• Anonym (Hjälp)

Hans son slår och biter min barn

Hej,

Jag är skild sedan ett drygt år tillbaka. Har tre söner som är mellan 5-13år. För snart ett halvår sedan träffade jag en man och vi blev förälskade. Han har en son från en tidigare relation. Efter en tid tillsammans landade vi i att vi ville ta relationen vidare och inkludera barnen.

Jag har mött många barn i mitt liv, men jag har aldrig mött ett barn med så stor problematik som hans son. De har inte fått diagnosen satt ännu, men det verkar vara adhd i kombination med autism. Pojken är vild, skriker i det närmaste konstant, ska ha det exakt som han vill, slår mina barn och mig (och då menar jag inte på det sätt barn kan göra, han slår med full kraft och är en fara för andra eftersom han inte kan se konsekvenser), han biter mina barn och slår deras vänner. Slåss gör han många gånger per dag.

Mina barn är rädda för honom. De är väldigt lugna och tillbakadragna och deras respons när han slåss och skriker är att stirra och dra sig undan. Ofta kommer de tassande till mig och gråter. De bedjar till mig att pojken aldrig ska komma tillbaka, varje gång han har varit här. De vill inte ta hem vänner när han är här och cyklar gärna härifrån. Vilket jag förstår. Jag är också lite rädd för honom.

Han kan inte bete sig i butiker, ligger skrikande på golvet, förstör saker, hans pappa låter honom göra i princip vad han vill för att undvika konflikter (vilket han blivit tillsagd av psykolog). Det resulterar i att butikspersonalen blänger på oss och undrar varför i hela friden jag inte säger åt mitt barn. Jag vill sjunka genom golvet.

Jag älskar hans pappa, men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag står i valet och kvalet. Vet inte om jag ska avsluta relationen eller försöka hitta en väg framåt. Vad hade ni gjort? Hur hade ni tänkt?

Det har inte blivit bättre senaste dagarna när han mer eller mindre kräver att vi ska anpassa oss till hans son. Som om vi inte redan gör det. Vårt liv ändras helt, barnen accepterar att bli slagna, bitna, att han har andra regler, inte blir tillrättavisad etc. hur mycket mer ska de behöva göra? De har inte valt honom. Det är det jag som gjort.

• Svar på tråden Hans son slår och biter min barn
  • Anonym (J)
    Anonym (tussilago) skrev 2019-07-19 08:10:29 följande:

Jag växte upp med en bror som var oberäknelig, aggressiv och slog oss andra. Han var mitt helsyskon så vi funderade aldrig över alternativ till att vi alla bodde ihop. När han blev tonåring började våldet få sexuellkaraktär och när han blev lite äldre gav han sig på främlingar på stan och blev dömd till rättspsyk. 

Jag var rädd hela min barndom. Utsätt inte dina barn för det.

Mina föräldrar gick till mängder med psykologer och de var verkligen inte slappa i sin uppfostran. Det är helt enkelt fel i huvudet på min bror och det gick inte att träna bort. På rättspsyk upptäckte de att han har en extra x-kromosom. Det är tydligen ofta kopplat till beteendeproblem.

Alla de som fördömer din särbo över att han följer de råd som han fått är obildade inskränkta idioter. Det är inte hans fel att han fått en nitlott, det är en skitsvår situation att ha ett sådant barn och inget jag önskar min värsta fiende. Han är fast med sin son men det är inte du och dina barn. 

Om du vill fortsätta med honom så får du välja mellan att leva vad du kallar ett halvt liv eller förstöra dina barns barndom. Jag vet vad jag hade valt men valet är ditt.

Skickades för tidigt av misstag...

Ja , det måste vara så att alla specialpedagoger och personal på särskolor mm är obildade inskränkta idioter , och man lär sig ingenting universitet om man studerar specialpedagogik eftersom man låter inte barnen misshandla andra som TS sambo gör.

Sen det är en annan sak att TS sambo kanske missförstod psykologen , det låter inte rimligt att hen föreslog att pojken ska få misshandla andra barn.

Om någon är obildad , inskränkt mm är det är inte människor som inte låter sina barn bli misshandlade.
  • Aiyana
    Limajo skrev 2019-07-19 07:37:28 följande:
    Jag undrar lite över dina moderskänslor när du skriver att du trodde att folk skulle tycka att det var ok att låta det fortgå. Visst behöver pojken hjälp men ditt huvudsakliga ansvar är dina egna barn. Det är ett enormt svek mot dem att fortsätta tvinga dem umgås med ett främmande barn som slår och skrämmer dem. Det är så fundamentalt för mig som mamma att skydda mina egna barn, oavsett orsak. Och du kan inte jämföra det med om ett syskon haft samma problem. Din pojkväns son är en främling för dina barn, det är inte ett syskon. Det är jättekonstigt att du ens resonerar så, men jag tror att du försöker gripa varje halmstrå som berättigar att du kan stanna hos din pojkvän.

Jag tycker du gör fel i din vänta och se strategi. Baserat på vad du skriver här tror jag att du regelbundet kommer att försöka föra ihop barnen för att du så desperat vill ha en familjerelation med den här mannen. Det kommer att bli nya konflikter och du kommer att såra dina barn upprepade gånger.
    Jag håller helt och fullt med här. 
  • Anonym (gått isär)

Jag hade gått isär. Snälla, utsätt inte dina barn för detta....

Själv vuxit upp så, har inte kunnat förlåta min mamma för att hon utsatte mig och min bror för det, så vi har ingen kontakt alls idag, inte min bror heller. Kan bara inte, känns som att hon gjorde det totala sveket när hon för kärlekens skull lät oss växa upp i kaos och rädsla.. Vi hade inte behövt leva så, vi hade kunnat ha ett helt normalt liv med glädjeämnen, lugn och ro och allt annat. Sen jag fick barn själv är det ÄNNU mer ofattbart att förstå hur hon kunde göra så mot oss.

Dom gick isär sen, men liksom för deras egen skull- är ju fruktansvärt tärande även på ett förhållande med ett sådant utagerande och krävande barn. Men då hade vi redan fått lida i flera år.

Så jävla knäckande, men du är förälder först. Du kommer finna kärleken igen på annat håll.

• 1234568
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-07-18 20:59:00 följande:

Nej, då missuppfattar du. Han förhåller sig till dom riktlinjer han får till sig, de verktygen han får från nuvarande stödfunktioner. De är inte klara med utredningen. Anledningen till att jag inte genast säger tack och adjö är att han inte vet vilka verktyg som kommer tillhandahållas och vilken eventuell medicinering som kan hjälpa och hur utfallet av det blir.

Men håll era barn isär tills utredningen är klar! Varför ska dom föras ihop innan? Fortsätt vara särbo tills du vet vad ni har att tampas med och gör sedan ett beslut.

Men kompromissa aldrig att dina barn ska bo i ett hem präglat av rädsla och våld. Du är ansvarig att säga nej till det! Ingen ska behöva leva så. Och det bör inte vara ett allternativ att sätta sina egna barn i den sitsen.
  • 1234568
    Elin P skrev 2019-07-19 09:45:13 följande:

Fast detta handlar ju inte om uppförande utan om att det är ett barn med ett troligt neuropsykiatriskt funktionshinder. Inte därmed sagt att det är OK att slåss. Men det är inget man bara kan "uppfostra bort" om det är ett barn med svår ADHD och autism. Det är ju såna här attityder bland folk som gör att det är ännu svårare att vara förälder till dessa barn, och att man väljer att isolera familjen hemma :(

Oavsett att det självklart är synd om dessa barn och deras familjer, och att dom inte valt detta själva, så betyder ju inte det att andra ska vara villiga att ta emot våldet som det innebär i sitt hem.En sak att man som förälder till ett barn med dessa diagnoser accepterar situationen, man har inget val. Men varför ska den dom har ett val välja detta?
  • legomum

Visst är det viktigt med kärlek men dina barn går först.

Hade backat rejält om mina barn farit illa oavsett anledning. Dina barn vill ju inte vara hemma hos dig när din killes barn är där...
    Det säger allt i mina öron.

Du skriver dina barn mår inte bra ska deras mående komma i andra hand bara för att det finns blivande diagnoser hos din killes barn?

• legomum

Förstår inte hur du resonerar att hans barn går före dina egna.

Vem ser till dina barns rättigheter och känslor om Du inte gör det? Du är den som ska vara ett skydd mot världen och alltid stå på deras sida före andras.

Älskar ni varandra så mycket så borde han kunna acceptera (och du med förstås) att ni ses på hans barnfria veckor.

En sak till, flytta inte ihop. Oavsett om han får verktyg att hantera sitt barn så är det ingen quickfix utan det kan ta år innan allt lugnar sig.

Är du villig att utsätta dina barn för detta?
    Är du beredd att dina barn flyttar hem till sin pappa på heltid för detta?

• Solarn
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-07-19 01:58:19 följande:

Jag skrev här för att jag hade samma åsikt som många av er har, att jag inte kan låta barnen utsättas för det här. Att det är att sätta barnen i andra hand.

Men jag måste säga att jag på sätt och vis var jag lika förberedd på motsatt reaktion, för något inom mig säger att det är hemskt att lämna en relation på grund av ett barn som i grunden behöver hjälp.

Förskola och skola hanterar barn med liknande problematik och får det att fungera.

Om det här var barnens biologiska bror hade tonen varit helt annorlunda. Då hade vi varit tvungna att lösa det efter bästa förmåga.

Nu är det inte på det viset, jag kan välja.

Jag vet två saker, det ena är att det inte går att kombinera barnen nu och det andra är att det skulle kunna ändra sig på sikt, om rätt hjälp sätts in. Jag behöver inte akut fatta beslut om framtiden. Däremot kan jag inte vänta på en förändring i år. För mig är det viktigt att bli en familj och som någon av er skrev får jag inte det jag vill ha ut av livet genom att ha en relation varannan vecka. Men det beslutet behöver jag inte ta nu.

Tack till er som kommit med värdefulla tips. Idén om att vi kan ha veckor som överlappar varandra hade jag inte tänkt på själv. Det kan vara en lösning en tid.

Jag förstår inte, brister inte hjärtat på dig när du skriver "barnen accepterar att bli slagna, bitna" som du gör i ts? Dina barn har alltså lärt sig att andra får slå dom så de gråter och är rädda. Det är fruktansvärt sorgligt. Om du nu har åsikten att dina barn inte ska utsättas för det här, varför gör de det?
  • Aiyana
    "För mig är det viktigt att bli en familj och som någon av er skrev får jag inte det jag vill ha ut av livet genom att ha en relation varannan vecka"

DU vill bli en familj med pojkvännen och hans son och DU får inte ut det du vill av livet genom att vara särbos och ses varannan vecka. 

Men dina barn då? De där tre som du valt att sätta till världen. Vad vill de och vad är bäst för dem? Vad får de ut av livet genom att utsättas för din mans son och bli slagna och bitna och känna sig rädda?

Ditt ansvar nummer ett är och förblir att värna om och ta hand om dina barn, ge dem kärlek, trygghet och en fin barndom. Att försöka rationalisera bort det för att dina önskningar och din längtan efter kärlek och ett förhållande med en man är stort, är inte acceptabelt på något sätt. 

Problemen med hans son har han ansvar för och de får han lösa. Dina barns välmående är ditt ansvar och börjar du hitta på ursäkter för att undgå det så är dina prioriteringar helt fel. Egoism och föräldrarskap är ingen bra kombination.
  • Mella-Bella
    Aiyana skrev 2019-07-19 14:13:23 följande:
    "För mig är det viktigt att bli en familj och som någon av er skrev får jag inte det jag vill ha ut av livet genom att ha en relation varannan vecka"

DU vill bli en familj med pojkvännen och hans son och DU får inte ut det du vill av livet genom att vara särbos och ses varannan vecka. 

Men dina barn då? De där tre som du valt att sätta till världen. Vad vill de och vad är bäst för dem? Vad får de ut av livet genom att utsättas för din mans son och bli slagna och bitna och känna sig rädda?

Ditt ansvar nummer ett är och förblir att värna om och ta hand om dina barn, ge dem kärlek, trygghet och en fin barndom. Att försöka rationalisera bort det för att dina önskningar och din längtan efter kärlek och ett förhållande med en man är stort, är inte acceptabelt på något sätt. 

Problemen med hans son har han ansvar för och de får han lösa. Dina barns välmående är ditt ansvar och börjar du hitta på ursäkter för att undgå det så är dina prioriteringar helt fel. Egoism och föräldrarskap är ingen bra kombination.
    Håller med och om mannen kräver att det ska anpassas efter hans son så kan han leva ensam med det. Hoppas han inte får någon kvinna med barn att köpa det.
Svar på tråden Hans son slår och biter min barn