Anonym (Moralgubben.) skrev 2018-06-15 00:11:22 följande:
Ja du monogam. Du tar upp homosexkortet. Lite obetänksamt som jag ser det. För de flesta av mina homosexuella vänner lever ett ganska traditionellt liv. Som oss alla så hade de i en period i livet då det exprimenterades sexuellt. En sturm och drang period som Göthe kallade det. Men man växer ifrån det för andra saker i livet blir viktigare. Ex barn. De behöver stabila relationer som är förutsägbara. Liksom oss andra. Jag är så gammal att jag var med på sexti och sjuttiotalet med dess kollektiv som fanns. Det slutade sällan bra. Framförallt för barnen. Men vad jag förstår så är många som kallar sig poly ganska unga och barnlösa.
Men vad jag vänder mig emot att ex. Fjärild vinga väldigt ofta kommer dragandes med poly som lösningen på ofta väldigt svåra relationsproblem. Som om det skulle vara lättare att ha en mängd olika människor att relatera till än några få. OM det inte är för att fly istället för att stanna och ärligt lösa.
Dessutom är inte poly genetiskt betingat. Utan ett val man gör. Så det finns säkert lika många orsaker bakom som individer. En del har troligen ganska problematiska bakgrunder. Sådana man inte kan knulla bort. Så ingen kan göra sig till tolk för poly utan bara prata om egna erfarenheter som oss andra.
Jag har stor respekt för att människor gör andra väl en jag men det får inte ske på andras bekostnad. Vilket otro gör. Och det är väl det vi diskuterar i denna tråd. Så därför är inte poly lösningen på det en otro vi försker diskutera.
Jag hoppas du förstår att poly inte är att experimentera sexuellt. Det är ett sätt att göra relationer. Jag ÄR poly, oavsett om jag har en relation eller flera.
Ja, barn behöver stabila relationer. Du får det att låta som att polyrelationer inte är stabila. Tänk igenom det där lite. Och btw, barn är fria från fördomar, ända tills omvärlden prackar på dem normer. Mina barn har aldrig haft problem med att jag är poly, och jag känner flertalet familjer med barn där detta inte är något problem. Så lägg inte in problem där det inte finns några.
Jag har heller INTE förespråkat poly som en lösning på relationsproblem. Ser du det någonstans i mina inlägg så läser du dem som fan läser bibeln. Däremot har jag sagt att vissa är poly och vissa är mono, och detta är inte alltid kompatibelt. (Dock vet jag till och med om sådana relationer). Kommer frågan upp måste man prata om det. Är man inte kompatibla är det bästa kanske att gå skilda vägar. För varken den som är mono eller den som är poly mår ju bra av att pressas in i en form den inte passar i, eller hur?
Och nej, poly är inte lösningen på otrohetsproblem. Och är man otrogen, så är man inte poly, då är man en skitstövel. Kan vi enas om det?
Och btw, huruvida människan är monogam eller flersam till naturen debatteras friskt bland forskare. Att NORMEN är monogami är helt klart. Dock lever vi ju ändå i 2018 och borde låta folk göra sina relationer på det sätt som de mår bra av (så länge det handlar om vuxna, samtyckande individer) utan att kasta skit på dem. Tycker jag. Men hey, jag försöker att leva mitt liv utan att vara en skit.