• Kaniii

Tjejen vill ha öppen relation, inte jag

Hittade inget forum för relationer så det fick bli här.

Har varit tillsammans med min tjej ca 4-5 månader nu och det har känts bra för oss båda.
    Dock vill hon ha ett öppet förhållande, men det vill inte jag. Dessutom blir jag lätt svartsjuk och det gör inte saken bättre.
    Vi har diskuterat det och har lätt att prata med varandra. Hon nämner det som att ha en romans med någon vid sidan om och säger att hon känner sig begränsad om hon inte kan det.

Hon har frågat mig varför jag inte vill ha det. Väldigt svår fråga. Min känsla säger mig att jag absolut inte vill. Vill inte ens tänka mig henne med en annan man. Skulle känna mig mindre viktig för henne, skulle vara rädd att hon föredrar honom, att förlora henne osv... Kanske dålig självkänsla bara. Men rent logiskt ser jag inte något problem i det om vi fortsätter vara tillsammans och ha varandra som våra "riktiga" partners.
    Tror dock ändå inte jag någonsin kommer kunna känna mig bekväm i ett öppet förhållande.

Hur tänker ni andra som är monogama och vill fortsätta vara det. Vad är er anledning att inte vilja ha öppet förhållande? Känner att jag behöver lite logiska argument som matchar min känsla.

Vi har även diskuterat lite var gränsen går. Vill ju inte stoppa henne från att umgås med andra män men var drar man gränsen? Har sagt att det inte skulle kännas bekvämt för mig om hon hade fysisk kontakt med en annan man, typ sex eller bara hålla handen. Att det är intentionerna som avgör främst. Umgås hon med mannen med förhoppningar om något mer eller pga kärlekskänslor känns det inte heller okej.

Tycker det är en svår situation, vill inte hon ska känna sig begränsad men vill inte det ska kännas fel för mig heller.
  • Svar på tråden Tjejen vill ha öppen relation, inte jag
  • Anonym (man)
    Fjäril Vingad skrev 2018-06-13 18:59:15 följande:

Jo, man utgår från en massa saker i monogama förhållanden. Jag vet, jag har faktiskt varit mono i större delen av mitt liv.

Och just pga att det är fler inblandade så har vi ett så stort säkerhetstänk vi bara kan ha. Kan du försöka förstå DET? Jag har oftare hört talas om könssjukdomar i monogama liv än i polysars.

Ja man utgår ifrån saker i alla förhållanden, det kallas för förtroende. I monogama förhållanden utgår man ifrån man att man enbart har sex med sin partner. I polly med flera. Alla väljer det som passar dem bäst.

Men att påstå att risken för smitta skulle vara mindre ju fler man har sex med håller inte. Att blanda in otrohet med i beräkningen är också falskt eftersom om man räknar så så kan man väl även räkna med att de i polly relationen också springer omkring och kullar hejdlöst med allt och alla och då är det fortfarande större chanser att bli smittad.

Dessutom är del väl inte alla öppna relationer där man enbart håller sig bara till en extra partner och heller inte alla som har känslor för extapartnern, många väljer väl det enbart för spänning och sex, eller hur?
  • Fjäril Vingad
    Anonym (man) skrev 2018-06-14 09:28:18 följande:

Men att påstå att risken för smitta skulle vara mindre ju fler man har sex med håller inte. Att blanda in otrohet med i beräkningen är också falskt eftersom om man räknar så så kan man väl även räkna med att de i polly relationen också springer omkring och kullar hejdlöst med allt och alla och då är det fortfarande större chanser att bli smittad.

Dessutom är del väl inte alla öppna relationer där man enbart håller sig bara till en extra partner och heller inte alla som har känslor för extapartnern, många väljer väl det enbart för spänning och sex, eller hur?

Har jag påstått att risken är mindre? Jag säger att säkerhetstänket är högt. Och det finns säkert de som knullar runt massor, bland både monosar och polysar. Jag kan bara utgå från diskussionerna från de polysar jag känner, och här liggs det inte runt hur som helst. I min närmaste sfär finns flertalet långa relationer och inga utöver det. Inga kk:n eller ragg på krogen. Och ja, vi pratar rätt öppet om sånt här.

Det finns såna som kliver in i polysfären för att knulla. Såna brukar inte bli långvariga, är min erfarenhet. Men hey, jag känner inte alla polys i Sverige.

I min sfär ligger man inte runt iaf. Kan vi landa i det?
  • Anonym (monogam)
    Anonym (Moralgubben.) skrev 2018-06-13 22:59:57 följande:

Det låter helt fantastiskt det här med poly. Aldrig svartsjuka eller bråk. Man  tycker om alla lika mycket mycket. Och det handlar absolut inte bara om sex utan det finns ofta djupa samtal. Dessutom nära känslomässiga band.

Och barnen är ju inget problem. Tänker mig en fredagsmorgon vid frukosten då den lilla flicka frågar: Vilken pappa skall vi ha den här helgen. Eller: Vilken familj skall du vara mamma hos. Vem skulle inte vilja leva i det sammanhanget.

Min stora fundering blir varför evolutionen inte skapade just poly som den livsform de flesta lever leva efter. Eller är det kyrkans fel???

Dina argument påminner om dem som användes mot homosexuella för inte så länge sedan: att det var dåligt för barnen och att det var fel eftersom de flesta inte lever så. Idag vet man bättre och det kommer man i framtiden säkert även att göra när det gäller polyamorösa.
  • Anonym (Moralgubben.)

Ja du monogam. Du tar upp homosexkortet. Lite obetänksamt som jag ser det. För de flesta av mina homosexuella vänner lever ett ganska traditionellt liv. Som oss alla så hade de i en period i livet då det exprimenterades sexuellt. En sturm och drang period som Göthe kallade det. Men man växer ifrån det för andra saker i livet blir viktigare. Ex barn. De behöver stabila relationer som är förutsägbara. Liksom oss andra. Jag är så gammal att jag var med på sexti och sjuttiotalet med dess kollektiv som fanns. Det slutade sällan bra. Framförallt för barnen. Men vad jag förstår så är många som kallar sig poly ganska unga och barnlösa.
    Men vad jag vänder mig emot att ex. Fjärild vinga väldigt ofta kommer dragandes med poly som lösningen på ofta väldigt svåra relationsproblem. Som om det skulle vara lättare att ha en mängd olika människor att relatera till än några få. OM det inte är för att fly istället för att stanna och ärligt lösa.
    Dessutom är inte poly genetiskt betingat. Utan ett val man gör. Så det finns säkert lika många orsaker bakom som individer. En del har troligen ganska problematiska bakgrunder. Sådana man inte kan knulla bort. Så ingen kan göra sig till tolk för poly utan bara prata om egna erfarenheter som oss andra.
    Jag har stor respekt för att människor gör andra väl en jag men det får inte ske på andras bekostnad. Vilket otro gör. Och det är väl det vi diskuterar i denna tråd. Så därför är inte poly lösningen på det en otro vi försker diskutera.

• Anonym (jösses)

Packa dina väskor och dra nu, har det kommit på tal en gång och du säger nej så kommer bruden göra det bakom din rygg ändå...

• Fjäril Vingad
    Anonym (Moralgubben.) skrev 2018-06-15 00:11:22 följande:

Ja du monogam. Du tar upp homosexkortet. Lite obetänksamt som jag ser det. För de flesta av mina homosexuella vänner lever ett ganska traditionellt liv. Som oss alla så hade de i en period i livet då det exprimenterades sexuellt. En sturm och drang period som Göthe kallade det. Men man växer ifrån det för andra saker i livet blir viktigare. Ex barn. De behöver stabila relationer som är förutsägbara. Liksom oss andra. Jag är så gammal att jag var med på sexti och sjuttiotalet med dess kollektiv som fanns. Det slutade sällan bra. Framförallt för barnen. Men vad jag förstår så är många som kallar sig poly ganska unga och barnlösa.
    Men vad jag vänder mig emot att ex. Fjärild vinga väldigt ofta kommer dragandes med poly som lösningen på ofta väldigt svåra relationsproblem. Som om det skulle vara lättare att ha en mängd olika människor att relatera till än några få. OM det inte är för att fly istället för att stanna och ärligt lösa.
    Dessutom är inte poly genetiskt betingat. Utan ett val man gör. Så det finns säkert lika många orsaker bakom som individer. En del har troligen ganska problematiska bakgrunder. Sådana man inte kan knulla bort. Så ingen kan göra sig till tolk för poly utan bara prata om egna erfarenheter som oss andra.
    Jag har stor respekt för att människor gör andra väl en jag men det får inte ske på andras bekostnad. Vilket otro gör. Och det är väl det vi diskuterar i denna tråd. Så därför är inte poly lösningen på det en otro vi försker diskutera.

Jag hoppas du förstår att poly inte är att experimentera sexuellt. Det är ett sätt att göra relationer. Jag ÄR poly, oavsett om jag har en relation eller flera. 

Ja, barn behöver stabila relationer. Du får det att låta som att polyrelationer inte är stabila. Tänk igenom det där lite. Och btw, barn är fria från fördomar, ända tills omvärlden prackar på dem normer. Mina barn har aldrig haft problem med att jag är poly, och jag känner flertalet familjer med barn där detta inte är något problem. Så lägg inte in problem där det inte finns några. 

Jag har heller INTE förespråkat poly som en lösning på relationsproblem. Ser du det någonstans i mina inlägg så läser du dem som fan läser bibeln. Däremot har jag sagt att vissa är poly och vissa är mono, och detta är inte alltid kompatibelt. (Dock vet jag till och med om sådana relationer). Kommer frågan upp måste man prata om det. Är man inte kompatibla är det bästa kanske att gå skilda vägar. För varken den som är mono eller den som är poly mår ju bra av att pressas in i en form den inte passar i, eller hur?

Och nej, poly är inte lösningen på otrohetsproblem. Och är man otrogen, så är man inte poly, då är man en skitstövel. Kan vi enas om det?

Och btw, huruvida människan är monogam eller flersam till naturen debatteras friskt bland forskare. Att NORMEN är monogami är helt klart. Dock lever vi ju ändå i 2018 och borde låta folk göra sina relationer på det sätt som de mår bra av (så länge det handlar om vuxna, samtyckande individer) utan att kasta skit på dem. Tycker jag. Men hey, jag försöker att leva mitt liv utan att vara en skit.
  • The sea refuses no river
    Anonym (Ero.) skrev 2018-06-12 20:30:59 följande:

På individ nivå...

1. Att ligga runt oberört (om det är det man fantiserar om) innebär en antagelse om att sex är kallsinnigt och att det kan delas från resten av livet, känslor, motivation, värderingar.
    Du kan avskilja det men inte utan kostnad. Priset du betalar är att du reducerar en människa till en oberörd njutning. Och att göra det till en vana med sex vilket är en djup upplevelse, att lära dig hur spiller förmodligen över i ditt övriga liv.

2. På samhälls nivå...
    Samhället är mindre våldsamt när det är en kvinna per man.
    När det är flera kvinnor per man så är det inte många kvinnor för varje man och därför många män med få eller utan kvinnor. Dessa män är inga glada män...

Om en eftertraktad man har många kvinnor så har inte kvinnorna mycket av honom. Så de etablerar ingen djup individuell relation med honom eftersom han är "utspridd". Detta är förmodligen inte tillfredställande psykologiskt, speciellt inte på lång sikt.

Monogama förhållande är det bästa för samhället som vi är medvetna om.
    Poly gör män våldsammare, det ökar ojämnlikhet, det gör det omöjligt för kvinnor att ha en djup relation med män, det formar sex till någonting oberört som spiller över till resten av livet, det hindrar långsiktigt fördelsaktiga relationer. Det rubbar stabiliteten för barn.

Jag är medveten om Jordan Peterson, jag menar att han gärna kommer med starka påståenden utan att stödja dem avsevärt. "Extraordinary claims require extraordinary evidence" är min hållning.

1.
    Att man för att man lever polyamoröst per definition har sex helt oberört köper jag inte. Jag lever förvisso inte polyamoröst men jag har tidigare i mitt liv som singel träffat flera personer samtidigt och klarat helt utmärkt att också emotionellt beröras av dessa människor. Sex för mig innebär en fördjupning av ett möte, inte något som jag hoppas att ett möte kommer att leda till. Livet är inte "how to get laid on spring break", förutom (kanske) när man är 19 år gammal.

2.
    Var är studierna? Vart är forskningsresultaten? Var finns överhuvudtaget samhällena där människor i huvudsak lever polyamoröst?

Nu är vi förvisso off topic, vi pratar inte här om effekterna av ett allomfattande polyamoröst samhälle, där det är normen. Vi pratar om huruvida det går att leva som mono i ett poly-förhållande. Jag tycker förresten att det är ett ganska bra sätt att kalla det, mono- eller poly?

Det tycks mig som att vissa människor inte står ut med att leva i öppna förhållanden, medan vissa inte står ut med att inte göra det. Alltså verkar vi tala om någon slags läggning hos människor.

Det vore djärvt att hävda att poly/mono är kulturellt betingat, sålunda något förhastat att skrämma upp sig över någon idé om ett slags polyamoröst samhälle. Det är lite som att säga att världen inte skulle fungera ifall alla blev homosexuella, vilket ju iofs är lätt insett - samtidigt extremt orealistiskt och irrelevant kritik mot homosexuella människor. Samma sak gäller polyamori.
  • Anonym (nn)

Du förklarar ju själv hur du känner. Du tycker det skulle kännas helfel att hon träffade någon annan och inte må bra med det. Med andra ord, inte OK för dig. Upp till henne om hon vill stanna i relationen ändå. Precis som det är upp till dig om velat acceptera detta för att ha henne kvar/nöjd.

Vad jag förstår vet ni båda vad det är för sorts öppen relation hon föreslår, och har olika känslor och åsikter om det. Det handlar inte om missuppfattning eller okunskap utan om känslor och värderingar.

Själv tror jag inte det är en bra idé att godta/avstå från något båda har så pass starka känslor runt. Väldigt bra att hon är öppen med hur hon vill leva så ni kan diskutera det. Och att hon säger det så tidigt i förhållandet och inte när ni kanske sitter med villa, vovve, volvo och 2,3 barn om tio år. Eller än värre, hade varit oärlig och gått bakom ryggen på dig i stället.

• Anonym (Ero.)
    The sea refuses no river skrev 2018-06-15 18:09:36 följande:
    Jag är medveten om Jordan Peterson, jag menar att han gärna kommer med starka påståenden utan att stödja dem avsevärt. "Extraordinary claims require extraordinary evidence" är min hållning.

1.
    Att man för att man lever polyamoröst per definition har sex helt oberört köper jag inte. Jag lever förvisso inte polyamoröst men jag har tidigare i mitt liv som singel träffat flera personer samtidigt och klarat helt utmärkt att också emotionellt beröras av dessa människor. Sex för mig innebär en fördjupning av ett möte, inte något som jag hoppas att ett möte kommer att leda till. Livet är inte "how to get laid on spring break", förutom (kanske) när man är 19 år gammal.

2.
    Var är studierna? Vart är forskningsresultaten? Var finns överhuvudtaget samhällena där människor i huvudsak lever polyamoröst?

Nu är vi förvisso off topic, vi pratar inte här om effekterna av ett allomfattande polyamoröst samhälle, där det är normen. Vi pratar om huruvida det går att leva som mono i ett poly-förhållande. Jag tycker förresten att det är ett ganska bra sätt att kalla det, mono- eller poly?

Det tycks mig som att vissa människor inte står ut med att leva i öppna förhållanden, medan vissa inte står ut med att inte göra det. Alltså verkar vi tala om någon slags läggning hos människor.

Det vore djärvt att hävda att poly/mono är kulturellt betingat, sålunda något förhastat att skrämma upp sig över någon idé om ett slags polyamoröst samhälle. Det är lite som att säga att världen inte skulle fungera ifall alla blev homosexuella, vilket ju iofs är lätt insett - samtidigt extremt orealistiskt och irrelevant kritik mot homosexuella människor. Samma sak gäller polyamori.
    Nej det är kanske vanligare i "öppet förrhållande" där syftet är att ligga runt och där tror jag han har en poäng.

Jag har inte sett att JP refererat någon undersökning men tror att han syftar på tidigare samhällen samt länder där männen kan ha flera kvinnor/fruar.

Jag är definitvt off-topic.
    Jag tycker att TS känslor är ett tydligt tecken på att han inte ska ingå i ett polyamoröst förhållande dock.
  • Contador

En tjek vilm ha öppet förhållande. En annan har blivit lesbisk. En tredje vill ha timeout osv. En fjärde kan inte rå för att hon blir kär i personligheter. Det är bara andra fina ord för att dumpa killen.

Svar på tråden Tjejen vill ha öppen relation, inte jag