• Kaniii

Tjejen vill ha öppen relation, inte jag

Hittade inget forum för relationer så det fick bli här.

Har varit tillsammans med min tjej ca 4-5 månader nu och det har känts bra för oss båda.
    Dock vill hon ha ett öppet förhållande, men det vill inte jag. Dessutom blir jag lätt svartsjuk och det gör inte saken bättre.
    Vi har diskuterat det och har lätt att prata med varandra. Hon nämner det som att ha en romans med någon vid sidan om och säger att hon känner sig begränsad om hon inte kan det.

Hon har frågat mig varför jag inte vill ha det. Väldigt svår fråga. Min känsla säger mig att jag absolut inte vill. Vill inte ens tänka mig henne med en annan man. Skulle känna mig mindre viktig för henne, skulle vara rädd att hon föredrar honom, att förlora henne osv... Kanske dålig självkänsla bara. Men rent logiskt ser jag inte något problem i det om vi fortsätter vara tillsammans och ha varandra som våra "riktiga" partners.
    Tror dock ändå inte jag någonsin kommer kunna känna mig bekväm i ett öppet förhållande.

Hur tänker ni andra som är monogama och vill fortsätta vara det. Vad är er anledning att inte vilja ha öppet förhållande? Känner att jag behöver lite logiska argument som matchar min känsla.

Vi har även diskuterat lite var gränsen går. Vill ju inte stoppa henne från att umgås med andra män men var drar man gränsen? Har sagt att det inte skulle kännas bekvämt för mig om hon hade fysisk kontakt med en annan man, typ sex eller bara hålla handen. Att det är intentionerna som avgör främst. Umgås hon med mannen med förhoppningar om något mer eller pga kärlekskänslor känns det inte heller okej.

Tycker det är en svår situation, vill inte hon ska känna sig begränsad men vill inte det ska kännas fel för mig heller.
  • Svar på tråden Tjejen vill ha öppen relation, inte jag
  • Anonym (mick)
    Anonym (K) skrev 2018-06-04 01:58:20 följande:
    Helt rätt. Precis som en del är hetero och andra homo eller bi.
    jo men den som är poly får nog jobba hårt som fan att hitta nån som accepterar läggningen. 99.9 % av män och kvinnor skulle aldrig acceptera den livsstilen.

den handfull poly jag träffat på under mina jordevarv har alla haft dragning åt ett visst håll;

1. De kräver bekräftelse hela tiden
    En narcissist behöver ständigt boosta sitt eget ego och mer eller mindre kräver komplimanger och uppskattning från andra, men verkar ändå aldrig bli nöjd.

2. De överöser dig med uppmärksamhet (?i alla fall till en början)
    Narcissisten tar dig med storm, det kan vara svårt att värja sig mot den charmoffensiv som en person med narcissistisk personlighetsstörning öser över dig. Att bli uppvaktad i början av en romans är naturligtvis välkommet, men om personen i fråga blir nästan obehagligt enträgen och översvallande kan det vara läge att börja dra öronen åt sig.

3. De saknar riktiga vänner
    Långa och djupa vänskapsrelationer finns knappt i narcissisternas värld. De är istället duktiga på att utnyttja människor och ser alltid till vad andra kan göra för dem.

4. De har aldrig fel
    Narcissister har en grandios självbild och överdriver ofta sin egen betydelse och kompetens. Att de skulle ha fel finns inte på världskartan

• Anonym (M)
    Anonym (mick) skrev 2018-06-04 21:07:02 följande:
    jo men den som är poly får nog jobba hårt som fan att hitta nån som accepterar läggningen. 99.9 % av män och kvinnor skulle aldrig acceptera den livsstilen.
    Nja, lite fler är det nog. Forskning gjord i USA visar att omkring 4-5% är polyamorösa. Kan tänka mig att det är liknande siffror i Sverige, möjligen lite lägre då USA har en lite högre andel grupper som praktiserar polygami. Men att det skulle vara 0.01% tror jag inte. 
  • Anonym (K)

Innebär inte polygami att man vill ha relationer med flera?

• Ascendere
    Anonym (K) skrev 2018-06-04 01:57:08 följande:

Min man äKanske snarare tvärtom, en man som är väldigt trygg går med på något sådant. Min man gör det. Han ser inga konstigheter med det alls, "trots" att det var jag som la fram förslaget när vi träffades.

Jag har räknat ut att han har träffat andra (eller så är det samma varje gång) men annars talar vi inte med varandra om våra eventuella andra.

En man som är trygg med att han är en cuck och nöjd med det.

Visst, each his own osv men jag ser verkligen ner på såna ?män? som din kille som inte kan hitta en kvinna som ör beredd att comitta sig sexuellt. Eller ser ner är kanske fel, snarare tycka synd om.
  • Ascendere
    Anonym (K) skrev 2018-06-04 21:30:42 följande:

Innebär inte polygami att man vill ha relationer med flera?

Polygami är månggifte.

Polyamori är nyspråk för att knulla runt.
  • Anonym (mick)
    Anonym (M) skrev 2018-06-04 21:16:45 följande:
    Nja, lite fler är det nog. Forskning gjord i USA visar att omkring 4-5% är polyamorösa. Kan tänka mig att det är liknande siffror i Sverige, möjligen lite lägre då USA har en lite högre andel grupper som praktiserar polygami. Men att det skulle vara 0.01% tror jag inte. 
    även och vi skulle enas om att 4-5 % var poly så har du en mycket liten grupp
    människor som skulle acceptera ett polyamoröst förhållande.

• Anonym (Tjej 40)
    Ascendere skrev 2018-06-04 21:35:19 följande:

Polygami är månggifte.

Polyamori är nyspråk för att knulla runt.

Haha! Bästa idag!
  • Anonym (M)
    Anonym (mick) skrev 2018-06-04 21:44:40 följande:
    även och vi skulle enas om att 4-5 % var poly så har du en mycket liten grupp
    människor som skulle acceptera ett polyamoröst förhållande.
    Javisst, men förhoppningsvis hittar de varandra. Som med alla andra sexuella/romantiska läggningar. Tror dock siffran kan komma att öka, kan tänka mig att det är fler som egentligen är polyamorösa men som inte riktigt insett det utan förnekar den sidan av sig själv för att tvåhetsnormen är så stark. Allt eftersom polyrelationer blir mer synliga och mer accepterade tror jag att i förlängningen kommer fler identifera sig som poly. Inte i majoritet fortfarande, men iallafall fler.  
  • Anonym (mick)
    Anonym (M) skrev 2018-06-04 21:48:40 följande:
    Javisst, men förhoppningsvis hittar de varandra. Som med alla andra sexuella/romantiska läggningar. Tror dock siffran kan komma att öka, kan tänka mig att det är fler som egentligen är polyamorösa men som inte riktigt insett det utan förnekar den sidan av sig själv för att tvåhetsnormen är så stark. Allt eftersom polyrelationer blir mer synliga och mer accepterade tror jag att i förlängningen kommer fler identifera sig som poly. Inte i majoritet fortfarande, men iallafall fler.  
    din våta dröm ? 

sanning:  Du dejtar 100 killar
    MAX 4 st delar din läggning.
    96 st tycker du är ?

Alla poly; Lycka till ! Kämpa på
    adios från mej

• Anonym (M)
    Anonym (mick) skrev 2018-06-04 21:57:56 följande:
    din våta dröm ? 

sanning:  Du dejtar 100 killar
    MAX 4 st delar din läggning.
    96 st tycker du är ?

Alla poly; Lycka till ! Kämpa på
    adios från mej
    Nej? Lever själv i ett lyckligt monogamt förhållande med min sambo sedan flera år tillbaka. Har bara inga svårigheter med att förstå att alla människor inte är som jag själv är och även en förståelse för att normer i samhället överlag och framförallt kring sexualitet och relationer till stor del påverkar oss så att en hel del människor förnekar delar av sig själva som inte är allmänt accepterade. 
Svar på tråden Tjejen vill ha öppen relation, inte jag