda mina egna barn, oavsett orsak. Och du kan inte jämföra det med om ett syskon haft samma problem. Din pojkväns son är en främling för dina barn, det är inte ett syskon. Det är jättekonstigt att du ens resonerar så, men jag tror att du försöker gripa varje halmstrå som berättigar att du kan stanna hos din pojkvän.

Jag tycker du gör fel i din vänta och se strategi. Baserat på vad du skriver här tror jag att du regelbundet kommer att försöka föra ihop barnen för att du så desperat vill ha en familjerelation med den här mannen. Det kommer att bli nya konflikter och du kommer att såra dina barn upprepade gånger.
Svar på tråden Hans son slår och biter min barn