• Kaniii

Tjejen vill ha öppen relation, inte jag

Hittade inget forum för relationer så det fick bli här.

Har varit tillsammans med min tjej ca 4-5 månader nu och det har känts bra för oss båda.
    Dock vill hon ha ett öppet förhållande, men det vill inte jag. Dessutom blir jag lätt svartsjuk och det gör inte saken bättre.
    Vi har diskuterat det och har lätt att prata med varandra. Hon nämner det som att ha en romans med någon vid sidan om och säger att hon känner sig begränsad om hon inte kan det.

Hon har frågat mig varför jag inte vill ha det. Väldigt svår fråga. Min känsla säger mig att jag absolut inte vill. Vill inte ens tänka mig henne med en annan man. Skulle känna mig mindre viktig för henne, skulle vara rädd att hon föredrar honom, att förlora henne osv... Kanske dålig självkänsla bara. Men rent logiskt ser jag inte något problem i det om vi fortsätter vara tillsammans och ha varandra som våra "riktiga" partners.
    Tror dock ändå inte jag någonsin kommer kunna känna mig bekväm i ett öppet förhållande.

Hur tänker ni andra som är monogama och vill fortsätta vara det. Vad är er anledning att inte vilja ha öppet förhållande? Känner att jag behöver lite logiska argument som matchar min känsla.

Vi har även diskuterat lite var gränsen går. Vill ju inte stoppa henne från att umgås med andra män men var drar man gränsen? Har sagt att det inte skulle kännas bekvämt för mig om hon hade fysisk kontakt med en annan man, typ sex eller bara hålla handen. Att det är intentionerna som avgör främst. Umgås hon med mannen med förhoppningar om något mer eller pga kärlekskänslor känns det inte heller okej.

Tycker det är en svår situation, vill inte hon ska känna sig begränsad men vill inte det ska kännas fel för mig heller.
  • Svar på tråden Tjejen vill ha öppen relation, inte jag
  • Anonym (man)
    Anonym (K) skrev 2018-06-05 09:59:11 följande:

Precis. Väldigt märkligt att folk ska bry sig och vara så oförskämda. Men så var väl folk mot homosexuella för 50 år sen. Det kommer, förståelsen och toleransen.

För mig personligen så är det inte sexet som är det som lockar utan spänningen och pirret. Romansen och flörtandet. Får man ett bra ligg är det en bonus.

Jag har legat med två andra män på de sex år jag och min man har levt ihop. Han är världens bästa i sängen så jag är mer än nöjd rent sexuellt.

Jag kan både äta kakan och ha kvar den. Varför skulle jag inte göra det då?

Vetefan om jag håller med om att toleransen komme bli bättre med tiden iaf inte åt båda hållen. Jag tycker snarare jag ser raka motsatsen från många polly personer som ska missionera och övertyga alla att just deras sätt att leva är det enda rätta, människans sanna natur och bla bla bla. Toleransen för öppna förhållanden verkar öka men en nedlåtande syn på monogami hos pollyfolk verkar ochså öka

Personligen kan jag tycka det är smått irriterande med folk som kräver förståelse av andra men inte själva kan visa det.
  • Anonym (mick)
    Fjäril Vingad skrev 2018-06-05 09:08:11 följande:

Så länge inte just du behöver vara inblandad, varför bry dig?

Du ÄR medveten om att vi skriver på ett forum ?
    Det är meningen att man skall skriva vad man tycker i frågan.

• Anonym (M)
    Anonym (mick) skrev 2018-06-05 13:56:37 följande:
    Kan ju för den sakens skull fortfarande vara intressant varför något som inte påverkar en själv överhuvudtaget är något man stör sig på/är emot. Det gällde ju inte att du tycker något, men varför du tycker det. 
  • Anonym (Tjej 40)
    Fjäril Vingad skrev 2018-06-05 09:08:11 följande:

Lustigt hur man raljerar över andras läggningar. Många har tydligen svårt att förstå att inte alla fungerar som just du. Det behöver inte betyda att deras sätt är fel.

Så länge det handlar om vuxna, samtyckande individer så är det inget fel i att sköta sina relationer på ett sätt som passar en själv.

Och btw, ni som tycker att poly är en ursäkt att knulla runt: ni vet väl att det finns asexuella polys också? Och btw 2: vafan är det för fel att knulla runt? Lev och låt leva.

Så länge inte just du behöver vara inblandad, varför bry dig?

Tyvärr har jag blivit inblandad utan att vilja det, av personer som inte har förmåga eller vilja att kommunicera om relationen, intentioner, känslor osv. Tyvärr mer än en gång indragen i vad jag snarare tycker handlar om otrohet och falskhet. Där känslan av att vara lurad och bedragen inte får plats för att det enda sunda sättet att vara på i den miljön är att låta alla vara fria att göra vad de vill med vem de vill utan några skyldigheter mot någon annan, ens att berätta och vara ärlig. För mig är det inte frihet.

Jag respekterar människor som har flera, en eller ingen sexuella eller känslomässiga relationer så länge man är öppen och ärlig med sina intentioner, känslor, ramar och inte människor mår dåligt av det. Det har jag inte sett mycket av i min närhet, jag tror jag vet en polyrelation som är riktigt bra, där alla parter är jämställda och mår bra.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (mick) skrev 2018-06-05 13:56:37 följande:

Du ÄR medveten om att det går att skriva tex jag föredrar monogami, men jag förstår att andra väljer annorlunda och att det är ok? Att man inte behöver skriva att det är sjukt od? Det finns liksom sätt och SÄTT att diskutera saker.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Tjej 40) skrev 2018-06-05 14:56:09 följande:

Tyvärr har jag blivit inblandad utan att vilja det, av personer som inte har förmåga eller vilja att kommunicera om relationen, intentioner, känslor osv. Tyvärr mer än en gång indragen i vad jag snarare tycker handlar om otrohet och falskhet. Där känslan av att vara lurad och bedragen inte får plats för att det enda sunda sättet att vara på i den miljön är att låta alla vara fria att göra vad de vill med vem de vill utan några skyldigheter mot någon annan, ens att berätta och vara ärlig. För mig är det inte frihet.

Jag respekterar människor som har flera, en eller ingen sexuella eller känslomässiga relationer så länge man är öppen och ärlig med sina intentioner, känslor, ramar och inte människor mår dåligt av det. Det har jag inte sett mycket av i min närhet, jag tror jag vet en polyrelation som är riktigt bra, där alla parter är jämställda och mår bra.

Låter som att du varit offer för otrohet? Det är inte poly, det är att vara en gris!

Det SKA handla om frivillighet. Annars är det inte schysst mot någon.

Jag känner MÅNGA polymänniskor, och jag vet att de allra, allra flesta är i fina förhållanden.

Jag har varit i en dysfunktionell sådan, men jag lämnade den. Poly är oavsett rätt för mig.

Jag känner också många, inklusive mig själv, som levt i dåliga monogama förhållanden. De flesta dissar inte monogamin för det. Och jag dissar den inte pga mitt spruckna äktenskap, utan för att jag fungerar annorlunda helt enkelt. Och det är INTE fel.
  • Anonym (Tjej 40)
    Fjäril Vingad skrev 2018-06-05 16:55:33 följande:

Låter som att du varit offer för otrohet? Det är inte poly, det är att vara en gris!

Det SKA handla om frivillighet. Annars är det inte schysst mot någon.

Jag känner MÅNGA polymänniskor, och jag vet att de allra, allra flesta är i fina förhållanden.

Jag har varit i en dysfunktionell sådan, men jag lämnade den. Poly är oavsett rätt för mig.

Jag känner också många, inklusive mig själv, som levt i dåliga monogama förhållanden. De flesta dissar inte monogamin för det. Och jag dissar den inte pga mitt spruckna äktenskap, utan för att jag fungerar annorlunda helt enkelt. Och det är INTE fel.

Ja du har såklart helt rätt i allt du skriver. Monogama förhållanden kan också vara skit och tvåsamhetsnormen ställer till med massa problem den också. Jag tror inte någon relation är bra om det inte finns ärlighet, öppenhet och en vilja att alla parter ska må bra i relationen.
  • Anonym (Testa)

Låt henne ha öppet, säg bara att du inte vill veta om hon har nån extra, sen om du är monogam eller inte är ju upp till dig, känner du att det förhållandet inte är nåt för dig då går du vidare.

Personligen tror jag du har tur.

• Anonym (K)
    Anonym (Testa) skrev 2018-06-12 09:56:42 följande:

Låt henne ha öppet, säg bara att du inte vill veta om hon har nån extra, sen om du är monogam eller inte är ju upp till dig, känner du att det förhållandet inte är nåt för dig då går du vidare.

Ja, jag fattar inte riktigt TS problem...
  • Anonym (Tjej 40)
    Anonym (Testa) skrev 2018-06-12 09:56:42 följande:

Nej jag tycker inte man ska testa något som man känner är dåligt för en. Den magkänslan brukar ha rätt.

Att inte veta är dessutom det allra sämsta läget för få ska man också gå och oroa sig hela tiden.
Svar på tråden Tjejen vill ha öppen relation, inte jag