• leiapp

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

• Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2018-06-12 21:43:55 följande:

Och här åt vi:

Surdegsbröd med skinka och mjölk till frukost.

Äpple till mellanmål.

Äggröra med grönsaker till lunch.

Lax, broccoli och potatis till middag.

Får jag också en applåd? :)

Nej men allvarligt... Chilla. Godis osv någon gång ibland dör ingen av. Låt barnen njuta av sina avslutningar...

Hemmagjort surdegsbröd kanske jag ska tillägga... ;)
  • Physalis

"Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar."

Du bestämmer ju?

För någon med så starka åsikter i ämnet borde du hindra alla dessa intag.

Korrekturläser som en kratta
  • Duckan

Du har verkligen lyckats ts, det må jag säga!

För egen del är jag glad att mitt barn äter och oftast är det helt vanlig mat som vi lagat, men det kan passera en max-burgare ibland och pommes likaså. Vi har inte förbud mot läsk och godis heller.
    Jag tror det blir folk av vår unge också liksom vi som växte upp på 80-talet med sockrade flingor och o´boy har klarat oss levande ur barndomen.

• leiapp
    Kurlie skrev 2018-06-12 20:37:14 följande:

Du överdriver. Dina exempel är ju nu vid avslutningsveckor. Inte 52 veckor åter runt. Visst att man ska vara hälsosam och medveten men jag tror absolut inte det är någon fara med något onyttigt då och då. Det viktigaste tror jag är en bra kost i kombination med träning men man måste även få njuta av ett marabou eller vad man nu gillar ibland.

Sen känns det jäkligt ohälsosamt att shamea andra föräldrar. Alla har inte samma förutsättningar som ni kanske har. Nyttig mat är dyrare. Och hur bra är det egentligen med fisk idag? Och kött?

Nej jag överdriver inte. Varenda vecka är det nåt, ofta flera saker. Kalas, de är hos en kompis. Förra veckan var vi hos några efter förskolan och barnen lekte. Helt plötsligt - halv fem och vi skulle strax hem och äta middag- bjöd mamman ungarna på glass. Helt chockad blev jag. Får en ju att aldrig vilja gå dit igen. 

Och sen att nyttig mat är dyrare. Not true! Frukt och grönt är inte dyrt! Bönor och linser är bland det billigaste du kan äta. Fisk och kött (obs inte korv eller skinka) ska man inte proppa i sig men kommer alltid vara nyttigare än nåt som kommer ur en kartong med en milslång ingredienslista. 

Vår frukost: bananpannkaka på 2 ägg, lite banan, pofiber. Typ 75 g bär till det. En skål naturell yoghurt.

är väl inte dyrare än
    Juice
    macka
    ost? 
  • leiapp
    Anonym (A) skrev 2018-06-12 20:50:23 följande:
    Varför bryr du dig om vad andra ger sina barn?

Och helt ärligt, lite onyttigheter då och då dör ingen av.
    Vad räknar du som lite då och då? Kan du ge exempel på vad som är okej enligt dig? Varje dag? Hur mycket? 
  • leiapp
    Fjäril kär skrev 2018-06-12 20:56:01 följande:

Jag ger mina barn bullar och saft utan dåligt samvete. Jag bakar själv och gör min egen saft. Bättre innehållsförteckning än så kan det inte bli.

Får de bullar och saft varje dag? 

Om du inte visste det så ska barn inte dricka saft. Drycker mer tillsatt socker ökar risken för sjukdomar! Jag blir helt chockad när jag är hemma hos kompisar som har saft i en bägare där barnen får ta så mycket de vill. Stackars deras små levrar och bukspottkörtlar. Inte undra på att vissa barn rullar fram redan i förskoleåldern. 

Vi såg en pojke igår på väg till förskolan och han var redan tjock. Pappan var också tjock så klart. Stackars, stackars barn han har inte ens fått en chans! Han kommer aldrig att få uppleva att få njuta av sin kropp, vara bra i en idrott, springa eller gå långt, klättra obehindrat. Och sedan, ökad risk för sjukdomar. Allt för att det ska unnas hit och dit. Unna er att må bra istället för att unna er skit att stoppa i munnen!
  • leiapp
    LaFontaine skrev 2018-06-12 21:29:07 följande:

Så märkligt det kan vara. Jag ger mitt barn i princip uteslutande "bra mat" med minimalt med tillsatt socker. Ändå har jag inget behov att trycka upp det i ansiktet på andra. Varför känner du att du har det behovet?

Mitt problem är att andra trycker i sina dåliga matvanor i mina barn. 

Den mat som serveras på förskolan och det som de får hos kompisar etc. Så ska inte barn äta. Det är vi ändå tvungna att lalla med i. Så då kan jag ibland få spy lite galla över hur okunniga alla andra är. 

Men sen är mina barn friskare än andra och min son är väldigt smart, han har lärt sig läsa själv långt innan skolstart. Är övertygad om att koncentrationsförmågan kommer delvis av att han äter en näringsriktig kost med hänsyn till vad en växande hjärna behöver i form av gott om bra fetter som omega 3, mineraler och annat.
  • leiapp
    Anonym (?) skrev 2018-06-12 21:43:55 följande:

Och här åt vi:

Surdegsbröd med skinka och mjölk till frukost.

Äpple till mellanmål.

Äggröra med grönsaker till lunch.

Lax, broccoli och potatis till middag.

Får jag också en applåd? :)

Nej men allvarligt... Chilla. Godis osv någon gång ibland dör ingen av. Låt barnen njuta av sina avslutningar...

Vad bra ni äter, bra jobbat. 

Men problemet är att det inte är ibland. Det är inte bara nu kring skolavslutning. Det är ju jämt, vart man än kommer. Folk har ingen koll på vad som är bra mat. Eller så har de ingen självdisciplin.
  • leiapp
    Physalis skrev 2018-06-13 11:10:22 följande:

"Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar."

Du bestämmer ju?

För någon med så starka åsikter i ämnet borde du hindra alla dessa intag.

Nu är det ju inte så enkelt. Har du gått emot strömmen i något förut? Då kanske du vet hur det är. Även jag kan ta hänsyn och särskilt när barnen är inblandade.
  • leiapp
    Duckan skrev 2018-06-13 11:18:49 följande:

Du har verkligen lyckats ts, det må jag säga!

För egen del är jag glad att mitt barn äter och oftast är det helt vanlig mat som vi lagat, men det kan passera en max-burgare ibland och pommes likaså. Vi har inte förbud mot läsk och godis heller.
    Jag tror det blir folk av vår unge också liksom vi som växte upp på 80-talet med sockrade flingor och o´boy har klarat oss levande ur barndomen.

Fast det är ju just det, när jag tittar mig omkring så blir jag rädd för det jag ser. 

Människor har kroppar som inte tål en fysisk ansträngning. Slappa, mycket underhudsfett och inte en muskel. 

Konstanta infektioner som tyder på ett dåligt immunförsvar. Barn behöver inte vara sjuka jämt som alla tror. Vi har tagit vab enstaka dagar de senaste två åren pga bättre kost. De vuxna är också sjuka, åker på lunginflammationer och annat. 

Trötta, deprimerade och mår psykiskt dåligt. 

Visst vi klarade oss levande ur barndomen, men hur många kan med handen på hjärtat säga att de känner sig vibrerande och vid liv trots att vi inte ens fyllt 40?
Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!