• leiapp

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

• Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!
  • leiapp
    Anonym (Little) skrev 2018-06-14 14:08:36 följande:

Jag håller med dig, ts.

Drar en liten parallell: Vi tankar inte en dieselbil med bensin , så varför ger vi våra och barnens kroppar fel bränsle? Vi skulle heller aldrig drömma om att ge vår hund en påse med Ahlgens bilar (trots bedjande blick och ?tråkig? tillvaro) för vi VET att den inte mår bra av det. Så tragiskt att vi ger våra barn sådant som deras kroppar inte alls mår bra av. Nej, det kanske inte märks i första taget men vad händer om ett antal år? Vi har många problem och åkommor i samhället som kan kopplas till hur bi äter och vad vi äter. ?Man måste unna sig? och ?fredagsmys? betyder helt andra saker i vår familj än i de flesta andra. Ser inte oss som duktiga eller förmer än andra, men jag är tacksam över att jag och min man har lika syn på det här. Kan väl även tillägga att våra barn får lördagsgodis och någon glass ibland, men det handlar inte om några mängder och de är glada och nöjda.

Du verkar ha en balanserad syn på saken Skrattande Härligt!
  • leiapp
    Anonym (låt barnen leva ibland) skrev 2018-06-13 17:33:53 följande:
    Du har en ganska tråkig livsstil. Tycker inte dina barn ska få uppleva en sådan tråkig barndom. 
    Tack för din synpunkt! Jag har stött på flera som du som tycker att skräpmat är något som ger livet mening. För mig är det inte så. En vandring, en film eller en stund på badstranden är precis lika bra utan att man smackar i sig sånt som kroppen egentligen inte vill ha. 

Prova och se. Kanske måste inte skräpmaten finnas där för att få rätt stämning? 

Och då har vi inte ens tagit upp miljöaspekten ännu! Det finns ingen mat som är så skadlig för klimatet som den som inte innehåller någon näring. Den är ju totalt onödig och slukar resurser. 
  • leiapp
    Physalis skrev 2018-06-13 12:39:40 följande:
    Jag tycker det bara är konstigt när du verkligen brinner för detta till den grad att du startar en tråd för att läxa upp andra o hur de gör med sina barn. Men sen ser du inte ens till att folk i din närhet följer dina regler när det gäller ditt eget barn.

Som du märker så håller jag inte med dig om din åsikt. Däremot har jag andra åsikter om vad som är ok med mitt barn och dessa ser jag till att alla i hennes närhet har koll på. När det gäller mitt barn så får andra ta hänsyn till de saker jag anser är skadligt för mitt barn, inte tvärtom.

Så om du verkligen tycker att det är så dåligt för ditt barn så får du ta ställning mot dina släktingar och skydda ditt barn. Annars verkar det mest som att du var på lite dåligt humör när du skrev tråden och ville slänga lite kängor på folk om något du egentligen inte bryr dig om.
    Ok, det är så du ser på saken. Det är OK för mig. Jag svarar inför mina barn och min man och inte inför dig. 
  • leiapp
    Anonym (Stella) skrev 2018-06-14 14:04:22 följande:
    Tyvärr har jag varken tid eller lust att leta upp studier till dig. Surfa in på livsmedelsverkets hemsida och utbilda dig själv. Rökt mat innehåller polycykliska aromatiska kolväten vilket är betydligt mer cancerframkallande än socker.
    Kan du inte hänvisa till en källa faller det hela ganska platt. Däremot håller jag med om att rökt mat är processad och inte är idealisk. Nu är det så att min son älskar det och är skeptisk till annan fisk därför äter vi det en gång i veckan pga 

Du hade också kunnat påpeka miljögifterna som dioxin och flamskyddsmedel många menar ansamlas i odlad lax. Men eftersom du missade det avslöjar det att du inte så påläst. 

Allt detta är jag medveten om och har vägt för- och nackdelar. Fiskens omega-3, kvalitativa protein och höga mineralinnehåll gör att den ändå får hamna på tallriken. 

Produkter med socker däremot är totalt tomma på näring och tillför inte ett växande barn ett skit. 
  • sextiotalist
    leiapp skrev 2018-06-15 12:55:04 följande:
    Kan du inte hänvisa till en källa faller det hela ganska platt. Däremot håller jag med om att rökt mat är processad och inte är idealisk. Nu är det så att min son älskar det och är skeptisk till annan fisk därför äter vi det en gång i veckan pga 

Du hade också kunnat påpeka miljögifterna som dioxin och flamskyddsmedel många menar ansamlas i odlad lax. Men eftersom du missade det avslöjar det att du inte så påläst. 

Allt detta är jag medveten om och har vägt för- och nackdelar. Fiskens omega-3, kvalitativa protein och höga mineralinnehåll gör att den ändå får hamna på tallriken. 

Produkter med socker däremot är totalt tomma på näring och tillför inte ett växande barn ett skit. 
    All mat som genomgår någon bearbetning är processad. Så fort du kokar maten så processar du maten.

Vad jag förstår så vill du inte ge dina mat industriprocessad och vill ha koll hur maten tillagas, det är helt OK. Vi köper sällan helfabrikat (även om det förekommer) av den enkla anledningen att vi inte gillar smaken på mycket av de som finns i helfabrikat (det finns helfabrikat som vi gillar också).

Socker, tja, vi har inga problem med detta, vi unnar oss tomma kalorier ibland, både till fest och vardag. Men eftersom vi inte ser dessa tomma kalorier som huvudfödan för oss, så är det inga problem.
    Jag tar gärna ett glas med gott rött vin också, inget som någon behöver, men så gott
  • Anonym (Stella)

Visa gärna en källa på att produkter med socker är totalt tomma på näring. Skrattande Rårörd lingonsylt tex är knappast tomt på näring. Du har själv inte lämnat källor på dina påståenden. Det blir väldigt tidskrävande om man ska lämna källor på tillförlitliga vetenskapliga studier varenda gång man gör ett inlägg. 

Min poäng var att det är svårt att veta tvärsäkert vad som är nyttig eller inte. Även de som forskar på ämnet har svårt att få fram otvetydiga fakta. Mat och hälsa är komplicerat så varför klaga på andra som inte gör exakt som du när du ändå inte kan vara säker på att du gör det som är bäst.
  • Bananböjaren
    leiapp skrev 2018-06-12 20:21:39 följande:

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Det där är absolut ingen bra och nyttig mat. Kolhydrat på kolhydrat. Massor av socker. Du ger dina barn skit, inte mat. Varför gör du det? Du kanske inte har så bra koll på vad maten innehåller som du tror? Barn ska inte behöva leva på fruktos och spannmål.
  • Anonym (....)

Att du går med på en sån här vecka är förskräckligt! Speciellt då du vet bättre! Du vet att ditt barn inte kan äta sånt och vet hur det påverkar kroppen. Ändå så låter du ditt barn konsumera socker och sötsaker nästan varje dag i veckan! Det är ju idiotiskt att låta sitt barn utsättas för något man är övertygad om skadar hen. Du faller hellre för grupptryck än ditt barns bästa...

Mina ungar äter nästan enbart hemmaodlat och hemma slaktat. Dessutom rider och cyklar dom varje dag. Det gör också att mina ungar utan problem kan dricka vår hemmagjorda saft och äta glass och godis nån gång i veckan. Vår livsstil gör att deras kroppar fixar lite extra energi ibland.
  • Anonym (mor)

Mina barn är vuxna och jag har bara två så särskilt mkt erfarenhet har jag inte MEN ngt jag tyckt mig märka genom åren är att stränga restriktioner inte alltid är det bästa? I vårt hem kunde vi ha en godisskål stående framme!!! Liksom FRAMME! och våra barn var inte där och vräkte i sig MEN när grannungarna kom så länsades den totalt.

Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!