• Anonym (Idiotiskt)

38 år och börjat röka

Är 38 år och tills för ett år sen hade jag kanske provat att röka fem gånger i hela mitt. Träffade en ny man i januari och han feströkte och jag började också göra det. Gillade att ta ett par cigg efter några glas vin och framåt våren-försommaren behövdes det inte vin för att jag skulle röka under helgerna. Innan sommaren var över så var jag daglig rökare och där är jag nu. Har varit en riktig renlevnadstjej som gillar att träna osv. Ändå är jag helt fast i rökningen nu och vet inte hur jag ska ta mig ur det eftersom jag gillar ciggen. Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?

• Svar på tråden 38 år och börjat röka
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-01-30 08:26:24 följande:

Beroende på om ens föräldrar tidigare själva rökt eller ej tror jag spelar roll hur de ser på och accepterar rökning generellt. Min mamma som själv aldrig rökt vet jag tycker det är jobbigt att jag och dottern röker. Trots det brukar jag fråga om hon kan köpa cigaretter till oss när de åker på semesterresor eller kryssningar men det sitter alltid långt inne. Hon köper våra 2 limpor vilket vi är tacksamma för men det skall alltid knorras lite. Aldrig att hon självmant skulle fråga men det är ju bara att acceptera. Rökande vänner köper alltid rätt märke, Marlboro i vårt fall, med sig hem utan att vi ens ber om det.

Vi har också snälla vänner som köper med sig cigg när de åker på kryssning. Det har ju varit lite sparsammare med kryssningar de senaste åren men lite påfyllning har vi fått den vägen. Det skiljer ju ganska mycket i pris. Vi är lite udda i vår familj, fyra rökare och alla röker olika cigaretter
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-02-18 21:25:05 följande:
    Vi har också snälla vänner som köper med sig cigg när de åker på kryssning. Det har ju varit lite sparsammare med kryssningar de senaste åren men lite påfyllning har vi fått den vägen. Det skiljer ju ganska mycket i pris. Vi är lite udda i vår familj, fyra rökare och alla röker olika cigaretter
    Jag brukar åka på kryssning ibland men inte under de senaste åren Och därmed inte sedan jag började röka. Har hört att ciggen är billiga, men hur billiga? Jag röker Marlboro Gold och de kostar väl 67 eller 69 kr här hemma nu. Jag har faktiskt märkt i min ekonomi att jag börjat röka?

Lite intressant att ni röker olika, tänker att den yngsta skulle ta efter mamma eller storasyrran och att ni som partners skulle röka samma.

En helt annan sak. Är det någon här i tråden som röker i bilen? Jag gör det numera. Började när jag tog bilen till jobbet och var galet röksugen när jag jobbat och åkte hem. Alltid nervevad ruta dock.
  • Anonym (Hmm)

Har rökt nu i ca 13 år. Ett tag blev det så jobbigt att gå upp till 3:våningen att jag började känna yrsel och såg färger typ. Helt andfådd o förstörd. 

Så nej. Att röka cigg är skit. Och det är jäkligt dyrt om man blir kedjerökande med. 

Försökte nikotin tuggummi, men var allergisk mot det 
    Försökte Nikotin plåster, men blev för fylld av nikotinet så kunde inte sova ens.

O snusa skulle aldrig falla mig in, brun äcklig sörja liksom. 

Men så snubblade jag på ZYN Citrus snuset. Och med det kan jag faktiskt ha uppehåll ifrån ciggrökandet. Vid 2 tillfällen har jag inte rökt cigg alls på 2 veckor. 

Men sen är det någon som gör mig väldigt sur eller arg så då börjar jag röka cigg igen. 

Men med ZYN snus så går det faktiskt att sluta röka cigg! 

Och det blev skillnad kan jag säga. Efter bara några dagar märkte jag skilland i kondition, huden, smak / andedräkt och luktsinnet!

Och det bästa av allt, började få spring i benen igen. Insåg då att benen har ju varit typ smått avdomnade nästan. Men pirret man hade i benen som barn kom tillbaka och man får en bättre känsel i benen igen helt enkelt! 

Så snälla byt ut ciggen. Håller på och slutar nu igen.. 

Man trappar ner under 3 dagar om man röker flera dagligen. Och samtidigt tar snus. O ärligt talat, det är inte ens gott längre med ciggen. Och man får en äcklig järnaktig eftersmak utav ciggen också och man känner att lungorna blir riktigt irriterade av ciggen när jag nu tar 1-2 cigg om dan ifrån att ha rökt 1 paket om dagen! 

Finns ingen giltig anledning till att röja cigg längre känner jag. Ska nog komplettera med plåster som man bara håller mot kroppen i några minuter när suget / irritationen blir som värst. 

O nej, jag jobbar inte för något snus företag utan blev rädd när jag inte kallade 3 trappor upp en och märkte t om att den äldre kvinnan på ca 55 år o 120kg hade ju bättre kondition än mig, kille smal vältränad tidigare i 30 års ålder! 

SO STOP SMOKING CIGG!!!!!!!!!

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-02-18 23:53:14 följande:
    Jag brukar åka på kryssning ibland men inte under de senaste åren Och därmed inte sedan jag började röka. Har hört att ciggen är billiga, men hur billiga? Jag röker Marlboro Gold och de kostar väl 67 eller 69 kr här hemma nu. Jag har faktiskt märkt i min ekonomi att jag börjat röka?

Lite intressant att ni röker olika, tänker att den yngsta skulle ta efter mamma eller storasyrran och att ni som partners skulle röka samma.

En helt annan sak. Är det någon här i tråden som röker i bilen? Jag gör det numera. Började när jag tog bilen till jobbet och var galet röksugen när jag jobbat och åkte hem. Alltid nervevad ruta dock.

Dottern och jag har alltid rökt Marlboro (Röda eller gold spelar ingen roll). Bekvämt med ett märke som vi båda gillar och som finns överallt i hela världen. Vi köper oftast via internet, typ Netsnus, där en limpa ligger på ca 650kr. Tips, soft kostar typ 605kr så där kan du spara ett par kronor. 

Finlandsbåten tar ca 500kr. Samma i Spanien och Portugal.
    Taxfree till land utanför EU billigare. 

Röka i bilen går bort för oss. 

• Anonym (Gold)

Här är en till som röker i bilen med rutan nerkörd en bit och med fläkten på minimum. Gillar det skarpt 

• Anonym (No smoking)

Nej! Tillåt dig inte att fortsätta röka. Det om någonting förstör kroppen. Blodcirkulationen i mindre kärl, lungkapaciteten osv. Bara sluta, ersätt ciggen med vad som helst

• Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-02-18 23:53:14 följande:

Ingen rökning i bilen för oss. Blir det inte ofräscht? Röker du inne hemma också?

Jag röker också Marlboro Gold vilket min sambo också gjorde när jag började, men numera röker han röda Marlboro. Äldsta dottern har rökt röda Prince sen hon började och yngsta dottern kör LM blå. I de två sista fallen slumpade det sig antagligen så när de började smygröka och utifrån vad kompisar rökte.
  • Anonym (Gold)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2022-02-19 20:33:38 följande:
    Ingen rökning i bilen för oss. Blir det inte ofräscht? Röker du inne hemma också?

Jag röker också Marlboro Gold vilket min sambo också gjorde när jag började, men numera röker han röda Marlboro. Äldsta dottern har rökt röda Prince sen hon började och yngsta dottern kör LM blå. I de två sista fallen slumpade det sig antagligen så när de började smygröka och utifrån vad kompisar rökte.
    Tänker du lukt? Nej så länge man inte kör fläkten för hårt så att röken kommer ut och inte bakåt i bilen så tycke inte jag att det blir ofräscht. 
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Gold) skrev 2022-02-19 22:41:23 följande:
    Tänker du lukt? Nej så länge man inte kör fläkten för hårt så att röken kommer ut och inte bakåt i bilen så tycke inte jag att det blir ofräscht. 
    Ja, jag tänker främst lukten. 
Svar på tråden 38 år och börjat röka