• Anonym (Idiotiskt)

38 år och börjat röka

Är 38 år och tills för ett år sen hade jag kanske provat att röka fem gånger i hela mitt. Träffade en ny man i januari och han feströkte och jag började också göra det. Gillade att ta ett par cigg efter några glas vin och framåt våren-försommaren behövdes det inte vin för att jag skulle röka under helgerna. Innan sommaren var över så var jag daglig rökare och där är jag nu. Har varit en riktig renlevnadstjej som gillar att träna osv. Ändå är jag helt fast i rökningen nu och vet inte hur jag ska ta mig ur det eftersom jag gillar ciggen. Nån annan som varit så korkad att ha börjat i vuxen ålder? Hur slutar jag när jag vill sluta men ändå tycker så mycket om att röka?

• Svar på tråden 38 år och börjat röka
  • Anonym (Camilla)

Härligt att det blev en sån lyckad kväll! Förstod nästan att frestelsen för den yngsta skulle bli för stor men tror du gjorde rätt som låt henne röka med er. Hon är ju trots allt drygt 15 och ingen förstagångsrökare?
    Minns så väl i somras när vi hade en mindre tillställning hemma då jag och svägerskan efter middagen satte oss på altanen med varsitt glas vin. Jag skulle precis tända en cigarett när dottern kommer och frågar om det är OK om hon får ta en av mina cigaretter då hon hade slut på sina. Ja, varsågod sa jag med viss nervositet. Visst, hon började röka före mig men det var bara vi i familjen som kände till det då och jag hade ju aldrig rökt tillsammans med henne inför andra förut. Strax senare kom min mamma ut och blev minst sagt chockad!  Gud vad obekvämt det kändes! Vad skulle folk tycka? Inbillade mig att jag var världens sämsta morsa för att min 16-åriga dotter satt och rökte med mig. Så var det naturligtvis inte och bara för att man röker rasar inte världen samman. Hon är jätteduktig med allt övrigt, sköter skolan och idrottar regelbundet.

• Anonym (Röka är coolt)

Att röka är rebelliskt, coolt och lite sexigt. Ett långfinger åt hela hälsohetsen och man är en femme fatale, en riktig bad girl som inte rättar sig i ledet så lätt.

Så att börja vid 38 är inte mer fel än att börja vid 15 egentligen. Aldrig för sent att börja.

• Anonym (Camilla)

Jösses vilka inlägg du fått TS! Rena lekstugenivån. Hur kommer du förhålla dig till din yngsta dotters rökning i vardagen? Förstår att det kanske var lite speciellt att hon rökte med er under helgen?

• Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-11-15 21:15:30 följande:

Jösses vilka inlägg du fått TS! Rena lekstugenivån. Hur kommer du förhålla dig till din yngsta dotters rökning i vardagen? Förstår att det kanske var lite speciellt att hon rökte med er under helgen?

Jag vet verkligen inte. Har frågat henne om hon förstår hur lätt det är att bli beroende och hon inser att hon är på väg dit. När jag såg henne röka i helgen så märktes det att hon iaf inte är någon riktig nybörjare.
  • Anonym (Tuva)

Får man ljuga för barn? Vet inte hur samtalet kom upp, men en elev frågade mig igår om jag rökt någon gång. Jag har provat någon enstaka gång sa jag. De skulle bara veta.

• Anonym (A)
    Anonym (Camilla) skrev 2021-11-15 21:15:30 följande:
    Håller med
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2021-11-27 19:12:41 följande:

Får man ljuga för barn? Vet inte hur samtalet kom upp, men en elev frågade mig igår om jag rökt någon gång. Jag har provat någon enstaka gång sa jag. De skulle bara veta.

Nöden har ingen lag En vit lögn vid rätt tillfälle är alltid okej.
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-11-16 18:42:05 följande:

Jag vet verkligen inte. Har frågat henne om hon förstår hur lätt det är att bli beroende och hon inser att hon är på väg dit. När jag såg henne röka i helgen så märktes det att hon iaf inte är någon riktig nybörjare.

Hur går det med yngsta dottern? Lite nyfiken är man allt :)
  • Anonym (Idiotiskt)
    Anonym (Tuva) skrev 2021-12-04 17:00:16 följande:

Hur går det med yngsta dottern? Lite nyfiken är man allt :)

Du och andra som följt tråden förstår ju vilken väg det tagit Den yngsta röker nu på daglig basis och hon behöver inte smyga med det?
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2021-12-10 20:57:55 följande:
    Du och andra som följt tråden förstår ju vilken väg det tagit Den yngsta röker nu på daglig basis och hon behöver inte smyga med det?
    Synd men förväntad utveckling. Så länge jag som förälder också röker är det svårt att neka tonåringen att röka om denne vill det. Viljan att sluta måste komma från dem själva och förhoppningsvis inser de det längre fram. Sen kan man ha olika regler hit och dit huruvida de skall få röka hemmavid eller ej? 
    Vår dotter röker och vi tillåter det men bara utomhus förstås. 
Svar på tråden 38 år och börjat röka