• leiapp

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

• Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!
  • Duckan

leipapp, jag har varit en frisk typ hela mitt liv och dottern likaså. Jag hade några år då jag bodde ensam och levde på skit, det straffade sig, men idag över 40 springer jag maraton, äter och är fortsatt frisk trots mina riktigt dåliga år med skit.
    Alla blir inte nedgångna och sjuka av att äta lite skit ibland.

• Duckan

Tillägger att även under de åren med skitmat så var jag frisk som en nötkärna. Mina sjukdagar på 20 år går att räkna på händerna.

• Physalis
    leiapp skrev 2018-06-13 11:46:07 följande:

Nu är det ju inte så enkelt. Har du gått emot strömmen i något förut? Då kanske du vet hur det är. Även jag kan ta hänsyn och särskilt när barnen är inblandade.

Jag tycker det bara är konstigt när du verkligen brinner för detta till den grad att du startar en tråd för att läxa upp andra o hur de gör med sina barn. Men sen ser du inte ens till att folk i din närhet följer dina regler när det gäller ditt eget barn.

Som du märker så håller jag inte med dig om din åsikt. Däremot har jag andra åsikter om vad som är ok med mitt barn och dessa ser jag till att alla i hennes närhet har koll på. När det gäller mitt barn så får andra ta hänsyn till de saker jag anser är skadligt för mitt barn, inte tvärtom.

Så om du verkligen tycker att det är så dåligt för ditt barn så får du ta ställning mot dina släktingar och skydda ditt barn. Annars verkar det mest som att du var på lite dåligt humör när du skrev tråden och ville slänga lite kängor på folk om något du egentligen inte bryr dig om.
    Korrekturläser som en kratta
  • LFF

Själv levde jag på O'boy och limpamacka eller rostmacka med marmelad och ost till frukost när jag växte upp. Och tänk, jag är varken överviktig eller sjuklig trots helt värdelösa, väldigt enspåriga matvanor fram till för knappt 10 år sedan.

Mina barn får bra mat hemma. De får bra mat på förskolan (lagad på förskolan från grunden). Att få glass en dag som inte är lördag, en kaka eller bulle gör ingen skada. De är ute dagligen på förskolan, de älskar att cykla (cyklar utan problem en mil plus lek) trots att de "bara" är 4,5 år.

Så ta dina pekpinnar och stoppa upp någonstans!

• Aliona
    leiapp skrev 2018-06-13 11:50:24 följande:

Fast det är ju just det, när jag tittar mig omkring så blir jag rädd för det jag ser. 

Människor har kroppar som inte tål en fysisk ansträngning. Slappa, mycket underhudsfett och inte en muskel. 

Konstanta infektioner som tyder på ett dåligt immunförsvar. Barn behöver inte vara sjuka jämt som alla tror. Vi har tagit vab enstaka dagar de senaste två åren pga bättre kost. De vuxna är också sjuka, åker på lunginflammationer och annat. 

Trötta, deprimerade och mår psykiskt dåligt. 

Visst vi klarade oss levande ur barndomen, men hur många kan med handen på hjärtat säga att de känner sig vibrerande och vid liv trots att vi inte ens fyllt 40?

Jag har tom passerat 40 och känner mig vibrerande och vid liv, som du säger. Kunde ha vägt 3-4 kg mindre, men jag älskar min kropp, är frisk och är ute och vindsurfar, paddlar, åker rollerblades, hikar, cyklar, åker skridskor och skidor, beroende på väder och säsong.

Och vet du vad min kosthållning är? Jag skiter fullkomligt (försöker - ibland är det svårt att stänga öronen) i all mathets och njuter av god mat och dryck. Har själv vuxit upp med en anorektiskt syster och har noll till övers för hetsen. Nu innebär det att vi för det mesta äter vegetariakt eller kött eller fisk med mycket grönsaker, frukt, bömor och nöttet, men vi går också ut för att äta glass, köper kakor på caféer, bakar kakor hemma och njuter av att proppa i mig en hel påse godis i soffan då och då när vi tittar på en riktigt kass rimantisk komedi. Sonen min får äta allt (utom godis och läsk), och det gör han också, med glädje. Allt från kikärtsgryta och stuvad lever till fiskpinnar och glass.

Vill du inte att dina barn dricker saft och äter sötsaker så bestämmer du det. Du säger till mamman som tar fram glassen på eftermiddagen att ?åh tack, men vi ska precis hem till middagen?. Ta med en flaska vatten med jordgubbar i och en ask skuren frukt till aktiviteterna och lär dina barn vad de ska äta. Så himla normbrytande är det faktiskt inte att vara hälsosam.

P.S. Saft behöver inte innehålla socker eller sötningsmedel. Vi lägger i en påsa jordgubbar i uppkokt vatten på kvällen och låter det dra till morgonen.
  • Anonym (fint)
    leiapp skrev 2018-06-12 20:21:39 följande:

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

Det är ju fint att du bryr dig om vad dina barn äter. Men tyvärr visar ditt inlägg att du inte har någon kunskap alls om kost och näringslära. Långa ingrediensförteckningar har egentligen inget med kvaliteten att göra, bara att allt ska redovisas. Konstiga ingredienser - ja det är egentligen bara en kunskapsfråga. 

Dessutom kan du ju bestämma om ditt barn får äta glass på avslutningen, korv med morfar och bullar med fotbollen.

De matvanor du i övrigt beskriver skiljer sig inte jättemycket från andra familjers mat. Många äter bättre än det du beskriver, men det är helt okej mat. 
  • Anonym (låt barnen leva ibland)
    leiapp skrev 2018-06-13 11:38:25 följande:
    Får de bullar och saft varje dag? 

Om du inte visste det så ska barn inte dricka saft. Drycker mer tillsatt socker ökar risken för sjukdomar! Jag blir helt chockad när jag är hemma hos kompisar som har saft i en bägare där barnen får ta så mycket de vill. Stackars deras små levrar och bukspottkörtlar. Inte undra på att vissa barn rullar fram redan i förskoleåldern. 

Vi såg en pojke igår på väg till förskolan och han var redan tjock. Pappan var också tjock så klart. Stackars, stackars barn han har inte ens fått en chans! Han kommer aldrig att få uppleva att få njuta av sin kropp, vara bra i en idrott, springa eller gå långt, klättra obehindrat. Och sedan, ökad risk för sjukdomar. Allt för att det ska unnas hit och dit. Unna er att må bra istället för att unna er skit att stoppa i munnen!
    Du har en ganska tråkig livsstil. Tycker inte dina barn ska få uppleva en sådan tråkig barndom. 
  • Anonym (Stella)

Hur svårt kan det vara?

Uppenbarligen är det ganska svårt att veta vad som är nyttigt eller inte. Rökt mat är  värre än socker. 
  • Iowhannah
    LFF skrev 2018-06-13 14:09:44 följande:

Själv levde jag på O'boy och limpamacka eller rostmacka med marmelad och ost till frukost när jag växte upp. Och tänk, jag är varken överviktig eller sjuklig trots helt värdelösa, väldigt enspåriga matvanor fram till för knappt 10 år sedan.

Mina barn får bra mat hemma. De får bra mat på förskolan (lagad på förskolan från grunden). Att få glass en dag som inte är lördag, en kaka eller bulle gör ingen skada. De är ute dagligen på förskolan, de älskar att cykla (cyklar utan problem en mil plus lek) trots att de "bara" är 4,5 år.

Så ta dina pekpinnar och stoppa upp någonstans!

Håller helt med!

Huvudsaken är att barnen äter bra mat INNAN de får t ex en glass, och att man ser till att de rör sig mycket (vilket är extremt lätt när de är små).

Vuxna måste låta bli att föra sina ätstörda tankar vidare till sina barn.
  • slirren
    leiapp skrev 2018-06-13 11:50:24 följande:
    Fast det är ju just det, när jag tittar mig omkring så blir jag rädd för det jag ser. 

Människor har kroppar som inte tål en fysisk ansträngning. Slappa, mycket underhudsfett och inte en muskel. 

Konstanta infektioner som tyder på ett dåligt immunförsvar. Barn behöver inte vara sjuka jämt som alla tror. Vi har tagit vab enstaka dagar de senaste två åren pga bättre kost. De vuxna är också sjuka, åker på lunginflammationer och annat. 

Trötta, deprimerade och mår psykiskt dåligt. 

Visst vi klarade oss levande ur barndomen, men hur många kan med handen på hjärtat säga att de känner sig vibrerande och vid liv trots att vi inte ens fyllt 40?

Så avsaknaden av muskler beror på att de druckit saft? Det kanske är aktivitetsnivån snarare än kosten som är problemet.
Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!