• leiapp

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

• Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!
  • leiapp

Tack för att du tycker det! Men att det ska anses vara duktigt att barnen och oss vuxna näringsriktig mat som gör att vi äter gott mår bra - det borde vara självklart. 

Fast nu är det helt automatiskt och jag kan lova att det inte är ett dugg jobbigare än att äta skräp. Faktiskt enklare eftersom maten ger energi och håller oss friska. Det tar heller inte längre att laga - vad tar det inte t.ex. att åka och handla pizza. På den tiden har jag svängt ihop en supergod och nyttig middag.

• leiapp
    Kurlie skrev 2018-06-12 20:37:14 följande:

Du överdriver. Dina exempel är ju nu vid avslutningsveckor. Inte 52 veckor åter runt. Visst att man ska vara hälsosam och medveten men jag tror absolut inte det är någon fara med något onyttigt då och då. Det viktigaste tror jag är en bra kost i kombination med träning men man måste även få njuta av ett marabou eller vad man nu gillar ibland.

Sen känns det jäkligt ohälsosamt att shamea andra föräldrar. Alla har inte samma förutsättningar som ni kanske har. Nyttig mat är dyrare. Och hur bra är det egentligen med fisk idag? Och kött?

Nej jag överdriver inte. Varenda vecka är det nåt, ofta flera saker. Kalas, de är hos en kompis. Förra veckan var vi hos några efter förskolan och barnen lekte. Helt plötsligt - halv fem och vi skulle strax hem och äta middag- bjöd mamman ungarna på glass. Helt chockad blev jag. Får en ju att aldrig vilja gå dit igen. 

Och sen att nyttig mat är dyrare. Not true! Frukt och grönt är inte dyrt! Bönor och linser är bland det billigaste du kan äta. Fisk och kött (obs inte korv eller skinka) ska man inte proppa i sig men kommer alltid vara nyttigare än nåt som kommer ur en kartong med en milslång ingredienslista. 

Vår frukost: bananpannkaka på 2 ägg, lite banan, pofiber. Typ 75 g bär till det. En skål naturell yoghurt.

är väl inte dyrare än
    Juice
    macka
    ost? 
  • leiapp
    Anonym (A) skrev 2018-06-12 20:50:23 följande:
    Varför bryr du dig om vad andra ger sina barn?

Och helt ärligt, lite onyttigheter då och då dör ingen av.
    Vad räknar du som lite då och då? Kan du ge exempel på vad som är okej enligt dig? Varje dag? Hur mycket? 
  • leiapp
    Fjäril kär skrev 2018-06-12 20:56:01 följande:

Jag ger mina barn bullar och saft utan dåligt samvete. Jag bakar själv och gör min egen saft. Bättre innehållsförteckning än så kan det inte bli.

Får de bullar och saft varje dag? 

Om du inte visste det så ska barn inte dricka saft. Drycker mer tillsatt socker ökar risken för sjukdomar! Jag blir helt chockad när jag är hemma hos kompisar som har saft i en bägare där barnen får ta så mycket de vill. Stackars deras små levrar och bukspottkörtlar. Inte undra på att vissa barn rullar fram redan i förskoleåldern. 

Vi såg en pojke igår på väg till förskolan och han var redan tjock. Pappan var också tjock så klart. Stackars, stackars barn han har inte ens fått en chans! Han kommer aldrig att få uppleva att få njuta av sin kropp, vara bra i en idrott, springa eller gå långt, klättra obehindrat. Och sedan, ökad risk för sjukdomar. Allt för att det ska unnas hit och dit. Unna er att må bra istället för att unna er skit att stoppa i munnen!
  • leiapp
    LaFontaine skrev 2018-06-12 21:29:07 följande:

Så märkligt det kan vara. Jag ger mitt barn i princip uteslutande "bra mat" med minimalt med tillsatt socker. Ändå har jag inget behov att trycka upp det i ansiktet på andra. Varför känner du att du har det behovet?

Mitt problem är att andra trycker i sina dåliga matvanor i mina barn. 

Den mat som serveras på förskolan och det som de får hos kompisar etc. Så ska inte barn äta. Det är vi ändå tvungna att lalla med i. Så då kan jag ibland få spy lite galla över hur okunniga alla andra är. 

Men sen är mina barn friskare än andra och min son är väldigt smart, han har lärt sig läsa själv långt innan skolstart. Är övertygad om att koncentrationsförmågan kommer delvis av att han äter en näringsriktig kost med hänsyn till vad en växande hjärna behöver i form av gott om bra fetter som omega 3, mineraler och annat.
  • leiapp
    Anonym (?) skrev 2018-06-12 21:43:55 följande:

Och här åt vi:

Surdegsbröd med skinka och mjölk till frukost.

Äpple till mellanmål.

Äggröra med grönsaker till lunch.

Lax, broccoli och potatis till middag.

Får jag också en applåd? :)

Nej men allvarligt... Chilla. Godis osv någon gång ibland dör ingen av. Låt barnen njuta av sina avslutningar...

Vad bra ni äter, bra jobbat. 

Men problemet är att det inte är ibland. Det är inte bara nu kring skolavslutning. Det är ju jämt, vart man än kommer. Folk har ingen koll på vad som är bra mat. Eller så har de ingen självdisciplin.
  • leiapp
    Physalis skrev 2018-06-13 11:10:22 följande:

"Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar."

Du bestämmer ju?

För någon med så starka åsikter i ämnet borde du hindra alla dessa intag.

Nu är det ju inte så enkelt. Har du gått emot strömmen i något förut? Då kanske du vet hur det är. Även jag kan ta hänsyn och särskilt när barnen är inblandade.
  • leiapp
    Duckan skrev 2018-06-13 11:18:49 följande:

Du har verkligen lyckats ts, det må jag säga!

För egen del är jag glad att mitt barn äter och oftast är det helt vanlig mat som vi lagat, men det kan passera en max-burgare ibland och pommes likaså. Vi har inte förbud mot läsk och godis heller.
    Jag tror det blir folk av vår unge också liksom vi som växte upp på 80-talet med sockrade flingor och o´boy har klarat oss levande ur barndomen.

Fast det är ju just det, när jag tittar mig omkring så blir jag rädd för det jag ser. 

Människor har kroppar som inte tål en fysisk ansträngning. Slappa, mycket underhudsfett och inte en muskel. 

Konstanta infektioner som tyder på ett dåligt immunförsvar. Barn behöver inte vara sjuka jämt som alla tror. Vi har tagit vab enstaka dagar de senaste två åren pga bättre kost. De vuxna är också sjuka, åker på lunginflammationer och annat. 

Trötta, deprimerade och mår psykiskt dåligt. 

Visst vi klarade oss levande ur barndomen, men hur många kan med handen på hjärtat säga att de känner sig vibrerande och vid liv trots att vi inte ens fyllt 40?
  • leiapp
    Anonym (fint) skrev 2018-06-13 15:19:17 följande:
    Det är ju fint att du bryr dig om vad dina barn äter. Men tyvärr visar ditt inlägg att du inte har någon kunskap alls om kost och näringslära. Långa ingrediensförteckningar har egentligen inget med kvaliteten att göra, bara att allt ska redovisas. Konstiga ingredienser - ja det är egentligen bara en kunskapsfråga. 

Dessutom kan du ju bestämma om ditt barn får äta glass på avslutningen, korv med morfar och bullar med fotbollen.

De matvanor du i övrigt beskriver skiljer sig inte jättemycket från andra familjers mat. Många äter bättre än det du beskriver, men det är helt okej mat. 
    Toppen! Utbilda mig! 

Kan du ge ett exempel på mat med en lång ingredienslissta som är nyttig? 

Kan du ge mig en dagsmeny för en familj som äter bättre än vi? Hur ser idealet ut? 

Tack för hjälpen!
  • leiapp
    LFF skrev 2018-06-14 08:17:02 följande:
    Och det gjorde den även på 70- och 80-talet!

Man drack O'Boy dagligen. Man åt Kalaspuffar dagligen. Eller Frosties. Eller bara fil/yoghurt med socker på. Man åt limpa eller rostbröd med marmelad på till frukost.

Men, man RÖRDE på sig mer då än idag rent generellt. Man var ute! Man hade inte teknik omkring sig som förströelse dygnet runt utan var tvungen att hitta på saker och ting.

Ja, svensken generellt mår sämre fysiskt och psykiskt. Men det har inte bara med kosten att göra utan även med den press som finns! Man ska ha "det senaste" inom teknik. Man jämför sig konstant med "alla andra". Man ska vara lyckad på jobbet och göra karriär samtidigt som man fortfarande ska vara den där perfekta föräldern som är hemma när barnen kommer från skolan och bakar dagarna i ända.

Man är en "dålig" förälder om man lämnar barnen innan 9 och efter (15) 16 på förskolan.

Man ska hinna träna 3-4ggr/vecka, laga mat från grunden (helst odla sin egen mat också). Det ska vara ekologiskt och kravmärkt. Vi är lite tillbaks till att barn ska få synas men inte höras. Får barnen ett utbrott på offentlig plats så får man "onda ögat" och blir stämplad som en förälder som inte har kontroll på sina barn.

Maten är faktiskt det MINSTA problemet som jag ser det till att folk mår skit!
    Du har rätt,det finns självklart fler faktorer! Tack för påminnelsen. Men maten är en stor bidragande faktor. 
  • leiapp
    Duckan skrev 2018-06-13 12:22:48 följande:

leipapp, jag har varit en frisk typ hela mitt liv och dottern likaså. Jag hade några år då jag bodde ensam och levde på skit, det straffade sig, men idag över 40 springer jag maraton, äter och är fortsatt frisk trots mina riktigt dåliga år med skit.
    Alla blir inte nedgångna och sjuka av att äta lite skit ibland.

Bra jobbat duckan du förtjänar all cred!

Jag har aldrig sagt att dålig mat sätter spår som inte går att reparera. Tvärtom! I många fall kan man bota typ-2 diabetes med kosten. (behöver inte vara lchf som jag inte tycler är nyttig mat!). Socker har länkats till depression osv osv. Det här berättar ingen läkare och det är för jävligt.
  • leiapp
    Anonym (Stella) skrev 2018-06-13 17:56:15 följande:
    Uppenbarligen är det ganska svårt att veta vad som är nyttigt eller inte. Rökt mat är  värre än socker. 
    Intressant! Visa mig gärna en studie på det. Tack på förhand! 
  • leiapp
    Aliona skrev 2018-06-13 14:38:39 följande:
    Jag har tom passerat 40 och känner mig vibrerande och vid liv, som du säger. Kunde ha vägt 3-4 kg mindre, men jag älskar min kropp, är frisk och är ute och vindsurfar, paddlar, åker rollerblades, hikar, cyklar, åker skridskor och skidor, beroende på väder och säsong.

Och vet du vad min kosthållning är? Jag skiter fullkomligt (försöker - ibland är det svårt att stänga öronen) i all mathets och njuter av god mat och dryck. Har själv vuxit upp med en anorektiskt syster och har noll till övers för hetsen. Nu innebär det att vi för det mesta äter vegetariakt eller kött eller fisk med mycket grönsaker, frukt, bömor och nöttet, men vi går också ut för att äta glass, köper kakor på caféer, bakar kakor hemma och njuter av att proppa i mig en hel påse godis i soffan då och då när vi tittar på en riktigt kass rimantisk komedi. Sonen min får äta allt (utom godis och läsk), och det gör han också, med glädje. Allt från kikärtsgryta och stuvad lever till fiskpinnar och glass.

Vill du inte att dina barn dricker saft och äter sötsaker så bestämmer du det. Du säger till mamman som tar fram glassen på eftermiddagen att ?åh tack, men vi ska precis hem till middagen?. Ta med en flaska vatten med jordgubbar i och en ask skuren frukt till aktiviteterna och lär dina barn vad de ska äta. Så himla normbrytande är det faktiskt inte att vara hälsosam.

P.S. Saft behöver inte innehålla socker eller sötningsmedel. Vi lägger i en påsa jordgubbar i uppkokt vatten på kvällen och låter det dra till morgonen.
    Jag tycker att det är så tragiskt att vi ska koppla allt firande, alla högtider kort sagt så fort det behövs en stämningshöjare till skitmat. 

Träffade en grannfamilj häromdagen som firade helgen genom att åka till den amerikanska mataffären i stan och köpa godis. Sorgligt. 

Jag menar att man kan ha en avslutning eller ett firande utan att äta skit. Tänk bara tanken. Är den jobbig eller provocerande? Varför då? Kom sen inte sen snacka med mig om hets. Det är ni andra som hetsar om att skiten ska vara kvar VARENDA gång det är något socialt på g. 
  • leiapp
    Anonym (Ettett) skrev 2018-06-14 07:08:00 följande:

Fast ni som svarar här verkar ha ganska sunda matvanor även om ni unnar er ibland.

Många, många barn växer upp i familjer där man i princip ALDRIG äter rent kött, fisk eller fågel, utan bara processad mat. Samtidigt tillåts de äta stora mängder chips, godis, läsk etc varje dag, både hemma och ?ute?. Mängderna har också ökat (jämför förpackningsstorlekar med t.ex 80-talets). Frukosten består av sockrad yoghurt med sockrade flingor, ev en macka till. Etc etc.

Att svenska folket mår allt sämre både fysiskt och psykiskt finns det gott om rapporter om. Svenskarnas matvanor har blivit sämre och sämre och det är 90-talisterna och senare som är de som är hårdast drabbade. Än är de unga och vi har ingen aning om hur många som är sjuka vid 40, 50, pga dålig kosthållning.

Det positiva är att medvetenheten verkar öka och jag tror att fler och fler börjar tänka på att se till att barnen även får bra och nyttig mat i sig, och låter det andra vara undantag.

Hur gör din familj rent praktiskt? vad har du för tips på hur man kan navigera den här djungeln? 
  • leiapp
    slirren skrev 2018-06-13 22:02:14 följande:

Så avsaknaden av muskler beror på att de druckit saft? Det kanske är aktivitetsnivån snarare än kosten som är problemet.
    Ska man vara noga är det förstås båda. Det krävs både rätt aktivitet och rätt kost. 
  • leiapp
    Anonym (Little) skrev 2018-06-14 14:08:36 följande:

Jag håller med dig, ts.

Drar en liten parallell: Vi tankar inte en dieselbil med bensin , så varför ger vi våra och barnens kroppar fel bränsle? Vi skulle heller aldrig drömma om att ge vår hund en påse med Ahlgens bilar (trots bedjande blick och ?tråkig? tillvaro) för vi VET att den inte mår bra av det. Så tragiskt att vi ger våra barn sådant som deras kroppar inte alls mår bra av. Nej, det kanske inte märks i första taget men vad händer om ett antal år? Vi har många problem och åkommor i samhället som kan kopplas till hur bi äter och vad vi äter. ?Man måste unna sig? och ?fredagsmys? betyder helt andra saker i vår familj än i de flesta andra. Ser inte oss som duktiga eller förmer än andra, men jag är tacksam över att jag och min man har lika syn på det här. Kan väl även tillägga att våra barn får lördagsgodis och någon glass ibland, men det handlar inte om några mängder och de är glada och nöjda.

Du verkar ha en balanserad syn på saken Skrattande Härligt!
  • leiapp
    Anonym (låt barnen leva ibland) skrev 2018-06-13 17:33:53 följande:
    Du har en ganska tråkig livsstil. Tycker inte dina barn ska få uppleva en sådan tråkig barndom. 
    Tack för din synpunkt! Jag har stött på flera som du som tycker att skräpmat är något som ger livet mening. För mig är det inte så. En vandring, en film eller en stund på badstranden är precis lika bra utan att man smackar i sig sånt som kroppen egentligen inte vill ha. 

Prova och se. Kanske måste inte skräpmaten finnas där för att få rätt stämning? 

Och då har vi inte ens tagit upp miljöaspekten ännu! Det finns ingen mat som är så skadlig för klimatet som den som inte innehåller någon näring. Den är ju totalt onödig och slukar resurser. 
  • leiapp
    Physalis skrev 2018-06-13 12:39:40 följande:
    Jag tycker det bara är konstigt när du verkligen brinner för detta till den grad att du startar en tråd för att läxa upp andra o hur de gör med sina barn. Men sen ser du inte ens till att folk i din närhet följer dina regler när det gäller ditt eget barn.

Som du märker så håller jag inte med dig om din åsikt. Däremot har jag andra åsikter om vad som är ok med mitt barn och dessa ser jag till att alla i hennes närhet har koll på. När det gäller mitt barn så får andra ta hänsyn till de saker jag anser är skadligt för mitt barn, inte tvärtom.

Så om du verkligen tycker att det är så dåligt för ditt barn så får du ta ställning mot dina släktingar och skydda ditt barn. Annars verkar det mest som att du var på lite dåligt humör när du skrev tråden och ville slänga lite kängor på folk om något du egentligen inte bryr dig om.
    Ok, det är så du ser på saken. Det är OK för mig. Jag svarar inför mina barn och min man och inte inför dig. 
  • leiapp
    Anonym (Stella) skrev 2018-06-14 14:04:22 följande:
    Tyvärr har jag varken tid eller lust att leta upp studier till dig. Surfa in på livsmedelsverkets hemsida och utbilda dig själv. Rökt mat innehåller polycykliska aromatiska kolväten vilket är betydligt mer cancerframkallande än socker.
    Kan du inte hänvisa till en källa faller det hela ganska platt. Däremot håller jag med om att rökt mat är processad och inte är idealisk. Nu är det så att min son älskar det och är skeptisk till annan fisk därför äter vi det en gång i veckan pga 

Du hade också kunnat påpeka miljögifterna som dioxin och flamskyddsmedel många menar ansamlas i odlad lax. Men eftersom du missade det avslöjar det att du inte så påläst. 

Allt detta är jag medveten om och har vägt för- och nackdelar. Fiskens omega-3, kvalitativa protein och höga mineralinnehåll gör att den ändå får hamna på tallriken. 

Produkter med socker däremot är totalt tomma på näring och tillför inte ett växande barn ett skit. 
Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!