• Anonym (Idiotiskt)

38 år och börjat röka

Är 38 år och tills för ett år sen hade jag kanske provat att röka fem gånger i hela mitt. Träffade en ny man i januari och han feströkte och jag började också göra det. Gillade att ta ett par cigg efter några glas vin och framåt våren-försommaren behövdes det inte vin för att jag skulle röka under helgerna. Innan sommaren var över så var jag daglig rökare och där är jag nu. Har varit en riktig renlevnadstjej som gillar att träna osv. Ändå är jag helt fast i rökningen nu och vet inte hur jag ska ta mig ur det eftersom jag gillar ciggen. Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?

• Svar på tråden 38 år och börjat röka
  • Anonym (man41)
    Anonym (Ronja) skrev 2024-08-12 23:41:08 följande:
    Lever du ensam? Jag tänker att det måste vara svårt att dölja i ett förhållande eller om du har barn.
    Jag har särbo. Hon vet att jag feströker men inte att jag har fastnat. 
  • Anonym (En till)
    Offpisten skrev 2024-08-11 19:39:54 följande:
    Hur kommer det sig att du lyckades trilla ditt? Vill du sluta?
    Röker du fortfarande? Har du försökt sluta eller njuter du bara av ciggen?
  • Anonym (man41)

Ska jag berätta för min särbo? Jag vill inte gå bakom ryggen men vill heller inte göra henne besviken. 

Jag hade hoppats på att kunna gå tillbaka till att bara feströka men det är svårt. Jag tror att jag har fastnat ordentligt.

• Anonym (Ronja)
    Anonym (man41) skrev 2024-08-25 00:19:42 följande:

Ska jag berätta för min särbo? Jag vill inte gå bakom ryggen men vill heller inte göra henne besviken. 

Jag hade hoppats på att kunna gå tillbaka till att bara feströka men det är svårt. Jag tror att jag har fastnat ordentligt.

Klart du ska berätta. Förr eller senare upptäcker hon det ändå. Vet hon att du feströkt tidigare? Röker hon?
  • Anonym (man41)
    Anonym (Ronja) skrev 2024-08-25 00:32:28 följande:
    Klart du ska berätta. Förr eller senare upptäcker hon det ändå. Vet hon att du feströkt tidigare? Röker hon?
    Hon har rökt vid några tillfällen men det är väldigt sällan som det händer.

Jo hon vet att jag feströker.
  • Anonym (Ronja)
    Anonym (man41) skrev 2024-08-25 04:54:58 följande:
    Hon har rökt vid några tillfällen men det är väldigt sällan som det händer.

Jo hon vet att jag feströker.
    Eftersom du röker dagligen blir det ju jäkligt tufft för dig när ni träffas om du inte berättar. 
  • Anonym (man41)
    Anonym (Ronja) skrev 2024-08-25 19:23:50 följande:
    Eftersom du röker dagligen blir det ju jäkligt tufft för dig när ni träffas om du inte berättar. 
    Jag antar att du har rätt. Det blir bara pinsamt att försöka dölja det.

Men jag tror hon kommer bli besviken.
  • Anonym (Tuva)

Hej alla!
    Oerhört längesedan jag tittade in i den här tråden. Hur är läget. Röker ni fortfarande? Jag blossar på som förut men har också blivit vejpare. Verkligen ett superbra komplement när man inte kan röka när man vill. Samtidigt har jag och min sambo så smått börjat prata om barn och då är nikotin och tobak no-no. jag skjuter problemet framför mig, men vet att jag måste sluta då. Eller? mentalt ser jag det mer som ett uppehåll några år. Ta hand om er!
    Kram från Tuva

• Anonym (man41)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-10-19 00:04:53 följande:

Hej alla!
    Oerhört längesedan jag tittade in i den här tråden. Hur är läget. Röker ni fortfarande? Jag blossar på som förut men har också blivit vejpare. Verkligen ett superbra komplement när man inte kan röka när man vill. Samtidigt har jag och min sambo så smått börjat prata om barn och då är nikotin och tobak no-no. jag skjuter problemet framför mig, men vet att jag måste sluta då. Eller? mentalt ser jag det mer som ett uppehåll några år. Ta hand om er!
    Kram från Tuva

Hur är det att vejpa jämfört med att röka? 

Visst ska du sluta om du funderar på barn. Kanske går det att tänka på det som ett väldigt långt uppehåll?
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (man41) skrev 2024-11-01 22:38:10 följande:
    Hur är det att vejpa jämfört med att röka? 

Visst ska du sluta om du funderar på barn. Kanske går det att tänka på det som ett väldigt långt uppehåll?
    Vejpa är inte samma sak som att röka tycker jag, men det stillar det akuta nikotinbehovet. Vet inte hur jag ska förklara, men den enda likheten är att man blåser ut något som påminner om rök. Låter antagligen helt sjukt men det faktum att det är renare på något sätt och luktar gott för de flesta gör att det inte är samma sak som att röka en cigarett. För mig funkar det bra som ersättning när jag inte kan röka och känner nikotinabstinens men det skulle inte vara ett sluta-röka-alternativ tror jag. På plussidan är att jag kan vejpa i bilen (himmelskt gott på väg hem från jobbet) och inomhus hemma för att ersätta några cigg per dygn.
  • Anonym (man41)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-11-02 01:06:57 följande:
    Vejpa är inte samma sak som att röka tycker jag, men det stillar det akuta nikotinbehovet. Vet inte hur jag ska förklara, men den enda likheten är att man blåser ut något som påminner om rök. Låter antagligen helt sjukt men det faktum att det är renare på något sätt och luktar gott för de flesta gör att det inte är samma sak som att röka en cigarett. För mig funkar det bra som ersättning när jag inte kan röka och känner nikotinabstinens men det skulle inte vara ett sluta-röka-alternativ tror jag. På plussidan är att jag kan vejpa i bilen (himmelskt gott på väg hem från jobbet) och inomhus hemma för att ersätta några cigg per dygn.
    Jo jag anade att cigg har en kraftfullare känsla.

Funderar på om vejp kan vara ett sätt att trappa ner ciggen och så småningom kunna sluta.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (man41) skrev 2024-11-02 09:04:17 följande:
    Jo jag anade att cigg har en kraftfullare känsla.

Funderar på om vejp kan vara ett sätt att trappa ner ciggen och så småningom kunna sluta.
    Det tror jag absolut ifall man är inställd på att sluta. Vill man inte nödvändigtvis bli helt nikotinfri tror jag att det är ett perfekt alternativ. Likheten med att röka är ju ändå ganska stor även om det inte är samma sak och det tillför ju kroppen nikotin.
  • Anonym (Gold)

Jag testade av en slump en vejp och blir typ kär!
    beställde hem några stycken som tog slut på några dagar. Köpte fler och fler tills jag insåg att jag röker precis hela tiden så slutade med det motvilligt. 1,5-2 paket cigg om dagen får räcka 

• Anonym (man41)
    Anonym (Gold) skrev 2024-11-20 19:10:05 följande:

Jag testade av en slump en vejp och blir typ kär!
    beställde hem några stycken som tog slut på några dagar. Köpte fler och fler tills jag insåg att jag röker precis hela tiden så slutade med det motvilligt. 1,5-2 paket cigg om dagen får räcka 

Så du kände inte att du kunde dra ner på ciggen?

Två paket om dagen är mycket...
Svar på tråden 38 år och börjat röka