• Kaniii

Tjejen vill ha öppen relation, inte jag

Hittade inget forum för relationer så det fick bli här.

Har varit tillsammans med min tjej ca 4-5 månader nu och det har känts bra för oss båda.
    Dock vill hon ha ett öppet förhållande, men det vill inte jag. Dessutom blir jag lätt svartsjuk och det gör inte saken bättre.
    Vi har diskuterat det och har lätt att prata med varandra. Hon nämner det som att ha en romans med någon vid sidan om och säger att hon känner sig begränsad om hon inte kan det.

Hon har frågat mig varför jag inte vill ha det. Väldigt svår fråga. Min känsla säger mig att jag absolut inte vill. Vill inte ens tänka mig henne med en annan man. Skulle känna mig mindre viktig för henne, skulle vara rädd att hon föredrar honom, att förlora henne osv... Kanske dålig självkänsla bara. Men rent logiskt ser jag inte något problem i det om vi fortsätter vara tillsammans och ha varandra som våra "riktiga" partners.
    Tror dock ändå inte jag någonsin kommer kunna känna mig bekväm i ett öppet förhållande.

Hur tänker ni andra som är monogama och vill fortsätta vara det. Vad är er anledning att inte vilja ha öppet förhållande? Känner att jag behöver lite logiska argument som matchar min känsla.

Vi har även diskuterat lite var gränsen går. Vill ju inte stoppa henne från att umgås med andra män men var drar man gränsen? Har sagt att det inte skulle kännas bekvämt för mig om hon hade fysisk kontakt med en annan man, typ sex eller bara hålla handen. Att det är intentionerna som avgör främst. Umgås hon med mannen med förhoppningar om något mer eller pga kärlekskänslor känns det inte heller okej.

Tycker det är en svår situation, vill inte hon ska känna sig begränsad men vill inte det ska kännas fel för mig heller.
  • Svar på tråden Tjejen vill ha öppen relation, inte jag
  • MrMister82

Skulle tippa på att 80 % av killarna i poly förhållanden är så kuvade att dom gör vad som helst för att hon ska stanna kvar. Resterande är bi.

Det funkar säkert för vissa, men många låter sig nog övertalas med löften om mer sex.  

• Anonym (monogam)
    Anonym (mick) skrev 2018-06-04 21:57:56 följande:

din våta dröm ? 

sanning:  Du dejtar 100 killar

MAX 4 st delar din läggning.

96 st tycker du är ?

Alla poly; Lycka till ! Kämpa på

adios från mej

Det är väl ungefär samma andel av befolkningen som är homosexuella och de brukar inte ha problem att hitta partner.
  • Ascendere
    Anonym (M) skrev 2018-06-04 22:01:30 följande:

Nej? Lever själv i ett lyckligt monogamt förhållande med min sambo sedan flera år tillbaka. Har bara inga svårigheter med att förstå att alla människor inte är som jag själv är och även en förståelse för att normer i samhället överlag och framförallt kring sexualitet och relationer till stor del påverkar oss så att en hel del människor förnekar delar av sig själva som inte är allmänt accepterade. 

Och det är ofta något bra. Om alla hämningslöst skulle leva ut sina drifter tror jag inte samhället skulle bli sådär jättebra, särskilt inte för barnen.
  • Anonym (Tjej 40)
    Anonym (M) skrev 2018-06-04 21:48:40 följande:

Javisst, men förhoppningsvis hittar de varandra. Som med alla andra sexuella/romantiska läggningar. Tror dock siffran kan komma att öka, kan tänka mig att det är fler som egentligen är polyamorösa men som inte riktigt insett det utan förnekar den sidan av sig själv för att tvåhetsnormen är så stark. Allt eftersom polyrelationer blir mer synliga och mer accepterade tror jag att i förlängningen kommer fler identifera sig som poly. Inte i majoritet fortfarande, men iallafall fler.  

Efter Erfarenhet av dejtingmarknaden ett par år så tycker jag att det är en väldigt stark trend att vara poly just nu. I olika former. Vissa är mer uttalade Poly och har flera seriösa relationer och andra är mer inne på öppna förhållanden / kravlösa förhållanden. Det var bland annat därför jag lade ner dejting helt. Seriöst är det en klar majoritet av de män jag snackat med på tinder och då har jag ändå skrivit ut att jag bara är intresserad av exklusiva relationer, vilket åtminstone några borde ha varit läskunniga nog för att förstå.

Just idag i denna trenden gissar jag att en majoritet (obs inte alla) av dessa personer egentligen har svårt att binda sig och välja en person så de använder polyamori som en ursäkt för att knulla runt. Vissa kanske kör med det för att det är spännande och modernt att ha flera partners. Kan vara ett storstadsfenomen också.

Jag spår tvärtom faktiskt, och jag hoppas att människor blir bättre på att hantera känslor och faktiskt vågar bygga stadiga relationer istället för att hoppa från tuva till tuva och inte våga välja en person.

Sen kanske din spaning också kan vara sann helt parallellt till detta storstadsfenomen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjej 40) skrev 2018-06-05 07:54:34 följande:

Efter Erfarenhet av dejtingmarknaden ett par år så tycker jag att det är en väldigt stark trend att vara poly just nu. I olika former. Vissa är mer uttalade Poly och har flera seriösa relationer och andra är mer inne på öppna förhållanden / kravlösa förhållanden. Det var bland annat därför jag lade ner dejting helt. Seriöst är det en klar majoritet av de män jag snackat med på tinder och då har jag ändå skrivit ut att jag bara är intresserad av exklusiva relationer, vilket åtminstone några borde ha varit läskunniga nog för att förstå.

Just idag i denna trenden gissar jag att en majoritet (obs inte alla) av dessa personer egentligen har svårt att binda sig och välja en person så de använder polyamori som en ursäkt för att knulla runt. Vissa kanske kör med det för att det är spännande och modernt att ha flera partners. Kan vara ett storstadsfenomen också.

Jag spår tvärtom faktiskt, och jag hoppas att människor blir bättre på att hantera känslor och faktiskt vågar bygga stadiga relationer istället för att hoppa från tuva till tuva och inte våga välja en person.

Sen kanske din spaning också kan vara sann helt parallellt till detta storstadsfenomen.

Ja, det finns det säkert en hel del sådana också. Syftade mer på som är genuint polyamorösa. Även dessa binder sig ju också, men kanske till två partners istället för en t.ex.
  • Anonym (M)
    Ascendere skrev 2018-06-05 07:43:59 följande:

Och det är ofta något bra. Om alla hämningslöst skulle leva ut sina drifter tror jag inte samhället skulle bli sådär jättebra, särskilt inte för barnen.

Tänkte väl mer på t.ex. hur homosexuelitet länge var så tabu att människor som var homo (eller bi för den delen) inte vågade vara det öppet. Inte att folk skulle "hämningslöst" leva ut sona drifter.
  • Anonym (Tjej 40)
    Anonym (M) skrev 2018-06-05 08:05:33 följande:

Ja, det finns det säkert en hel del sådana också. Syftade mer på som är genuint polyamorösa. Även dessa binder sig ju också, men kanske till två partners istället för en t.ex.

Anonym (M) skrev 2018-06-05 08:06:59 följande:

Tänkte väl mer på t.ex. hur homosexuelitet länge var så tabu att människor som var homo (eller bi för den delen) inte vågade vara det öppet. Inte att folk skulle "hämningslöst" leva ut sona drifter.

Ja du har såklart också rätt. I storstäder och kanske framförallt bland lite yngre trendiga människor så är det en stark trend att ha öppna/ fria i relationer aka: alla får ligga med vem de vill i den personliga frihetens namn. Sen är det såklart fortfarande tabu att ha två eller flera seriösa relationer och tex leva som en familj flera vuxna. Väldigt märkligt fenomen egentligen.
  • Fjäril Vingad

Lustigt hur man raljerar över andras läggningar. Många har tydligen svårt att förstå att inte alla fungerar som just du. Det behöver inte betyda att deras sätt är fel.

Så länge det handlar om vuxna, samtyckande individer så är det inget fel i att sköta sina relationer på ett sätt som passar en själv.

Och btw, ni som tycker att poly är en ursäkt att knulla runt: ni vet väl att det finns asexuella polys också? Och btw 2: vafan är det för fel att knulla runt? Lev och låt leva.

Så länge inte just du behöver vara inblandad, varför bry dig?

• Anonym (K)
    Fjäril Vingad skrev 2018-06-05 09:08:11 följande:

Lustigt hur man raljerar över andras läggningar. Många har tydligen svårt att förstå att inte alla fungerar som just du. Det behöver inte betyda att deras sätt är fel.

Så länge det handlar om vuxna, samtyckande individer så är det inget fel i att sköta sina relationer på ett sätt som passar en själv.

Och btw, ni som tycker att poly är en ursäkt att knulla runt: ni vet väl att det finns asexuella polys också? Och btw 2: vafan är det för fel att knulla runt? Lev och låt leva.

Så länge inte just du behöver vara inblandad, varför bry dig?

Precis. Väldigt märkligt att folk ska bry sig och vara så oförskämda. Men så var väl folk mot homosexuella för 50 år sen. Det kommer, förståelsen och toleransen.

För mig personligen så är det inte sexet som är det som lockar utan spänningen och pirret. Romansen och flörtandet. Får man ett bra ligg är det en bonus.

Jag har legat med två andra män på de sex år jag och min man har levt ihop. Han är världens bästa i sängen så jag är mer än nöjd rent sexuellt.

Jag kan både äta kakan och ha kvar den. Varför skulle jag inte göra det då?
  • Fjäril Vingad
    Anonym (K) skrev 2018-06-05 09:59:11 följande:

Precis. Väldigt märkligt att folk ska bry sig och vara så oförskämda. Men så var väl folk mot homosexuella för 50 år sen. Det kommer, förståelsen och toleransen.

För mig personligen så är det inte sexet som är det som lockar utan spänningen och pirret. Romansen och flörtandet. Får man ett bra ligg är det en bonus.

Jag har legat med två andra män på de sex år jag och min man har levt ihop. Han är världens bästa i sängen så jag är mer än nöjd rent sexuellt.

Jag kan både äta kakan och ha kvar den. Varför skulle jag inte göra det då?

Jag tänker som så att jag älskar min partner. Om känslor uppstår för nån till så behöver jag inte välja bort någon, utan kan lägga till. Jag har kärlek i mig så att det räcker! Nu har jag en partner, och det är himmelskt på alla plan så jag söker inget aktivt. Men händer det så händer det.

Tillfälliga ligg är ointressanta för mig, är inte värt risken.
Svar på tråden Tjejen vill ha öppen relation, inte jag