• Mandel

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

Jag är mer förundrad över denna skräpmatskultur över lag. Att både barn och vuxna äter det.
    Det verkar dock finnas två läger även i denna fråga och de som i princip alltid lagar allt ifrån grunden och sedan de som kör väldigt mycket hel- och halvfabrikat.
    Självklart dör man inte av att slarva någon gång här och där, men att folk över lag är så dåligt medvetna om hur kosten påverkar kroppen är för mig en gåta.

Och att det har med utbildningsnivå köper jag inte heller då jag har högskoleutbildade människor omkring mig som äter sådant som jag får skrämselhicka av!
    En väninna rullar i princip fram och de äter sällan annat än hel- och halvfabrikat. Visserligen mycket grönsaker till, men ändå! Och de är ofta sjuka både med magbekymmer och förkylningar.
    Värst är den som är sjukvårdsutbildad och har diabetes och äter skräpmat, godis och dricker lightläsk och sedan inte får ordning på blodsockernivåerna!
    Jag får bita mig i tungan för att inte vråla...

Jag inbillar mig i alla fall att det är pga det jag äter som jag väldigt sällan är sjuk. Det är nu 3 år sedan jag var förkyld och då var det någon riktigt värstingbacill för vi var på fest och nästan alla som var på den festen blev ordentligt sjuka.
    Även barnen klarar sig otroligt bra om man jämför med klasskamrater och våra vänners barn.
    Den som är sjuk oftast i vår familj är maken och han är den som slarvar mest med sitt sockerbehov och köper färdigt fikabröd titt som tätt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Ett argument verkar vara tidsbrist, men vad gör folk då som gör att de inte har tid att laga mat alternativt vad har folk för kosthållning som gör att de måste ha mat NU!!!

Jag käkar ett ägg runt 9-tiden, lunch vid 12-tiden och så äter vi mat någon gång 18-19 eller senare...
    Barnen äter frukost vid 7-tiden sedan lunch i skolan och så tar de mellis när de kommer hem vid 15-16.30-tiden.

Ingen dör av lite hunger och beroende på vad man äter så "skriker" magen/hjärnan mer eller mindre, oftare eller mer sällan.
    Är det inte bättre att äta kost som håller blodsockret på en stabil nivå så man slipper vrålhunger/akuta blodsockerfall och panik och då köper/lagar snabbmat?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!