Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Tjejen vill ha öppen relation, inte jag

Kaniii skrev 2018-05-26 22:04:24 följande:
    Hittade inget forum för relationer så det fick bli här.

Har varit tillsammans med min tjej ca 4-5 månader nu och det har känts bra för oss båda.
    Dock vill hon ha ett öppet förhållande, men det vill inte jag. Dessutom blir jag lätt svartsjuk och det gör inte saken bättre.
    Vi har diskuterat det och har lätt att prata med varandra. Hon nämner det som att ha en romans med någon vid sidan om och säger att hon känner sig begränsad om hon inte kan det.

Hon har frågat mig varför jag inte vill ha det. Väldigt svår fråga. Min känsla säger mig att jag absolut inte vill. Vill inte ens tänka mig henne med en annan man. Skulle känna mig mindre viktig för henne, skulle vara rädd att hon föredrar honom, att förlora henne osv... Kanske dålig självkänsla bara. Men rent logiskt ser jag inte något problem i det om vi fortsätter vara tillsammans och ha varandra som våra "riktiga" partners.
    Tror dock ändå inte jag någonsin kommer kunna känna mig bekväm i ett öppet förhållande.

Hur tänker ni andra som är monogama och vill fortsätta vara det. Vad är er anledning att inte vilja ha öppet förhållande? Känner att jag behöver lite logiska argument som matchar min känsla.

Vi har även diskuterat lite var gränsen går. Vill ju inte stoppa henne från att umgås med andra män men var drar man gränsen? Har sagt att det inte skulle kännas bekvämt för mig om hon hade fysisk kontakt med en annan man, typ sex eller bara hålla handen. Att det är intentionerna som avgör främst. Umgås hon med mannen med förhoppningar om något mer eller pga kärlekskänslor känns det inte heller okej.

Tycker det är en svår situation, vill inte hon ska känna sig begränsad men vill inte det ska kännas fel för mig heller.
    Det finns inget logiskt argument. Det är bara en känsla man har. En del har inga problem med att ha en öppen relation eller leva som poly, andra kan inte tänka sig det. Och du behöver egentligen inte kunna svara på varför mer än att du inte vill.

Den tråkiga sanningen här tror jag är att ni inte är kompatibla. Ni är bara 4-5 månader in i relation, så det är ju bra att det kommer fram så ni får chans att ta ställning till det utan att bli för investerade i varandra. Jag har sett vänner där en vart poly och en mono som försökt kompromissa, ärligt talat har det aldrig fungerat i längden. I de fall där den som är poly försökt att leva mono så har den känt att något saknas tillslut och i de fall där den som är mono har försökt gå med på att ha en öppen relation så har det tärt på den personen rätt rejält. Jag tror inte man riktigt kan kompromissa på det där - utvecklas kan man ju göra och genuint bli mono eller poly, men tror inte det är en bra utgångspunkt för en ny relation att hoppas på att det ska hända. 

Så jag är skittråkig och kanske pessimistisk nu, men jag tror för bådas skull att det är bättre att ni båda går vidare - enskilt. 
  • Anonym (M)
    Ensamma pappan skrev 2018-06-04 20:17:17 följande:

"En man som är trygg går med på detta" Tänker på det klassiska citatet som lyder "En dåre hittar ju alltid en annan dåre som dessutom både älskar/beundrar sin partner"

Jisses,det handlar bara om att knulla runt och har inte ett skit med kärlek att göra.
    Det tryggaste är helt enkelt att be sin partner dra åt helvete när förslaget har kommit!

Tycker det inte handlar om en man som är trygg eller otrygg överhuvudtaget om han går med på det eller inte. Handlar helt enkelt om man är lagd åt det monogma eller polygama hållet. Varför så aggressiv och be ens partner dra åt helvete? Den är ju bara öppen och ärlig med vad den vill och hur den är som person. Man kan acceptera det eller konstatera att man är för olika för att kunna vara tillsammans. Tråkigt förstås, men alltid bättre att gå vidare i ett sådant läge. 
  • Anonym (M)
    Anonym (mick) skrev 2018-06-04 21:07:02 följande:
    jo men den som är poly får nog jobba hårt som fan att hitta nån som accepterar läggningen. 99.9 % av män och kvinnor skulle aldrig acceptera den livsstilen.
    Nja, lite fler är det nog. Forskning gjord i USA visar att omkring 4-5% är polyamorösa. Kan tänka mig att det är liknande siffror i Sverige, möjligen lite lägre då USA har en lite högre andel grupper som praktiserar polygami. Men att det skulle vara 0.01% tror jag inte. 
  • Anonym (M)
    Anonym (mick) skrev 2018-06-04 21:44:40 följande:
    även och vi skulle enas om att 4-5 % var poly så har du en mycket liten grupp
    människor som skulle acceptera ett polyamoröst förhållande.
    Javisst, men förhoppningsvis hittar de varandra. Som med alla andra sexuella/romantiska läggningar. Tror dock siffran kan komma att öka, kan tänka mig att det är fler som egentligen är polyamorösa men som inte riktigt insett det utan förnekar den sidan av sig själv för att tvåhetsnormen är så stark. Allt eftersom polyrelationer blir mer synliga och mer accepterade tror jag att i förlängningen kommer fler identifera sig som poly. Inte i majoritet fortfarande, men iallafall fler.  
  • Anonym (M)
    Anonym (mick) skrev 2018-06-04 21:57:56 följande:
    din våta dröm ? 

sanning:  Du dejtar 100 killar
    MAX 4 st delar din läggning.
    96 st tycker du är ?

Alla poly; Lycka till ! Kämpa på
    adios från mej
    Nej? Lever själv i ett lyckligt monogamt förhållande med min sambo sedan flera år tillbaka. Har bara inga svårigheter med att förstå att alla människor inte är som jag själv är och även en förståelse för att normer i samhället överlag och framförallt kring sexualitet och relationer till stor del påverkar oss så att en hel del människor förnekar delar av sig själva som inte är allmänt accepterade. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tjej 40) skrev 2018-06-05 07:54:34 följande:

Efter Erfarenhet av dejtingmarknaden ett par år så tycker jag att det är en väldigt stark trend att vara poly just nu. I olika former. Vissa är mer uttalade Poly och har flera seriösa relationer och andra är mer inne på öppna förhållanden / kravlösa förhållanden. Det var bland annat därför jag lade ner dejting helt. Seriöst är det en klar majoritet av de män jag snackat med på tinder och då har jag ändå skrivit ut att jag bara är intresserad av exklusiva relationer, vilket åtminstone några borde ha varit läskunniga nog för att förstå.

Just idag i denna trenden gissar jag att en majoritet (obs inte alla) av dessa personer egentligen har svårt att binda sig och välja en person så de använder polyamori som en ursäkt för att knulla runt. Vissa kanske kör med det för att det är spännande och modernt att ha flera partners. Kan vara ett storstadsfenomen också.

Jag spår tvärtom faktiskt, och jag hoppas att människor blir bättre på att hantera känslor och faktiskt vågar bygga stadiga relationer istället för att hoppa från tuva till tuva och inte våga välja en person.

Sen kanske din spaning också kan vara sann helt parallellt till detta storstadsfenomen.

Ja, det finns det säkert en hel del sådana också. Syftade mer på som är genuint polyamorösa. Även dessa binder sig ju också, men kanske till två partners istället för en t.ex.
  • Anonym (M)
    Ascendere skrev 2018-06-05 07:43:59 följande:

Och det är ofta något bra. Om alla hämningslöst skulle leva ut sina drifter tror jag inte samhället skulle bli sådär jättebra, särskilt inte för barnen.

Tänkte väl mer på t.ex. hur homosexuelitet länge var så tabu att människor som var homo (eller bi för den delen) inte vågade vara det öppet. Inte att folk skulle "hämningslöst" leva ut sona drifter.
  • Anonym (M)
    Anonym (mick) skrev 2018-06-05 13:56:37 följande:
    Du ÄR medveten om att vi skriver på ett forum ?
    Det är meningen att man skall skriva vad man tycker i frågan.
    Kan ju för den sakens skull fortfarande vara intressant varför något som inte påverkar en själv överhuvudtaget är något man stör sig på/är emot. Det gällde ju inte att du tycker något, men varför du tycker det. 
Svar på tråden Tjejen vill ha öppen relation, inte jag