• leiapp

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

• Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!
  • hammarhajen
    Anonym (fint) skrev 2018-06-28 08:53:41 följande:
    Ven är du att överhuvudtaget döma någon på McD. Vem tror du att du är egentligen? Självutnämnd kostpolis? Och hur vet du hur ofta en familj är på McD om du inte själv är där också samtidigt? Alla dessa många... vilka är det egentligen och hur har du kännedom om alla dessa...?
    Jag skrev också att jag INTE dömer någon efter att ha sett dem på McD någon gång. Läs om och läs rätt.
  • hammarhajen
    modsey skrev 2018-06-28 09:07:14 följande:
    Nu var det inte ställt till mig, men det är rätt enkelt att få en överskådlig inblick på olika vis. Mitt barn är ex ofta hos en kompis där de får läsk nästan varje dag. Kompisen äter hos oss oxå och kan säga att han aldrig behöver äta grönsaker hemma och där samma mamma berättar för mig att de aldrig hinner laga mat i veckirna utan det är köp pizza, pulvermos etc
    Precis så. 
  • Anonym (fint)
    modsey skrev 2018-06-28 09:07:14 följande:
    Nu var det inte ställt till mig, men det är rätt enkelt att få en överskådlig inblick på olika vis. Mitt barn är ex ofta hos en kompis där de får läsk nästan varje dag. Kompisen äter hos oss oxå och kan säga att han aldrig behöver äta grönsaker hemma och där samma mamma berättar för mig att de aldrig hinner laga mat i veckirna utan det är köp pizza, pulvermos etc
    Du kanske tror att det är enkelt att få en överskådlig blid över andras matvanor. Men alla som arbetar med kost vet att det inte alls är enkelt att veta och bedöma hur någon äter. Men desto enklare att kasta pekpinnar omkring sig och slå sig för bröstet över hur duktig man är. 
  • Anonym (fint)
    hammarhajen skrev 2018-06-28 10:12:59 följande:
    Jag skrev också att jag INTE dömer någon efter att ha sett dem på McD någon gång. Läs om och läs rätt.
    Jo, jag läste rätt. Du skulle inte döma någon som var på McD en gång. Men dömer dem som går dit i ditt tycke alltför ofta. Jag anser att du inte ska döma någon som äter på McD, punkt. 
  • Anonym (fint)
    Bean90 skrev 2018-06-28 10:03:47 följande:
    Men åter igen så reagerade jag på dina jämförelser. Köper man läsk så är det väl inte för att det skulle vara smidigare än att hälla upp ett glas vatten ur kranen? Köper man chips så är det väl inte för att byta ut frukten varje dag? Och hur många serverar sina barn nutella på mackan istället för "vanligt" pålägg? Det kändes så överdrivet. 

Jag anser inte att frysta köttbullar med makaroner och ketchup är direkt bra mat. Inte heller pulvermos med fiskpinnar och lite ärtor men det är snabb och smidig mat och duger utmärkt för att göda upp barnen. Men ska man laga nyttigare och bra mat så ska man inte köpa halvfabrikat öht och då tar det längre tid. Ugnsrostade grönsaker istället för en skivad gurka tar längre tid. Eget mos istället för pulvermos tar längre tid. 

Tid handlar om så mycket mer än när man står i affären och ska välja mellan ditten och datten. Men jag kan ge dig ett utmärkt exempel också; det tar lika lång tid att köpa en fotboll som det tar att köpa en surfplatta. Att barnen tyvärr är fetare idag beror inte endast på att Svensson äter sötad yoghurt ibland och väljer pommes på McD då och då utan att barnen även rör på sig mindre idag. 
    Håller helt med dig här.

Det är inte så att frysta köttbullar med makaroner eller pulvermos med fiskpinnar är dålig mat på något sätt. Det är helt vanlig mat som kan ingå i kosten precis som annan mat. Halvfabrikat är inte per definition dålig näringsfattig mat och det går att äta precis lika näringsfattig mat som är lagad från grunden om man har fel sammansättning. 

Man måste också förstå att förutsättningarna och intresset för mat skiljer sig åt mellan olika människor och familjer. Och det behöver inte vara dåligt utan bara annorlunda. Man behöver inte hålla på och peka finger åt den som äter halvfabrikat och en extra glass. Det behöver inte ens finnas något problem, utan bara en önskan att slå sig för bröstet och racka ner på andra med sin egen förträfflighet. 
  • modsey
    Anonym (fint) skrev 2018-06-28 10:14:08 följande:

Du kanske tror att det är enkelt att få en överskådlig blid över andras matvanor. Men alla som arbetar med kost vet att det inte alls är enkelt att veta och bedöma hur någon äter. Men desto enklare att kasta pekpinnar omkring sig och slå sig för bröstet över hur duktig man är. 

Fast åter, jag kastar inga pekpinnar utan deltar i en nättråd!
  • Mandel

Ett argument verkar vara tidsbrist, men vad gör folk då som gör att de inte har tid att laga mat alternativt vad har folk för kosthållning som gör att de måste ha mat NU!!!

Jag käkar ett ägg runt 9-tiden, lunch vid 12-tiden och så äter vi mat någon gång 18-19 eller senare...
    Barnen äter frukost vid 7-tiden sedan lunch i skolan och så tar de mellis när de kommer hem vid 15-16.30-tiden.

Ingen dör av lite hunger och beroende på vad man äter så "skriker" magen/hjärnan mer eller mindre, oftare eller mer sällan.
    Är det inte bättre att äta kost som håller blodsockret på en stabil nivå så man slipper vrålhunger/akuta blodsockerfall och panik och då köper/lagar snabbmat?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • mammalovis

Vi gör nog båda delarna. Till kvällsmat lagar sambon mestadels mat från grunden med potatis, pasta, ris, nudlar. Sedan går vi runt på en blandning av kyckling, kött, korv, bacon, fisk, räkor mm plus mycket broccoli. Så allt är väl inte perfekt. Sedan kommer kvällar då sambon är trött efter jobbet och det blir pizza, kinamat eller mackor och oboy.

Nu har barnen kommit in i tjatåldern om godis, så då blir det oftare popcorn en dag till helgen. En del godis från högtiderna som barnen fått brukar bli för gammalt och slängas. På sommaren är det lättare (och fräschare) att ta ut festis än mjölkpaketet. Glass blir det kanske en gång i veckan. 

Så vår stötesten är väl multivitamindryck och den sötade yoghurten som varvas med havregrynsgröt med mjölk och macka med olika pålägg. Barnen väljer varje morgon. Ett tag försökte vi blanda ut den naturella yoghurten med lite söt, men det slutade med att barnen sparkade bakut, så då gav vi upp. Bättre hade varit att aldrig ha börjat ...

• Konservativ

Min fru lagar mat nästan uteslutande för att det ska bli gott. Ibland har hon några grönsaker med för att det ska vara lite nyttigt. Men sen glömmer hon det. Vi äter vitaminpiller.

Jag vet inte om mina barn blir bortskämda med all den goda maten, men det gör inget.

Vi var på stranden. Vi hade med oss läsk och chips. Familjen intill hade gurkstavar. Hoppas de hade roligt.

• Anonym (jaja)
    Anonym (Samma) skrev 2018-06-27 18:02:01 följande:

Vi gör egen glass på bananer. Superenkelt och väldigt gott.

Bakar ofta kakor på svarta bönor sötade med dadlar.

Försöker göra bananpannkakor när jag orkar på morgonen och snacks blir mest popcorn, frukt och nötter.

Äldsta sonen gillar inte mellanmålet på fritids så till honom gör jag bars utan socker och med frukt och frön.

Sen tycker jag det är svårt att undvika glass på sommaren då alla äter det och de flesta verkar ha som standard att ha med ett paket ballerina kex el liknande när de är på stranden och bjuder gärna... vilket jag ogillar. Hittade andra kex på morötter mm som ändå var lite söta och så blir det ofta vattenmelon

Håller verkligen med dig Ang alla sötsaker

Det är ju jättebra att du gör detta! Inga tillsatser och allt är naturligt och från grunden. Men hade min familjemedlem med diabetes ätit det där så hade det varit katastrof! Både bananglassen och bananpannkakorna hade fått blodsockret att skjuta i höjden och sedan dala. Insulin hade krävts. Likaså frukt; all frukt orsakar blodsockerhöjningar och det finns inget i frukt som man inte kan få av annan mat.
    Morötter äter inte heller min diabetesfriska familjemedlem, det är väl den sötaste underjordgrönsaken man kan hitta? Jag skriver diabetesfriska, eftersom en uteslutning av alla kolhydrater utom de från ovanjordgrönsaker har gjort att insulin inte längre behövs. Alls! Och de vanliga diabetesföljdsjukdomarna som min familjemedlem tidigare hade (trots perfekt skött diabetes på traditionellt sätt med livsmedelsverkets kostråd och sedan insulinsprutor för att försöka hålla bodsockret i schack) som sår på fötterna, ögonförändringar, kärlkramp, har försvunnit och inte kommit tillbaka. Att leva frisk utan insulinsprutor och utan följdsjukdomar! Bara för att man uteslutit sådant som bananer, morötter och frukt. 

Kanske den resistenta stärkelsen i bönorna häver lite av blodsockerchocken från dadlarna, så de där kakorna kan vara supersmarta och jag tar gärna receptet. På allvar så kan det vara intressant att prova och sedan kolla vad blodsockret hamnar på. Men det är inte säkert att bara för att kroppen inte reagerar fullt ut på sockret, att de negativa effekterna ändå uteblir. När man dricker alkohol gör man levern upptagen med att metabolisera alkohol och därför sjunker blodsockret: levern hinner inte hålla på med sin glukoneogenes. Det kan vara så med andra blodsockersänkande livsmedel också (snott rakt av från Martina Johanssons blogg, så inte min idé, men jag väntar med spänning på vad hon kan tänkas komma fram till).

Jag bara menar att du skriver: "Håller verkligen med dig Ang alla sötsaker" och ändå har du skrivit allt det där om bananglass och bananpannkakor och morötter och dadlar(!). Att det känns lite konstigt. Det är ju sötsaker ändå som du ger ditt barn. Och det får man göra! Men man ska ju veta vad man gör så att man kan välja om barnet ska äta de där bananpannkakorna varje dag till frukost eller inte. Hade du skrivit "Håller verkligen med dig Ang alla tillsatser", så hade det legat mer i linje med vad du skrivit tidigare. 

Själv äter jag som om jag hade diabetes. Det måste ingen annan göra. Mina barn måste inte det. De gillar bananer och de är unga och friska och deras kroppar klarar det. Fast jag försöker oftast ge dem en mer blodsockerstabil frukost än bananer, och sedan kanske bananpannkakor eller vanliga pannkakor till festfrukost ibland på helgen. Men jag som är över 40 tänker på min egen hälsa på ett annat sätt. Jag tänker på det som jag har läst om socker och cancer, socker och alzheimers, socker och olika metabola sjukdomar. Jag förklarar för mina barn att till exempel dadlar innehåller socker. Egentligen är det ju värre än socker, eftersom det är fruktsocker som lagras in i levern. Men det är överkurs att veta, men barnen vet att allt som smakar sött innehåller någon form av socker och att det kan vara bra att äta med måtta och att vissa inte kan äta det alls, om de vill slippa att medicinera. 
Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!