• Anonym (Idiotiskt)

38 år och börjat röka

Är 38 år och tills för ett år sen hade jag kanske provat att röka fem gånger i hela mitt. Träffade en ny man i januari och han feströkte och jag började också göra det. Gillade att ta ett par cigg efter några glas vin och framåt våren-försommaren behövdes det inte vin för att jag skulle röka under helgerna. Innan sommaren var över så var jag daglig rökare och där är jag nu. Har varit en riktig renlevnadstjej som gillar att träna osv. Ändå är jag helt fast i rökningen nu och vet inte hur jag ska ta mig ur det eftersom jag gillar ciggen. Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?

• Svar på tråden 38 år och börjat röka
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-16 22:18:01 följande:
    Jo, lite åt det hållet. Nu när läget är som det är att hon röker och absolut tänker göra det så har vi gjort en deal. Vi vill inte att hon ska hålla på och röka i tid och otid för att va cool utan hon ska klara sig på 6-7 cigg per dag. Hon har själv fått lägga upp sin plan. En cigg direkt på morgonen innan frukost, en på väg till sin buss, en på lunchrasten i plugget, en när hon kommer hem från skolan, en efter middagen och sen har hon ytterligare 1-2 att disponera under kvällen. Självklart kan jag inte hålla koll på om hon röker mer än så med kompisar men hon säger att hon håller sig till vår deal och jag väljer att lita på henne.
    Låter som ett rimligt upplägg. Jag har faktiskt inte stenkoll på hur mycket dottern röker men minst 2 paket per vecka iaf, som jag köper, varav vi drar av för det ena.
    Vet att hon röker på sin egen balkong när hon är hemma men säger att det är nästintill omöjligt att smyga iväg under skoldagen pga skolans tuffa antirökpolicy.
    Tycker ändå att hon sköter det bra och respekterar att inte röka bland andra som inte röker.
  • Anonym (Perspektiv)

Får jag fråga, för du verkar vara en vettig person, trots ditt och dina barns rökande... Tänker du alls på hur din och dina bars kropp påverkas av rökningen? Tänker du på att du röker dig till en för tidig död och att du inte kommer att finnas där för dina döttrar lika länge som om du intev rökte? 

Det är 10 år sedan min pappa dog i lungcancer. Jag hade precis fött mitt första barn och jag har fortfarande inte processat varken det ena eller det andra. Hans nummer ligger kvar i min telefon. Jag tänker på honom dagligen, saknar honom och kommer aldrig att förlåta honom för att han långsamt tog livet av sig istället för att finnas kvar hos oss. 

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-12-17 05:50:08 följande:

Får jag fråga, för du verkar vara en vettig person, trots ditt och dina barns rökande... Tänker du alls på hur din och dina bars kropp påverkas av rökningen? Tänker du på att du röker dig till en för tidig död och att du inte kommer att finnas där för dina döttrar lika länge som om du intev rökte? 

Det är 10 år sedan min pappa dog i lungcancer. Jag hade precis fött mitt första barn och jag har fortfarande inte processat varken det ena eller det andra. Hans nummer ligger kvar i min telefon. Jag tänker på honom dagligen, saknar honom och kommer aldrig att förlåta honom för att han långsamt tog livet av sig istället för att finnas kvar hos oss. 

Tack och självklart gnager ett dåligt samvete där emellanåt. Tror alla vi som röker funderar över det men tyvärr är man förblindad av beroendet där längtan efter nästa cigarett suddar ut det dåliga omdömet. Jag skall sluta längre fram, så länge jag röker själv kan jag inte kräva att dottern slutar heller. Det är sjukt men det är så man resonerar tror jag? Man inbillar sig att hälsofaran "kompenseras" av att man gör andra saker mer rätt istället. Regelbunden träning, mindre alkohol, nyttig mat etc. Dottern säger att hon skall försöka sluta efter gymnasiet men just nu vill hon röka. Beroende, stress och press i vardagen och att lättare hålla vikten är argumenten hon framhåller. Trevlig helg!
  • Anonym (Perspektiv)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-12-17 07:06:20 följande:
    Tack och självklart gnager ett dåligt samvete där emellanåt. Tror alla vi som röker funderar över det men tyvärr är man förblindad av beroendet där längtan efter nästa cigarett suddar ut det dåliga omdömet. Jag skall sluta längre fram, så länge jag röker själv kan jag inte kräva att dottern slutar heller. Det är sjukt men det är så man resonerar tror jag? Man inbillar sig att hälsofaran "kompenseras" av att man gör andra saker mer rätt istället. Regelbunden träning, mindre alkohol, nyttig mat etc. Dottern säger att hon skall försöka sluta efter gymnasiet men just nu vill hon röka. Beroende, stress och press i vardagen och att lättare hålla vikten är argumenten hon framhåller. Trevlig helg!
    Tyvärr kompenserar man inte genom att träna, äta rätt osv. Det rökningen gör med kroppen gör den oavsett om du har en frisk kropp i övrigt. De flesta tänker nog på lungcancer när de tänker på rökningens skador men det är så mycket mer. 

Jag jobbar som narkossköterska och träffar många som lever med konsekvenserna av sitt rökande. Patienter med KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) som kämpar för varje andetag, patienter som får amputera benen en bit i taget för att kärlen blivit förstörda av rökningen och som lider av fruktansvärda smärtor under tiden. Patienter med hjärtinfarkt, stroke, cancer. Det finns tydligen en koppling mellan cancer i urinblåsan och rökning lärde jag mig nyligen. 

Jag vet att skräckpropaganda sällan fungerar man tänk om man kan få bara en endaste människa på bättre tankar. Tänk om man kan rädda åtminstone en. Jag kan inte få min pappa tillbaka men du kan ta ett beslut nu som ändrar fortsättnigen av ditt och dina döttrars liv. 

Ursäkta att jag vräkt av allt detta på dig men ämnet ligger mig varmt om hjärtat...

Ta hand om dig!
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-12-17 05:50:08 följande:

Jag beklagar verkligen det du tvingats uppleva med din pappa.

Självklart tänker jag på hälsoriskerna och det är inte hållbart över tid att röka. I mitt förra liv (innan skilsmässan) var rökning otänkbart.

Nu har det blivit som det blivit för mig och döttrarna och jag ser det absolut som ett nödvändigt framtidsprojekt för oss alla att sluta, men just nu är det inte läge.

Tack för omtanken!
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2021-12-18 09:49:24 följande:
    Tyvärr kompenserar man inte genom att träna, äta rätt osv. Det rökningen gör med kroppen gör den oavsett om du har en frisk kropp i övrigt. De flesta tänker nog på lungcancer när de tänker på rökningens skador men det är så mycket mer. 

Jag jobbar som narkossköterska och träffar många som lever med konsekvenserna av sitt rökande. Patienter med KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) som kämpar för varje andetag, patienter som får amputera benen en bit i taget för att kärlen blivit förstörda av rökningen och som lider av fruktansvärda smärtor under tiden. Patienter med hjärtinfarkt, stroke, cancer. Det finns tydligen en koppling mellan cancer i urinblåsan och rökning lärde jag mig nyligen. 

Jag vet att skräckpropaganda sällan fungerar man tänk om man kan få bara en endaste människa på bättre tankar. Tänk om man kan rädda åtminstone en. Jag kan inte få min pappa tillbaka men du kan ta ett beslut nu som ändrar fortsättnigen av ditt och dina döttrars liv. 

Ursäkta att jag vräkt av allt detta på dig men ämnet ligger mig varmt om hjärtat...

Ta hand om dig!
    Jag beklagar verkligen det som hände din pappa och kan knappt tänka mig allt elände du får bevittna i ditt jobb. Jag förstår naturligtvis också riskerna med vår rökning och håller med TS att det inte är hållbart i längden. Tror min dotter och jag behöver finna motivation och sluta tillsammans men just nu finns tyvärr inte den rätta viljan. Vi måste jobba på det.
  • Anonym (Tuva)

Hur har det landat hos er familj (föräldrar, syskon m.m.) att ni börjat röka?

Hade inte berättat för mina föräldrar (ickerökare i 55-årsåldern). Skulle fira jul med dem 23-26 dec och hade väl tänkt att det kunde bli problem men tänkte samtidigt att jag skulle kunna klara mig utan cigg i tre dagar?

Det gick inget bra och redan kvällen före julafton berättade jag att jag börjat röka. De blev jättearga och det påverkade sedan hela julhelgen negativt. Jag brydde mig noll om deras moralpredikningar men mådde dåligt av att julen inte blev harmonisk. Hur har era familjer reagerat?

• Anonym (En till)

Jag har egentligen aldrig berättat för mina föräldrar men blivit påkommen på fest och svarat lite undvikande när frågan ställts i lite i förbifarten. Tror de vet och förstår men aldrig blivit någon diskussion. Dock röker jag fortf inte i deras närvaro rrots att jag är betydligt äldre än du. Lite knepigt men så är det.

• Anonym (morot)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-01-15 23:15:42 följande:

Hur har det landat hos er familj (föräldrar, syskon m.m.) att ni börjat röka?

Hade inte berättat för mina föräldrar (ickerökare i 55-årsåldern). Skulle fira jul med dem 23-26 dec och hade väl tänkt att det kunde bli problem men tänkte samtidigt att jag skulle kunna klara mig utan cigg i tre dagar?

Det gick inget bra och redan kvällen före julafton berättade jag att jag börjat röka. De blev jättearga och det påverkade sedan hela julhelgen negativt. Jag brydde mig noll om deras moralpredikningar men mådde dåligt av att julen inte blev harmonisk. Hur har era familjer reagerat?

Kan säga att det inte skulle landa bra här. Min son kan studera utan studielån, men bara om han inte röker.

Ser jag honom med en cigg en gång så kan han kyssa de pengarna ajöss och ta lån ihop med alla vanliga idioter, eftersom han beter sig som en sån.

Så viktigt är det för mig. Att röka är bokstavligen det sämsta beslut som man kan ta för sin hälsa som är lagligt att göra. Det finns ett flertal andra sätt att få i sig nikotin som man inte dör av, så varför välja det mest korkade möjliga sättet att göra sig själv sjuk på?

Medan man sponsrar barnarbete som förgiftar barn dessutom.

Through Plan?s participatory research, children revealed the physical, sexual and emotional abuse they suffered and spoke about the need to work under exploitative conditions to support themselves, their families and pay school fees. They reported common symptoms of Green Tobacco Sickness (GTS), or nicotine poisoning, including severe headaches, abdominal pain, muscle weakness, coughing and breathlessness.

?Sometimes it feels like you don?t have enough breath, you don?t have enough oxygen. You reach a point where you cannot breathe because of the pain in your chest. Then the blood comes when you vomit. At the end, most of this dies and then you remain with a headache,? one child said.

Everyday symptoms of GTS are more severe in children than adults as they have not built up a tolerance to nicotine through smoking and because of their physical size. There is a lack of research into the long term effects of GTS in children, but experts believe that it could seriously impair their development.

fctc.org/resource-hub/malawi-child-tobacco-pickers-exposed-to-nicotine-poisoning/
  • Anonym (A)
    Anonym (En till) skrev 2022-01-16 12:06:47 följande:
    Jag har egentligen aldrig berättat för mina föräldrar men blivit påkommen på fest och svarat lite undvikande när frågan ställts i lite i förbifarten. Tror de vet och förstår men aldrig blivit någon diskussion. Dock röker jag fortf inte i deras närvaro rrots att jag är betydligt äldre än du. Lite knepigt men så är det.
    Förstår det
Svar på tråden 38 år och börjat röka