Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!

leiapp skrev 2018-06-12 20:21:39 följande:

Hur vet man att det man är på väg att stoppa i munnen är värt att äta? Svar: Det har ingen innehållsförteckning. Sånt som har långa innehållsförteckningar med konstiga ingredienser är INTE mat - det är produkter! 

Folk verkar skita i vad de ger sina barn, och samhället bryr sig uppenbarligen inte heller. Hos oss är vi väldigt noga med vad barnen äter men så fort man stoppar ut huvudet genom dörren överöses man med skit. 

Här är ett exempel som gäller min sexåring:
    Onsdag: Utflykt med förskolan, kakor och saft 
    Torsdag: Avslutning med förskolegruppen, efterrätt antagligen glass
    Lördag: Hälsa på morfar, korv och glass 
    Söndag: Avslutning med forbollen, bullar och saft

Hade jag fått bestämma så hade inget av detta passerat mitt barns läppar. Gränsen för när produkter med tillsatt socker blir skadligt är väldigt låg så låg att de flesta uppnår den redan vid frukost. Ska då förskola och idrott spä på detta? Helt galet!

Så här äter vi hemma hos oss: 
    Frukost: Pannkakor på ägg och banan, hallon och blåbär, äggröra 
    Lunch: Potatis och rökt lax 
    Mellis: Yoghurt med bär eller gröt 
    Middag: Kyckling och rotsaker

Hur svårt kan det vara?

Skilj på vad som är mat och vad som är en produkt. Produkter gör barn och vuxna sjuka och att vi mår dåligt - både psykiskt och fysiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-12 20:22
    Snacks kan vara cashewnötter, popcorn, frukt eller liknande. Inget skräp!

Märkligt att man hade kakor och saft på utflykten på förskolan! Det där "sockertjatet" har ju pågått i decennier så jag trodde ABSOLUT att det var nolltolerans på våra förskolor numer. Varför inte lite surdegsbröd, utan smör med en tunn ostbit och vatten.
  • Anonym (mor)

Mina barn är vuxna och jag har bara två så särskilt mkt erfarenhet har jag inte MEN ngt jag tyckt mig märka genom åren är att stränga restriktioner inte alltid är det bästa? I vårt hem kunde vi ha en godisskål stående framme!!! Liksom FRAMME! och våra barn var inte där och vräkte i sig MEN när grannungarna kom så länsades den totalt.

• Anonym (mor)

Mina barn är vuxna och jag har bara två så särskilt mkt erfarenhet har jag inte MEN ngt jag tyckt mig märka genom åren är att stränga restriktioner inte alltid är det bästa? I vårt hem kunde vi ha en godisskål stående framme!!! Liksom FRAMME! och våra barn var inte där och vräkte i sig MEN när grannungarna kom så länsades den totalt.

• Anonym (mor)

Jag tänker att det bästa man kan göra som förälder är väl att vara en förebild? Liksom att visa sina barn att ÄTA inte är meningen med livet utan det finns så mycket annat man kan göra. INTE vänja barn vid att när man ska mysa och ha trevligt så är det synonymt med att pula in något i munnen.......

• Anonym (mor)
    Anonym (Trötter) skrev 2018-06-16 07:08:53 följande:
    Då skulle ni se mina barn! Trots att vi bor i staden så äter de bara hemodlat, och dricker mjölk från vår ko som betar i balkonglådorna. Ibland varierar vi oss med en lax från odligen i badkaret eller ägg från hönsen på innergården.

Våra barn är riktigt smala, kanske för att vi inte får i oss så mycket skitmat, eller mat överhuvudtaget. Min äldsta son har nu börjat virka sina egna kläder av sitt eget hår som han sparat och spunnit till finaste garn. allt detta för att han vill rädda miljön.

Som ni hör så är mina barn de mest fantastiska av alla.
    Ni är fantastiska förebilder
  • Anonym (mor)

Jag tänker att det viktigaste är att ens barn inte blir överviktigt. Jag blir sorgsen när jag ser feta barn för man vet att detta är en person som hela livet kommer att kämpa med vikten. Så ser det ut tyvärr. Förr, ja rätt nyligen, så var en sexåring T EX oftast en ranglig mager individ som kutade runt och som man knappt hann få i mat.....men idag sitter tyvärr många av dem framför datorn!?

Svar på tråden Varför ger ni era barn så mycket skräp att äta - ge riktig mat!