• Anonym (Hjälp)

Hans son slår och biter min barn

Hej,

Jag är skild sedan ett drygt år tillbaka. Har tre söner som är mellan 5-13år. För snart ett halvår sedan träffade jag en man och vi blev förälskade. Han har en son från en tidigare relation. Efter en tid tillsammans landade vi i att vi ville ta relationen vidare och inkludera barnen.

Jag har mött många barn i mitt liv, men jag har aldrig mött ett barn med så stor problematik som hans son. De har inte fått diagnosen satt ännu, men det verkar vara adhd i kombination med autism. Pojken är vild, skriker i det närmaste konstant, ska ha det exakt som han vill, slår mina barn och mig (och då menar jag inte på det sätt barn kan göra, han slår med full kraft och är en fara för andra eftersom han inte kan se konsekvenser), han biter mina barn och slår deras vänner. Slåss gör han många gånger per dag.

Mina barn är rädda för honom. De är väldigt lugna och tillbakadragna och deras respons när han slåss och skriker är att stirra och dra sig undan. Ofta kommer de tassande till mig och gråter. De bedjar till mig att pojken aldrig ska komma tillbaka, varje gång han har varit här. De vill inte ta hem vänner när han är här och cyklar gärna härifrån. Vilket jag förstår. Jag är också lite rädd för honom.

Han kan inte bete sig i butiker, ligger skrikande på golvet, förstör saker, hans pappa låter honom göra i princip vad han vill för att undvika konflikter (vilket han blivit tillsagd av psykolog). Det resulterar i att butikspersonalen blänger på oss och undrar varför i hela friden jag inte säger åt mitt barn. Jag vill sjunka genom golvet.

Jag älskar hans pappa, men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag står i valet och kvalet. Vet inte om jag ska avsluta relationen eller försöka hitta en väg framåt. Vad hade ni gjort? Hur hade ni tänkt?

Det har inte blivit bättre senaste dagarna när han mer eller mindre kräver att vi ska anpassa oss till hans son. Som om vi inte redan gör det. Vårt liv ändras helt, barnen accepterar att bli slagna, bitna, att han har andra regler, inte blir tillrättavisad etc. hur mycket mer ska de behöva göra? De har inte valt honom. Det är det jag som gjort.

• Svar på tråden Hans son slår och biter min barn
  • Klimat Apokalypsen

Om det är adhd så låter det som en väldigt grav form, jag betedde mig aldrig så när jag var liten (har själv adhd).

Min lösning på det ditt problem är ju lite okonventionellt men hade garanterat fungerat. 

Ett barn som misshandlat mina barn i mitt hem hade fått en väldigt massiv utskällning vilket hade innefattat att jag höll fast barnets armar och med ilskan sprutande ut ur ögonen informerat honom att "Du skadar inte mina barn! Du får bli arg men du skadar inte mina barn!" Hade barnet slagit mig så hade jag även då hållit fast fast barnet, i underarmarna, och sagt riktigt argt att "Du får bli arg men du skadar inte MIG" det är väldigt lätt att hålla fast ett utåtagerande barn i underarmarna så att de inte får ont eller blir skadade så till vida barnet inte gör utfall mot dig. Gör barnet utfall mot dig så gör de däremot sig själva illa (utan att skadas givetvis). 

Lägger sig barnet och skriker på golvet i en affär så lägger jag mig bredvid och sprattlar och skriker om hur stygga alla är som inte låter mig få choklad och hur alla bråkar med mig och hur orättvist allt är. så dramatiskt och så löjligt som jag bara kan åstadkomma. Otroligt effektivt, då ser barnet, nt eller inte, hur fjantigt och pinsamt det är och gör aldrig om det.

Jag förstår att du och många andra som läser här tycker att det låter hårt och kanske till och med elakt men det är det inte. Jag har tre vänner med adhd barn och alla de barnen tycker jag är det bästa som finns. De älskar att komma hem och leka hos oss och då mer för att de vill umgås med mig än mina barn. 

Skynda på utredning! Var besvärlig och insistera väldigt bestämt. Ta det till någon form av högre instans om de sätter sig på tvären. 

Struktur, rutiner, fasta regler (gärna i bildstödsform eller genom egna bilder men definitivt nedskriven så att ni kan ta fram den när situationen uppstår.

• Anonym (Fydig!)
    Solarn skrev 2019-07-24 19:51:50 följande:

Jag läste innan jag svarade, du skrev utmanad av barnen så att 1234568 fick skämmas, det betyder knappast något positivt.

Ja, skämmas för sina åsikter
  • Ess
    Anonym (Fydig!) skrev 2019-07-24 13:08:45 följande:
    Det är bra förslag och lösningar du kommer med. Det jag reagerade på var att 1234567 la all skuld på barnet. Samt hoppade på jraccon.

Jag kan också läsa och som jag skrev till 1234567 så var jag nyfiken på hur denne skulle lösa det om den hade två barn och dessa problem, eftersom personen verkade ha alla svaren. Så lätt att vara kaxig om man aldrig haft barn med dessa svårigheter.
    Jag håller inte med dig om att 1234568 lägger skulden på barnet, utan på ts som utsätter sina barn för hans son.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Mor till två) skrev 2019-07-18 21:26:09 följande:

Lämna genast. Hoppas din barn är kloka och öppnar sig för vuxna när de börjar skolan, då lär soc plocka barnen omgående. Huva vilken tragisk mamma du är, låta sina barn bli MISSHANDLADE för att få ligga. Fy fy fy fy fy

Tvivlar på att något görs åt det. Jobbar i förskolan och vi har haft barn i grupper som seriöst misshandlat de andra barnen och oss vuxna varje dag, hela dagen. (Drog i håret, stryptag, högg med gaffel, kasta stora stenar osv) Ingen som bryr sig.
  • 1234568
    Anonym (Fydig!) skrev 2019-07-24 13:08:45 följande:

Det är bra förslag och lösningar du kommer med. Det jag reagerade på var att 1234567 la all skuld på barnet. Samt hoppade på jraccon.

Jag kan också läsa och som jag skrev till 1234567 så var jag nyfiken på hur denne skulle lösa det om den hade två barn och dessa problem, eftersom personen verkade ha alla svaren. Så lätt att vara kaxig om man aldrig haft barn med dessa svårigheter.

Att ha två barn varav ett har en diagnos som innebär ett problem i hemmet, det är en helt annan sak. Eftersom man inte kan separera barnen så måste man ju försöka hitta andra lösningar. Dock så hamnar barnet utan diagnos ofta i skymundan, och får backa för det andra barnets diagnos. Forskning säger också att barnet utan diagnos får mindre tid med föräldrarna än andra. Så det är ju ingen ideal situation, men man har ju inte alltid ett val i den sitsen.

Däremot så har ts ett val. Och att sätta barn i den situationen för att man själv vill ha ett liv med sin särbo, det är ju inte ok på något sätt. En sak när livet ger människan en situation man inte rår på, en annan sak när man har ett val.

För den delen har jag aldrig skrivit det är barnets fel. Det är folk med barn som har diagnoser som läser vad dom vill läsa. Men jag har inte skrivit det någonstans. Att skriva att ts har ansvar för att inte sätta sina egna barn i en våldsam sitiaton, det är inte det samma som att skriva det är ts påjkväns barns fel.
  • Anonym (Mor till två)
    Anonym (Maja) skrev 2019-07-25 09:19:26 följande:

Tvivlar på att något görs åt det. Jobbar i förskolan och vi har haft barn i grupper som seriöst misshandlat de andra barnen och oss vuxna varje dag, hela dagen. (Drog i håret, stryptag, högg med gaffel, kasta stora stenar osv) Ingen som bryr sig.

Nä där bryr sig ingen, har själv jobbat med ett barn som rev hela skolsalen. Men nu är barnen misshandlade i hemmet. Viss skillnad. I skola / förskola får alla gå och verksamheten ska anpassas så den passar alla. Ens hem ska inte behövas anpassas efter en som slår med en förälder som inte förstått vad lab innebär. Tråkigt att ni inte får rätt stöd för era oroliga barn på jobbet.
  • Anonym (curlingvm)

Barnet har ju blivit så sönder curlad att de löper amok. En stark hand behövs . Pappan är ytterst olämplig

Du är skyldig att skydda dina barn. Ta kontack med soc pojken behöver komma ill ett hem där folk vet hur man tar tag i problem . Pappan ska inte ha nån form av vårdnard 

• molly50
    Anonym (curlingvm) skrev 2022-01-28 20:16:59 följande:

Barnet har ju blivit så sönder curlad att de löper amok. En stark hand behövs . Pappan är ytterst olämplig

Du är skyldig att skydda dina barn. Ta kontack med soc pojken behöver komma ill ett hem där folk vet hur man tar tag i problem . Pappan ska inte ha nån form av vårdnard 

Nu vet inte jag om du har läst vad TS har skrivit.
    Men det är psykologen som har gett pappan rådet att hantera situationen på det sätt han gör.
    Så om han fortsätter lita blint på de råden så tycker jag att TS antingen ska lämna honom eller att de ses på sina barnfria veckor.
    TS barn ska inte behöva utsättas för hans barn på det sättet.
    Däremot tycker jag inte att pappan ska behöva förlora vårdnaden.
    Men han kan inte kräva att TS och hennes barn ska anpassa sig efter hans barn och förvänta sig att de ska stanna kvar.
    Där får både han och TS tänka om.

Jag ser att tråden är gammal så jag hoppas att TS har tänkt om och antingen lämnat eller bara sett till att de ses utan barn.
  • Anonym (tvillingmamma)

Problemet verkar vara att TS inte vill leva som särbo. Här får hon kanske tänka om. Särboskap eller lämna relationen. I dagsläget bör barnen inte träffas alls. Nej, man bör inte testa fler gånger och se hur det går, som någon idiot antydde tidigare i tråden. Inte om barnen är rädda och blir slagna. Det ska räcka med EN gång. Alla barn bråkar ibland, men det finns gränser. Nej, pojken är inget monster, han behöver hjälp. Men TS barn ska inte behöva utsättas för detta. I framtiden kanske de kan träffas igen om han lugnar ner sig. Men det är tveksamt om de någonsin kan bo ihop, med tanke på hur grav problematik han verkar ha. Det beror förstås på hur gammal han är, men det är detta TS har att förhålla sig till. Hon måste tänka på sina egna barn i första hand, men jag tror inte att det skulle vara bra för den andra pojken heller, att leva ihop. Jag tror att det skulle bli en alldeles för stor omställning för honom.

• Anonym (tvillingmamma)

Och nej, enda alternativet är inte att lämna. De kan träffas utan barnen. Men TS vill inte vara särbo. Vad finns det då för alternativ? De har redan låtit barnen träffats 6-7 gånger enligt TS. Det har inte fungerat. En ansvarsfull förälder hade avbrutit efter 1 eller högst 2 gånger, om våld var inblandat och barnen blev rädda. Det gjorde inte TS. Jag begriper det inte. Hennes barn ska inte behöva vädja till henne att slippa träffa det våldsamma barnet igen! Däremot kan jag köpa att barn med särskilda behov ibland får specialbehandling, samt att inte samma krav ställs på dem. Vi har lärt våra barn att alla inte alltid kan få samma. Vi har också förklarat varför. Men detta är INTE samma sak som att barn utan svårigheter alltid ska behöva stå tillbaka, eller tåla vad som helst.

Svar på tråden Hans son slår och biter min barn