Inlägg från: Fjäril Vingad |Visa alla inlägg
  • Fjäril Vingad

Tjejen vill ha öppen relation, inte jag

Vissa är flersamma. Vissa är det inte.

Jag insåg att monogami inte fungerade för mig och efter diskussion med min pojkvän kom vi fram till att vi inte skulle få det att fungera, då han inte ville öppna upp. Vi gjorde slut och förblev vänner.

Idag kan jag aldrig mer tänka mig att återgå tilll monogamin. Den funkar inte för mig. Men jag skulle heller aldrig tvinga in någon i flersamhet. Det måste vara något man vill göra.

• Fjäril Vingad

Lustigt hur man raljerar över andras läggningar. Många har tydligen svårt att förstå att inte alla fungerar som just du. Det behöver inte betyda att deras sätt är fel.

Så länge det handlar om vuxna, samtyckande individer så är det inget fel i att sköta sina relationer på ett sätt som passar en själv.

Och btw, ni som tycker att poly är en ursäkt att knulla runt: ni vet väl att det finns asexuella polys också? Och btw 2: vafan är det för fel att knulla runt? Lev och låt leva.

Så länge inte just du behöver vara inblandad, varför bry dig?

• Fjäril Vingad
    Anonym (K) skrev 2018-06-05 09:59:11 följande:

Precis. Väldigt märkligt att folk ska bry sig och vara så oförskämda. Men så var väl folk mot homosexuella för 50 år sen. Det kommer, förståelsen och toleransen.

För mig personligen så är det inte sexet som är det som lockar utan spänningen och pirret. Romansen och flörtandet. Får man ett bra ligg är det en bonus.

Jag har legat med två andra män på de sex år jag och min man har levt ihop. Han är världens bästa i sängen så jag är mer än nöjd rent sexuellt.

Jag kan både äta kakan och ha kvar den. Varför skulle jag inte göra det då?

Jag tänker som så att jag älskar min partner. Om känslor uppstår för nån till så behöver jag inte välja bort någon, utan kan lägga till. Jag har kärlek i mig så att det räcker! Nu har jag en partner, och det är himmelskt på alla plan så jag söker inget aktivt. Men händer det så händer det.

Tillfälliga ligg är ointressanta för mig, är inte värt risken.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (mick) skrev 2018-06-05 13:56:37 följande:

Du ÄR medveten om att vi skriver på ett forum ?

Det är meningen att man skall skriva vad man tycker i frågan.

Du ÄR medveten om att det går att skriva tex jag föredrar monogami, men jag förstår att andra väljer annorlunda och att det är ok? Att man inte behöver skriva att det är sjukt od? Det finns liksom sätt och SÄTT att diskutera saker.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Tjej 40) skrev 2018-06-05 14:56:09 följande:

Tyvärr har jag blivit inblandad utan att vilja det, av personer som inte har förmåga eller vilja att kommunicera om relationen, intentioner, känslor osv. Tyvärr mer än en gång indragen i vad jag snarare tycker handlar om otrohet och falskhet. Där känslan av att vara lurad och bedragen inte får plats för att det enda sunda sättet att vara på i den miljön är att låta alla vara fria att göra vad de vill med vem de vill utan några skyldigheter mot någon annan, ens att berätta och vara ärlig. För mig är det inte frihet.

Jag respekterar människor som har flera, en eller ingen sexuella eller känslomässiga relationer så länge man är öppen och ärlig med sina intentioner, känslor, ramar och inte människor mår dåligt av det. Det har jag inte sett mycket av i min närhet, jag tror jag vet en polyrelation som är riktigt bra, där alla parter är jämställda och mår bra.

Låter som att du varit offer för otrohet? Det är inte poly, det är att vara en gris!

Det SKA handla om frivillighet. Annars är det inte schysst mot någon.

Jag känner MÅNGA polymänniskor, och jag vet att de allra, allra flesta är i fina förhållanden.

Jag har varit i en dysfunktionell sådan, men jag lämnade den. Poly är oavsett rätt för mig.

Jag känner också många, inklusive mig själv, som levt i dåliga monogama förhållanden. De flesta dissar inte monogamin för det. Och jag dissar den inte pga mitt spruckna äktenskap, utan för att jag fungerar annorlunda helt enkelt. Och det är INTE fel.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Tjej 40) skrev 2018-06-05 17:18:18 följande:

Ja du har såklart helt rätt i allt du skriver. Monogama förhållanden kan också vara skit och tvåsamhetsnormen ställer till med massa problem den också. Jag tror inte någon relation är bra om det inte finns ärlighet, öppenhet och en vilja att alla parter ska må bra i relationen.

Precis så. Kommunicera, lyssna, var ärliga. Det kommer man väldigt långt med.

Men man ska alltid vara ärlig mot sig själv. Vissa är monogama, vissa öppna, vissa flersamma på annat vis. Men ärlighet mot en själv och ens partner är A och O.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Ero.) skrev 2018-06-12 20:30:59 följande:

Poly gör män våldsammare, det ökar ojämnlikhet, det gör det omöjligt för kvinnor att ha en djup relation med män, det formar sex till någonting oberört som spiller över till resten av livet, det hindrar långsiktigt fördelsaktiga relationer. Det rubbar stabiliteten för barn.

Fel, fel, fel, fel...

Vänta lite, jag ska bara skratta färdigt först... Åh jisses. Känner du ens polymänniskor? De jag känner är bland de mest lugna människor jag vet. Någonsin. Jisses, jag mötte på en hel del våldsamma män som medlem i den kristna församling jag tillhörde förut. Nowhere near i närheten att jämföra dessa två sfärer alltså.

Jag känner människor som är poly som är inne på tredje årtiondet på sina relationer. Flertalet är inne på över tio år. 

Så please, dra inte alla över en kam.  

Och sex. Alltså. Det är sex. Det är skönt. Det finns säkert människor som ligger runt massor. Av både monosar och polysar. Jag låg jäklar runt en hel del innan jag blev poly. Numera är det inte intressant. Jag har möjligheten, ja, men det är oavsett inte intressant. 

Och vad har btw barnen med poly att göra?
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Ero.) skrev 2018-06-12 22:44:06 följande:

Det gjorde jag inte.

Poly kan säkert fungera, men i stort är det inte optimalt.

Sen undrar jag lite...

Vad händer när du börjar gilla en partner mer än den andra?

Vad händer när du har bättre sex med en partner eller att en av dina partners har bättre sex med sina andra partners?

Vad händer om en av dina partners inte själv har någon annan partner?

Vilken partner väljer du om du måste prioritera?

Hur vet du att dina partners har samma överenskommelser som dig och följer dem, och inte drar på sig en könssjukdom?

Vad händer om en partner blir gravid?

Vad händer om du får till exempel cancer?

Du förstår väl att varje relation är unik? När jag hade två partners var de lika viktiga för mig, även om de var olika och vi umgicks olika mycket.

Sex är inte en tävling.

Bara för att man är poly innebär inte per automatik att man samlar på förhållanden bara för att. Jag har just nu en relation och är nöjd så. Min partner har en relation till (och hon är en vän till mig).

Vi prioriterar tid med varandra efter behov och önskemål. Kommunikation kommer man långt med!

Vi har öppen kommunikation om säkert sex, och ja, jag litar på honom. Du vet, när det är fler inblandade så är säkerheten viktig. Och om (hypotetiskt talat, då ingen av oss har tillfälliga relationer) en olycka skulle ske så säger man det, testar sig och utgår från det. Nemas problemas.

Vi är steriliserade, så inga graviditeter här.

Och cancer? Ja, vet du, då skulle jag söka vård. (Vad är det för jäkla fråga?!)
  • Fjäril Vingad
    Anonym (man) skrev 2018-06-13 16:35:00 följande:

Men även om ni inte har tillfälliga partners så har ni ju inte koll på vem era kks har sex med förutom er.

Alla sjukdomar visar sig inte på en gång, vissa kan ta lång tid på sig innan de visar några symptom, på den tiden så hinner man absolut smitta andra så en test kommer då komma försent (om man inte testar sig varje gång man har sex med sin kk och inte har sex med sin partner tills man fått svar).

Vi har inga kk:s. Vi har våra stadiga partners.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (man) skrev 2018-06-13 17:13:36 följande:

Kk, stadig partner kalla det för vad du vill, ni har väl ingen koll på vem de ligger med och skulle någon av dem smitta någon av er så lär ni inte upptäcka det förrän ni redan smittat varandra eller hur?

Det är ju för fasen skillnad på en kk och en stadig partner! Ser du inte skillnaden så kan jag inte annat än beklaga. Vi har full koll på vilka vi ligger med, faktiskt.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (man) skrev 2018-06-13 17:32:26 följande:

Men det var då fan vad du snöat in dig på vad man kallar någon som man knullar med utöver sin partner.... kalla det för vad du vill, du har väl fortfarande ingen koll på vem han ligger med förutom dig eller hur? Eller har du 24 timmars övervakning på han med larm på telefonen så fort han doppar i någon annan?

Hur VET (obs VET inte hoppas eller gissar utan VET) du att han inte är smittad med något innan ni ligger?

Hur kan du påstå att ett test skulle skydda er från att smitta varandra (du och din partner) om ni inte testar er efter varje gång ni haft sex med någon annan?

Vi är PARTNERS. Om du nu har missat hur poly fungerar överhuvudtaget. Vi är inte inte ?utöver en partner?. Kan du försöka ta in den infon?

Jag litar på honom. Och på hans andra partner.

Vi testade oss innan vi blev sexuellt aktiva med varandra. Och om hans partner tar in en ev ny partner så testar de sig. Förstår du nu hur det fungerar? Skulle jag träffa en ny partner skulle hen få testa sig innan vi blir sexuellt aktiva.

Jag är HELT övertygad om att de allra flesta polypersoner har större säkerhetstänk än gemene man som raggar upp ett knull på krogen.
  • Fjäril Vingad

Och det är ju LUSTIGT att inte alla i monogama förhållanden får frågan: hur vet du att hen inte är och doppar nån annanstans? Har du koll på hen hela tiden?

Vet ni hur otrohetsstatistiken ser ut i monogama förhållanden?

Bättre då (i min värld) att man har en öppen kommunikation om det, ett säkerhetstänk och samtycke.

• Fjäril Vingad
    Anonym (Konstigt...) skrev 2018-06-13 18:11:09 följande:

Men din(a) partner(s) har partners som har partners som har partners som kanske i sin tur har kk:s....osv....värsta kedjebrevet i min värld....behöver ju inte tvunget betyda att din partner är otrogen... Eller måste dina partners vara exklusiva med dig?

Och just därför kommunicerar vi. Tar in säkerhetsaspekten. Och nej, kedjan är inte oändlig. Även vi begränsas av att vi har 24 timmar per dygn.

Och du gör btw antaganden att varje relation man har absolut innehåller sex.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (man) skrev 2018-06-13 18:51:50 följande:

För att i ett monogamt förhållande så UTGÅR man från att man ENBART knullar med varandra vilket man INTE gör i ett polly förhållande. Fler personer som knullar varandra kommer ALLTID innebära större risk för smitta.

Att vissa personer sen skiter i sina löften och knullar andra i smyg är en HELT annan sak och inget man UTGÅR ifrån. Så nej, det är inte alls LUSTIGT, det är ganska självklart.

Det är väl ganska självklart att otrohets statistiken kommer se bättre ut i polly än i mono, man får liksom ligga med andra, hur tänkte du där?

Jo, man utgår från en massa saker i monogama förhållanden. Jag vet, jag har faktiskt varit mono i större delen av mitt liv.

Och just pga att det är fler inblandade så har vi ett så stort säkerhetstänk vi bara kan ha. Kan du försöka förstå DET? Jag har oftare hört talas om könssjukdomar i monogama liv än i polysars.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Konstigt...) skrev 2018-06-13 19:28:24 följande:

Men om man inte har sex med mer än en partner.... Varför är man inte mono och har goda vänner av ena eller andra könet istället?

Eh... Du vet att det finns många sätt att göra förhållanden på va? Hört talas om tex asexuella? Tror du inte att de kan älska även om de helst inte har just sex?

Sex är inte det som definierar ett förhållande. Känslor däremot.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Ero.) skrev 2018-06-13 19:42:48 följande:

Och hur många är asexuella i poly-förhållanden...?

Om det handlar om känslor borde det väl räcka med en partner och bilda en djup relation med den personen?

Jag har ingen statistik att tillgå.

Och nä. Du må inte förstå poly, men det är ok.

Vi kan helt enkelt älska fler än en i taget, så är det bara. Och ja, det går att ha djupa, innerliga relationer med mer än en person åt gången.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Ka) skrev 2018-06-13 23:15:26 följande:

Låter flummigt..Som "Flower Power" på 60-talet 

Flummigt? Well, du har rätt att tycka så.

Det är inte flummigt alls.
  • Fjäril Vingad
    Anonym (man) skrev 2018-06-14 09:28:18 följande:

Men att påstå att risken för smitta skulle vara mindre ju fler man har sex med håller inte. Att blanda in otrohet med i beräkningen är också falskt eftersom om man räknar så så kan man väl även räkna med att de i polly relationen också springer omkring och kullar hejdlöst med allt och alla och då är det fortfarande större chanser att bli smittad.

Dessutom är del väl inte alla öppna relationer där man enbart håller sig bara till en extra partner och heller inte alla som har känslor för extapartnern, många väljer väl det enbart för spänning och sex, eller hur?

Har jag påstått att risken är mindre? Jag säger att säkerhetstänket är högt. Och det finns säkert de som knullar runt massor, bland både monosar och polysar. Jag kan bara utgå från diskussionerna från de polysar jag känner, och här liggs det inte runt hur som helst. I min närmaste sfär finns flertalet långa relationer och inga utöver det. Inga kk:n eller ragg på krogen. Och ja, vi pratar rätt öppet om sånt här.

Det finns såna som kliver in i polysfären för att knulla. Såna brukar inte bli långvariga, är min erfarenhet. Men hey, jag känner inte alla polys i Sverige.

I min sfär ligger man inte runt iaf. Kan vi landa i det?
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Moralgubben.) skrev 2018-06-15 00:11:22 följande:

Ja du monogam. Du tar upp homosexkortet. Lite obetänksamt som jag ser det. För de flesta av mina homosexuella vänner lever ett ganska traditionellt liv. Som oss alla så hade de i en period i livet då det exprimenterades sexuellt. En sturm och drang period som Göthe kallade det. Men man växer ifrån det för andra saker i livet blir viktigare. Ex barn. De behöver stabila relationer som är förutsägbara. Liksom oss andra. Jag är så gammal att jag var med på sexti och sjuttiotalet med dess kollektiv som fanns. Det slutade sällan bra. Framförallt för barnen. Men vad jag förstår så är många som kallar sig poly ganska unga och barnlösa.
    Men vad jag vänder mig emot att ex. Fjärild vinga väldigt ofta kommer dragandes med poly som lösningen på ofta väldigt svåra relationsproblem. Som om det skulle vara lättare att ha en mängd olika människor att relatera till än några få. OM det inte är för att fly istället för att stanna och ärligt lösa.
    Dessutom är inte poly genetiskt betingat. Utan ett val man gör. Så det finns säkert lika många orsaker bakom som individer. En del har troligen ganska problematiska bakgrunder. Sådana man inte kan knulla bort. Så ingen kan göra sig till tolk för poly utan bara prata om egna erfarenheter som oss andra.
    Jag har stor respekt för att människor gör andra väl en jag men det får inte ske på andras bekostnad. Vilket otro gör. Och det är väl det vi diskuterar i denna tråd. Så därför är inte poly lösningen på det en otro vi försker diskutera.

Jag hoppas du förstår att poly inte är att experimentera sexuellt. Det är ett sätt att göra relationer. Jag ÄR poly, oavsett om jag har en relation eller flera. 

Ja, barn behöver stabila relationer. Du får det att låta som att polyrelationer inte är stabila. Tänk igenom det där lite. Och btw, barn är fria från fördomar, ända tills omvärlden prackar på dem normer. Mina barn har aldrig haft problem med att jag är poly, och jag känner flertalet familjer med barn där detta inte är något problem. Så lägg inte in problem där det inte finns några. 

Jag har heller INTE förespråkat poly som en lösning på relationsproblem. Ser du det någonstans i mina inlägg så läser du dem som fan läser bibeln. Däremot har jag sagt att vissa är poly och vissa är mono, och detta är inte alltid kompatibelt. (Dock vet jag till och med om sådana relationer). Kommer frågan upp måste man prata om det. Är man inte kompatibla är det bästa kanske att gå skilda vägar. För varken den som är mono eller den som är poly mår ju bra av att pressas in i en form den inte passar i, eller hur?

Och nej, poly är inte lösningen på otrohetsproblem. Och är man otrogen, så är man inte poly, då är man en skitstövel. Kan vi enas om det?

Och btw, huruvida människan är monogam eller flersam till naturen debatteras friskt bland forskare. Att NORMEN är monogami är helt klart. Dock lever vi ju ändå i 2018 och borde låta folk göra sina relationer på det sätt som de mår bra av (så länge det handlar om vuxna, samtyckande individer) utan att kasta skit på dem. Tycker jag. Men hey, jag försöker att leva mitt liv utan att vara en skit.
Svar på tråden Tjejen vill ha öppen relation, inte jag