• leiapp

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

• Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!
  • hammarhajen
    Anonym (fint) skrev 2018-06-27 08:29:03 följande:
    Jag vet inte ens riktigt vart jag ska börja...

Det kan handla om tid. Det kan handla om ork. Det kan handla om vad man helt enkelt är sugen på och vill ha. Det kan handla om vad som är överstigligt för mig och min familj just nu, med de förutsättningar som råder.

Och så vidare...
    Det verkar som att du mest bara letar ursäkter. Kan du på något sätt argumentera emot att det skulle kräva mer ork att hälla upp vatten än att gå och köpa läsk? Finns INGA förutsättningar jag öht kan tänka ut, som gör att det skulle vara ENKLARE att gå ut och köpa läsk, än att hälla upp vatten från kranen. Inte i Sverige, med vårt fina kranvatten. 

Och HUR kan det vara "oöverstigligt" att köpa tre äpplen istället för en påse chips för samma pengar i samma affär? 

Som jag skrev, det tar INTE längre tid att köpa färdig soppa istället för en djupfryst pizza, eller en färdig sallad än en färdig pizza från samma pizzeria. Du kan inte skylla på tid. Hur gärna du än vill. 

Att det handlar om "sugen på och vill ha" är jag givetvis medveten om. Precis som (med största sannolikhet) TS och alla andra i tråden. Det är ju just det som är problemet. Folk bryr sig mer om "sugen på" än att ta ansvar för den egna och  barnens hälsa. Men eftersom det är en tuff sanning att tugga i sig att man har ett eget ansvar kan man ju skylla på tid och ork istället... Vilket ingen annan än man själv går på, så man kommer inte så långt med det. 
  • hammarhajen
    Anonym (fint) skrev 2018-06-27 08:27:09 följande:
    Och de som är ännu mer uppdaterade i sin kunskap vet att det inte är så enkelt att sortera in mat i kategorier som "nyttigt" eller "onyttigt".

Det enda som skulle kunna klassificeras som direkt onyttigt i sammanhanget är väl läsk och godis, men även det har sin plats i kosten för en del människor. Människor på olika platser på jorden äter väldigt olika sorts mat och lever relativt gott på det. Det är just det som är människans styrka som art, att vi är allätare och kan få vår näring från många olika källor. Om jag skulle plocka ut en variabel som innebär en varierad kost så skulle det vara variation. Ju fler olika livsmedel från alla livsmedelsgrupper desto bättre. Kost och kosthållning är inte så svart eller vitt.

Dessutom är mat en viktig kulturbärare, mat och ätande innebär ofta samvaro, traditioner, livsglädje och det kan vara minst lika viktigt som näringsämnena i maten. Svenskar är oerhört fokuserade på just att maten ska vara nyttig, medan man i en del andra länder fokuserar mer på smaken på maten och samvaron i måltiden. Jag kan tycka att båda de aspekterna har sin plats när man talar om hälsosam mat.

Och för både barn och vuxna kan det vara oerhört viktigt att få den där goda glassen på skolavslutningen efter ett mödosamt skolår. Och de flesta tycker att det är viktigt med särskild mat på julen, festlig mat och dryck på nyår och andra högtider. Oavsett om det är nyttigt eller inte. 

Och alla barn är inte feta eller äter ohälsosamt. Alltför många, ja, men många klarar balansen mellan en bra kost och så kallad utrymmesmat. Och folk med ytlig mat- och hälsokunskap som härstammar från nån blogg behöver inte komma och slå andra i huvudet för att de har en annan syn på mat och hälsa. 
    Spännande att du kallar andras kunskap för "ytlig från en blogg". Läser man vad läkare och nutritionister skriver så rekommenderas allsidig kost, utan för mycket godis och skräp. 

Tror inte någon här menar att man aldrig kan fira en avslutning med en glass, så du överdriver. Men när det blir firande flera dagar i veckan de flesta veckor, då blir det för mycket. För då får den riktiga maten inte tillräcklig plats. Det är inte den enda glassen på avslutningen som är ett problem. Utan att det först blir  glass i skolan, sedan på fritids, sedan på fotbollen och sedan hemma. Kanske samma dag.. 

Tycker du har en otroligt märklig syn på mat när du ställer mat som kulturbärare mot nyttig mat. Vår "traditionella", kulturbärande mat är ju just nyttig och bra. Det vi traditionellt ätit vid firanden och sociala sammankomster är ju t.ex. sill och lax, kokt potiatis, rotfrukter, kavring, räkor, hummer, hemlagade köttbullar, viltstekar, nyskördade ärtor. Det man äter i andra länder (som man självklart kan inspireras av!) är ju ofta mycket grönsaker, bra tillagat kött eller fisk, oliver, grönsaksröror mm. Finns väl ingen i tråden som argumenterar emot vällagad mat och lyckliga middagar? Tvärt om. Däremot anser många att en sådan middag inte består av pizza, snabbmat, eller choritzo med pommes och beasås... 
  • Mandel

Jag är mer förundrad över denna skräpmatskultur över lag. Att både barn och vuxna äter det.
    Det verkar dock finnas två läger även i denna fråga och de som i princip alltid lagar allt ifrån grunden och sedan de som kör väldigt mycket hel- och halvfabrikat.
    Självklart dör man inte av att slarva någon gång här och där, men att folk över lag är så dåligt medvetna om hur kosten påverkar kroppen är för mig en gåta.

Och att det har med utbildningsnivå köper jag inte heller då jag har högskoleutbildade människor omkring mig som äter sådant som jag får skrämselhicka av!
    En väninna rullar i princip fram och de äter sällan annat än hel- och halvfabrikat. Visserligen mycket grönsaker till, men ändå! Och de är ofta sjuka både med magbekymmer och förkylningar.
    Värst är den som är sjukvårdsutbildad och har diabetes och äter skräpmat, godis och dricker lightläsk och sedan inte får ordning på blodsockernivåerna!
    Jag får bita mig i tungan för att inte vråla...

Jag inbillar mig i alla fall att det är pga det jag äter som jag väldigt sällan är sjuk. Det är nu 3 år sedan jag var förkyld och då var det någon riktigt värstingbacill för vi var på fest och nästan alla som var på den festen blev ordentligt sjuka.
    Även barnen klarar sig otroligt bra om man jämför med klasskamrater och våra vänners barn.
    Den som är sjuk oftast i vår familj är maken och han är den som slarvar mest med sitt sockerbehov och köper färdigt fikabröd titt som tätt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Bean90
    hammarhajen skrev 2018-06-27 07:44:50 följande:
    Fast just tid kan man liksom inte skylla på:

- Det tar lika lång tid att köpa äpplen som att köpa chips.
    - Det går FORTARE att hälla upp vatten från kranen än att köpa läsk.
    - Det tar lika lång tid att köpa en färdig soppa som att köpa en hamburgare.
    - Att bre en grov macka med leverpastej tar lika lång tid som att bre en vit toast med nutella.

Och så vidare. 
    Tid kan väl absolut vara en faktor i en del fall. Det går snabbare att köpa färdiga köttbullar än att rulla egna t.ex. Och det går fortare att svänga förbi ett hamburgehak än att åka till affären och köpa soppa som du sen måste hem och stöka i köket med. Sen kan grovt bröd du köper i affären vara riktiga sockerfällor om du inte är noga att titta innehållsförteckningen, vilket också tar tid. Leverpastejen innehåller socker också Oskyldig

Hur många köper chips som mellis istället för äpplen då? Hur många brer smörgåsar med nutella egentligen?
  • Anonym (fint)
    hammarhajen skrev 2018-06-27 09:21:55 följande:
    Det verkar som att du mest bara letar ursäkter. Kan du på något sätt argumentera emot att det skulle kräva mer ork att hälla upp vatten än att gå och köpa läsk? Finns INGA förutsättningar jag öht kan tänka ut, som gör att det skulle vara ENKLARE att gå ut och köpa läsk, än att hälla upp vatten från kranen. Inte i Sverige, med vårt fina kranvatten. 

Och HUR kan det vara "oöverstigligt" att köpa tre äpplen istället för en påse chips för samma pengar i samma affär? 

Som jag skrev, det tar INTE längre tid att köpa färdig soppa istället för en djupfryst pizza, eller en färdig sallad än en färdig pizza från samma pizzeria. Du kan inte skylla på tid. Hur gärna du än vill. 

Att det handlar om "sugen på och vill ha" är jag givetvis medveten om. Precis som (med största sannolikhet) TS och alla andra i tråden. Det är ju just det som är problemet. Folk bryr sig mer om "sugen på" än att ta ansvar för den egna och  barnens hälsa. Men eftersom det är en tuff sanning att tugga i sig att man har ett eget ansvar kan man ju skylla på tid och ork istället... Vilket ingen annan än man själv går på, så man kommer inte så långt med det. 
    Jag tror på allvar inte att jag kan få dig att förstå. Det är helt okej.
  • hammarhajen
    Bean90 skrev 2018-06-27 12:46:05 följande:
    Tid kan väl absolut vara en faktor i en del fall. Det går snabbare att köpa färdiga köttbullar än att rulla egna t.ex. Och det går fortare att svänga förbi ett hamburgehak än att åka till affären och köpa soppa som du sen måste hem och stöka i köket med. Sen kan grovt bröd du köper i affären vara riktiga sockerfällor om du inte är noga att titta innehållsförteckningen, vilket också tar tid. Leverpastejen innehåller socker också Oskyldig

Hur många köper chips som mellis istället för äpplen då? Hur många brer smörgåsar med nutella egentligen?
    Fast även på hamburgerhaket KAN man köpa vettigare alternativ, t.ex. minimorötter istälelt för pommes frites. Och man KAN välja take away av bättre kvalitet. Säger inte att t.ex. thaimat är på något vis hälsokost, men i alla fall mer rik på grönsaker och fibrer än en processad burgare med vitt bröd. 

Sen gäller väl att skaffa kloka inköpsrutiner. Ser man till att alltid ha hyfsad "nödmat" hemma så slipper man svänga förbi hamburgerhaket öht. Färdig soppa är ju bara ett exempel, men har man alltid det på lut kan man alltid bara öppna en burk. Går garanterat fortare att mikra några tallrikar och slänga fram knäckebröd och smör, än att "svänga förbi" snabbmatshaket (åka en omväg, stå i kö,vänta, krångla med barn in och ut ur bilen...)

Klart att alla inte har tid att laga mat från grunden och jag dömer absolut inte ut färdiga köttbullar eller någon middag på Sibylla då och då. Men man kan välja bättre alternativ inom halv- och helfabrikatsutbudet och man kan komplettera med grönsaker, knäckebröd, en frukt efter maten, ha som regel att läsk bara köps på helger och annars gäller mjölk/vatten även på McD och så vidare för en vettigare helhet. 
  • hammarhajen
    Anonym (fint) skrev 2018-06-27 14:45:14 följande:
    Jag tror på allvar inte att jag kan få dig att förstå. Det är helt okej.
    Nyckelordet här kanske är "kan"? 

Annars är du varmt välkommen att försöka! Jag är intresserad av att lära mig nytt och förstå hur andra människor tänker. Jag har ju ställt några frågor, till exempel. Svara gärna på dem, så har vi en början.
  • Anonym (Lättje)

Jag tror att en stor del av orsaken till att man severar skräpmat till sina barn är att man inte orkar lära dem att äta riktig mat. Äter man pizza, hamburgare, pommes etc för ofta blir man tillvand på dessa smaker och tycker inget annat är gott.

Visst går det lika fort att köpa färdig soppa som färdig pizza, men då blir det kanske kinkigt vid matbordet och vissa orkar inte ta dessa konflikter, lättja från föräldrarnas sida alltså.

Serverar man riktig mat från början så äter barnen det.

• Anonym (Vad gör man?)

Vad gör man om man bor i en liten skithåla med en liten butik där utbudet är typ ingenting och priserna är dubbla jämfört med Ica? När man inte har körkort och inte har möjlighet att handla annat än det som finns att tillgå?

• Anonym (Samma)

Vi gör egen glass på bananer. Superenkelt och väldigt gott.

Bakar ofta kakor på svarta bönor sötade med dadlar.

Försöker göra bananpannkakor när jag orkar på morgonen och snacks blir mest popcorn, frukt och nötter.

Äldsta sonen gillar inte mellanmålet på fritids så till honom gör jag bars utan socker och med frukt och frön.

Sen tycker jag det är svårt att undvika glass på sommaren då alla äter det och de flesta verkar ha som standard att ha med ett paket ballerina kex el liknande när de är på stranden och bjuder gärna... vilket jag ogillar. Hittade andra kex på morötter mm som ändå var lite söta och så blir det ofta vattenmelon

Håller verkligen med dig Ang alla sötsaker

Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!