Inlägg från: Anonym (morot) |Visa alla inlägg
  • Anonym (morot)

38 år och börjat röka

Rökningen förändrar din hjärna, det bildas fler nikotinreceptorer när den får för mycket stimulans genom nikotinet. Fler receptorer= fler hål som måste fyllas för att få samma effekt och sen skriker hjärnan i abstinens när du inte fyller på med jämna mellanrum.

Rökaren fortsätter sedan att röka bara för att få må så bra som vi andra gör helt utan att röka. Att man skulle lyfta sitt mående med rökning är bokstavligen ett hjärnspöke.

Om man slutar röka går förändringen i hjärnan tillbaka (de extra receptorerna regleras ned/försvinner) men det tar tid, i värsta fall upp till två år.

• Anonym (morot)
    Anonym (Tuva) skrev 2022-01-15 23:15:42 följande:

Hur har det landat hos er familj (föräldrar, syskon m.m.) att ni börjat röka?

Hade inte berättat för mina föräldrar (ickerökare i 55-årsåldern). Skulle fira jul med dem 23-26 dec och hade väl tänkt att det kunde bli problem men tänkte samtidigt att jag skulle kunna klara mig utan cigg i tre dagar?

Det gick inget bra och redan kvällen före julafton berättade jag att jag börjat röka. De blev jättearga och det påverkade sedan hela julhelgen negativt. Jag brydde mig noll om deras moralpredikningar men mådde dåligt av att julen inte blev harmonisk. Hur har era familjer reagerat?

Kan säga att det inte skulle landa bra här. Min son kan studera utan studielån, men bara om han inte röker.

Ser jag honom med en cigg en gång så kan han kyssa de pengarna ajöss och ta lån ihop med alla vanliga idioter, eftersom han beter sig som en sån.

Så viktigt är det för mig. Att röka är bokstavligen det sämsta beslut som man kan ta för sin hälsa som är lagligt att göra. Det finns ett flertal andra sätt att få i sig nikotin som man inte dör av, så varför välja det mest korkade möjliga sättet att göra sig själv sjuk på?

Medan man sponsrar barnarbete som förgiftar barn dessutom.

Through Plan?s participatory research, children revealed the physical, sexual and emotional abuse they suffered and spoke about the need to work under exploitative conditions to support themselves, their families and pay school fees. They reported common symptoms of Green Tobacco Sickness (GTS), or nicotine poisoning, including severe headaches, abdominal pain, muscle weakness, coughing and breathlessness.

?Sometimes it feels like you don?t have enough breath, you don?t have enough oxygen. You reach a point where you cannot breathe because of the pain in your chest. Then the blood comes when you vomit. At the end, most of this dies and then you remain with a headache,? one child said.

Everyday symptoms of GTS are more severe in children than adults as they have not built up a tolerance to nicotine through smoking and because of their physical size. There is a lack of research into the long term effects of GTS in children, but experts believe that it could seriously impair their development.

fctc.org/resource-hub/malawi-child-tobacco-pickers-exposed-to-nicotine-poisoning/
Svar på tråden 38 år och börjat röka