Inlägg från: Anonym (Camilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Camilla)

38 år och börjat röka

Nästan identisk historia med trådstartaren. Rökte lite som ung i tonåren men fastnade aldrig, mycket tack vare att merparten av ens umgänge inte rökte då.    För något år sen (är 40+) började jag feströka lite igen pga arbetskamrater som rökte och sen i våras har det blivit några cigaretter även i vardagen. Idiotiskt, jag vet men tycker det är fantastiskt avkopplande, speciellt efter träning eller ett glas vin. Röker inte jättemycket och klarar mig i regel på ett paket i veckan.
    Har också en 16 årig dotter som röker hemma och hon gör det inte lättare för mig.
    Känner suget direkt när jag märker att hon är på väg ut för att ta sig ett bloss.
    I början försökte jag låta bli att röka tillsammans med henne men sedan i somras orkade jag inte hålla på den principen längre. 

• Anonym (Camilla)

Ja, det är klart att jag hellre sett att dottern inte började röka.

Hon började smygröka ungefär samtidigt som jag började feströka men jag märkte ingenting i början förutom att hon var borta något mer på kvällarna än vanligt.

Jag var knappast någon bra förebild då hon såg mig röka allt oftare även när det inte var något festligt tillfälle men konstigt nog kommenterade hon aldrig min nya ovana.

Allt oftare såg jag cigg och tändare i hennes rum och kläder och förstod att hon exprimenterade. Hon skyllde aldrig ifrån sig utan sa att det var hennes och att hon rökt. Senare kom det fram att hon rökt regelbundet ganska länge och var beroende.

Försökte förklara att det inte var så smart att börja men trovärdigheten var ju noll när jag själv rökte. Där och då bestämde vi att hon inte behövde smyga längre om hon tänkte fortsätta. Hon fick röka hemma men bara utomhus förstås och skaffa sina cigg själv vilket inte verkar vara något problem då hon jobbar extra och har äldre vänner. Någon enstaka gång har jag hjälpt henne med nåt paket om det varit kris. Vi har också en hel del bra samtal när vi röker tillsammans. Dåligt samvete? Både och. Dotterns plan är att försöka sluta efter gymnasiet iaf.

• Anonym (Camilla)

Kan bara hålla med Tuva här. Risken att den yngsta börjar röka regelbundet är stor när övriga i familjen men framförallt hennes storasyster röker. Oavsett vad som händer tror jag det är viktigt med en öppen och ärlig dialog precis som TS skriver.

• Anonym (Camilla)

Härligt att det blev en sån lyckad kväll! Förstod nästan att frestelsen för den yngsta skulle bli för stor men tror du gjorde rätt som låt henne röka med er. Hon är ju trots allt drygt 15 och ingen förstagångsrökare?
    Minns så väl i somras när vi hade en mindre tillställning hemma då jag och svägerskan efter middagen satte oss på altanen med varsitt glas vin. Jag skulle precis tända en cigarett när dottern kommer och frågar om det är OK om hon får ta en av mina cigaretter då hon hade slut på sina. Ja, varsågod sa jag med viss nervositet. Visst, hon började röka före mig men det var bara vi i familjen som kände till det då och jag hade ju aldrig rökt tillsammans med henne inför andra förut. Strax senare kom min mamma ut och blev minst sagt chockad!  Gud vad obekvämt det kändes! Vad skulle folk tycka? Inbillade mig att jag var världens sämsta morsa för att min 16-åriga dotter satt och rökte med mig. Så var det naturligtvis inte och bara för att man röker rasar inte världen samman. Hon är jätteduktig med allt övrigt, sköter skolan och idrottar regelbundet.

• Anonym (Camilla)

Jösses vilka inlägg du fått TS! Rena lekstugenivån. Hur kommer du förhålla dig till din yngsta dotters rökning i vardagen? Förstår att det kanske var lite speciellt att hon rökte med er under helgen?

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-10 20:57:55 följande:
    Du och andra som följt tråden förstår ju vilken väg det tagit Den yngsta röker nu på daglig basis och hon behöver inte smyga med det?
    Synd men förväntad utveckling. Så länge jag som förälder också röker är det svårt att neka tonåringen att röka om denne vill det. Viljan att sluta måste komma från dem själva och förhoppningsvis inser de det längre fram. Sen kan man ha olika regler hit och dit huruvida de skall få röka hemmavid eller ej? 
    Vår dotter röker och vi tillåter det men bara utomhus förstås. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-11 11:12:30 följande:
    Så är det ju. Hjälper du din dotter med cigaretter också?
    Nja, nu är varken jag eller dottern några storrökare precis men säg att vi kanske röker i snitt 2 paket var per vecka. Hon får åtminstone betala 1 paket själv för att förstå att det inte är ett gratisnöje. Det är svårt men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte sponsrar henne lite. Men med det kommer krav på allt det övriga. Hjälpa till hemma med städning, matlagning, plugg etc. Funkar bra.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-11 11:12:30 följande:

Så är det ju. Hjälper du din dotter med cigaretter också?

Ja, som jag skrev i andra svaret. Hur resonerar du? Cigg får ju tonåringarna tag på i vilket fall som helst och i ditt fall finns storasystern att be om hjälp?
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-11 22:52:03 följande:

Ja, det är min inställning också. Vi har bestämt att dottern får ett paket var tredje dag vilket innebär att hon kan röka 6-7 cigg per dag vilket hon tycker är ok. Hon får dels mindre pengar till annat, dels hjälpa till extra hemma. Påminner om ert upplägg. Hon tycker det känns bra och säger själv att hon inte behöver vara cool i tid och otid utan känner sig trygg i att hon kan skapa en rutin i när hon röker. Jag hoppas hon håller sig till den planen.

Låter vettigt och liknar vårt upplägg.Faktum är att sen hon fick tillåtelse att röka hemma är oron över att ungdomarna skall hitta på dumheter med tex alkohol som bortblåst. Visst festas det men det går aldrig över styr. Otroligt lugnt och tryggt på alla sätt och vis.

Vi har en bättre kommunikation och inga hemligheter för varandra helt enkelt.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-16 22:18:01 följande:
    Jo, lite åt det hållet. Nu när läget är som det är att hon röker och absolut tänker göra det så har vi gjort en deal. Vi vill inte att hon ska hålla på och röka i tid och otid för att va cool utan hon ska klara sig på 6-7 cigg per dag. Hon har själv fått lägga upp sin plan. En cigg direkt på morgonen innan frukost, en på väg till sin buss, en på lunchrasten i plugget, en när hon kommer hem från skolan, en efter middagen och sen har hon ytterligare 1-2 att disponera under kvällen. Självklart kan jag inte hålla koll på om hon röker mer än så med kompisar men hon säger att hon håller sig till vår deal och jag väljer att lita på henne.
    Låter som ett rimligt upplägg. Jag har faktiskt inte stenkoll på hur mycket dottern röker men minst 2 paket per vecka iaf, som jag köper, varav vi drar av för det ena.
    Vet att hon röker på sin egen balkong när hon är hemma men säger att det är nästintill omöjligt att smyga iväg under skoldagen pga skolans tuffa antirökpolicy.
    Tycker ändå att hon sköter det bra och respekterar att inte röka bland andra som inte röker.
Svar på tråden 38 år och börjat röka