Feminism
Ja.
Ja.
Vad tycker du om kritiken feminismen får?
Typ den som handlar om att många feminister i sin iver så att säga glömmer bort männen. Eller den som handlar om att en del feminister är så fokuserade på vad män gör eller inte gör att det så att säga står ivägen för verklig jämställdhet. Med mera, med mera.
Jag tycker att kritiken faktiskt kan vara befogad ibland. Speciellt om den kommer ifrån de egna leden så att säga.
Vilken positiv kritik tänker du på?
Trumpetforskning? Var det ett försök till sarkasm?
Visst får alla ideologier kritik, men nu undrade jag vad du tyckte OM själva kritiken.
Jo, lite konstigt eftersom män också skulle vinna på jämställdhet (menar jag, iaf).
Vissa hävdar att feminism berör alla samhällsfrågor, jo. Men det är förstås olika - generellt är dock jämställdhet ingen fråga som är helt isolerad ifrån annat, dock.
Du svarade för övrigt inte på vilken positiv kritik om feminism du syftade på?
Självklart är det naturligt att ifrågasätta hur maktöverlämningen kommer ske och hur den ska fördelas. De flesta män är nog medvetna om att alla tjänar på jämställdhet men få är nog intresserade av att se att all makt hamnar i kvinnors händer eftersom det inte är jämställdhet.
Det var inte feminismen som såg till att kvinnor fick rösträtt, det var socialdemokraterna och liberalerna. Precis som det inte kommer vara feminismen som kommer se till att samhället blir jämställt utan något som hela samhället behöver hjälpas åt med.
Till skillnad från vad du verkar tro så har inte feminismen patent på jämställdhet, det är ett humanistiskt begrepp inte ett feministiskt begrepp. Feminismen ÄR inte jämställdhet feminismen är en rörelse som (troligen) JOBBAR för jämställdhet.
Att påstå att jämställdhet står eller faller med feminismen är lika förmätet som att påstå att demokrati står eller faller men sossarna.