• Anonym (Nja)

Feminism

Ja eller nej?

• Svar på tråden Feminism
  • Anonym (Vänster)
    Anonym (Nja) skrev 2017-12-26 13:27:55 följande:

How can you know? Du har ju forskningen emot dig, minst sagt.

Tvärt om, genusforskningen blundar konsekvent för arv och riktar sig bara in mot miljö.

Kolla ex hjernevask, the red pill mfl så kan du se att jag inte har forskningen imot mig. Att genusforskarna förkastar den för det inte passar in i deras verklighet är en annan fråga.

Ex så väljer kvinnor i i länder i större utsräckning kvinnoinriktade yrken med omsorg i mycket högre grad än mindre utvecklade länder även med högre sk patrikala strukturer. Dvs desto större valfrihet en kvinna får desto mer söker hon sig till typiska kvinnoyrken.
  • lillterror
    Anonym (Nja) skrev 2017-12-26 12:56:01 följande:

Fast att konstatera att män generellt dör tidigare, mer sällan söker vård, har sämre hälsa, tar sina liv oftare, är oftare arbetslösa/hemlösa/missbrukare, har svårare att visa känslor och leva ut hela sitt mänskliga register, osv osv, handlar knappast om att bryta ner något till individnivå. Det är strukturer till följd av starka förväntningar baserat på kön på precis samma sätt som att kvinnor är överrepresenterade när det t ex handlar om utsatthet för sexuellt våld. Säger absolut inte att feminister måste prioritera de sakerna, men då ska de samtidigt vara försiktiga med att hävda att det enda de slåss för är jämställdhet.

Men blir det inte lite fel om feminister ska "slåss" även för männens skull? Jag är helt med på vad du säger- och vi försöker att inte göra dom "klassiska" skillnaderna i uppfostran hos barnen här (en pojk och en flicka), utan uppmuntrar båda att visa känslor och hoppas dom växer upp till empatiska människor. Jag har själv ingen tid eller energi att lägga på en aktiv kamp så att säga, utan gör det bästa jag/vi kan på hemmaplan. Som att dela upp föräldraledigheten, vab, hushållssysslor och rösta. Lär barnen mer om människors lika värde än vi själva blev lärda som barn. Och hoppas deras generation blir bättre än vår var/är.
  • Anonym (Vänster)

Det är här feminism har hamnat fel.

Att dela allt lika, ha 50% kvinnor på diverse arbeten etc är löjligt.

En kvinna ska ha samma möjligheter som en man, det har hon idag. Sen är det upp till var och en att välja hur man vill leva sitt liv, vill man jobba så ok men vill man vara hemma med sina barn mer så är även det ok.

Det är inte hur man lever sitt lov som ska spela in utan vilka möjligheter man har till att forma sitt liv.

• Anonym (anonym)
    Lord Hans skrev 2017-12-26 13:29:24 följande:
    Tycker du att kvinnor ska ha lika lön som män även om de skulle göra ett sämre arbete? Feminister brukar tycka det. Ska t.ex. kvinnliga fotbollsspelare ha samma betalt som manliga fast de spelar i en sämre division?
    Nu har det ju visat sig att manliga fotbollsspelare, bandyspelare, ishockeyspelare osv. inte behöver ha en civil anställning utan får lön från idrotten  knappast rättvist att kvinnors idrott ses som fritidssysselsättning medan mäns idrott ses som arbete.
    Kvinnor som inte behöver ha ett vanligt arbete för att försörja sig skulle om de likt män fick lön kunna träna betydligt mer och då också bli bättre
  • lillterror
    Anonym (Vänster) skrev 2017-12-26 14:51:54 följande:

Det är här feminism har hamnat fel.

Att dela allt lika, ha 50% kvinnor på diverse arbeten etc är löjligt.

En kvinna ska ha samma möjligheter som en man, det har hon idag. Sen är det upp till var och en att välja hur man vill leva sitt liv, vill man jobba så ok men vill man vara hemma med sina barn mer så är även det ok.

Det är inte hur man lever sitt lov som ska spela in utan vilka möjligheter man har till att forma sitt liv.

Man ska absolut kunna dela upp familjelivet som man vill, men för oss är det viktigt att visa barnen att både mamma och pappa kan. Ingen av oss trivdes heller att gå hemma längre perioder så det var absolut nödvändigt att dela upp det. Mtp skiljsmössostatistiken känns det dessutom som en bra säkerhet att delat upp det, inför pension osv.
  • Akira Öken
    Anonym (Nja) skrev 2017-12-26 03:42:41 följande:

Trumpetforskning? Var det ett försök till sarkasm?

Visst får alla ideologier kritik, men nu undrade jag vad du tyckte OM själva kritiken.

Jo, lite konstigt eftersom män också skulle vinna på jämställdhet (menar jag, iaf).

Vissa hävdar att feminism berör alla samhällsfrågor, jo. Men det är förstås olika - generellt är dock jämställdhet ingen fråga som är helt isolerad ifrån annat, dock.

Du svarade för övrigt inte på vilken positiv kritik om feminism du syftade på?

Nja, sarkasm vet jag inte.

Jag tänker att kritiken är en naturlig följd av att många människor behöver lämna ifrån sig både makt och fördelar.

Visst skulle även män vinna på jämställdhet. Problemet tror jag är att många män inte ser det så.

Vet inte om du har missat feministernas kamp för kvinnors rösträtt, rätt till sin egen kropp eller exempelvis kvinnors rätt att leva ett liv utan våld?
  • Anonym (Vänster)

Att män får mer i lön på idrott är för de drar mer publik=män.

Om kvinnor vill ha jämställda löner på att spela fotboll/ishockey etc så behöver resten av kvinnorna i vårt samhälle helt enkelt få ett idrottsintresse.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Vänster) skrev 2017-12-26 14:20:40 följande:
    Tvärt om, genusforskningen blundar konsekvent för arv och riktar sig bara in mot miljö.

Kolla ex hjernevask, the red pill mfl så kan du se att jag inte har forskningen imot mig. Att genusforskarna förkastar den för det inte passar in i deras verklighet är en annan fråga.

Ex så väljer kvinnor i i länder i större utsräckning kvinnoinriktade yrken med omsorg i mycket högre grad än mindre utvecklade länder även med högre sk patrikala strukturer. Dvs desto större valfrihet en kvinna får desto mer söker hon sig till typiska kvinnoyrken.
    Red Pill osv är ingen forskning bara för saker publiceras på nätet så innebär det inte att det ligger någon vetenskap bakom.
  • Anonym (Vänster)

Hjernevask är i högsta grad baserad på forskning, sett den?

Skapade ett himla liv när den visades i Norge, intervjuar både genus?forskare? och vanliga. Genus lägger ingen vikt vid biologi medans riktiga forskare säger att det även beror på miljö men biologin har ofta överhand.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Vänster) skrev 2017-12-26 16:01:52 följande:
    Hjernevask är i högsta grad baserad på forskning, sett den?

Skapade ett himla liv när den visades i Norge, intervjuar både genusforskare och vanliga. Genus lägger ingen vikt vid biologi medans riktiga forskare säger att det även beror på miljö men biologin har ofta överhand.
    Hjernevask var en populärvetenskaplig serie gjord av en komikerduo lika seriöst som våra populärvetenskapliga program.
Svar på tråden Feminism