• leiapp

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

• Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!
  • modsey
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2018-06-27 17:46:29 följande:

Vad gör man om man bor i en liten skithåla med en liten butik där utbudet är typ ingenting och priserna är dubbla jämfört med Ica? När man inte har körkort och inte har möjlighet att handla annat än det som finns att tillgå?

Menar du att de inte har frukt eller grönsaker utan bara snabbmat ?
  • Bean90
    hammarhajen skrev 2018-06-27 16:50:04 följande:
    Fast även på hamburgerhaket KAN man köpa vettigare alternativ, t.ex. minimorötter istälelt för pommes frites. Och man KAN välja take away av bättre kvalitet. Säger inte att t.ex. thaimat är på något vis hälsokost, men i alla fall mer rik på grönsaker och fibrer än en processad burgare med vitt bröd. 

Sen gäller väl att skaffa kloka inköpsrutiner. Ser man till att alltid ha hyfsad "nödmat" hemma så slipper man svänga förbi hamburgerhaket öht. Färdig soppa är ju bara ett exempel, men har man alltid det på lut kan man alltid bara öppna en burk. Går garanterat fortare att mikra några tallrikar och slänga fram knäckebröd och smör, än att "svänga förbi" snabbmatshaket (åka en omväg, stå i kö,vänta, krångla med barn in och ut ur bilen...)

Klart att alla inte har tid att laga mat från grunden och jag dömer absolut inte ut färdiga köttbullar eller någon middag på Sibylla då och då. Men man kan välja bättre alternativ inom halv- och helfabrikatsutbudet och man kan komplettera med grönsaker, knäckebröd, en frukt efter maten, ha som regel att läsk bara köps på helger och annars gäller mjölk/vatten även på McD och så vidare för en vettigare helhet. 
    Ja, men nu snackade vi TID. Du skrev att det tar lika lång tid att köpa färdig soppa som hamburgare och att man INTE kan skylla på tiden. Är man på väg från aktivitet A till aktivitet B och åker förbi ett hamburgehak så går det fortfarande snabbare eftersom du ändå är på rull. Det går garanterat fortare än att åka hem i mellan och mikra några tallrikar och slänga fram knäckebröd och smör för att sedan sätta sig i bilen igen. Absolut kan man även välja bättre alternativ (mjölk/vatten och svarvade morötter) och det är det också många föräldrar som gör.

Det är väl upp till var och en så länge barnen mår bra och får i sig det de behöver. Jag dömer aldrig en förälder som köper en Happy Meal med läskeblask och pommes till sitt barn för jag förutsätter att barnet får annan näringsriktig mat också. Jag ser ju bara just DEN gången inte hur det ser ut de resterande 6 dagarna utav veckan.
  • hammarhajen
    Bean90 skrev 2018-06-27 19:23:03 följande:
    Ja, men nu snackade vi TID. Du skrev att det tar lika lång tid att köpa färdig soppa som hamburgare och att man INTE kan skylla på tiden. Är man på väg från aktivitet A till aktivitet B och åker förbi ett hamburgehak så går det fortfarande snabbare eftersom du ändå är på rull. Det går garanterat fortare än att åka hem i mellan och mikra några tallrikar och slänga fram knäckebröd och smör för att sedan sätta sig i bilen igen. Absolut kan man även välja bättre alternativ (mjölk/vatten och svarvade morötter) och det är det också många föräldrar som gör.

Det är väl upp till var och en så länge barnen mår bra och får i sig det de behöver. Jag dömer aldrig en förälder som köper en Happy Meal med läskeblask och pommes till sitt barn för jag förutsätter att barnet får annan näringsriktig mat också. Jag ser ju bara just DEN gången inte hur det ser ut de resterande 6 dagarna utav veckan.
    Jag dömer ingen jag ser vid ett tillfälle på McD. Men jag vet att övervikt och ohälsa är ett stort problem och att betydligt fler barn har sådana bekymmer nu jämfört med för ett par deccenier sedan. Som samhällsfenomen ger det konsekvenser för oss alla, i form av ökande kostnader för ohälsa och självklart är det sorgligt att höra om både barn och vuxna som drabbas av ohälsa som kunnat förebyggas.

Därför är det intressant att diskutera matvanor tycker jag. Ur ett generellt perspektiv, snarare än varför familj X är på McD just den enstaka onsdag som är idag. 

Att välja skräpmat någon gång ibland när man är på väg mellan A och B är väl inget konstigt och ingenting jag är negativ till. Men blir det en vana som upprepas varje vecka får man kanske söka vettigare lösningar. Som du skriver är det ju många som gör precis det, och då behöver man inte ta åt sig av tråden heller...
  • Anonym (jaja)
    Anonym (fint) skrev 2018-06-27 08:27:09 följande:
    Och de som är ännu mer uppdaterade i sin kunskap vet att det inte är så enkelt att sortera in mat i kategorier som "nyttigt" eller "onyttigt".

Det enda som skulle kunna klassificeras som direkt onyttigt i sammanhanget är väl läsk och godis, men även det har sin plats i kosten för en del människor. Människor på olika platser på jorden äter väldigt olika sorts mat och lever relativt gott på det. Det är just det som är människans styrka som art, att vi är allätare och kan få vår näring från många olika källor. Om jag skulle plocka ut en variabel som innebär en varierad kost så skulle det vara variation. Ju fler olika livsmedel från alla livsmedelsgrupper desto bättre. Kost och kosthållning är inte så svart eller vitt.

Dessutom är mat en viktig kulturbärare, mat och ätande innebär ofta samvaro, traditioner, livsglädje och det kan vara minst lika viktigt som näringsämnena i maten. Svenskar är oerhört fokuserade på just att maten ska vara nyttig, medan man i en del andra länder fokuserar mer på smaken på maten och samvaron i måltiden. Jag kan tycka att båda de aspekterna har sin plats när man talar om hälsosam mat.

Och för både barn och vuxna kan det vara oerhört viktigt att få den där goda glassen på skolavslutningen efter ett mödosamt skolår. Och de flesta tycker att det är viktigt med särskild mat på julen, festlig mat och dryck på nyår och andra högtider. Oavsett om det är nyttigt eller inte. 

Och alla barn är inte feta eller äter ohälsosamt. Alltför många, ja, men många klarar balansen mellan en bra kost och så kallad utrymmesmat. Och folk med ytlig mat- och hälsokunskap som härstammar från nån blogg behöver inte komma och slå andra i huvudet för att de har en annan syn på mat och hälsa. 
    Ja, det håller jag också med om. Mat är mer än nyttigt eller onyttigt. 
  • Bean90
    hammarhajen skrev 2018-06-27 19:34:06 följande:
    Jag dömer ingen jag ser vid ett tillfälle på McD. Men jag vet att övervikt och ohälsa är ett stort problem och att betydligt fler barn har sådana bekymmer nu jämfört med för ett par deccenier sedan. Som samhällsfenomen ger det konsekvenser för oss alla, i form av ökande kostnader för ohälsa och självklart är det sorgligt att höra om både barn och vuxna som drabbas av ohälsa som kunnat förebyggas.

Därför är det intressant att diskutera matvanor tycker jag. Ur ett generellt perspektiv, snarare än varför familj X är på McD just den enstaka onsdag som är idag. 

Att välja skräpmat någon gång ibland när man är på väg mellan A och B är väl inget konstigt och ingenting jag är negativ till. Men blir det en vana som upprepas varje vecka får man kanske söka vettigare lösningar. Som du skriver är det ju många som gör precis det, och då behöver man inte ta åt sig av tråden heller...
    Om du tror att jag skriver för att jag tagit åt mig så har du fel. Min tös är bara dryga året så jag är inte "där" än. Hon får inte inmundiga något med tillsatt socker än men bara för att JAG har gjort det valet så betyder inte det att jag förfäras över andra mammor som ger sina småttingar Brago-kex. Det är deras val och det blir nog folk av de bebisarna ändå. 

Det jag reagerade på var ditt inlägg där du sa att man inte kan skylla på brist av tid, att det bara var en dålig ursäkt. Jag tycker dina jämförelser var överdrivna. Det låter som om du tror att bara för att man inte är petnoga med maten så byter man automatiskt vatten mot läsk, mellanmåls-frukten till chips och äter nutella på mackan.
  • hammarhajen
    Bean90 skrev 2018-06-27 21:30:54 följande:
    Om du tror att jag skriver för att jag tagit åt mig så har du fel. Min tös är bara dryga året så jag är inte "där" än. Hon får inte inmundiga något med tillsatt socker än men bara för att JAG har gjort det valet så betyder inte det att jag förfäras över andra mammor som ger sina småttingar Brago-kex. Det är deras val och det blir nog folk av de bebisarna ändå. 

Det jag reagerade på var ditt inlägg där du sa att man inte kan skylla på brist av tid, att det bara var en dålig ursäkt. Jag tycker dina jämförelser var överdrivna. Det låter som om du tror att bara för att man inte är petnoga med maten så byter man automatiskt vatten mot läsk, mellanmåls-frukten till chips och äter nutella på mackan.
    Ja, jag tycker att brist på tid är en dålig ursäkt för att överlag ha kassa matvanor. Tid är något vi alla har precis lika mycket av, sedan väljer vi att fördela tiden på olika saker. Det finns många som heltidsarbetar, har flera barn och ett aktivt liv och ändå kan fixa hyfsat nyttig mat. Det utesluter inte att man äter skräp då och då, det spelar ingen roll om man de allra flesta dagar äter bra. 

Jag tycker inte alls att man behöver vara petnoga, men man behöver tänka till. Man kan inte både äta glass flera gånger i veckan plus söta "basvaror" som sötad yoghurt och vardagsdricka och snabbmat på väg till träningen både tisdag och torsdag och sen fredagsmys på det. Då blir det för mycket socker, totalt sett. Det är ju bara att kolla utbudet av yoghurt i vilken kyldisk som helst - det finns betydligt fler förpackningar av den smaksatta sötade yoghurten än den naturella osötade. Någon köper alla dessa söta yoghurtar, annars hade de inte funnits i de kvantiteterna. Att köpa en naturell tar precis lika lång tid som att köpa en sötad smaksatt..

Såklart att man kan äta sin hallonyoghurt om man vill, men då får man kanske välja bort efterrättsglassen på kvällen för att det ska bli vettig balans. 
  • Anonym (fint)
    hammarhajen skrev 2018-06-27 22:10:38 följande:
    Ja, jag tycker att brist på tid är en dålig ursäkt för att överlag ha kassa matvanor. Tid är något vi alla har precis lika mycket av, sedan väljer vi att fördela tiden på olika saker. Det finns många som heltidsarbetar, har flera barn och ett aktivt liv och ändå kan fixa hyfsat nyttig mat. Det utesluter inte att man äter skräp då och då, det spelar ingen roll om man de allra flesta dagar äter bra. 

Jag tycker inte alls att man behöver vara petnoga, men man behöver tänka till. Man kan inte både äta glass flera gånger i veckan plus söta "basvaror" som sötad yoghurt och vardagsdricka och snabbmat på väg till träningen både tisdag och torsdag och sen fredagsmys på det. Då blir det för mycket socker, totalt sett. Det är ju bara att kolla utbudet av yoghurt i vilken kyldisk som helst - det finns betydligt fler förpackningar av den smaksatta sötade yoghurten än den naturella osötade. Någon köper alla dessa söta yoghurtar, annars hade de inte funnits i de kvantiteterna. Att köpa en naturell tar precis lika lång tid som att köpa en sötad smaksatt..

Såklart att man kan äta sin hallonyoghurt om man vill, men då får man kanske välja bort efterrättsglassen på kvällen för att det ska bli vettig balans. 
    Men alla ni som äter så himla bra och får till det trots tidsbrist och allt annat. Och ändå "vet" alla dessa "andra" som tydligen inte har så bra matvanor utan ger sina barn allsköns skitmat, aldrig lagar något utan trycker ungarna fulla med socker och E-nummer. Hur känner ni alla dessa "andra" som är så mycket sämre än ni? Hur känner ni till deras vanor och ovanor så väl?

Är det inte så att de flesta kanske gör precis som ni? Har en hyfsad grund med bra mat och sen lite utsvävningar i form av fika och glass lite då och då?

Hur vet du att "vissa" (inte du såklart) äter glass flera gånger i veckan och plus det sötad yoghurt och vardagsdricka och snabbmat på väg till träningen både tisdag och torsdag och sen fredagsmys på det. Du glömde förresten lördagsgodiset och söndagsfikat hos svärmor! Vilka familjer är det här egentligen? Inte dina vänner väl? Och absolut inte du såklart.
  • Anonym (fint)
    hammarhajen skrev 2018-06-27 19:34:06 följande:

Ven är du att överhuvudtaget döma någon på McD. Vem tror du att du är egentligen? Självutnämnd kostpolis? Och hur vet du hur ofta en familj är på McD om du inte själv är där också samtidigt? Alla dessa många... vilka är det egentligen och hur har du kännedom om alla dessa...?
  • modsey
    Anonym (fint) skrev 2018-06-28 08:51:31 följande:

Men alla ni som äter så himla bra och får till det trots tidsbrist och allt annat. Och ändå "vet" alla dessa "andra" som tydligen inte har så bra matvanor utan ger sina barn allsköns skitmat, aldrig lagar något utan trycker ungarna fulla med socker och E-nummer. Hur känner ni alla dessa "andra" som är så mycket sämre än ni? Hur känner ni till deras vanor och ovanor så väl?

Är det inte så att de flesta kanske gör precis som ni? Har en hyfsad grund med bra mat och sen lite utsvävningar i form av fika och glass lite då och då?

Hur vet du att "vissa" (inte du såklart) äter glass flera gånger i veckan och plus det sötad yoghurt och vardagsdricka och snabbmat på väg till träningen både tisdag och torsdag och sen fredagsmys på det. Du glömde förresten lördagsgodiset och söndagsfikat hos svärmor! Vilka familjer är det här egentligen? Inte dina vänner väl? Och absolut inte du såklart.

Nu var det inte ställt till mig, men det är rätt enkelt att få en överskådlig inblick på olika vis. Mitt barn är ex ofta hos en kompis där de får läsk nästan varje dag. Kompisen äter hos oss oxå och kan säga att han aldrig behöver äta grönsaker hemma och där samma mamma berättar för mig att de aldrig hinner laga mat i veckirna utan det är köp pizza, pulvermos etc
  • Bean90
    hammarhajen skrev 2018-06-27 22:10:38 följande:

Men åter igen så reagerade jag på dina jämförelser. Köper man läsk så är det väl inte för att det skulle vara smidigare än att hälla upp ett glas vatten ur kranen? Köper man chips så är det väl inte för att byta ut frukten varje dag? Och hur många serverar sina barn nutella på mackan istället för "vanligt" pålägg? Det kändes så överdrivet. 

Jag anser inte att frysta köttbullar med makaroner och ketchup är direkt bra mat. Inte heller pulvermos med fiskpinnar och lite ärtor men det är snabb och smidig mat och duger utmärkt för att göda upp barnen. Men ska man laga nyttigare och bra mat så ska man inte köpa halvfabrikat öht och då tar det längre tid. Ugnsrostade grönsaker istället för en skivad gurka tar längre tid. Eget mos istället för pulvermos tar längre tid. 

Tid handlar om så mycket mer än när man står i affären och ska välja mellan ditten och datten. Men jag kan ge dig ett utmärkt exempel också; det tar lika lång tid att köpa en fotboll som det tar att köpa en surfplatta. Att barnen tyvärr är fetare idag beror inte endast på att Svensson äter sötad yoghurt ibland och väljer pommes på McD då och då utan att barnen även rör på sig mindre idag. 
Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!