• leiapp

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

• Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!
  • Anonym (Biobonus)

[quote=78799437][quote-nick]Bananböjaren skrev 2018-06-15 13:51:33 följande:[/quote-nick]Det där är absolut ingen bra och nyttig mat. Kolhydrat på kolhydrat. Massor av socker. Du ger dina barn skit, inte mat. Varför gör du det? Du kanske inte har så bra koll på vad maten innehåller som du tror? Barn ska inte behöva leva på fruktos och spannmål.[/

Barn behöver (bra) kolhydrater.

Var ser du allt socker? Leva på spannmål?

Den enda fruktosen i menyn är eg bananen och lite från bär

Det enda spannmålet är gröten

Kolhydraterna kommer från rotsaker, samt gröt och banan/bär = bra kolhydrater

• Anonym (jaja)

Skaffa ett par barn till. Börja jobba heltid. Låt livet hända med äldre barn som ska skjutsas till aktiviteter och göra läxor om kvällarna. Få mer ansvar på jobbet. Sen kan du läsa din trådstart om när du hade bara ett enda barn som var litet och vars värld var inrutad och begränsad, och du själv bara jobbade deltid, och så kan du skratta åt dig själv. 

• Anonym (Little)
    Anonym (jaja) skrev 2018-06-20 18:47:06 följande:

Skaffa ett par barn till. Börja jobba heltid. Låt livet hända med äldre barn som ska skjutsas till aktiviteter och göra läxor om kvällarna. Få mer ansvar på jobbet. Sen kan du läsa din trådstart om när du hade bara ett enda barn som var litet och vars värld var inrutad och begränsad, och du själv bara jobbade deltid, och så kan du skratta åt dig själv. 

Oj! Jag jobbar heltid, har två barn, mycket ansvar på jobbet (chefstjänst), skjutsar barnen till aktiviteter fyra av fem vardagar OCH serverar dem vettig och bra mat. Hur jag lyckas med det? Med planering och framförhållning går det fint - och en stor del av veckans mat förbereder vi redan på helgen innan. Sedan gäller det att ha vettiga saker i skafferi, kyl och frys såklart. Som sagt: tanka era och era barns kroppar med sådant som de mår bra av istället för motsatsen.
  • modsey
    Anonym (jaja) skrev 2018-06-20 18:47:06 följande:

Jag är förvisso inte ts, men har fyra barn och en bonus. Krävande jobb och ofta lite mer än heltid. Barnen skjutsas ( två av dem) till träning och livet rullar på.

Förvisso är vi inte sockerhysteriska men vår grundmat är nyttig och vällagad.

Så visst går det om intresse, lite logistiktänk och kunskap finns.
  • Anonym (jaja)
    modsey skrev 2018-06-24 08:05:25 följande:
    Jag är förvisso inte ts, men har fyra barn och en bonus. Krävande jobb och ofta lite mer än heltid. Barnen skjutsas ( två av dem) till träning och livet rullar på.

Förvisso är vi inte sockerhysteriska men vår grundmat är nyttig och vällagad.

Så visst går det om intresse, lite logistiktänk och kunskap finns.
    Klart det går, jag gör det själv. Men jag har erfarenhet nog att kunna förstå varför inte alla familjer prioriterar exakt som jag. För jag förstår att livet händer och att folk väljer att prioritera andra saker. Kanske gör de något annat helt perfekt, som jag inte ens tänker på, och som hade varit bättre för mina barn att just jag hade fokuserat på istället. Det kan jag omöjligt veta. 
  • Anonym (fint)
    Anonym (jaja) skrev 2018-06-25 21:35:57 följande:
    Klart det går, jag gör det själv. Men jag har erfarenhet nog att kunna förstå varför inte alla familjer prioriterar exakt som jag. För jag förstår att livet händer och att folk väljer att prioritera andra saker. Kanske gör de något annat helt perfekt, som jag inte ens tänker på, och som hade varit bättre för mina barn att just jag hade fokuserat på istället. Det kan jag omöjligt veta. 
    Håller med helt och hållet här! Och de flesta med äkta kunskap om mat vet att det går att äta hälsosamt på en hel massa sätt, inte bara enligt de rådande trenderna. Men folk som har skaffat sig en mikroskopisk kunskap om kost gillar att skriva andra på näsan trots att de egentligen bara avslöjar sin egen okunskap. 

Det är få saker i livet som behöver vara helt perfekta för att duga, mat och kosthållning är inte en sån sak.
  • modsey
    Anonym (jaja) skrev 2018-06-25 21:35:57 följande:

Jag vet också att inte alla gör det, trots att det inte är nanovetenskap a6rt servera hyfsat nyttig mat. Det tar heller inte eoner av tid.
    Anonym (fint) skrev 2018-06-26 07:24:16 följande:

Håller med helt och hållet här! Och de flesta med äkta kunskap om mat vet att det går att äta hälsosamt på en hel massa sätt, inte bara enligt de rådande trenderna. Men folk som har skaffat sig en mikroskopisk kunskap om kost gillar att skriva andra på näsan trots att de egentligen bara avslöjar sin egen okunskap. 

Det är få saker i livet som behöver vara helt perfekta för att duga, mat och kosthållning är inte en sån sak.

Nej det behöver verkligen inte bara perfekt men kanske lite nyttigare än köpta chicken nuggets, pommes, läsk t maten, pasta med feta såser och väldigt lite frukt och grönt., Men att påstå att det inte går i livet pga ditten o datten köper jag inte.
  • Anonym (fint)
    modsey skrev 2018-06-26 08:59:19 följande:
    Jag vet också att inte alla gör det, trots att det inte är nanovetenskap a6rt servera hyfsat nyttig mat. Det tar heller inte eoner av tid.
    Anonym (fint) skrev 2018-06-26 07:24:16 följande:

Nej det behöver verkligen inte bara perfekt men kanske lite nyttigare än köpta chicken nuggets, pommes, läsk t maten, pasta med feta såser och väldigt lite frukt och grönt., Men att påstå att det inte går i livet pga ditten o datten köper jag inte.
    Då kan du inte ha så stor kännedom om livsvillkor för somliga människor. 
  • modsey
    Anonym (fint) skrev 2018-06-26 09:23:33 följande:

Då kan du inte ha så stor kännedom om livsvillkor för somliga människor. 

Jodå mer än du tror och visst finna det familjer som inte förmår mycket alls i sitt föräldrarskap, sjukdom, depression eyc.

Men jag pratar om de flesta vanliga familjer utan större konstigheter och svåra problem som lassar i sina barn läsk och snabbmat konstant.
  • Anonym (fint)
    modsey skrev 2018-06-26 09:31:45 följande:
    Jodå mer än du tror och visst finna det familjer som inte förmår mycket alls i sitt föräldrarskap, sjukdom, depression eyc.

Men jag pratar om de flesta vanliga familjer utan större konstigheter och svåra problem som lassar i sina barn läsk och snabbmat konstant.
    Och vilken kännedom har du om dessa familjer? Var finns de och hur vanligt förekommande är de?

De allra flesta har något slags balans och har en blandning av bra mat och en del skräp. De flesta vet också att det finns vissa saker som är viktiga och vissa saker som inte är viktiga och att det gäller även kost och hälsa.

De med lite kunskap drar ofta stora växlar på det lilla de vet, de med större kunskap har möjlighet att vara mer nyanserade i både sitt förhållningssätt gentemot andra människors kosthållning och sina egna val när det gäller mat. De som tror att de hittat svaret på vad en bra kost är verkar ha ett mycket stort behov av att basunera ut det som ett slags sanning där de som inte uppfyller kraven är dåliga och behandlar sina barn illa, detta trots att det finns många koster att föda upp barn på och de allra flesta fungerar alldeles utmärkt. Att äta gott och festligt kan vara och så viktigt för välbefinnandet som att äta fibrer och rätt sorts fett. 

Och vad man kan eller inte kan lägga tid på i sitt liv är så individuellt och påverkas av så många faktorer så ingen borde komma och påstå att andra hinner något bara för att du eller jag gör det. 
Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!