• leiapp

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

• Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!
  • Anonym (Ettett)

Fast ni som svarar här verkar ha ganska sunda matvanor även om ni unnar er ibland.

Många, många barn växer upp i familjer där man i princip ALDRIG äter rent kött, fisk eller fågel, utan bara processad mat. Samtidigt tillåts de äta stora mängder chips, godis, läsk etc varje dag, både hemma och ?ute?. Mängderna har också ökat (jämför förpackningsstorlekar med t.ex 80-talets). Frukosten består av sockrad yoghurt med sockrade flingor, ev en macka till. Etc etc.

Att svenska folket mår allt sämre både fysiskt och psykiskt finns det gott om rapporter om. Svenskarnas matvanor har blivit sämre och sämre och det är 90-talisterna och senare som är de som är hårdast drabbade. Än är de unga och vi har ingen aning om hur många som är sjuka vid 40, 50, pga dålig kosthållning.

Det positiva är att medvetenheten verkar öka och jag tror att fler och fler börjar tänka på att se till att barnen även får bra och nyttig mat i sig, och låter det andra vara undantag.

• LFF
    Anonym (Ettett) skrev 2018-06-14 07:08:00 följande:

Frukosten består av sockrad yoghurt med sockrade flingor, ev en macka till. Etc etc.

Och det gjorde den även på 70- och 80-talet!

Man drack O'Boy dagligen. Man åt Kalaspuffar dagligen. Eller Frosties. Eller bara fil/yoghurt med socker på. Man åt limpa eller rostbröd med marmelad på till frukost.

Men, man RÖRDE på sig mer då än idag rent generellt. Man var ute! Man hade inte teknik omkring sig som förströelse dygnet runt utan var tvungen att hitta på saker och ting.

Ja, svensken generellt mår sämre fysiskt och psykiskt. Men det har inte bara med kosten att göra utan även med den press som finns! Man ska ha "det senaste" inom teknik. Man jämför sig konstant med "alla andra". Man ska vara lyckad på jobbet och göra karriär samtidigt som man fortfarande ska vara den där perfekta föräldern som är hemma när barnen kommer från skolan och bakar dagarna i ända.

Man är en "dålig" förälder om man lämnar barnen innan 9 och efter (15) 16 på förskolan.

Man ska hinna träna 3-4ggr/vecka, laga mat från grunden (helst odla sin egen mat också). Det ska vara ekologiskt och kravmärkt. Vi är lite tillbaks till att barn ska få synas men inte höras. Får barnen ett utbrott på offentlig plats så får man "onda ögat" och blir stämplad som en förälder som inte har kontroll på sina barn.

Maten är faktiskt det MINSTA problemet som jag ser det till att folk mår skit!
  • leiapp
    Anonym (fint) skrev 2018-06-13 15:19:17 följande:
    Det är ju fint att du bryr dig om vad dina barn äter. Men tyvärr visar ditt inlägg att du inte har någon kunskap alls om kost och näringslära. Långa ingrediensförteckningar har egentligen inget med kvaliteten att göra, bara att allt ska redovisas. Konstiga ingredienser - ja det är egentligen bara en kunskapsfråga. 

Dessutom kan du ju bestämma om ditt barn får äta glass på avslutningen, korv med morfar och bullar med fotbollen.

De matvanor du i övrigt beskriver skiljer sig inte jättemycket från andra familjers mat. Många äter bättre än det du beskriver, men det är helt okej mat. 
    Toppen! Utbilda mig! 

Kan du ge ett exempel på mat med en lång ingredienslissta som är nyttig? 

Kan du ge mig en dagsmeny för en familj som äter bättre än vi? Hur ser idealet ut? 

Tack för hjälpen!
  • leiapp
    LFF skrev 2018-06-14 08:17:02 följande:
    Och det gjorde den även på 70- och 80-talet!

Man drack O'Boy dagligen. Man åt Kalaspuffar dagligen. Eller Frosties. Eller bara fil/yoghurt med socker på. Man åt limpa eller rostbröd med marmelad på till frukost.

Men, man RÖRDE på sig mer då än idag rent generellt. Man var ute! Man hade inte teknik omkring sig som förströelse dygnet runt utan var tvungen att hitta på saker och ting.

Ja, svensken generellt mår sämre fysiskt och psykiskt. Men det har inte bara med kosten att göra utan även med den press som finns! Man ska ha "det senaste" inom teknik. Man jämför sig konstant med "alla andra". Man ska vara lyckad på jobbet och göra karriär samtidigt som man fortfarande ska vara den där perfekta föräldern som är hemma när barnen kommer från skolan och bakar dagarna i ända.

Man är en "dålig" förälder om man lämnar barnen innan 9 och efter (15) 16 på förskolan.

Man ska hinna träna 3-4ggr/vecka, laga mat från grunden (helst odla sin egen mat också). Det ska vara ekologiskt och kravmärkt. Vi är lite tillbaks till att barn ska få synas men inte höras. Får barnen ett utbrott på offentlig plats så får man "onda ögat" och blir stämplad som en förälder som inte har kontroll på sina barn.

Maten är faktiskt det MINSTA problemet som jag ser det till att folk mår skit!
    Du har rätt,det finns självklart fler faktorer! Tack för påminnelsen. Men maten är en stor bidragande faktor. 
  • leiapp
    Duckan skrev 2018-06-13 12:22:48 följande:

leipapp, jag har varit en frisk typ hela mitt liv och dottern likaså. Jag hade några år då jag bodde ensam och levde på skit, det straffade sig, men idag över 40 springer jag maraton, äter och är fortsatt frisk trots mina riktigt dåliga år med skit.
    Alla blir inte nedgångna och sjuka av att äta lite skit ibland.

Bra jobbat duckan du förtjänar all cred!

Jag har aldrig sagt att dålig mat sätter spår som inte går att reparera. Tvärtom! I många fall kan man bota typ-2 diabetes med kosten. (behöver inte vara lchf som jag inte tycler är nyttig mat!). Socker har länkats till depression osv osv. Det här berättar ingen läkare och det är för jävligt.
  • leiapp
    Anonym (Stella) skrev 2018-06-13 17:56:15 följande:
    Uppenbarligen är det ganska svårt att veta vad som är nyttigt eller inte. Rökt mat är  värre än socker. 
    Intressant! Visa mig gärna en studie på det. Tack på förhand! 
  • leiapp
    Aliona skrev 2018-06-13 14:38:39 följande:
    Jag har tom passerat 40 och känner mig vibrerande och vid liv, som du säger. Kunde ha vägt 3-4 kg mindre, men jag älskar min kropp, är frisk och är ute och vindsurfar, paddlar, åker rollerblades, hikar, cyklar, åker skridskor och skidor, beroende på väder och säsong.

Och vet du vad min kosthållning är? Jag skiter fullkomligt (försöker - ibland är det svårt att stänga öronen) i all mathets och njuter av god mat och dryck. Har själv vuxit upp med en anorektiskt syster och har noll till övers för hetsen. Nu innebär det att vi för det mesta äter vegetariakt eller kött eller fisk med mycket grönsaker, frukt, bömor och nöttet, men vi går också ut för att äta glass, köper kakor på caféer, bakar kakor hemma och njuter av att proppa i mig en hel påse godis i soffan då och då när vi tittar på en riktigt kass rimantisk komedi. Sonen min får äta allt (utom godis och läsk), och det gör han också, med glädje. Allt från kikärtsgryta och stuvad lever till fiskpinnar och glass.

Vill du inte att dina barn dricker saft och äter sötsaker så bestämmer du det. Du säger till mamman som tar fram glassen på eftermiddagen att ?åh tack, men vi ska precis hem till middagen?. Ta med en flaska vatten med jordgubbar i och en ask skuren frukt till aktiviteterna och lär dina barn vad de ska äta. Så himla normbrytande är det faktiskt inte att vara hälsosam.

P.S. Saft behöver inte innehålla socker eller sötningsmedel. Vi lägger i en påsa jordgubbar i uppkokt vatten på kvällen och låter det dra till morgonen.
    Jag tycker att det är så tragiskt att vi ska koppla allt firande, alla högtider kort sagt så fort det behövs en stämningshöjare till skitmat. 

Träffade en grannfamilj häromdagen som firade helgen genom att åka till den amerikanska mataffären i stan och köpa godis. Sorgligt. 

Jag menar att man kan ha en avslutning eller ett firande utan att äta skit. Tänk bara tanken. Är den jobbig eller provocerande? Varför då? Kom sen inte sen snacka med mig om hets. Det är ni andra som hetsar om att skiten ska vara kvar VARENDA gång det är något socialt på g. 
  • leiapp
    Anonym (Ettett) skrev 2018-06-14 07:08:00 följande:

Fast ni som svarar här verkar ha ganska sunda matvanor även om ni unnar er ibland.

Många, många barn växer upp i familjer där man i princip ALDRIG äter rent kött, fisk eller fågel, utan bara processad mat. Samtidigt tillåts de äta stora mängder chips, godis, läsk etc varje dag, både hemma och ?ute?. Mängderna har också ökat (jämför förpackningsstorlekar med t.ex 80-talets). Frukosten består av sockrad yoghurt med sockrade flingor, ev en macka till. Etc etc.

Att svenska folket mår allt sämre både fysiskt och psykiskt finns det gott om rapporter om. Svenskarnas matvanor har blivit sämre och sämre och det är 90-talisterna och senare som är de som är hårdast drabbade. Än är de unga och vi har ingen aning om hur många som är sjuka vid 40, 50, pga dålig kosthållning.

Det positiva är att medvetenheten verkar öka och jag tror att fler och fler börjar tänka på att se till att barnen även får bra och nyttig mat i sig, och låter det andra vara undantag.

Hur gör din familj rent praktiskt? vad har du för tips på hur man kan navigera den här djungeln? 
  • leiapp
    slirren skrev 2018-06-13 22:02:14 följande:

Så avsaknaden av muskler beror på att de druckit saft? Det kanske är aktivitetsnivån snarare än kosten som är problemet.
    Ska man vara noga är det förstås båda. Det krävs både rätt aktivitet och rätt kost. 
  • Anonym (Stella)
    leiapp skrev 2018-06-14 13:39:31 följande:
    Intressant! Visa mig gärna en studie på det. Tack på förhand! 
    Tyvärr har jag varken tid eller lust att leta upp studier till dig. Surfa in på livsmedelsverkets hemsida och utbilda dig själv. Rökt mat innehåller polycykliska aromatiska kolväten vilket är betydligt mer cancerframkallande än socker.
Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!