Inlägg från: lillterror |Visa alla inlägg
  • lillterror
    Anonym (Nja) skrev 2017-12-23 18:30:25 följande:

Därför att?

Snabbt och enkelt sammanfattat handlar det om jämställdhet- lika rättigheter och lika skyldigheter.
  • lillterror
    Anonym (Nja) skrev 2017-12-23 19:35:41 följande:

Den slutgiltiga visionen, ja. Men vägen dit känns inte alltid jämställd, ifrån feministers håll.

Nyfiken på hur du menar med det?
  • lillterror
    Anonym (Nja) skrev 2017-12-26 04:08:41 följande:

Ja, t ex att så sällan prata om män som far illa.

Jag tycker självklart synd om alla (oavsett kön eller icke-kön, härkomst, ålder osv) som far illa, men då bryter man ner det till individnivå. Feminism för mig är att kvinnor som grupp ska få samma förutsättningar som män som grupp redan har.
  • lillterror
    Pretorian IV skrev 2017-12-26 09:55:06 följande:

Och på vilket sätt får kvinnor inte det idag?

Flertalet sätt men saker som löneskillnader kan väl knappast undgått någon? Det finns stora skillnader i hur man bemöter folk och vad man har för förväntningar utifrån personens kön osv.
  • lillterror
    Pretorian IV skrev 2017-12-26 12:52:38 följande:

Finns knappt några löneskillnader, det är en myt. Kvinnor och män på samma arbete får samma lön, det diffar på nån procent.

Vilka förväntningar tänker du på son skiljer.

www.fredrikabremer.se/2017/07/04/ny-rapport-storst-lonegap-i-yrken-med-jamn-konsfordelning/

Förväntningar är många, men några snabba exempel. En kille som knullar runt är populär och häftig, en tjej som knullar runt är billig då man förväntar sig mer av en tjej. Killar kommer ofta väldigt lätt undan när dom beter sig illa, tjejer blir stämplade.

Önskar jag orkade skriva mer och bättre formulerat, men ligger utslagen i magsjuka så korta svar får duga.
  • lillterror
    Anonym (Nja) skrev 2017-12-26 12:56:01 följande:

Fast att konstatera att män generellt dör tidigare, mer sällan söker vård, har sämre hälsa, tar sina liv oftare, är oftare arbetslösa/hemlösa/missbrukare, har svårare att visa känslor och leva ut hela sitt mänskliga register, osv osv, handlar knappast om att bryta ner något till individnivå. Det är strukturer till följd av starka förväntningar baserat på kön på precis samma sätt som att kvinnor är överrepresenterade när det t ex handlar om utsatthet för sexuellt våld. Säger absolut inte att feminister måste prioritera de sakerna, men då ska de samtidigt vara försiktiga med att hävda att det enda de slåss för är jämställdhet.

Men blir det inte lite fel om feminister ska "slåss" även för männens skull? Jag är helt med på vad du säger- och vi försöker att inte göra dom "klassiska" skillnaderna i uppfostran hos barnen här (en pojk och en flicka), utan uppmuntrar båda att visa känslor och hoppas dom växer upp till empatiska människor. Jag har själv ingen tid eller energi att lägga på en aktiv kamp så att säga, utan gör det bästa jag/vi kan på hemmaplan. Som att dela upp föräldraledigheten, vab, hushållssysslor och rösta. Lär barnen mer om människors lika värde än vi själva blev lärda som barn. Och hoppas deras generation blir bättre än vår var/är.
  • lillterror
    Anonym (Vänster) skrev 2017-12-26 14:51:54 följande:

Det är här feminism har hamnat fel.

Att dela allt lika, ha 50% kvinnor på diverse arbeten etc är löjligt.

En kvinna ska ha samma möjligheter som en man, det har hon idag. Sen är det upp till var och en att välja hur man vill leva sitt liv, vill man jobba så ok men vill man vara hemma med sina barn mer så är även det ok.

Det är inte hur man lever sitt lov som ska spela in utan vilka möjligheter man har till att forma sitt liv.

Man ska absolut kunna dela upp familjelivet som man vill, men för oss är det viktigt att visa barnen att både mamma och pappa kan. Ingen av oss trivdes heller att gå hemma längre perioder så det var absolut nödvändigt att dela upp det. Mtp skiljsmössostatistiken känns det dessutom som en bra säkerhet att delat upp det, inför pension osv.
  • lillterror
    Digestive skrev 2017-12-28 05:10:52 följande:

När blev det svensk tradition att pissa folk med högre kunskap i munnen?

När blev det svensk tradition att se medier och egen fantasi som högre kunskap än hundratals timmar i ett ämne?

En del är så bortkomna att de inte ens klarar av att kännas vid det.

Det är helt ok att inte förstå ett ämne men det är inte någonstans ok att predika i ett ämne som man inte vet någonting ting om.

Hur. Fördummade. Vill. Ni. Att. Vi. Svenskar. Ska. Bli?

Jag har en fråga, hoppas bara jag inte ses som fördummad som ställer den?

I dagsläget är jag helt för fler öronmärkta pappadagar, av den anledningen att alltför många kvinnor (oftast unga och outbildade) tar på sig föräldraledigheten utan att ens tänka på att man riskerar att hamna efter i löneutvecklingen och slutligen få lägre pension. Och sen står dom i värsta fall ensamma med barnen, en dålig lön och dålig pension att vänta medan pappan hållt sig i arbetslivet och klättrat uppåt. (Detta var anledningen till att jag själv var mån om att dela lika i vårt hem då vi inte heller är gifta, och anknytningen till barnet).

I bästa fall är paret gifta och fortsätter vara det till döden skiljer dom åt, och då är den ekonomiska biten "säkrad".

Jag önskar och vill att familjer själva ska få bestämma fördelningen av föräldradagar- men först efter att dom blir informerade om ev risker med att endast en tar ledigheterna och även får veta fördelar för barnet om båda föräldrar tar sin del. Vad säger liberalfeminism om det? Eller är det upp till var och en att ha sökt egen information och lärt sig själv? Genuint nyfiken och intresserad!
Svar på tråden Feminism