Inlägg från: Anonym (Perspektiv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Perspektiv)

38 år och börjat röka

Får jag fråga, för du verkar vara en vettig person, trots ditt och dina barns rökande... Tänker du alls på hur din och dina bars kropp påverkas av rökningen? Tänker du på att du röker dig till en för tidig död och att du inte kommer att finnas där för dina döttrar lika länge som om du intev rökte? 

Det är 10 år sedan min pappa dog i lungcancer. Jag hade precis fött mitt första barn och jag har fortfarande inte processat varken det ena eller det andra. Hans nummer ligger kvar i min telefon. Jag tänker på honom dagligen, saknar honom och kommer aldrig att förlåta honom för att han långsamt tog livet av sig istället för att finnas kvar hos oss. 

• Anonym (Perspektiv)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-12-17 07:06:20 följande:
    Tack och självklart gnager ett dåligt samvete där emellanåt. Tror alla vi som röker funderar över det men tyvärr är man förblindad av beroendet där längtan efter nästa cigarett suddar ut det dåliga omdömet. Jag skall sluta längre fram, så länge jag röker själv kan jag inte kräva att dottern slutar heller. Det är sjukt men det är så man resonerar tror jag? Man inbillar sig att hälsofaran "kompenseras" av att man gör andra saker mer rätt istället. Regelbunden träning, mindre alkohol, nyttig mat etc. Dottern säger att hon skall försöka sluta efter gymnasiet men just nu vill hon röka. Beroende, stress och press i vardagen och att lättare hålla vikten är argumenten hon framhåller. Trevlig helg!
    Tyvärr kompenserar man inte genom att träna, äta rätt osv. Det rökningen gör med kroppen gör den oavsett om du har en frisk kropp i övrigt. De flesta tänker nog på lungcancer när de tänker på rökningens skador men det är så mycket mer. 

Jag jobbar som narkossköterska och träffar många som lever med konsekvenserna av sitt rökande. Patienter med KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) som kämpar för varje andetag, patienter som får amputera benen en bit i taget för att kärlen blivit förstörda av rökningen och som lider av fruktansvärda smärtor under tiden. Patienter med hjärtinfarkt, stroke, cancer. Det finns tydligen en koppling mellan cancer i urinblåsan och rökning lärde jag mig nyligen. 

Jag vet att skräckpropaganda sällan fungerar man tänk om man kan få bara en endaste människa på bättre tankar. Tänk om man kan rädda åtminstone en. Jag kan inte få min pappa tillbaka men du kan ta ett beslut nu som ändrar fortsättnigen av ditt och dina döttrars liv. 

Ursäkta att jag vräkt av allt detta på dig men ämnet ligger mig varmt om hjärtat...

Ta hand om dig!
Svar på tråden 38 år och börjat röka