hammarhajen skrev 2018-06-27 22:10:38 följande:
Ja, jag tycker att brist på tid är en dålig ursäkt för att överlag ha kassa matvanor. Tid är något vi alla har precis lika mycket av, sedan väljer vi att fördela tiden på olika saker. Det finns många som heltidsarbetar, har flera barn och ett aktivt liv och ändå kan fixa hyfsat nyttig mat. Det utesluter inte att man äter skräp då och då, det spelar ingen roll om man de allra flesta dagar äter bra.
Jag tycker inte alls att man behöver vara petnoga, men man behöver tänka till. Man kan inte både äta glass flera gånger i veckan plus söta "basvaror" som sötad yoghurt och vardagsdricka och snabbmat på väg till träningen både tisdag och torsdag och sen fredagsmys på det. Då blir det för mycket socker, totalt sett. Det är ju bara att kolla utbudet av yoghurt i vilken kyldisk som helst - det finns betydligt fler förpackningar av den smaksatta sötade yoghurten än den naturella osötade. Någon köper alla dessa söta yoghurtar, annars hade de inte funnits i de kvantiteterna. Att köpa en naturell tar precis lika lång tid som att köpa en sötad smaksatt..
Såklart att man kan äta sin hallonyoghurt om man vill, men då får man kanske välja bort efterrättsglassen på kvällen för att det ska bli vettig balans.
Men åter igen så reagerade jag på dina jämförelser. Köper man läsk så är det väl inte för att det skulle vara smidigare än att hälla upp ett glas vatten ur kranen? Köper man chips så är det väl inte för att byta ut frukten varje dag? Och hur många serverar sina barn nutella på mackan istället för "vanligt" pålägg? Det kändes så överdrivet.
Jag anser inte att frysta köttbullar med makaroner och ketchup är direkt bra mat. Inte heller pulvermos med fiskpinnar och lite ärtor men det är snabb och smidig mat och duger utmärkt för att göda upp barnen. Men ska man laga nyttigare och bra mat så ska man inte köpa halvfabrikat öht och då
tar det längre tid. Ugnsrostade grönsaker istället för en skivad gurka tar längre tid. Eget mos istället för pulvermos tar längre tid.
Tid handlar om så mycket mer än när man står i affären och ska välja mellan ditten och datten. Men jag kan ge dig ett utmärkt exempel också; det tar lika lång tid att köpa en fotboll som det tar att köpa en surfplatta. Att barnen tyvärr är fetare idag beror inte endast på att Svensson äter sötad yoghurt ibland och väljer pommes på McD då och då utan att barnen även rör på sig mindre idag.