• leiapp

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

• Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!
  • modsey
    Anonym (fint) skrev 2018-06-26 09:50:12 följande:

Och vilken kännedom har du om dessa familjer? Var finns de och hur vanligt förekommande är de?

De allra flesta har något slags balans och har en blandning av bra mat och en del skräp. De flesta vet också att det finns vissa saker som är viktiga och vissa saker som inte är viktiga och att det gäller även kost och hälsa.

De med lite kunskap drar ofta stora växlar på det lilla de vet, de med större kunskap har möjlighet att vara mer nyanserade i både sitt förhållningssätt gentemot andra människors kosthållning och sina egna val när det gäller mat. De som tror att de hittat svaret på vad en bra kost är verkar ha ett mycket stort behov av att basunera ut det som ett slags sanning där de som inte uppfyller kraven är dåliga och behandlar sina barn illa, detta trots att det finns många koster att föda upp barn på och de allra flesta fungerar alldeles utmärkt. Att äta gott och festligt kan vara och så viktigt för välbefinnandet som att äta fibrer och rätt sorts fett. 

Och vad man kan eller inte kan lägga tid på i sitt liv är så individuellt och påverkas av så många faktorer så ingen borde komma och påstå att andra hinner något bara för att du eller jag gör det. 

Vet du jag pratar inte om att hålla strikta dieter. Våra barn får oxå läsk i bland och frossar i godsaker som chips och godis. Vi är nog snarare den familj som tycker det är helt ok med fredagsglass på dagis och tårta där när någon fyller år. Jag pratar om att servera hyfsat nyttig mat med något grönt. Det handlar inte om att aldrig köpa pizza eller sno i hop pulvermos en måndag.

Ps, att basunera ut är inte samma sak som att svara i en debatt tråd på nätet...
  • Anonym (fint)
    modsey skrev 2018-06-26 10:24:44 följande:
    Vet du jag pratar inte om att hålla strikta dieter. Våra barn får oxå läsk i bland och frossar i godsaker som chips och godis. Vi är nog snarare den familj som tycker det är helt ok med fredagsglass på dagis och tårta där när någon fyller år. Jag pratar om att servera hyfsat nyttig mat med något grönt. Det handlar inte om att aldrig köpa pizza eller sno i hop pulvermos en måndag.

Ps, att basunera ut är inte samma sak som att svara i en debatt tråd på nätet...
    Det är egentligen TS som jag menar.

Men du hakade på "jajas" inlägg om att ett par barn till och lite att livet drabbar en brukar göra slut på de här idéerna om principer kring maten för barn. För det är ju ofta så - de med ett litet barn har 100 principer för hur deras lilla barn ska få äta, men sen släpper man på många av de principerna, dels för att man inte hinner/orkar/har lust att upprätthålla dem men också för att man inser att det inte är hela världen om det slinker ned en glas och några kex då och då.

Men de som är i den här principbubblan har så lätt att peka finger till andra som inte lever upp till deras egna höga standard. Och inser inte ens att det fkatiskti inte är alls nödvändigt. 
  • modsey
    Anonym (fint) skrev 2018-06-26 12:14:00 följande:

Det är egentligen TS som jag menar.

Men du hakade på "jajas" inlägg om att ett par barn till och lite att livet drabbar en brukar göra slut på de här idéerna om principer kring maten för barn. För det är ju ofta så - de med ett litet barn har 100 principer för hur deras lilla barn ska få äta, men sen släpper man på många av de principerna, dels för att man inte hinner/orkar/har lust att upprätthålla dem men också för att man inser att det inte är hela världen om det slinker ned en glas och några kex då och då.

Men de som är i den här principbubblan har så lätt att peka finger till andra som inte lever upp till deras egna höga standard. Och inser inte ens att det fkatiskti inte är alls nödvändigt. 

Visst är det så att man med utan barn eller ett har massa ideal och när man får fler barn så blir man met laid back. Men likväl...att ha en hyfsat schysst mat är inte rocket sicence eller kräver eoner av tid. Jag är förvisso intresserad av matlagning men jobbar met än heltid, har hus ocj fyra barn. Så i vardagen har jag max 30 minuter efter jobbet till det. Max. Jag tycker det hör till ett Gott föräldraskap att ge sina barn hyfsat nyttig mat. Och i det är jag oxå liberal med onyttigheter, mycket mer än många andra som jagar glasspinnar på dagis....
  • Anonym (jaja)
    modsey skrev 2018-06-26 08:59:19 följande:
    Jag vet också att inte alla gör det, trots att det inte är nanovetenskap a6rt servera hyfsat nyttig mat. Det tar heller inte eoner av tid.
    Anonym (fint) skrev 2018-06-26 07:24:16 följande:

Håller med helt och hållet här! Och de flesta med äkta kunskap om mat vet att det går att äta hälsosamt på en hel massa sätt, inte bara enligt de rådande trenderna. Men folk som har skaffat sig en mikroskopisk kunskap om kost gillar att skriva andra på näsan trots att de egentligen bara avslöjar sin egen okunskap. 

Det är få saker i livet som behöver vara helt perfekta för att duga, mat och kosthållning är inte en sån sak.

Nej det behöver verkligen inte bara perfekt men kanske lite nyttigare än köpta chicken nuggets, pommes, läsk t maten, pasta med feta såser och väldigt lite frukt och grönt., Men att påstå att det inte går i livet pga ditten o datten köper jag inte.
    Men det här är ju omöjligt att diskutera med andra människor. Var och en får själv välja vad de vill stoppa i sin mun och sina barns munnar. Inte minst blir det helt omöjligt att diskutera, eftersom det kan skilja ungefär 30 år i forskning om hur uppdaterade folk är i vad som är nyttigt och vad som är onyttigt. Du verkar ju till exempel fortfarande tro på kostråden som kom på 80-talet om att feta såser är onyttigt och att frukt skulle vara nyttigt. Jag, som läser varje dag om sådana här saker och har gjort i flera år, håller ju absolut inte med om det! Så det du tror är nyttigt tror ju jag är onyttigt. Så vad jag serverar mina barn och vad du serverar barn är ju helt olika, men båda tror att de gör det bästa för sina barn. Omöjligt att diskutera som sagt. Man får bara acceptera att andra gör andra val och bara för att jag själv inte skulle välja detta så behöver jag inte anta att de andra inte har en bra anledning till sina val. 
  • modsey
    Anonym (jaja) skrev 2018-06-26 16:54:08 följande:

Men det här är ju omöjligt att diskutera med andra människor. Var och en får själv välja vad de vill stoppa i sin mun och sina barns munnar. Inte minst blir det helt omöjligt att diskutera, eftersom det kan skilja ungefär 30 år i forskning om hur uppdaterade folk är i vad som är nyttigt och vad som är onyttigt. Du verkar ju till exempel fortfarande tro på kostråden som kom på 80-talet om att feta såser är onyttigt och att frukt skulle vara nyttigt. Jag, som läser varje dag om sådana här saker och har gjort i flera år, håller ju absolut inte med om det! Så det du tror är nyttigt tror ju jag är onyttigt. Så vad jag serverar mina barn och vad du serverar barn är ju helt olika, men båda tror att de gör det bästa för sina barn. Omöjligt att diskutera som sagt. Man får bara acceptera att andra gör andra val och bara för att jag själv inte skulle välja detta så behöver jag inte anta att de andra inte har en bra anledning till sina val. 

Men självklart får folk välja! Dock är ju detta ett diskussionsforum.
  • Anonym (jaja)
    modsey skrev 2018-06-26 17:40:47 följande:

Men självklart får folk välja! Dock är ju detta ett diskussionsforum.

Ja, men om diskussionen bara går ut på att alla som inte gör som TS själv gör med sitt enda barn, är sämre, så får jag vara med i den diskussionen och påpeka att jag tror att TS kommer att vara betydligt mer ödmjuk i framtiden. När hon har fler barn. När hon har mer jobb. När hon har lärt sig helt andra saker kanske om vad som ens är bra kost.
  • Anonym (Läslusen)
    leiapp skrev 2018-06-13 11:41:58 följande:
    Mitt problem är att andra trycker i sina dåliga matvanor i mina barn. 

Den mat som serveras på förskolan och det som de får hos kompisar etc. Så ska inte barn äta. Det är vi ändå tvungna att lalla med i. Så då kan jag ibland få spy lite galla över hur okunniga alla andra är. 

Men sen är mina barn friskare än andra och min son är väldigt smart, han har lärt sig läsa själv långt innan skolstart. Är övertygad om att koncentrationsförmågan kommer delvis av att han äter en näringsriktig kost med hänsyn till vad en växande hjärna behöver i form av gott om bra fetter som omega 3, mineraler och annat.
    Jag kunde också läsa innan jag började skolan. Medans mina klasskompisar hade fri lek fick jag gå in till klassen över och läsa högt för de. Min mamma var inte så noga med kosten, det var både halvfabrikat och socker, men det påverkade inte min "smarthet" eller koncentrationsförmåga. Inte är jag överviktig heller Flört
  • hammarhajen
    Anonym (fint) skrev 2018-06-26 09:50:12 följande:
    Och vilken kännedom har du om dessa familjer? Var finns de och hur vanligt förekommande är de?

De allra flesta har något slags balans och har en blandning av bra mat och en del skräp. De flesta vet också att det finns vissa saker som är viktiga och vissa saker som inte är viktiga och att det gäller även kost och hälsa.

De med lite kunskap drar ofta stora växlar på det lilla de vet, de med större kunskap har möjlighet att vara mer nyanserade i både sitt förhållningssätt gentemot andra människors kosthållning och sina egna val när det gäller mat. De som tror att de hittat svaret på vad en bra kost är verkar ha ett mycket stort behov av att basunera ut det som ett slags sanning där de som inte uppfyller kraven är dåliga och behandlar sina barn illa, detta trots att det finns många koster att föda upp barn på och de allra flesta fungerar alldeles utmärkt. Att äta gott och festligt kan vara och så viktigt för välbefinnandet som att äta fibrer och rätt sorts fett. 

Och vad man kan eller inte kan lägga tid på i sitt liv är så individuellt och påverkas av så många faktorer så ingen borde komma och påstå att andra hinner något bara för att du eller jag gör det. 
    Fast just tid kan man liksom inte skylla på:

- Det tar lika lång tid att köpa äpplen som att köpa chips.
    - Det går FORTARE att hälla upp vatten från kranen än att köpa läsk.
    - Det tar lika lång tid att köpa en färdig soppa som att köpa en hamburgare.
    - Att bre en grov macka med leverpastej tar lika lång tid som att bre en vit toast med nutella.

Och så vidare. 
  • Anonym (fint)
    Anonym (jaja) skrev 2018-06-26 16:54:08 följande:
    Och de som är ännu mer uppdaterade i sin kunskap vet att det inte är så enkelt att sortera in mat i kategorier som "nyttigt" eller "onyttigt".

Det enda som skulle kunna klassificeras som direkt onyttigt i sammanhanget är väl läsk och godis, men även det har sin plats i kosten för en del människor. Människor på olika platser på jorden äter väldigt olika sorts mat och lever relativt gott på det. Det är just det som är människans styrka som art, att vi är allätare och kan få vår näring från många olika källor. Om jag skulle plocka ut en variabel som innebär en varierad kost så skulle det vara variation. Ju fler olika livsmedel från alla livsmedelsgrupper desto bättre. Kost och kosthållning är inte så svart eller vitt.

Dessutom är mat en viktig kulturbärare, mat och ätande innebär ofta samvaro, traditioner, livsglädje och det kan vara minst lika viktigt som näringsämnena i maten. Svenskar är oerhört fokuserade på just att maten ska vara nyttig, medan man i en del andra länder fokuserar mer på smaken på maten och samvaron i måltiden. Jag kan tycka att båda de aspekterna har sin plats när man talar om hälsosam mat.

Och för både barn och vuxna kan det vara oerhört viktigt att få den där goda glassen på skolavslutningen efter ett mödosamt skolår. Och de flesta tycker att det är viktigt med särskild mat på julen, festlig mat och dryck på nyår och andra högtider. Oavsett om det är nyttigt eller inte. 

Och alla barn är inte feta eller äter ohälsosamt. Alltför många, ja, men många klarar balansen mellan en bra kost och så kallad utrymmesmat. Och folk med ytlig mat- och hälsokunskap som härstammar från nån blogg behöver inte komma och slå andra i huvudet för att de har en annan syn på mat och hälsa. 
  • Anonym (fint)
    hammarhajen skrev 2018-06-27 07:44:50 följande:
    Fast just tid kan man liksom inte skylla på:

- Det tar lika lång tid att köpa äpplen som att köpa chips.
    - Det går FORTARE att hälla upp vatten från kranen än att köpa läsk.
    - Det tar lika lång tid att köpa en färdig soppa som att köpa en hamburgare.
    - Att bre en grov macka med leverpastej tar lika lång tid som att bre en vit toast med nutella.

Och så vidare. 
    Jag vet inte ens riktigt vart jag ska börja...

Det kan handla om tid. Det kan handla om ork. Det kan handla om vad man helt enkelt är sugen på och vill ha. Det kan handla om vad som är överstigligt för mig och min familj just nu, med de förutsättningar som råder.

Och så vidare...
Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!